Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Att vara DJ på Hovet måste nog vara världens tråkigaste uppdrag... Det är nog fan roligare i Visättra ishall när Flempan spelar. ;)
Pang
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-12-30

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pang »

ednertz skrev:
Viktory skrev:
Byström skrev:
DIFtomppa skrev:Skulle ju va magiskt ifall vi skulle få uppleva detta ännu en gång!



Typ i kvalserien eller nåt ifall vi kommer dit, att det skulle delas ut röda tröjjor så att klacken skulle se mer sammansvetsat ut!

Vad säger ni? något att tänka på?
Om DIF Hockey återigen delar ut tröjor så visar det på enorm inkompetens och att man återigen inte lyssnar på sina fans. Tror knappast att det kommer hända då det vore det mest korkade DIF Hockey skulle kunna göra i det här läget när relationen återigen börjat byggas upp.

Tifon i olika former ska ALDRIG vara gjorda av föreningen i sig, och minns jag rätt lackade väl dåvarande FBR och även UCS rätt mycket på det under slutspelet 2010.
Även JK. Framför allt så handlade det om att de röda tröjorna lanserades utan förankring i supporterledet. Vi stod i Göteborg efter sista omgången och läste på difhockey.se om tröjorna, helt utan förvarning.

Sen när vi körde ex. halsdukarna så var det delvis JK:s initiativ, och det godkändes även av tifogrupp m.m.

Allt handlar om att förankra saker och ting bland supportrarna.

Personligen vill jag dock inte ha något tröjjippo igen.
Vad gäller de röda tröjorna var det förankrat med Magnus Örman i januari. Målsättningen med det "jippot" var att involvera långsidorna och att de skulle känna att det var slutspel. Att så många valde att ta på sig röda tröjor i klacken var således inte vår avsikt. Det som dock inte var förankrat var att färga hemsidan röd och ha ett rött tema inför kvartsfinalen. Den lanserades samma kväll som vi hade mött Frölunda i gbg och det var helt och hållet mitt fel. Personligen tycker jag inte att det är fel att skapa aktiviteter som gör att vi får med sittplats och all övrig publik, om det är tröjor halsdukar eller bara att vi kör sfg på jumbon det är skit samma. Vitalt är dock att vi gör det tillsammans. Man lär sig av misstagen och jag ber om ursäkt till de som kände sig kränkta och överkörda på grund av det röda temat.
Jag har noll förståelse varför du känner dig tvungen att tre år senare försvara dig på ett forum. Likaså varför en så stor nyhet som omstruktureringen av service och säkerhetsarbetet inte hamnar på hemsidan. Du vet exakt vad vi tyckte innan och vi har diskuterat denna fråga efter i flertalet möten. Ni valde att lansera ert röda tema genom spelarna, vilket hela tiden var er avsikt, att alla skulle ha på sig dem. Är nog inte beredd att kalla det för ett misstag från er sida, utan en överkörning.
sm910 skrev:2. Vad var det för stök nere vid räcket i slutet? Jag utgår från att det var allmänt feströj från UCS, men från min position på lite avstånd såg det ut som det lika väl skulle kunna vara fullt slagsmål med flaggor och annat. Hade flertalet vänner som kommenterade det sen som var betydligt mer skeptiska och insinuerade att det var ett försök att försöka trigga vakter och annat till att ingripa och hetsa fram misstag eller liknande från DIF-säks sida. Jag vill inte tro det, men sprids det sådana rykten bland mina vänner pratas det säkert på samma sätt hos andra också så om någon vill bara bringa lite klarhet vore ju trevligt. Ryktesspridning blir trots allt oftast grunden annars för missuppfattning och onödig polarisering.
Ibland har jag svårt att förstå hur människor tänker. Varför skulle vi riskera att bli gripna och få grova personliga konsekvenser, för att visa vår poäng och hetsa vår egna ordningsvakter som är där för vår service? Vad har vi att tjäna på det? Det finns ingen egen jävla vinning att på något sätt skada vår klubb.

Det var en gammal hederlig Schizophrenia. Be dina till polare att kolla upp det eller prata med en medlem istället för att sprida idiotiska rykten.

