Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

ALLA som är intresserade av denna fråga som diskuterats: Lyssna på senaste DIFPodden från ca. 15:00. Då snackas det om hockeyn och rådande situation och bakgrundshistoria från en aktiv medlem i Järnkaminerna(då alltså), Adam Szulkin. Tror ni får hyffsade svar på vad som gäller.


http://www.jarnkaminerna.se/2013/11/27/ ... ngen-2013/
Zajtarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 2012-06-13
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zajtarn »

Stentuff skrev:ALLA som är intresserade av denna fråga som diskuterats: Lyssna på senaste DIFPodden från ca. 15:00. Då snackas det om hockeyn och rådande situation och bakgrundshistoria från en aktiv medlem i Järnkaminerna(då alltså), Adam Szulkin. Tror ni får hyffsade svar på vad som gäller.


http://www.jarnkaminerna.se/2013/11/27/ ... ngen-2013/
Då kommer det att dröja några år innan det kanske händer något. Vi lär troligtvis ha 2000-3000 på läktaren nästa år.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Zajtarn skrev:
Stentuff skrev:ALLA som är intresserade av denna fråga som diskuterats: Lyssna på senaste DIFPodden från ca. 15:00. Då snackas det om hockeyn och rådande situation och bakgrundshistoria från en aktiv medlem i Järnkaminerna(då alltså), Adam Szulkin. Tror ni får hyffsade svar på vad som gäller.


http://www.jarnkaminerna.se/2013/11/27/ ... ngen-2013/
Då kommer det att dröja några år innan det kanske händer något. Vi lär troligtvis ha 2000-3000 på läktaren nästa år.
Antagligen, ja. Om inte DIF agerar snarast.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Fyfan vad vidrigt att lyssna på det där, även fast det knappast kom som en överraskning.
Vilka jävla idioter som styr den här föreningen. Det är dags att göra ALLT i er makt för att få tillbaka folket nu, annars kommer vi nå botten!
Hoppas andy och alla andra tomtar som blundar för verkligheten lyssnar på vad som sägs i podden.
Losing all hope was freedom.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Raus skrev:Fyfan vad vidrigt att lyssna på det där, även fast det knappast kom som en överraskning.
Vilka jävla idioter som styr den här föreningen. Det är dags att göra ALLT i er makt för att få tillbaka folket nu, annars kommer vi nå botten!
Hoppas andy och alla andra tomtar som blundar för verkligheten lyssnar på vad som sägs i podden.
Egentligen är det ju inget nytt, allt som sades i podden har jag och andra redan sagt tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Andy »

Raus skrev:Fyfan vad vidrigt att lyssna på det där, även fast det knappast kom som en överraskning.
Vilka jävla idioter som styr den här föreningen. Det är dags att göra ALLT i er makt för att få tillbaka folket nu, annars kommer vi nå botten!
Hoppas andy och alla andra tomtar som blundar för verkligheten lyssnar på vad som sägs i podden.
Tomte? Hur tänker du då? Utveckla gärna.

Du får gärna också utveckla vilken verklighet det är jag blundar för?

- Att jag vill ha tillbaks UCS
- Att jag respekterar och förstår om UCS inte vill stötta DIF Hockey
- Att jag hävdar att man kan vara mot övergrepp mot publiken men samtidigt tycka att det är viktigt att inte bojkotta DIF hockey
- Att det är viktigt med mer dialog
- Att medlemsinflytande är viktigt och att det är viktigt att medlemmarna engagerar sig
- Att styrelsen tillsätts av medlemmarna och att medlemmarna ytterst kan avsätta styrelsen om man inte tycker den gör ett bra jobb
- Att jag tycker det är viktigt att i det extremt dåliga sportsliga läget vårt lag befinner sig i öka stödet och engagemanget för DIF hockey och grabbarna på isen

Vad menar du att jag blundar för?

I övrigt tycker jag att det var en väldigt bra och inte minst upplysande podd. Otroligt bra att få höra vad UCS tycker. Skulle dock vilja veta vilka tre saker de vill att DIF omedelbart tog tag i (även om att sparka Abbe verkar vara nummer 1 och DJ Yes var en annan konkret sak de nämnde)
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Vad som sades i podden är ingen nyhet för mig, men alltid lika tråkigt när de här personerna pratar om hur det var förr vilket påminner en själv om hur bra det kan vara om DIF vill.

