Gör nåt innan det är försent

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Blanda inte ihop Aktiebolagets styrelse med Idrottsföreningens. Jag uppfattar det som att det är hos idrottsföreningen en del av ansvaret ligger.
Men i ungdoms- och juniorhockeyn tuffar det väl på som det ska?
Men någon får gärna förtydliga här. Jag kan ha fel när jag tror IF är ansvarig för det sportsliga, inklusive ungdoms och juniorhockey och AB för allt det ekonomiska. Eller har IF outsourcat ansvaret för det sportsliga till AB? Vem är Challes chef? Kaarel eller Jenny? Och vem är ytterst ansvarig? VD i bolaget (Jenny) eller ordförande i IF styrelse (Kaarel) eller ordförande i AB styrelse (Kaarel igen)?
Att påstå att vi ska "rensa allt". Det är ju väldigt komplicerat. Vem ska göra rensningen?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Blanda inte ihop Aktiebolagets styrelse med Idrottsföreningens. Jag uppfattar det som att det är hos idrottsföreningen en del av ansvaret ligger.
Men i ungdoms- och juniorhockeyn tuffar det väl på som det ska?
Men någon får gärna förtydliga här. Jag kan ha fel när jag tror IF är ansvarig för det sportsliga, inklusive ungdoms och juniorhockey och AB för allt det ekonomiska. Eller har IF outsourcat ansvaret för det sportsliga till AB? Vem är Challes chef? Kaarel eller Jenny? Och vem är ytterst ansvarig? VD i bolaget (Jenny) eller ordförande i IF styrelse (Kaarel) eller ordförande i AB styrelse (Kaarel igen)?
Att påstå att vi ska "rensa allt". Det är ju väldigt komplicerat. Vem ska göra rensningen?
Våra stadgar dikterar följande:
Djurgårdens IF Ishockeyförenings stadgar, §27 skrev:Styrelsen i Djurgården Hockey AB skall i möjligaste mån utgöras av föreningens styrelse. Om
särskilda skäl föreligger har styrelsen rätt att utse även annan till styrelseledamot i Djurgården
Hockey AB. Dessa skäl skall delges medlemmarna på årsmöte och/eller föreningsmöte.
Styrelsen för vår förening ("Djurgårdens IF Ishockeyförening") och vårt idrottsAB ("Djurgården Hockey AB") skall alltså i normalfallet vara densamma, viktigt inte minst för 51%-regeln i praktiken. IdrottsAB fungerar så att Riksidrottsförbundet och Svenska Ishockeyförbundet tillåter ett förfarande där föreningar upplåter sin plats i seriesystemet till ett av föreningen röstmajoritets-ägt aktiebolag, dvs vad man brukar prata om som en bolagisering av vårt representationslag ("A-lag", "elitlag").

Djurgården Hockey ABs bedriver alltså vårt A-lag och all den kringverksamhet som är knuten till elithockeyn. Resten, dvs allt som inte är elithockey, faller inom Djurgården IF Ishockeyförenings domän. När det kommer till vem som ansvarar för vad i Djurgården så är styrelsen (i dess bolagsform gentemot ägarna, dvs moderföreningen och i normalfallet därmed dem själva) alltid de som svarar gentemot årsmötet. Ekonomiskt, organisatoriskt, sportsligt och på alla andra plan.

Styrelsen i bolaget utser i sin tur en VD som gentemot dem svarar för den löpande förvaltningen av bolaget. Ungefär den operativa, dagliga verksamheten - mer exakt regleras i styrelsens instruktioner till VDn. Jenny har alltså ansvar för att chefa över verksamheten och se till att den löper på så bra som möjligt i enlighet med styrelsens intentioner och inriktningsbeslut.

Tl;Dr
Djurgården Hockey AB pysslar med elithockeyn och allt däromkring, förening sysslar med resten. Föreningen äger AB. Styrelsen svarar mot årsmötet, styrelsen har ett övergripande ansvar för verksamheten, styrelsen utser VD och VD blir högsta chef över själva verksamheten. (utifrån det uppdrag styrelsen utformat åt denne)
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av ciirree »

Andspe skrev:
ciirree skrev:Jag förespråkar en totalrensning i hela organisationen
Det är väl ingen totalrensning när 3 personer får gå? Tycker att Jenny och dem på kontoret har fixat det bra såhär långt. Det är tränare och sportchef som skulle behöva gå?
För det första så har du raderat det jag skrivit och citerat nåt annat än de jag skrev.
Jag skrev inte ens ett ord om organisationen? Och de jag menade va mer en totalrensning med sportchef, tränare och spelare!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Känns ju i sm910:s svar här ovanför att det sportsliga liksom glömts bort.
Jag vet att det finns sportråd och annat det pratas om. Wikegårds omskrivna roll till exempel. Men vem är ytterst ansvarig för sportresultaten? Challe? Eller är han bara en anställd han också? Ska det rullas huvuden så städar man trappan uppifrån (två klyschor i en).
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av Fricke »

Challe kan väl vara ytterst ansvarig för sporten som anställd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Fricke skrev:Challe kan väl vara ytterst ansvarig för sporten som anställd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Absolut kan ha fått det ansvaret av den som anställt honom. Men vem är det? Vem är ytterst ansvarig? Årsmötet?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Känns ju i sm910:s svar här ovanför att det sportsliga liksom glömts bort.
Jag vet att det finns sportråd och annat det pratas om. Wikegårds omskrivna roll till exempel. Men vem är ytterst ansvarig för sportresultaten? Challe? Eller är han bara en anställd han också? Ska det rullas huvuden så städar man trappan uppifrån (två klyschor i en).
Mja, jag gjorde mest en uppstolpning på hur förhållandet förening/idrottsAB/styrelse/löpande förvaltning såg ut. Sen finns det ju inom den operativa verksamheten såklart olika anställda med olika roller och befattningar för att bedriva den faktiska verksamheten utifrån den struktur som ytterst VDn och i förlängningen styrelsen vill se. För det ekonomiska har vi en ekonomichef, för information gentemot media och allmänhet en informationsansvarig, för biljettförsäljningen en biljettansvarig osv. För det sportsliga gick ju djurgården ut med en artikel (google-cachad, pga nuvarande serverfel) där man tydliggjorde hur den nya strukturen såg ut med Challe och KG Stoppel. Utöver vad som skrivs i artikeln har vi ju för föreningen dessutom en sportchef, Jonas Jansson, för barn/ungdoms-ishockeyn, och ett sportråd som agerar just råd och bollplank.

Ska det städas i den ytterst ansvariga toppen är det styrelsen som ska få huvuden i rullning. Anser man att den övergripande inriktningen och organisatoriska utformningen av klubben varit korrekt men att just sportchefen personligen underpresterat i förhållande till hans arbetsbeskrivning och sin roll som chef över det sportsliga är det där huvuden skall rulla. Vilket av det som gäller i vår förening just nu tar jag inte ställning till, jag skulle behövt ha mycket mer insidesinformation och kunskap för att kunna peka finger åt endera hållet med gott samvete.
Fricke skrev:Challe kan väl vara ytterst ansvarig för sporten som anställd?
Beror ju på vad man menar med ytterst ansvarig. Det yttersta ansvaret gentemot oss medlemmar och årsmötet är ju alltid styrelsen, Challe svarar inte primärt mot oss utan mot överordnade och styrelsen - presterar han inte som han ska är det i gengäld därifrån ansvaret ligger på att utforma om organisationen på nödvändigt sätt så att vi får en presterande sportslig verksamhet. Däremot spelar ju Challes roll som sportchef såklart stor roll för vad som faktiskt händer med klubben, och när vi inte presterar så har han ju faktiskt ett ansvar gentemot i alla fall styrelsen och överordnade chefer varför hans roll och anställning i klubben såklart kan komma ifråga vid dåliga sportsliga resultat. Mer exakt hur beror ju såklart på hur hans anställningskontrakt och arbetsbeskrivning är utformad.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:
Fricke skrev:Challe kan väl vara ytterst ansvarig för sporten som anställd?
Absolut kan ha fått det ansvaret av den som anställt honom. Men vem är det? Vem är ytterst ansvarig? Årsmötet?
För att ordet ansvar ska bli meningsfullt krävs det ju i regel någon part att ha det gentemot, årsmötet är ju föreningens högsta organ och det organ genom vilket vi medlemmar tar våra beslut varför det blir svårt att tala om det som ytterst ansvarigt. Möjligtvis att man rent semantiskt skulle kunna säga t.ex "Jag håller årsmötet år 2009 ansvarigt för vårt ekonomiska förfall med avseende på det beslut som då togs om att ge alla medlemmar gratis entré på a-lagsmatcherna", i betydelsen att årsmötet kan ha tagit ett beslut som av okunskap inte gagnade det vi egentligen hade önskat skulle ske. Alternativt att man tycker att årsmötet tog ett beslut man som enskild medlem inte stödde, men föreningens vilja är ju per definition de som kommer till uttryck genom de gemensamma demokratiska besluten på årsmötet.

Ytterst ansvariga för att leda föreningen och den bolagiserade verksamheten i föreningen utifrån dess ändamål finner vi snarare i styrelsen. Därefter i ledningen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Konstateras kan att det inte är helt lätt att skriva en banderoll eller ramsa som beskriver exakt och i detalj hur vi bör göra i denna svåra tid.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Konstateras kan att det inte är helt lätt att skriva en banderoll eller ramsa som beskriver exakt och i detalj hur vi bör göra i denna svåra tid.
Det är ju lite det som är plakatpolitiken och läktarmanifestationernas problem, de funkar bara när det finns en väldigt tydligt identifierbar person/grupp som uppenbart misskött sitt ansvar och roll och en likaledes självklar lösning. I övriga fall, dvs nästan alltid eftersom styrelsen i sådana uppenbara fall vanligtvis också ser det självklara, skadar i längden sådant syndabocksletande mer än det gagnar.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Det finns förstås klassikern "Avgå alla", men den slår ju tillbaka på oss som är medlemmar och inte lyckats välja en bättre ledning.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Det finns förstås klassikern "Avgå alla", men den slår ju tillbaka på oss som är medlemmar och inte lyckats välja en bättre ledning.
Äsch, den reflekterar bara bara vårt ansvarstagande som medlemmar - alla gånger vi kör den har vi givetvis gjort en grundläggande analys av varenda position och anställd inom Djurgården och står klara med genomtänkta alternativ för dessa positioner!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Tråden började med uppmaningen att göra nåt innan det är för sent. Det "nåt" som vi alla kan göra är att fortsätta stötta Djurgården. "För sent" blir det när vi slutat att stötta utan bara hällt på med så mycket kritik att ingen längre tycker det känns lockande att ta en ansvarsfylld befattning inom verksamheten.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av BigJ »

minalman skrev:Tråden började med uppmaningen att göra nåt innan det är för sent. Det "nåt" som vi alla kan göra är att fortsätta stötta Djurgården. "För sent" blir det när vi slutat att stötta utan bara hällt på med så mycket kritik att ingen längre tycker det känns lockande att ta en ansvarsfylld befattning inom verksamheten.
Kloka ord som många borde ha i åtanke
Användarvisningsbild
Högdalen
Inlägg: 220
Blev medlem: 2011-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Söderort

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av Högdalen »

Inga glada toner här inte, och det ska det såklart inte vara i tider som dessa. Enda jag kan komma på att säga är..bua för fan inte på matcherna, det hjälper ingen! Med det inte sagt att ni här brukar göra det.
Man orkar inte ens tänka hockey just nu, man blir ju bara deppig :(
Nej nu blir det film istället, jag skulle bara lurka lite egentligen :roll:
Skriv svar