Jag slutar aldrig förvånas av vad detta forum har att ge.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Herregud, folk som tror att lite skojstök nere vid flaggorna ska vara ett sätt att hitta fel hos DIF-säk...bland det dummaste jag någonsin läst. Hur fan tänker ni?
Och ärligt talat förstår jag inte varför diskussionen om tröjtemat ens är på tapeten, någon länkar ett youtube-klipp och helvetet är igång. Tror knappast någon i DIF-ledningen kommer våga sig på ett liknande initiativ utan att kolla av med ledande supportergrupper först.
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

-
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Pang skrev: ... Likaså varför en så stor nyhet som omstruktureringen av service och säkerhetsarbetet inte hamnar på hemsidan....
Det fanns en artikel, men den drunknade snart i fler nyheter inför JK-dagen
http://www.difhockey.se/artikel/3067/

Jag tycker tröjan avslöjade kulmagen litet väl tydligt. Om man nu ska vara med och peta i gamla sår.
Bra att tänka på oss på sittplats när man vill engagera supporters, men om det inte kommer genom JK vill jag att man låter bli.
Jag fattar inte varför någon öht vill odla en uppfattning att JK bara är för klacken?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Hildi
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Hildi »

Just det du säger om att försöka hetsa 'säk såg jag dock utanför hovet efter matchen.
Jag väntade på bruden för att ta bilen hem, så jag stod kvar efter att alla lämnat hovet.
Efter alla gått så går 3st 16-21åriga grabbar fram mot poliserna och börjar "slåss" med varandra och skriker på polisen.

Kanske fel tråd, då jag inte yrkar på att det var jk eller ucs.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Pang skrev: Ibland har jag svårt att förstå hur människor tänker. Varför skulle vi riskera att bli gripna och få grova personliga konsekvenser, för att visa vår poäng och hetsa vår egna ordningsvakter som är där för vår service? Vad har vi att tjäna på det? Det finns ingen egen jävla vinning att på något sätt skada vår klubb.

Det var en gammal hederlig Schizophrenia. Be dina till polare att kolla upp det eller prata med en medlem istället för att sprida idiotiska rykten.

Jag slutar aldrig förvånas av vad detta forum har att ge.
Raus skrev:Herregud, folk som tror att lite skojstök nere vid flaggorna ska vara ett sätt att hitta fel hos DIF-säk...bland det dummaste jag någonsin läst. Hur fan tänker ni?
Man kan raljera allt man vill kring hur dumt det är, det förändrar inte mycket. Jag kan tycka att det är lite symptomatiskt att ni bägge retoriskt frågar er hur det tänks - sen när var ryktesspridning rationell? Tycka vad man tycka vill om det, det är rätt allmänmänskligt beteende att skitsnack frodas i miljöer av okunskap. Enda effektiva sättet att kväsa det är ju med kunskap och klarhet, varför jag inte skäms det minsta över att ta upp frågan här. Då går den ju i alla fall att bemöta så alla kan se.

Pangs frågor är ju trots allt sådana att de inte handlar så mycket om hur man resonerar, utan kring vad man utgår från. Är ens utgångspunkt att UCS sätter vår förening samt vår läktare främst, såväl som att UCS vill göra vad man kan för att minska friktionen mot DIF Hockey, ja då finns det inga rationella svar på frågorna. Och missförstå mig rätt här - jag utgår från det, precis som jag tror de flesta som erfarit UCS under längre tid och på närmare håll på våra läktare. Av inget annat skäl än att man brinner för vår förening kan man vara redo att lägga ner så enormt mycket tid, energi och passion på den. Men, och det är jag övertygad om att ni är än mer medvetna om än mig, så finns det ju en hel del både genuina missuppfattningar såväl som illasinnade tungor i den här infekterade röran. UCS beskylls för att vara narcissister, självupptagna slynglar som söker martyrrollen. Man kan tycka vad man vill om det, men den attityden ploppar ju trots allt upp lite för ofta. Utifrån den utgångspunkten torde svaren på varför UCS skulle försöka provocera fram reaktioner, incidenter och misstag från DIF-Säk vara uppenbar och trots allt stringenta.