Nu vill jag höra vad analytikerna på det här forumet har att tillägga om Abbe, möten, "fakta" osv.

Fakta är att DIF inte vill göra förändringar som gynnar oss aktiva supportrar, de agerar efter egen agenda och använder JKs närvaro mer som ett så kallat alibi. Att Abbe sitter kvar är ett enormt problem och han klarar sig bra utan att vara anställd hos DIF. Förlusten på eventuellt nedlagt avtal är klart lägre än förlusten av mer tappad publik och kass stämning.
DIF har inte gjort något för att främja oss eller vår supporterkultur och personer som Adam och Pang inte går på samma sätt längre talar sitt tydliga språk vad deras arbete lett till.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Andy skrev:
Raus skrev:Fyfan vad vidrigt att lyssna på det där, även fast det knappast kom som en överraskning.
Vilka jävla idioter som styr den här föreningen. Det är dags att göra ALLT i er makt för att få tillbaka folket nu, annars kommer vi nå botten!
Hoppas andy och alla andra tomtar som blundar för verkligheten lyssnar på vad som sägs i podden.
Tomte? Hur tänker du då? Utveckla gärna.

Du får gärna också utveckla vilken verklighet det är jag blundar för?

- Att jag vill ha tillbaks UCS
- Att jag respekterar och förstår om UCS inte vill stötta DIF Hockey
- Att jag hävdar att man kan vara mot övergrepp mot publiken men samtidigt tycka att det är viktigt att inte bojkotta DIF hockey
- Att det är viktigt med mer dialog
- Att medlemsinflytande är viktigt och att det är viktigt att medlemmarna engagerar sig
- Att styrelsen tillsätts av medlemmarna och att medlemmarna ytterst kan avsätta styrelsen om man inte tycker den gör ett bra jobb
- Att jag tycker det är viktigt att i det extremt dåliga sportsliga läget vårt lag befinner sig i öka stödet och engagemanget för DIF hockey och grabbarna på isen

Vad menar du att jag blundar för?

I övrigt tycker jag att det var en väldigt bra och inte minst upplysande podd. Otroligt bra att få höra vad UCS tycker. Skulle dock vilja veta vilka tre saker de vill att DIF omedelbart tog tag i (även om att sparka Abbe verkar vara nummer 1 och DJ Yes var en annan konkret sak de nämnde)

Det är väl på de mer senare punkterna då indirekt motarbetar något försökt till seriös dialog med DIF. DIF tror de gör rätt då de såldes över 1000 säs-plåtar. Att försöka uppmuntra sporadiskt engagemang (som tagits i form av Djurgårdshjälpen, BeRightBack och Djurgårdspolarna) kommer inte få DIF att inse att dem gör fel.
När det går dåligt sportsligt ska man vara ännu mer aktiv, ja! Men DIF har hindrat sådana saker i sina agerande de senaste åren och nu vägrar dem ens börja att arbeta för att få tillbaka dem man förlorat. Man säger envist att man gjort något, dock inte vad och skiter sedan i representanterna från JKs uppmaningar.

Varken Adam, Tim, Ludde, Viktor(y), jag eller någon annan som delar vår åsikt vill dra ner på vår passions, på vårt stöd osv. Men delvis har DIF satt sig själva i en sådan position att sådana känslor och spontanitet till otroligt engagemang kvävts och sedan så måste DIF nu göra massor för att få folk igen att lägga ner samma mängd tid för DIF. Att vara passiv i frågan kommer endast fördröja chansen till aktion från DIFs sida och endast förlänga vårt förfall!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av seppuko »

Lyssnade på podden och det var riktigt bra och matnyttig information. Men, det var från en sida. Som vanligt. Visst blir en del av oss mer upplysta och jag tror ALLA vill ha tillbaka UCS och klack/publik till den glans vi vet kan uppstå. Men för att komma dit måste båda mötas och en del rucka på sin kravlista.

Ett fel dock, det såldes över 3000 säsongsplåtar, inte 1000, 1000 var väl siffran för klacken om jag inte minns fel.

Och ska man dra det snett utav helvete, så om det sitter papperstittare på vårat kansli (risk för det tyvärr) så bidrar inte våra goda publiksiffror till ett ökat engagemang i denna debatt, tyvärr.

