Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Edin »

Stentuff skrev:
MartinDIF51 skrev:Stentuff

Säger inte att din åsikt är fel men du ser inget fel med att "hugga" och "döda" gnagare?
I den ramsan sjunger man om handlingar som inte utförs, för det är bara skitsnack och häcklande. I "andra sidan kan ni svenska" så anspelar man på det faktum att Södertälje är ett hem för många invandrare. Jag menar inte att alla som sjunger ramsan är rasister, men den håller en pinsamt låg nivå för att sjungas på en Djurgårdsläktare.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Det rasistiska i ramsan är alltså konstaterandet att det bor många invandrare i Södertälje, ellr vad menar du?

Sen känns ju hela de här diskussionen tämligen meningslös. Först och främst så anser jag inte att det är något fel på ramsan i sig, men det är min helt personliga åsikt och det är ju på det stora hela helt irrelevant. Hade diskussionen gällt ramsa om Samir Bakaou hade jag dock varit mer förstående till ilskan som vissar visar upp. Men gillar man inte ramsorna så är det väl bara att hålla käften och försöka överrösta med någon annan ramsa man gillar bättre?

Personligen gillade jag inte när det för några år sedan skulle sjungas om "allmäna idrottsklubben horungar" på Hovers läktare, trots att vi inte mötte aik. Men inte satt jag bakom datorskärmen och hävde ur mig glåpord mot enskilda användare och forumet på stort för det.

Tråkigt att det här skulle bli huvudämnet efter en kväll där vi nollat SSK på bortaplan, men som engagerad idrottssupporter får man sälla lägga sig helt nöjd. Nåväl, godnatt och håll hatet levande, eller nåt.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Edin skrev:
Stentuff skrev:
MartinDIF51 skrev:Stentuff

Säger inte att din åsikt är fel men du ser inget fel med att "hugga" och "döda" gnagare?
I den ramsan sjunger man om handlingar som inte utförs, för det är bara skitsnack och häcklande. I "andra sidan kan ni svenska" så anspelar man på det faktum att Södertälje är ett hem för många invandrare. Jag menar inte att alla som sjunger ramsan är rasister, men den håller en pinsamt låg nivå för att sjungas på en Djurgårdsläktare.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Det rasistiska i ramsan är alltså konstaterandet att det bor många invandrare i Södertälje, ellr vad menar du?
Poängen med ramsan är ju att det bor många invandrare i södertälje och följaktligen så har dom svårt för språket. Säger man något annat är det ren lögn.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Dude, vad hände här egentligen? Om det är något som någon ska skämmas för är hur vi för oss gentemot varandra. Egentligen borde man väl inte vara förvånad efter redan så uttröttande diskussionerna om trappan, Abbe osv men snälla, snälla försök att inte tända till och förklara krig bara för att någon har en annan åsikt och uttrycker den på ett, för er plumpt eller märkligt sätt.

Ni verkar så ivriga att stämpla vardera sida att ni inte beter er ett dugg bättre än, ja varför inte vår kära ordningsmakt just vad gäller det kollektiva ansvaret.

Någon från JK tycker något, då är JK:s officiella hållning och på samma sätt är hela det här forumet fyllt med nötter och avskum för att 5-10 skribenter har en åsikt. Kom igen, alla som har intelligens nog att sätta på en dator hajar att detta rimmar illa.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Okeeej... Det här exploderade inte.

Om det är något positivt alla borde ta med sig från dom senaste typ 10 sidorna, så är det att alla har olika syn på vad som är rasism. Det kan inte likställas med vad som är OK. Två helt olika frågor!