Deras utgångspunkt, för jag utgår från att det är fler än mina polare som lever i den villfarelsen inte minst med tanke på de incidenter som varit på hovets läktare mellan aktiva och aktiv sitt, förändras varken av att raljera kring hur dumma dom är eller att säga åt dom att sluta sprida rykten. De ser det ju knappast som rykten, utan en naturlig slutsats utifrån deras världsbild. Även om det bara är "skojstök" är det ju trots allt inte helt lätt att se det en bit bort. Då ser jag hellre att det lyfts upp och får bemötas öppet, än att ingen kommenterar det och låter det bli ännu en händelse som folk startar viskleken utifrån.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Skidlöparn »

Haha, det ska då verkligen alltid finnas något att störa sig på! Visst, det förra temat var sjukt befogat då situationen med DIF-Hockey och Abbe var helt bedrövligt, orkar inte ge mer superlativ.
Men nu ska här börjas hetsas upp över något som hände för tre år sedan och inte hänt mer? Det låter väldigt onödigt och lär inte hända mer, men om det nu skulle göra det så kan man väl ta upp det då istället?
Gläd er nu istället åt att första steget mot en försoning mellan DIF-Hockey och supportrarna tagit form! :D
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ciirree »

Någon som vet när UCS kommer tillbaka?
Pang
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-12-30

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pang »

sm910 skrev:
Pang skrev: Ibland har jag svårt att förstå hur människor tänker. Varför skulle vi riskera att bli gripna och få grova personliga konsekvenser, för att visa vår poäng och hetsa vår egna ordningsvakter som är där för vår service? Vad har vi att tjäna på det? Det finns ingen egen jävla vinning att på något sätt skada vår klubb.

Det var en gammal hederlig Schizophrenia. Be dina till polare att kolla upp det eller prata med en medlem istället för att sprida idiotiska rykten.

Jag slutar aldrig förvånas av vad detta forum har att ge.
Raus skrev:Herregud, folk som tror att lite skojstök nere vid flaggorna ska vara ett sätt att hitta fel hos DIF-säk...bland det dummaste jag någonsin läst. Hur fan tänker ni?
Man kan raljera allt man vill kring hur dumt det är, det förändrar inte mycket. Jag kan tycka att det är lite symptomatiskt att ni bägge retoriskt frågar er hur det tänks - sen när var ryktesspridning rationell? Tycka vad man tycka vill om det, det är rätt allmänmänskligt beteende att skitsnack frodas i miljöer av okunskap. Enda effektiva sättet att kväsa det är ju med kunskap och klarhet, varför jag inte skäms det minsta över att ta upp frågan här. Då går den ju i alla fall att bemöta så alla kan se.

Pangs frågor är ju trots allt sådana att de inte handlar så mycket om hur man resonerar, utan kring vad man utgår från. Är ens utgångspunkt att UCS sätter vår förening samt vår läktare främst, såväl som att UCS vill göra vad man kan för att minska friktionen mot DIF Hockey, ja då finns det inga rationella svar på frågorna. Och missförstå mig rätt här - jag utgår från det,precis som jag tror de flesta som erfarit UCS under längre tid och på närmare håll på våra läktare. Av inget annat skäl än att man brinner för vår förening kan man vara redo att lägga ner så enormt mycket tid, energi och passion på den. Men, och det är jag övertygad om att ni är än mer medvetna om än mig, så finns det ju en hel del både genuina missuppfattningar såväl som illasinnade tungor i den här infekterade röran. UCS beskylls för att vara narcissister, självupptagna slynglar som söker martyrrollen. Man kan tycka vad man vill om det, men den attityden ploppar ju trots allt upp lite för ofta. Utifrån den utgångspunkten torde svaren på varför UCS skulle försöka provocera fram reaktioner, incidenter och misstag från DIF-Säk vara uppenbar och trots allt stringenta.

Deras utgångspunkt, för jag utgår från att det är fler än mina polare som lever i den villfarelsen inte minst med tanke på de incidenter som varit på hovets läktare mellan aktiva och aktiv sitt, förändras varken av att raljera kring hur dumma dom är eller att säga åt dom att sluta sprida rykten. De ser det ju knappast som rykten, utan en naturlig slutsats utifrån deras världsbild. Även om det bara är "skojstök" är det ju trots allt inte helt lätt att se det en bit bort. Då ser jag hellre att det lyfts upp och får bemötas öppet, än att ingen kommenterar det och låter det bli ännu en händelse som folk startar viskleken utifrån.
Det markerade räcker. Läs det om och om igen. Där är din kunskap och klarhet.

Resten orkar jag inte ens bemöda mig att svara på då det är rent skitsnack och kommer inte att än en gång försöka förändra någons utgångspunkt/världsbild.
Pinocchio
Inlägg: 88
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pinocchio »

Om vi ska kunna gå vidare så kan det vara läge att droppa tre år gamla grejer där gjort är gjort. Det finns ingenting att vinna på det. Det är främst andra personer inblandade idag, så låt inte det arvet lasta diskussionen.