Hur som haver, vill verkligen inte ge mig in i denna debatt då jag inte vet all eller tillräckligt med fakta men sitter gärna vid sidan av och super in all information från båda parterna. Vill verkligen att det ska lösa sig, men att det ska vara på båda parters goda villkor.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

seppuko skrev:Lyssnade på podden och det var riktigt bra och matnyttig information. Men, det var från en sida. Som vanligt. Visst blir en del av oss mer upplysta och jag tror ALLA vill ha tillbaka UCS och klack/publik till den glans vi vet kan uppstå. Men för att komma dit måste båda mötas och en del rucka på sin kravlista.

Ett fel dock, det såldes över 3000 säsongsplåtar, inte 1000, 1000 var väl siffran för klacken om jag inte minns fel.

Och ska man dra det snett utav helvete, så om det sitter papperstittare på vårat kansli (risk för det tyvärr) så bidrar inte våra goda publiksiffror till ett ökat engagemang i denna debatt, tyvärr.

Hur som haver, vill verkligen inte ge mig in i denna debatt då jag inte vet all eller tillräckligt med fakta men sitter gärna vid sidan av och super in all information från båda parterna. Vill verkligen att det ska lösa sig, men att det ska vara på båda parters goda villkor.
Fast DIF har ju uttryckt sin sida flera gånger och deras oförmåga att förtydliga eller agera är det största problemet.

Dem sa klackplåtar först och glömde säga det bara fortsätta säga det. Och som du säger blir det helt off med att man i hockeyn visar antal sålda och inte på plats. Jan Ednertz som arbetade (kanske gör det fortfarande?) i DIF var med på AB och pratade om publiktappaet i Sverige osv. Han pratade bla. om att man ser publik som kunder och därför ska man räkna sålda (antalet "kunder") och inte de som närvarar.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Usch vad jag mår dåligt av att lyssna på podden, att inte DIF ser allvarligare på detta är helt sjukt. Dags att agera nu, det är redan för sent men lindra fallet nu för fan.
DIF!
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Om någon har missat det kan det ju vara värt att tillägga att man tog upp samma ämne i DIFpodden förra året, 2.1
Den här nya kommer ju kanske inte direkt med några stora nyheter som inte kom fram i förra, samtidigt som jag personligen tycker förra var mer matnyttig. Har man bara hört den senaste, lyssna på 2.1 också!
MartinDIF51 skrev: Det är väl på de mer senare punkterna då indirekt motarbetar något försökt till seriös dialog med DIF. DIF tror de gör rätt då de såldes över 1000 säs-plåtar. Att försöka uppmuntra sporadiskt engagemang (som tagits i form av Djurgårdshjälpen, BeRightBack och Djurgårdspolarna) kommer inte få DIF att inse att dem gör fel.
När det går dåligt sportsligt ska man vara ännu mer aktiv, ja! Men DIF har hindrat sådana saker i sina agerande de senaste åren och nu vägrar dem ens börja att arbeta för att få tillbaka dem man förlorat. Man säger envist att man gjort något, dock inte vad och skiter sedan i representanterna från JKs uppmaningar.

Varken Adam, Tim, Ludde, Viktor(y), jag eller någon annan som delar vår åsikt vill dra ner på vår passions, på vårt stöd osv. Men delvis har DIF satt sig själva i en sådan position att sådana känslor och spontanitet till otroligt engagemang kvävts och sedan så måste DIF nu göra massor för att få folk igen att lägga ner samma mängd tid för DIF. Att vara passiv i frågan kommer endast fördröja chansen till aktion från DIFs sida och endast förlänga vårt förfall!
Om vi ska försöka ta oss ur den här situationen då, vad tänker du att vi som kvarvarande supportrar ska göra? Föreningsdemokratiska metoder dömer du ju ut som passivitet, men jag är genuint och ärligt nyfiken nu.
Stödbojkotta? Manifestera på läktaren? Skriva arga inlägg här och på mail? Ska vi försöka bygga upp läktarstämningen så gott vi kan, eller aktivt låta den förfalla så till den grad att den blir icke-existerande i förhoppningen att popcornpubliken då också tröttnar och ledningen inte ser något annat val än samarbete? Att säga att det mesta är DIF lednings fel är ju en sak, men det intressanta är ju i så fall hur vi kan påverka den till att bli sådan att den inte motarbetar supportrar. För vilken attityd som finns där är ju den övergripande frågan, hela UCS/Fabriken-situationen och Abbe-frågan är ju "bara" konsekvenser av att något anses fel där.

