Kvalserien 2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av ciirree »

Jag vet att många av er tänker att det är bäst om Örebro tar poäng av alla och tar förstaplatsen säkert. Men, såhär tänker jag:

Vi har nu spelat 3 omgångar av KS och skillnaden mellan oss (sista) och Örebro (första) är alltså 3 ynka poäng.
"Vi rår inte på Örebro" "Örebro slår alla" bla bla... det argumentet funkar inte, Malmö slog Örebro ikväll. Alla slår alla i KS vare sig ni vill eller inte. Fan kom igen nu, vi har 3p upp och +2 i målskillnad. Serien är fasiken rekordjämn.

Nu är vi iaf med i leken och det p.g.a av att Malmö vann.
Jag ser mycket hellre att vi spelar om 2 platser än 1.
OM serien kommer vara såhär jämn ända in i slutet, då ser jag mycket gärna att det står 2 platser vidöppna och att man kan gå vidare på sin egna prestation och att man kan med lite tur förlora och gå vidare endå, den chansen kommer inte vara lika stor om det bara finns 1 plats kvar.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Skidlöparn »

Ajk fick bara 1 poäng hemma mot Rövle! "Säkraste" matchen för 3 poäng sumpar de bort! Tack för att ni ger lite glädje denna dystra fredag iaf :)
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av minalman »

Om återuppståndna vik gör en bra match mot gnaget på söndag (vik brukar lira bra på hovet) så möter vi ett mycket deppigt ajk på tisdag.
Studsar vi samtidigt tillbaka någorlunda möt örebro efter bottennappet mot vik kan det bli ett riktigt roligt hemmaderby.
Om vi inte kan klara SHL kan tisdagkvällen ändå bli en tröst.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Magnutz »

Poäng mot örebro är avgörande. Att slå ajk är ett absolut måste. Allt från och med nu är måstematcher. Allt. Tappar i fler poäng blir det en snöbollseffekt och det betyder fler poängförluster. Att ta poäng är viktigt för just de poäng vi tar men också för att detta ökar chanserna att vi tar fler. Synergieffekt med andra ord.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av ciirree »

Gick igenom KS från 2007 och kollade hur poängen skillde mellan 6:an och 1:an efter tre omgångar:

2007:
Rögle, 0p
SAIK, 9p (Malmö också 9p, men slutade trea)

2008:
Västerås, 0p
Brynäs 9p

2010:
Växjö, 1p
Södertälje, 9p

2011:
Mora, 0p
Växjö, 9p

2012:
Örebro, 0p
Timrå, 7p

2013:
Södertälje, 0p
Örebro, 7p

Pågående:
Örebro, 6p
Djurgården, 3p

---------------

Långt ifrån samma lag och sådär. Vet.
Men kolla historiken, det har aldrig varit såhär jämt mellan lagen. Malmö hade alltså 9p efter 3 omgångar 2007 men slutade trea bakom Södertälje som hade 5p efter lika många matcher.
Om den forts vara såhär jämn så behöver det inte ens vara över om Örebro tar full pott mot oss på söndag.

Håller med om att poäng mot Örebro är nog väldigt viktigt dock, om inte minst för självförtroendet. Men jag vill inte tro att det är kört ännu.
Senast redigerad av ciirree den 2014-03-21 22:39:49, redigerad totalt 1 gånger.
S. Skuggan
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Kvalserien 2014

Inlägg av S. Skuggan »

ciirree skrev:Gick igenom KS från 2007 och kollade hur poängen skillde mellan 6:an och 1:an efter tre omgångar:


---------------

Långt ifrån samma lag och sådär. Vet.
Men kolla historiken, det har aldrig varit såhär jämt. Malmö hade alltså 9p efter 3 omgångar 2007 men slutade trea bakom Södertälje som hade 5p efter lika många matcher.
Om den forts vara såhär jämn så behöver det inte ens vara över om Örebro tar full pott mot oss på söndag.

Håller med om att poäng mot Örebro är nog väldigt viktigt dock, om inte minst för självförtroendet. Men jag vill inte tro att det är kört ännu.
Tack för att du ger oss hopp!


Sent from North of Djurgården
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av minalman »

ciirree skrev: det har aldrig varit såhär jämt.
Det brukar alltså jämt vara ojämt?

Tänkte inte vara elak mot en olycklig felstavning, men det blev litet kul när jag läste meningen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av ciirree »

minalman skrev:
ciirree skrev: det har aldrig varit såhär jämt.
Det brukar alltså jämt vara ojämt?

Tänkte inte vara elak mot en olycklig felstavning, men det blev litet kul när jag läste meningen.
Haha märkte det nu, fan va märkligt det lät när jag läste.
#10
Inlägg: 13632
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av #10 »

Tänk om alla lag står på 15p efter kvalserien :D
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Buford »

Känner mig bara tom, 3P efter tre matcher är inte uppmuntrande precis. Men nu gäller det att ta slutspurten...
Användarvisningsbild
Amadeus
Inlägg: 225
Blev medlem: 2010-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Amadeus »

Är inte alls lika bra som ni andra att räkna ut hur mkt poäng vi behöver för att ta oss till SHL, men är det så att om vi förlorar mot Örebro så är det ett måste vi vinner alla andra matcher som är kvar?
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av 1962FenderStrat »

Det är i princip HELT kört om vi går poänglösa ur matchen imorgon. Detta baserat på historiken från tidigare Kvalserier. Endast ett lag har hamnat på Topp-2 med 3 0-poängare och det var Rögle det året vi åkte ur. Det är alltså historiskt sett 10 procents chans att gå upp i SHL med 3 förluster....
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Henkos »

Oj, det var ingen rolig läsning. Då känns det tufft för även om vi tar poäng imorrn så kommer det nog bli någon torsk senare i serien.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Rix »

Läget är absolut tufft, det är inget att snacka om. Men vårt lag verkar trivas som bäst när ingen tror på oss, exempelvis i ET och inför slutspurten i AS när alla hade räknat ut oss. Däremot så faller vårt lag som ett korthus direkt när vi har press på oss och är "favoriter".

Kvalserien är långt ifrån över och det är mycket poäng kvar att spela om, men något som är väldigt viktigt nu är att undvika fler 0 p matcher, vi kommer antagligen förlora någon match till, men vi måste lyckas sno med oss poäng också. Sen mer eller mindre gå rent i de hemmamatcher vi har kvar.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Kvalserien 2014

Inlägg av ciirree »

1962FenderStrat skrev:Det är i princip HELT kört om vi går poänglösa ur matchen imorgon. Detta baserat på historiken från tidigare Kvalserier. Endast ett lag har hamnat på Topp-2 med 3 0-poängare och det var Rögle det året vi åkte ur. Det är alltså historiskt sett 10 procents chans att gå upp i SHL med 3 förluster....
Kolla mitt tidigare inlägg om tidigare Kvalserier.
Det är inte alls samma förutsättningar som andra åren. Nu är det riktigt jämt i tabellen och poäng imorgon är jätteviktigt för självförtroendet, men vi är fortfarande med i racet oavsett.
Rögle på andraplats är liksom 2p före oss.

EDIT: Jag kan inte säga såhär efter varje omgång så vi får hoppas på poäng i nästa match ;)
Skriv svar