För DIFs bästa är det läge att fokusera på hur vi vill ha det istället för utgå ifrån det som har varit.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Ja, litet tråkigt när det ska vara en sån djävla minerad mark hela tiden.

Läste ett "roligt" klipp apropå det.
Inledning till behjärtansvärd artikel:

"För några år sedan flydde han med sin familj över den hårt bevakade och minerade gränsen. Nu, några år senare träffar vi honom med delar av sin familj i den lilla lägenheten i Södertälje".

Låt oss bevara vår familj hel och stark!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
puttedif2
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-03-30

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av puttedif2 »

Pang skrev:Precis så snackar en person med noll koll bakgrunden till detta äckliga kommersiella spektakel.
Det var varken innovativt, häftigt eller någon speciell succé med tanke på efterspelet.
En ren spark i skrevet på de personer som lägger sina liv på att främja DIFs läktarkultur och har gjort bättre tifon i hockeyn än någon annanstans i hela världen.

Men jag vet inte, det kanske är fett me innovativt och häftigt för svensk hockey om vi skulle köra lite lets go DIF hockey, pumpa Avicii, styra aftonbladethänder och köra vågen.
Har också lite svårt att förstå upprördheten över de röda tröjorna, det var inte direkt så att företag köpte in dem för att göra reklam och tjäna pengar (vilket är definitionen av kommersiell). Det var vanliga Djurgårdare som via sina företag pyttsade in en slant var vilket tillslut var tillräckligt för att köpa in tröjorna. Jag var själv med och betalade litegrann från företaget, och ändå är jag ingen slipsnisse utan jag står i klacken.

Det kanske inte blev helt klockrent men jag har svårt att förstå att vissa blev så upprörda. Skillnaden mot klappor med företagsloggor, eller cheerleaders som det var i Globen på 90-talet är i mina ögon milsvid.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Pang skrev:
sm910 skrev: Man kan raljera allt man vill kring hur dumt det är, det förändrar inte mycket. Jag kan tycka att det är lite symptomatiskt att ni bägge retoriskt frågar er hur det tänks - sen när var ryktesspridning rationell? Tycka vad man tycka vill om det, det är rätt allmänmänskligt beteende att skitsnack frodas i miljöer av okunskap. Enda effektiva sättet att kväsa det är ju med kunskap och klarhet, varför jag inte skäms det minsta över att ta upp frågan här. Då går den ju i alla fall att bemöta så alla kan se.

Pangs frågor är ju trots allt sådana att de inte handlar så mycket om hur man resonerar, utan kring vad man utgår från. Är ens utgångspunkt att UCS sätter vår förening samt vår läktare främst, såväl som att UCS vill göra vad man kan för att minska friktionen mot DIF Hockey, ja då finns det inga rationella svar på frågorna. Och missförstå mig rätt här - jag utgår från det,precis som jag tror de flesta som erfarit UCS under längre tid och på närmare håll på våra läktare. Av inget annat skäl än att man brinner för vår förening kan man vara redo att lägga ner så enormt mycket tid, energi och passion på den. Men, och det är jag övertygad om att ni är än mer medvetna om än mig, så finns det ju en hel del både genuina missuppfattningar såväl som illasinnade tungor i den här infekterade röran. UCS beskylls för att vara narcissister, självupptagna slynglar som söker martyrrollen. Man kan tycka vad man vill om det, men den attityden ploppar ju trots allt upp lite för ofta. Utifrån den utgångspunkten torde svaren på varför UCS skulle försöka provocera fram reaktioner, incidenter och misstag från DIF-Säk vara uppenbar och trots allt stringenta.

Deras utgångspunkt, för jag utgår från att det är fler än mina polare som lever i den villfarelsen inte minst med tanke på de incidenter som varit på hovets läktare mellan aktiva och aktiv sitt, förändras varken av att raljera kring hur dumma dom är eller att säga åt dom att sluta sprida rykten. De ser det ju knappast som rykten, utan en naturlig slutsats utifrån deras världsbild. Även om det bara är "skojstök" är det ju trots allt inte helt lätt att se det en bit bort. Då ser jag hellre att det lyfts upp och får bemötas öppet, än att ingen kommenterar det och låter det bli ännu en händelse som folk startar viskleken utifrån.
Det markerade räcker. Läs det om och om igen. Där är din kunskap och klarhet.

