Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
KYLERKYLER
Inlägg: 216
Blev medlem: 2012-07-12
Säsongskort: Ja
Ort: Haninge

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av KYLERKYLER »

12139 skrev:Vi har mycket folk på matcherna, laget vinner, stämningen är helt okej.
Ärligt talat. Vanliga människor går inte hellre på hockey om det står ett gäng 17-åringar med rånarluva eller solbrillor och viftar med flaggor.
Betydelsen av dessa grupperingar överdrivs något oerhört, och "raset" som alla har pratat om ska komma under tre års tid, det verkar, tyvärr för dessa individer, inte komma.
Du menar att stämningen på läktaren inte drar folk om jag förstår dig helt rätt. I mitt fall är det helt fel. Jag har inte haft säsongskort på länge pga tidsbrist. Jag försöker alltid se till att gå på matcherna när storklackskortet gäller, järnkaminernas dag osv... Stor klack och bra stämning får mig att gå på hockey. Har två vuxna barn som står i klacken. De tycker det är skitkul att gå då stämningen är bra. De tycker inte alls det är lika kul när det är dålig stämning. Min far som är 75 år går också på vissa utvalda matcher, för stämningens skull. Så visst finns det de som går för att stämningen är bra. Bra stämning och vinst är kanon. Bra stämnning och förlust är mindre bra. Usel stämning som för tio år sedan och vinst/förlust är inte alls lika roligt.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

12139 skrev:Vi har mycket folk på matcherna, laget vinner, stämningen är helt okej.
Ärligt talat. Vanliga människor går inte hellre på hockey om det står ett gäng 17-åringar med rånarluva eller solbrillor och viftar med flaggor.
Betydelsen av dessa grupperingar överdrivs något oerhört, och "raset" som alla har pratat om ska komma under tre års tid, det verkar, tyvärr för dessa individer, inte komma.
Ja, stämningen är helt okej, jag har inte påstått något annat. Men jag är inte nöjd med "helt okej".
Och jag vet inte om andra blundar för sanningen men stämningen vi hade i premiären t.ex var nog den sämsta stämningen på en premiär på flera år? Hyllningen av Jimmie var det ända som höll klass.
Samma sak med JK-dagen förra året, då var det rentav pinsamt stundtals tills en AKTIV klev upp på räcket och fick igång klacken i tredje, Fonzen. Jag kan hålla med om att rånarluvorna är tråkiga att se, men hur ofta har man sett det i hockeyn? Kanske i slutet när UCS/fabriken vart vidrigt behandlade och kartlagda av ens egna förening.
Ni får tycka vad ni vill, men jag tycker stämningen på hockeyn är påväg åt fel håll igen.

Och som någon skrev ÄR det stämningen som bidrar till att vi har haft många på matcherna även i HA. Publiktillströmningen är ju någon sorts eftervåg av finalåret. För visst var det inte enbart den roliga hockeyn som drog folk det året.
Losing all hope was freedom.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

12139 skrev:Vi har mycket folk på matcherna, laget vinner, stämningen är helt okej.
Ärligt talat. Vanliga människor går inte hellre på hockey om det står ett gäng 17-åringar med rånarluva eller solbrillor och viftar med flaggor.
Betydelsen av dessa grupperingar överdrivs något oerhört, och "raset" som alla har pratat om ska komma under tre års tid, det verkar, tyvärr för dessa individer, inte komma.
Personligen tycker jag att stämningen är stundtals på sömnpiller-nivå, och jag står ändå i klacken. Det är så otroligt många som står där som idioter och bara klappar med när några försöker sjunga en vettig ramsa. Som igår till exempel. När "Vi é bäst i stan" sjöngs, så började halva klacken klappa sönder ramsan utan att ens sjunga med. Vad tänker man med då? Borde man inte inse någonstans att ramsan dör ut direkt eftersom takten blir alldeles för hög?...

Vi lyckades jävligt bra innan premiären i hockeyn, när Ölvestads Järnkaminer (även om jag avskyr den ramsan pga urvattnad) ekade i minst 15 minuter. Varför ekar inte alla ramsor så på hovet? Jo, för att alla ska klappa sönder varenda ramsa som sjungs. Tempot blir bara uppåt väggarna och det blir ju seriöst jobbigt att sjunga med. Det är verkligen det vi saknar i hockeyn, att folk inte vet vilket tempo ramsorna ska sjungas i. I princip varje ramsa sjungs på tok för snabbt och / eller klappas sönder.

