Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Ikväll ska, varenda jävel, ta i som aldrig förr! Allt annat är nackskott!

HATA aik!!!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

En senilfråga från en trötter. Varför kör vi inte namnramsor längre?
Står inte i klacken nuförtiden men jag vill minnas att spelarna alltid tog ett par extra skär de gånger vi gjorde så förr om åren. Ok inte direkt så att det var på stenåldern men för kanske 10 år sedan skanderades det i alla fall lite mer än järnkaminer i namnväg.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17526
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Praetori skrev:En senilfråga från en trötter. Varför kör vi inte namnramsor längre?
Står inte i klacken nuförtiden men jag vill minnas att spelarna alltid tog ett par extra skär de gånger vi gjorde så förr om åren. Ok inte direkt så att det var på stenåldern men för kanske 10 år sedan skanderades det i alla fall lite mer än järnkaminer i namnväg.
Förmodligen för att vi knappt har någon att sjunga om nu. Vi har bara spelare som varit här i en eller två säsonger. Känns mest fel då. I synnerhet när vissa av dom lär lämna väldigt snart ändå om vi inte går upp.
Expert.
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:
Praetori skrev:En senilfråga från en trötter. Varför kör vi inte namnramsor längre?
Står inte i klacken nuförtiden men jag vill minnas att spelarna alltid tog ett par extra skär de gånger vi gjorde så förr om åren. Ok inte direkt så att det var på stenåldern men för kanske 10 år sedan skanderades det i alla fall lite mer än järnkaminer i namnväg.
Förmodligen för att vi knappt har någon att sjunga om nu. Vi har bara spelare som varit här i en eller två säsonger. Känns mest fel då. I synnerhet när vissa av dom lär lämna väldigt snart ändå om vi inte går upp.
Helt begripligt i just det avseendet men det skulle ju ändå kunna behövas för de med kontrakt som lirar bra eller kanske mer för de som inte lirar något vidare. Kanske inte så att man har en specifik ramsa för enskilda i stil med Linkan men bara att skandera namnet (utöver Järnkaminer som ändå är lite mer speciell) tror jag kan lyfta rejält.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17526
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Sen är det ju svårt att uppfinna nya ramsor utan en stark och aktiv klackkärna. Det är ju hur jävla tråkigt som helst och fantasilöst att sjunga "Det finns bara en Förnamn Efternamn"
Expert.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Axel_K »

Bara jag som tycker att "En gång en dag" borde sjungas någon gång då och då i hockeyn?
Inte varje match, så klart. Men till exempel igår!
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Axel_K skrev:Bara jag som tycker att "En gång en dag" borde sjungas någon gång då och då i hockeyn?
Inte varje match, så klart. Men till exempel igår!
I går var prestige, vi skulle visa Gnaget och övriga Hockeysverige hur det ska göras och då är det inte konstigt att Tim, Ludde och Fonz drar igång ramsor som alla kan. Det finns ju många bra som inte sitter hos gemene man men det är ju det serielunken är till för ;)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Axel_K skrev:Bara jag som tycker att "En gång en dag" borde sjungas någon gång då och då i hockeyn?
Inte varje match, så klart. Men till exempel igår!
Den har ju sjungits några gånger då och då, tyvärr alltid med lika dåligt resultat varför i alla fall jag har gett upp med att försöka få igång den. Krävs väl att UCS eller någon mer samlad grupp gör det, för folk på hovet verkar vara rätt avogt inställda till att varken sjunga eller ens försöka lära sig den. Får väl vänta på fotbollssäsongen

Synd, framförallt som den har ett sånt djup och är en av få ramsor som faktiskt... ptja, nu är det väl en smaksak, men jag kan inte annat än tycka att det är en av få nya som verkligen har kvalité, mer än bara att det går att få tryck i den. Texten är vacker och fångar oerhört väl den där känslan av det där speciella bandet, den där speciella stunden när man för första gången fick följa med sin far till Stadion, till Hovet, till klocktornet, timme innan match och med blicken ut över de tomma sektionerna höra "Det här, det här är var vi har vunnit ära och var du ska få vara del i när vi vinner ännu mer ära i framtiden.". Min far var lite smått fjantigt högtidlig ibland, men jag kan ändå finna så få genuint vackra band som det sport kan föda mellan far och son.