Resten orkar jag inte ens bemöda mig att svara på då det är rent skitsnack och kommer inte att än en gång försöka förändra någons utgångspunkt/världsbild.
Uhm, va? Varför ska jag läsa och ta in något jag redan var tydligt med att jag står bakom? När har jag sagt att ni själva ska försöka er på ett sådant sisyfos-arbete som det skulle vara att förändra alla utomståendes bild av er? Vad är det som är skitsnack? Att det är allmänmänskligt beteende att rykten sprids i infekterade frågor bland oinsatta? Att det finns en attityd bland en del utomstående som tyvärr ploppar upp allt för ofta i diskussioner kring UCS om er som martyrsökande?

Om det är sista frågan du menar är skitsnack, kan jag inte mer än anta att vi inte delar uppfattning. Annars förstår jag inte varken din upprördhet eller vad du invänder mot. Känns det meningslöst att svara en gång till, för all del. Då får gärna någon annan försöka förklara, för jag ser inte hur något av mina följande påståenden kan vara så kontroversiella. Peka gärna ut vilket av stegen i så fall:

1. Det finns personer som anser att UCS leker martyrer.
2. På håll var det svårt att tydligt se vad som hände vid räcket.
3. Har man bilden av UCS som martyrrollssökare, är det naturligt att de gör en tolkning av händelsen i linje med det. (Tycka vad man tycka vill om att personer har den bilden av UCS)
4. Utifrån sin tolkning kommer folk snacka. (Skitsnack florerar alltid i större sammanhang, trots att alla fördömmer skitsnack och det ideala vore att man diskuterade det person till person.)

Utifrån det tycker jag det är motiver att försöka lyfta en sådan händelse i ljuset, så att snacket går att bemöta av folk som kan intyga att det inte var något illasinnat. Det betyder inte att ni i UCS har någon form av moraliskt ansvar att bemöta eller förändra allt, det är en vag förhoppning om sannolikheten att i alla fall någon går in och bringar lite klarhet. Det värsta som kan hända är ju att ingen går in och gör det, och då blir resultatet ju ändå samma som om frågan aldrig skulle lyfts.
ribba
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-12-26
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ribba »

puttedif2 skrev:
Pang skrev:Precis så snackar en person med noll koll bakgrunden till detta äckliga kommersiella spektakel.
Det var varken innovativt, häftigt eller någon speciell succé med tanke på efterspelet.
En ren spark i skrevet på de personer som lägger sina liv på att främja DIFs läktarkultur och har gjort bättre tifon i hockeyn än någon annanstans i hela världen.

Men jag vet inte, det kanske är fett me innovativt och häftigt för svensk hockey om vi skulle köra lite lets go DIF hockey, pumpa Avicii, styra aftonbladethänder och köra vågen.
Har också lite svårt att förstå upprördheten över de röda tröjorna, det var inte direkt så att företag köpte in dem för att göra reklam och tjäna pengar (vilket är definitionen av kommersiell). Det var vanliga Djurgårdare som via sina företag pyttsade in en slant var vilket tillslut var tillräckligt för att köpa in tröjorna. Jag var själv med och betalade litegrann från företaget, och ändå är jag ingen slipsnisse utan jag står i klacken.

Det kanske inte blev helt klockrent men jag har svårt att förstå att vissa blev så upprörda. Skillnaden mot klappor med företagsloggor, eller cheerleaders som det var i Globen på 90-talet är i mina ögon milsvid.
Du måste förstå att de som lägger oändlig ideell tid på tifon/flaggor/banderoller och lever det som en hel kultur har vissa ideal, där det ofta finns en skör gräns mellan vad som anses vara ett bra initiativ från föreningen kontra jippo.

Det finns ingenting häftigt med att DIF köper in 8 000 t-shirts i gul-röd-blå och placerar ut dem på Hovets läktare. Det som är än mindre okej i sammanhanget var att det inte hade förankrats helt.

Charmen med en koreografi är supportrarna som skänkt pengar till den, planeringen bakom idén, slitet i timmar, dagar, nätter för att göra tifot, strukturen kring att sätta upp det på läktaren och utförandet när spelarna entrar is/plan. Det är vad det hela handlar om.

Här är en bra video som kan ge en klarare bild av vad en tifokultur värdig Djurgårdens IF är för något:
https://www.youtube.com/watch?v=zw2I4wItZkU

Nu ska jag inte älta den saken mer. Jag hoppas att DIF Hockey är villiga att offra sig mer för att förstå sig på vår supporterkultur och våra ideal. Lyssna på de aktiva supportrarna, då kan vi göra stordåd tillsammans igen.
Godkväll
Skriv svar