Personligen tror jag att det bästa sättet för oss att påverka DIFs ledning - utöver medlemsengagemang - är att i spillrorna och tomrummet efter de tidigare ändå försöka etablera supporterengagemanget som ett så dominerande och etablerat inslag i vad Djurgården är att det blir uppenbart för envar vilken maktfaktor vi måste tillåtas vara i föreningen. Det handlar inte om respektlöshet mot tidigare aktivas beslut att bojkotta, och jag hoppas inte att de skulle se det så. Då får vi makten att utforma det i våra egna händer, den andra vägen bygger ju trots allt på att vi helt lämnar över bollen till DIF och hoppas på att de tar samma kloka beslut som man gjorde senast stämningen var tvärlåg under globen-eran. Jag är rädd att DIF hockeys styrelse inte tar de besluten, mången landsortsklubb klarar sig ju ändå helt okej sportsligt utan någon vidare ståplatskultur och jag är rädd att vår ledning - hemska tanke - kan "nöja sig" med att vår klubb får den karaktären med.

Oavsett är det här mellantinget och splittringen det värsta för alla utom sittande styrelse.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Allt var så mycket bättre förr brukar man säga. Jag kollade litet gamla publiksnitt och jämförde med årets.

Publiksnitt Hemma
07/08 6623
08/09 6161
09/10 7034 (Silveråret)
10/11 7401 (Kvartsfinal, Derbyn)
11/12 7723 (Åkte ur, Derbyn)
2012 (under kvalet) 6234
12/13 6184 (HA)
13/14 6008 (Hittills)

Det snackas så mycket om den fantastiska stämningen vi hade förut jämfört med de tomma läktarna vi har nu, när de mest inbitna slutat att gå.

Jag minns ett par galna veckor då allt var fest på vårkanten 2010, vilket svallade över på säsongen efteråt. Är det denna korta, galna tid vi alla minns som att; "så var det hela tiden förr"?
Men beror stämningen vi har på Hovets läktare på resultatet på isen, eller är det resultatet på isen som med viss eftersläpning skapar stämningen på läktaren?
Siffrorna talar för det senare.
Någon som tolkar siffrorna annorlunda?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Pogue Mahone
Inlägg: 447
Blev medlem: 2010-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pogue Mahone »

minimalman du har rätt vi fortsätter såhär.

Ses vi på fotbollen?
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Allt var så mycket bättre förr brukar man säga. Jag kollade litet gamla publiksnitt och jämförde med årets.
[...]
Någon som tolkar siffrorna annorlunda?
Lögn, förbannad lögn och statistik är ju inte för inte ett bevingat uttryck. Det går inte att förneka det stora jobb som gjordes från ultras- och tifogrupperingar såväl som JK när vi tog oss ur läktarmisären under mitten av 2000-talet, en process som startade och innebar mycket idogt arbete långt innan de sportsliga framgångarna kom. För en rättvisande historieskrivning är det nästan synd att det arbetet gav frukt och kulminerade i takt med de sportsliga framgångarna, likväl som att det sportsliga kraschade så strax inpå bråket med UCS/Fabriken. Medgångsstämpeln blir ju då tyvärr lockande, men det vore överdrivet cynisky och knappast helt sant. Man får heller inte i sammanhanget glömma att publiksiffror =/= läktarstämning.

Samtidigt vore det naivt att hävda att det sportsliga inte spelat in i våra publiksiffror. Det är inte lika kul att se Djurgården Hockey nu, och även om UCS med anhang absolut inte är medgångare så är ju den krassa verkligheten att mycket av den övriga publiken är det.

Det sportsliga avgör till väldigt stor del publiksiffrorna, även om en bra stämning påverka till viss del. Supportersituationen avgör till väldigt stor del läktarstämningen, även om det sportsliga och publiksiffrorna påverkar till viss del. Låt oss därför göra skillnad på stämning och publiksiffror, även om de påverkar varandra.
Skriv svar