Sen så tror jag att du inte inser vilken betydelse UCS har stämningsmässigt. Självklart kan vi skapa riktigt bra tryck utan dem, men det är typ 2 minuter per period. Jämför med fotbollen då i princip enda gångerna det är tyst är när man byter ramsa.


Rånarluvorna har för övrigt bara de som bränner pyro, och det är för att det är olagligt. Skulle det regleras skulle luvorna försvinna. Om det är bra eller dåligt tänker jag inte diskutera.

(kan blivit ett rörigt inlägg men det får ni leva med :wink: )
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Isabo »

Stentuff skrev:Rånarluvorna har för övrigt bara de som bränner pyro.
Och det får man ju hoppas att ingen sysslar med alltför mycket i en ishall. :)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Jag är lite orolig över vart vi är på väg. Precis över 5000 på plats i match två på säsongen. Stämningen i klacken är på skämskudde nivå även i en premiär. Noll organisation och inga ledare. Ingen kan väl komma och påstå att stämningen som var i premiären var något som gjorde matchen roligare att gå på. Jag stod mest och tänkte "Är det såhär det i premiären, hur fan kommer det bli senare då?" Det är väl uppenbart att det behövs att någon "tar tag" i klacken igen för just nu är det bara spillror av fornstora dagar gör att vi håller huvudet över ytan.

Igår satt jag på sittplats på första gången på rätt länge och kom på mig själv sitta och tänka "Är verkligen klacken såhär dålig numera?". Det enda som har varit positivt är väl antalet sålda säsongskort. Men frågan är om hälften av dessa ens dyker upp? Eller om man köpt ett säsongskort för 1000 kr för man vet att man tjänar på det om man gör på 7-8 matcher minst. Och sedan inte ser till att biljetten används kommande matcher. För igår var väl klacken knappt halvfull?

När spelarna hyllade publiken under 09/10 säsongen var det verkligen något man kunde ta åt sig med glädje. Men när Sam i intervjun efter matchen säger "I can't say enough about the fans" så vet man ju att det bara är krystat och att det är något han säger för att det låter bra men knappast kan mena.

För mig har det alltid varit en självklarhet att förlänga säsongskortet så snabbt som möjligt, och skulle inte haft en tanke på att inte köpa nytt för några veckor sedan men bara dessa två första matcher på den här säsongen har fått mig att kraftigt överväga att inte göra det till kommande år. Vi är i ett ras och det blir bara sämre för varje match just nu.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
parklife
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-12-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av parklife »

Supporterkulturen är så gott som död om inte något drastiskt händer snart. Sorgligt men sant. Jag hoppas att Djurgår'ns organiserade supportergrupper återvänder och styr upp skiten, men är knappast troligt.

Dj yes, intron, måljingel och röda tröjor (var fan kom dom från?) är bara toppen av ett isberg.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Måste säga att jag tycker synpunkterna just nu är lite märkliga. Det har varit exakt så här dålig stämning (i mitt tycke) sen sista slutspelsmatchen i Globen mot Luleå 10/11. Kan i praktiken inte nämna en specifik match där det varit riktigt bra drag matchen igenom, men tycker inte alls det blivit märkbart sämre senaste tiden. Förra säsongen var stundtals bedrövligt dålig (söndagsmatcherna var nog det absolut mest sövande jag varit på), och säsongen innan var ju bland det värsta man upplevt på alla plan.