Sen oavsett om vi kallar det rasism eller inte så kommer alla skämt/gliringar/ramsor som pekar ut icke svenskar att betraktas som osmakligt av en stor del av befolkningen.
Anledning? För att ickesvenskar betraktas som utsatta precis på samma sätt som barn och handikappade. Att komma (fly?) till ett annat land där man inte kan språket, från kanske krig gör att man är mer utsatt än ursprungsbefolkningen.
Sen om de kan hantera en gliring har ingen betydelse, tror de flesta handikappade kan ta krymplingsskämt om det är sagt med glimten i ögat. MEN för utomstående kommer det alltid att vara mer eller mindre att sparka på en som ligger.
Vi kan sjunga om tortyr och våldtäckt när det gäller gnagare och komma undan med det för dom är på samma nivå.
Sen säger jag inget om ifall det är rätt att betrakta invandrare som utsatta offer, utan bara att det är så!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Vill bara flika in här och säga att "den som inte hoppar" borde förbjudas på våra läktare. Out.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Soldier »

pulverapa skrev:Vill bara flika in här och säga att "den som inte hoppar" borde förbjudas på våra läktare. Out.
Även jag anser att vi bör upphäva yttrandefriheten i det fallet. Att sjunga "Den som inte hoppar" trots att aik inte har nåt med matchen att göra är värre än att ifrågasätta någons språkkunskaper och därefter känga och hugga honom. Så illa är det. Det är fan brott mot mänskligheten.

Jag borde smälla upp ett gigantiskt plakat på A18 som lyder;
"AIK spelar inte här ikväll. Lämna ert gnagetkomplex utanför sångtexterna"

Att Mattsson valde den ikväll var dock en av väldigt få tillfällen då det passade, med tanke på hans historik.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 708
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jimmy Peterson »

Vi väljer att stänga den här tråden då debatten har gått överstyr, med bland annat personangrepp och onödigt hårda ord. Vad som är okej och inte på läktaren är däremot förstås alltid viktigt att föra en diskussion kring och lär debatteras vidare.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Fick lite nostalgitripp idag när jag kollade på youtube och fann detta klipp:


Det där är resultatet i tryck som man kan skapa om ALLA i klacken tar i och bidrar. Jag förstår inte hur man kan stå i en klack och t.ex. knappa på telefonen istället för att sjunga vilket sker för ofta idag.

Det är ett problem vi har i klacken, att även om det är storklack så når vi inte upp till det tryck som det borde vara. Hur kan vi göra för att få bort den mentaliteten som säger att "gör ingen annan det ska jag inte heller göra det"? Hade det funnits aktiva läktargrupper på läktaren idag så tror jag att inte problemet hade varit så stort, men vi måste komma på en lösning hur man kan göra nu.

Jag tror knappast att jag är ensam om att tycka att trycket på matchen är precis lika viktigt som spelet på isen. Se på Malmö-matchen hemma, jag fick ES-vibbar igen av den matchen och det var skitkul att gå på hockey! Jämför det med DIF-Asplöven en söndag..

Imorgon lär vi bli runt 5000 på läktaren vilket inte är godkänt nånstans enligt mig, men jag hoppas verkligen på en skön mental stämning som det kan bli när man är så få på läktaren. Vi är färre men värre, typ. Så lägg undan mobiltelefonen och popcornskålen, imorgon kör vi över Almtuna och vi på läktaren ska visa att de inte är välkomna till Hovet.
DIF!
nevyn
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av nevyn »

Enligt mig har klacken gjort ett litet uppryck i år jämfört med förra året. De håller i sångerna längre och klarar ofta av underlägen. Orsaken till varför topparna vi hade förra året aldrig kommer i år är för att aktiv sitt har gått ner sig fullständigt. En del är att Blue Brigade försvunnit, men det måste vara många nya säsongskort där som också drar ner stämningen. Vi har inte Sveriges bästa sittplats på majoriteten av matcherna...
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av seppuko »

Vilket lag har bättre sittplats då?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

seppuko skrev:Vilket lag har bättre sittplats då?
Jag tycker inte vi ska sätta ribban efter vad dom andra soplagen i SHL och HA har. I så fall kan vi sänka oss ännu ett par snäpp och ändå vara nöjda över att sitta på tronen.
Expert.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