Att melodin dessutom lyckas hålla sig på Djurgårdssidan om vismusiken, Thåström och Vreeswijk snarare än pundarkenta-stilen, att den känns helt rätt i vår alldeles unika kultur och dessutom tillför något, alltså... En gång en dag sa min gamle far är en skatt i vår redan rika sångrepertoar, och ju mer jag tänker på det ju gladare är jag nästan att det var "Djurgårdens IF du är allt jag har" som introducerades och tyvärr hamnade på slaktbänken under säsongen. Den fyller såklart sitt syfte i rätt läge, men den är ju i jämförelse med "En gång en dag" klart ytligare, banalare, ska man vara hård nästan lite på gränsen till sötsliskigt pekoral á la tjejig högstadiedikt.

Men men, det här är ju smaksaker såklart.
JohanPez skrev:
Axel_K skrev:Bara jag som tycker att "En gång en dag" borde sjungas någon gång då och då i hockeyn?
Inte varje match, så klart. Men till exempel igår!
I går var prestige, vi skulle visa Gnaget och övriga Hockeysverige hur det ska göras och då är det inte konstigt att Tim, Ludde och Fonz drar igång ramsor som alla kan. Det finns ju många bra som inte sitter hos gemene man men det är ju det serielunken är till för ;)
Serielunken? Den där vi körde... uhm... SFGD, [tyst], [tyst], "sittplats ställ er upp!", [tyst], [tyst], [tyst], [tyst], [mummel på någon ramsa 90% dissar], "Kämpa Djurgården", [tyst], [slutsignal]?
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Axel_K »

Jag föredrar visor framför dunkadunksuperspeedramsor, enligt mig så ska DIF-ramsor inspireras mer av visor och "brittisk musik" än sydamerikansk t.ex.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Axel_K skrev:Jag föredrar visor framför dunkadunksuperspeedramsor, enligt mig så ska DIF-ramsor inspireras mer av visor och "brittisk musik" än sydamerikansk t.ex.
Ska och ska, tycker gott och väl att vi kan ta det bästa av båda världar, anglofilt som sydländskt, och snarast fokusera på att vår alldeles egna, fantastiska kultur - anta utmaningen att utveckla den till nya höjder utan att tappa vår tradition och våra kulutrella rötter. Då kan vi inte låsa in oss till det ena eller andra alternativet. Vi vill ju inte bli som HBG/RBK heller.

Samtidigt går ju allt fler andra föreningar djupare och djupare in i en så likartad, generiskt stöpt sydlänsk mall. Då är det uppfriskande när vi får in anglofila för att intr tala om egna svenska, rentav stockholmska, element i vår kultur. Dags för match, vi är Stockholms Pärlor!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Jag vill inte höra "vi ska upp i år" fler gånger innan det är klart. Hela klacken jinxar. Oförlåtligt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 819
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Rojk »

Ja var är saxen???
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

minalman skrev:Jag vill inte höra "vi ska upp i år" fler gånger innan det är klart. Hela klacken jinxar. Oförlåtligt.
Annars gjorde klacken det väldigt bra idag som fick igång laget direkt efter varje kvittering och gav allt stöd när vi var pressade!
Vi hade inte haft tre poäng i kväll utan klacken!
Kämpa.
Djurgården!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Henke_F »

Sitter och kikar på Mögle - Djurgården på TV10 och ville bara säga: Tusan vad bra ni gör det som rest dit. Sjung för gamla Djurgården hördes så bra i början, tror nog spelarna känner stödet.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Klacken på plats och blåa tröjor. Känns bra.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar