Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Soldier »

Skidlöparn skrev:Bättre idag än tidigare iaf! (Räknar inte JK-dagen)
En detalj bara; kan vi inte ta det lite lugnare med djurgårns IF du är allt jag har? Visst det är en helt fantastisk ramsa, bland de bästa, men låt den förbli det och besudla den inte genom att sjunga den för ofta. Fanns tendenser till det idag.
För sent. Den kommer givetvis att sjungas sönder.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:
Skidlöparn skrev:Bättre idag än tidigare iaf! (Räknar inte JK-dagen)
En detalj bara; kan vi inte ta det lite lugnare med djurgårns IF du är allt jag har? Visst det är en helt fantastisk ramsa, bland de bästa, men låt den förbli det och besudla den inte genom att sjunga den för ofta. Fanns tendenser till det idag.
För sent. Den kommer givetvis att sjungas sönder.
Tim Pang ?@Pangtim 29s
Trist att den bästa ramsan redan är sönderklappad och förstörd. #UCS #DIFhockey

:)
Expert.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

Är ju för att folk inte fattar när det ska klappas /sjungas. :/
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Staten »

Vad gör det om man sjunger en ramsa som är bra? Det är väl bättre än att sjunga de dåliga?
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Skidlöparn »

Staten skrev:Vad gör det om man sjunger en ramsa som är bra? Det är väl bättre än att sjunga de dåliga?
Om vi fortsätter att sjunga den halvdant kommer den tillslut höra till en av de dåliga, just därför!
Pogue Mahone
Inlägg: 447
Blev medlem: 2010-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pogue Mahone »

man önskar att folk slutade klappa till allt bara.. så fort någon tar ton är det 10 pers som klappar sönder
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Tajmingen är allt som ofta hemskt dålig, inget undantag idag. Nivån på ramsorna var dock ofta helt okej, stämningen klart bättre än matcherna innan JK dagen (undantag Malmö matchen).
Sen måste folk sluta klappa så förbannat i alla ramsor, de förstörs nå enormt av det. Vå nya (BÄSTA) håller på att förstöras helt nu på en gång! Den ska inte överanvändas för att tjatas ut, men inte heller behövs det klappas hela tiden. Det gör inte bara att ramsan blir för snabb, men även att trycket i sången sabbas av allt klappande.
Vi har knappt diskuterat om hur klacken presterat de senaste månaderna, mer än att det varit sämst. Dags att göra det igen. För det är alldeles för dåligt fortfarande!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Krävs ju att någon med pondus kliver upp på räcket och säger åt alla i klacken att GE FAN i att klappa sönder ramsorna. Ludde gjorde det under JK-dagen och då slutade folk.
Losing all hope was freedom.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Raus skrev:Krävs ju att någon med pondus kliver upp på räcket och säger åt alla i klacken att GE FAN i att klappa sönder ramsorna. Ludde gjorde det under JK-dagen och då slutade folk.
Det är ju ingen som har pondus i hockeyklacken förutom UCS typ. Ingen som förstår att klappa = dåligt iaf
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Att ropa på de i sin omgivning att sluta klappa när det förstör är väl inge svårt alls? Behövs inget capo eller någon med pondus, gäller bara att sluta vara rädd för uppmärksamhet. Samma sak är det vid en ramsa där man har större chans att höras, folk blir snabbt tysta om de märker att det är få i sin omgivning som sjunger. De flesta i klacken är ändå där för att bidra med något, så biter man ihop så får man med sig resten med. Så länge ramsan inte är hjärndöd för då kommer du garanterat verka rätt dum du med!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av förevigtdjurgården »

Djurgårns IF du är allt jag har är redan "gamla" "NAMNS JÄRNKAMINER".

Oj, det är lite tyst. Jamenvafan, den här blir det alltid drag på. Vore evigt tacksam om någon ställde sig på räcket och styrde lite, var mer variation på JK-dagen (obviously) än vad det var igår även om gårdagen är mil bättre än hur det varit under en del matcher.

Både på planen och på läktarna märker man lätt förändringen, tack UCS.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

(Om någon känner sig nödgad att kommentera textlängden och/eller eventuellt "ordbajsande", känn er fria att pma. Alternativt ignorera inlägget helt, det är antagligen mest tidsbesparande för både dig och mig. Att kommentera det i tråden känns aningen kontraproduktivt, om man nu så gärna vill ha bättre och kärnfullare fokus på sakfrågorna.)

Inte sällan framhålls det ju att det tar lång tid att reparera den skada DIF Hockey åsamkat. Inte bara för att återvinna det brända förtroendet, men sen också för att etablera en läktarkultur. Kanske får man inse att det här är en ofrånkomlig konsekvens av det. Hur låtar ska sjungas, vilka tillfällen som är lämpliga för vilken sång, när det är lämpligt att klappa, hur ofta en sång är okej att sjunga osv handlar trots allt, utöver viss fingertoppskänsla och sunt förnuft, till viss del om oskrivna normer. Vi har dessutom mycket frustration på Hovet över senaste årens läktarmässiga kräftgång, en frustration som innebär mycket undertryckt energi. Energi som i en miljö i avsaknad av en starkt etablerad läktarkultur kommer ta sig uttryck på första bästa intuitiva sätt, sätt som oftast inte går helt i stäv med vad vi önskar. (Såsom att driva upp tempot, klappa sönder ramsor osv.)

Mot den bakgrunden känns det trist om allt fokus handlar om hur Hovetpubliken förstör. I avsaknad av en etablerad läktarkultur kan vi ju trots allt inte förvänta oss att alla ska greppa vad vi tycker är sunt förnuft kring hur man ska bete sig. Det är ju trots allt det som är värdet annars i att ha en starkt etablerad kultur - "alla" vet vad som förväntas av dem i deras beteende och i övrigt. Jag säger inte att det är fel att ryta till om att sluta klappa eller vad det nu är, själv har jag redan hamnat i tjafs flera gånger bara i år om lämpligheten i att använda reklamskyltarna högst upp som trumma, jag säger bara att rent pragmatiskt så är det en finkänslig balansgång mellan att sprida bra normer och att döda den energi som finns bland folk att bidra. Ingen tjänar trots allt på om folk upplever det som en elitistisk attityd mot publik som glatt gör så gott de kan för att bidra till stämningen men inte riktigt är medveten om vilka sätt som är lämpliga.

Vad mer effektivt att lägga sitt fokus på torde vara att våga ta i med hela bröstkorgen - inte skrika, men sjunga högt och robust - i de "ovanligare" låtar som idag tyvärr ofta mumlas av de få som kan dem, och ignoreras av den stora massan fågelholkar. Där gör varken jag eller, av vad jag kan höra, särskilt många andra tillräckligt. Att "Djurgårdens IF du är allt jag har" redan visar tendenser till att slitas ut är ju inte konstigare än att folk upplevde att något var drag i och därför vill uppleva det igen. Det är ju inte första gången en ramsa går det ödet till mötes i DIF Hockey. Vill vi motverka det tror jag inte den bästa vägen är att beklaga sig över hur den förstörs och överanvänds - i en icke-styrd klack utan stark kultur där ramsor "poppar" från olika delar finns det trots allt alltid några som kommer tro det är en bra idé att dra igång - utan snarare att bevisa för alla övriga vilket enormt rikt sångarkiv vi har utöver "Djurgårdens IF du är allt jag har". Får vi drag i fler låtar kommer variationen framöver automatiskt - rösten behövs knappast i alla de "simpla" låtar som mest består av ordet "Djurgården" för de kommer sjungas ändå av alla fågelholkar, rösten behövs de gånger mer avancerade ramsor startas. Högre än alla runtomkring, inte mumlandes som idag. Där är jag den förste att erkänna mig skyldig.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sm910 skrev: Text
Bra tankar, gillar det du skriver.

Till de som gnäller på nuvarande klacken:
Vore det bättre helt utan personer i klacken? Helt tyst?

De behöver ju liksom alla andra bra förebilder som kan visa vägen.
Det får de ju främst genom att få vara nära och lyssna i klacken på erfarna och kompetenta klackpersoner.

När man diskuterar dessa känsliga frågor är det väl bäst att tillägga att jag verkligen älskade och njöt av draget mot Timrå. Det är ju så man skulle vilja ha det alltid.
4 segrar kvar
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Skidlöparn »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
sm910 skrev: Text
Bra tankar, gillar det du skriver.

Till de som gnäller på nuvarande klacken:
Vore det bättre helt utan personer i klacken? Helt tyst?

De behöver ju liksom alla andra bra förebilder som kan visa vägen.
Det får de ju främst genom att få vara nära och lyssna i klacken på erfarna och kompetenta klackpersoner.

När man diskuterar dessa känsliga frågor är det väl bäst att tillägga att jag verkligen älskade och njöt av draget mot Timrå. Det är ju så man skulle vilja ha det alltid.
Så länge man håller god ton här är det väl bara bra att påpeka uppenbara fel som man ser/hör i klacken? Det är precis sånt som skapar en större kunskap om hur mer/bättre tryck skapas.

Men som ni säger är det viktigaste just nu att hela klacken sjunger (ska inte detta vara givet om man står i klacken?!) och inte klappar. Klappandet får sittplats stå för om det inte är ramsor som vi alla uppenbart ska klappa i, som "Alla vi som älskar DIF klappar nu".
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Skidlöparn skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
sm910 skrev: Text
Bra tankar, gillar det du skriver.

Till de som gnäller på nuvarande klacken:
Vore det bättre helt utan personer i klacken? Helt tyst?

De behöver ju liksom alla andra bra förebilder som kan visa vägen.
Det får de ju främst genom att få vara nära och lyssna i klacken på erfarna och kompetenta klackpersoner.

När man diskuterar dessa känsliga frågor är det väl bäst att tillägga att jag verkligen älskade och njöt av draget mot Timrå. Det är ju så man skulle vilja ha det alltid.
Så länge man håller god ton här är det väl bara bra att påpeka uppenbara fel som man ser/hör i klacken? Det är precis sånt som skapar en större kunskap om hur mer/bättre tryck skapas.

Men som ni säger är det viktigaste just nu att hela klacken sjunger (ska inte detta vara givet om man står i klacken?!) och inte klappar. Klappandet får sittplats stå för om det inte är ramsor som vi alla uppenbart ska klappa i, som "Alla vi som älskar DIF klappar nu".
Absolut är det så. Konstruktiv kritik är det inget fel på.

Men på en del håll gnälls det bara på de som faktiskt är där och gör så gott de kan.
De får läsa/höra om hur dåliga de är.
Det tror inte jag gynnar klacken på sikt.
4 segrar kvar
Skriv svar