SirDIFalot skrev:
seppuko skrev:Vilket lag har bättre sittplats då?
Jag tycker inte vi ska sätta ribban efter vad dom andra soplagen i SHL och HA har. I så fall kan vi sänka oss ännu ett par snäpp och ändå vara nöjda över att sitta på tronen.
Vi är inte bra just nu heller, stämningen är alltför oftast pinsam på hockeyn nu.
Det handlar om individerna som står i klacken, för det är hela klacken som är kärnan till om övriga arenan ska vakna till eller inte.
Att stå och skylla på Aktiv Sittplats känns lite fel, då det är klacken som ska dra det stora lasset och AS hänga på när det väl är igång.

Dock kan man göra den intressanta observationen på AS att den övre delen nästan aldrig står upp och den nedre alltid står upp.

Nu när vi inte spelar i högstadivisionen så är prio på publiken minst lika viktig som spelet på isen om det ska finnas någon good-vibe kring hockeyn i fortsättningen.
Jag vill verkligen inte vara med om en ny globen-era med 3000 på läktaren och grisfot på räcket.
Tillbaka med UCS och Tifogruppen nu, kosta vad det kosta vill. Det är värt det i slutändan.
DIF!
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Viktory »

Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Isabo »

Daniel942 skrev:Vi är inte bra just nu heller, stämningen är alltför oftast pinsam på hockeyn nu.
Det handlar om individerna som står i klacken, för det är hela klacken som är kärnan till om övriga arenan ska vakna till eller inte.
Att stå och skylla på Aktiv Sittplats känns lite fel, då det är klacken som ska dra det stora lasset och AS hänga på när det väl är igång.

Dock kan man göra den intressanta observationen på AS att den övre delen nästan aldrig står upp och den nedre alltid står upp.

Nu när vi inte spelar i högstadivisionen så är prio på publiken minst lika viktig som spelet på isen om det ska finnas någon good-vibe kring hockeyn i fortsättningen.
Jag vill verkligen inte vara med om en ny globen-era med 3000 på läktaren och grisfot på räcket.
Tillbaka med UCS och Tifogruppen nu, kosta vad det kosta vill. Det är värt det i slutändan.
Igår var det definitivt inte bra, och det har varit ett antal lågvattenmärken under säsongen, men överlag tycker jag att det har varit hyfsat drag. Det känns som att det hänger mycket på vad för folk som dyker upp på matcherna. Igår tyckte jag att det var ett gäng som började med "alla suger k*k" (vilket självdog) sen var det "visa hjärta", "buuu!" om vart annat. Sen var det ett gäng som verkligen försökte med olika framgång, och jag hakade på så gott jag kunde. I början var det bra drag, efter tio minuter dog det, blommade upp en aning i tredje tror jag. Men det var fan inte bra. Kämpa Djurgården funkade rätt länge.
Jag märker rätt snabbt hur det kommer bli. Är det bara man själv och några till längre bort som hela tiden försöker få ramsan att leva vidare så är det mer eller mindre dödfött att få nån långvarig stämning.
Är dock lite besviken på mig själv att jag kroknade och började skrika åt spelarna mot slutet, efter Almtunas mål. Även om det inte var grövre än "skärpning!" och "kom igen nu jobba för fan!" så kändes det inte bra. Det är inte så jag tycker att det ska göras. Jag vill att de ska göra sitt jobb och även om de inte gör det i mina ögon så kan jag inte ge upp min uppgift nämligen att stötta laget så got jag kan åtminstone så länge de är på isen och spelar.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Viktory skrev:Det här behöver nog alla läsa.

http://www.jarnkaminerna.se/2013/11/12/ ... i-klacken/
Skönt att JK säger ifrån med det här jävla buandet! Om man inte lyckas sjunga har man fan inte rätt att bua om så laget sätter 7 mål i egen kasse!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skriv svar