Att det behövs en klackledare eller någon som styr upp är ju verkligen väldigt uppenbar, men hur kan folk just nu komma med dessa synpunkter som att det gradvis blir sämre? Tycker inte det stämmer. Igår var väl knappast sämre drag än 95% av matcherna förra säsongen? Och ja, tror inte jag missat en enda hemmamatch sen typ 06/07 så jag tycker mig ha befogenhet att komma med en åsikt.
Bild
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Isabo »

SirDIFalot skrev:För igår var väl klacken knappt halvfull?
Nej jag hade en hel bänkrad högst upp att hoppa runt på vid målen. Det är rätt illa.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

En annan grej är ju också att det är något orättvist att jämföra med 09/10 hela tiden...det var en säsong när så gott som allt utvecklade sig till något magiskt. Att förvänta sig att folk skall vara lika mentala på läktarna som då är liksom inte ens tänkbart. Hur lite folk än vill inse det så är vår publik precis lika stora medgångssupportrar som alla andra.
Bild
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Honken »

Förra säsongen hade vi mellan 5000-5300 besökare ända fram till omg 17 då Kopitar och Mora kom på besök (7134). Omg 3 förra säsongen mötte vi SSK och det var ändå "bara" 5262 på plats.
Så gårdagens publiksiffra i sig är ingen katastrof. Draget i klacken är en annan historia.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Stockholm_DIF
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-08-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockholm_DIF »

Något måste göras! Att få tillbaka USC borde fan vara prio nummer ett. Det är alldeles för mycket bönder och white trash som är "styrande" på våra läktare. Abbe banan måste bort omgående annars så kommer den supporterkultur vi har byggt upp under 2006-2010 att försvinna helt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Andy »

Isabo skrev:
Stentuff skrev:Rånarluvorna har för övrigt bara de som bränner pyro.
Och det får man ju hoppas att ingen sysslar med alltför mycket i en ishall. :)
Off topic jag vet, men mi som var med på det glada 8o- och tidiga 90-talet minns när det sköts såna där små raketer mellan läktarsektionerna på Hovet och när det drogs av både hemmagjorda och militära rökbomber/rökfacklor både på Hovet och i andra hallar.

On topic så har jag seriöst lite svårt att se att det ska vara Djurgården Hockeys ansvar att styra upp läktarkulturen. Det är väl det man alltid från klacken sida velat undvika? DIF är inte sånger som styrs upp via jumbotronen eller "läktarkultur" som består i att föreningen/kansliet delar ut klappor och anställer en DJ som "styr" sånger och klapp.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av 18DIF91 »

parklife skrev:Supporterkulturen är så gott som död om inte något drastiskt händer snart. Sorgligt men sant. Jag hoppas att Djurgår'ns organiserade supportergrupper återvänder och styr upp skiten, men är knappast troligt.

Dj yes, intron, måljingel och röda tröjor (var fan kom dom från?) är bara toppen av ett isberg.

Måljingeln har ju varit med länge, så den förstår jag inte riktigt hur den på något sätt skulle ta död på supporterkulturen, eller varit delaktig i det, och det röda tröjorna likväl. Hur spelardressen ser ut eller har för färg har ju ingen påverkar på någon supporterkultur heller.

Och Rött finns ju i skölden, så ser inte heller varför det skulle vara så konstigt för DIF att spela med röda tröjor på hemmaplan. Jag har personligen svårare för de vita tröjorna som de har som bortaställ. Hade föredragit blå hemma och röda borta och skippa det vita stället.

Sen tycker jag det är rätt så dåligt att sitta och gnälla på att klacken inte sjunger lika högt, eller håller samma nivå som när det var mer organisation bakom den. De försöker sitt bästa utifrån de förutsättningar som finns och sett från det perspektivet så tycker jag de gör ett bra jobb.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Bortatröjor måste vara ljusa (vita).
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Vi antar att man med uttrycket "vanliga supportrar" menar familjer och personer som går några matcher då och då.
Jag tror man skjuter sig duktigt i foten om man antar att "vanliga" supportrar inte tycker UCS och liknande organisationer är viktiga. Nej det stämmer kanske att dom "vanliga" inte bryr sig om vad det står på flaggorna och varför några 17:åringar är arga.
MEN!! Jag tror det är hela upplevelsen i stort som är viktig när man går på hockey. Dvs. sång, tryck, tifo och inte bara det som händer på isen.
Tänk efter, vad tror ni får en "vanlig" supporter att komma ihåg en match, är det en snygg passning som leder till mål, eller är det ett enormt tryck på läktaren med tillhörande tifo?
Hockey nördarna kommer oavsett, det är inte dom vi ska locka tillbaka...
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skriv svar