DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Mindrocker
Inlägg: 416
Blev medlem: 2010-11-08
Säsongskort: Ja
Ort: Skanstull

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Mindrocker »

Millwall skrev:
Mindrocker skrev:Jag har skrivit det förr men det är värt att upprepa: Allsvenskan är endast intressant i tabellform!
Jaha! Vad får dig att tror att nån bryr sig mer om ditt tyckande den här gången?
Det tror jag inte heller, precis lika lite som man bryr sig om allt annat värdelöst tyckande härinne. Kul i alla fall att du fastnade och var tvungen att kommentera mitt inlägg! Dessutom med en oerhört insiktsfull kommentar.
Avgå DJ Yes!
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Metal Machine »

sthlm1891 skrev:
20002001 skrev:Fick just följande länkat till mig, taget från Mjällbys officella hemsida:

"15 000 kronor. Bra – nu vet vi vad det kostar att låta publiken utsätta motståndarlaget för tiotalet misshandelsförsök.
Om nu någon tycker att straffet är på tok för hårt kan man alltid trösta sig med att Djurgården fortfarande har chans till de tre poäng som alltjämt står på spel i den avbrutna matchen. Tomma läktare då matchen spelas klart? Bara lugn, intäkterna från Mjällbymatchen är redan säkrade. Nästa hemmamatch är precis samma människor lika välkomna att bete sig på precis samma sätt.

Fotbollsförbundets beslut är lika upprörande som det är osmakligt. Men det är i alla fall väldigt tydligt.

I en vecka då debatten kretsat runt svensk fotbolls allra sämsta sidor säger förbundet och dess disciplinnämnd att det är helt OK och helt riskfritt för en publik att uppträda nästan hur som helst. Djurgården får förvisso avvara ett belopp motsvarande ett par dagslöner för Erton, men sportsligt har man exakt samma möjligheter som sekunderna innan flask-, mynt- och päronregnet sköljde över den firande Mjällbyklungan.

Det sägs att det var ett fåtal rötägg på hemmaläktarna som kastade in saker och därmed bröt mot den Djurgårdsanda som hemmalaget envist framhållit de senaste dagarna. Den övriga publiken har utmålats som offer för detta fåtals handlingar.

Det kan vara så att många hemmasupportrar inte gillade vad de såg, men ett antal tusen i klacken tog inte direkt tydligt avstånd från det som skedde. Tvärtom, när matchens bäste spelare låg däckad av misshandelsförsöket skanderade de i en föga tonsäker sång mot den liggande spelaren: ”Du kan dra åt helvete”. En sång som varade någon minut och som avbröts först då domare Mattsson beslutade att bryta matchen. Passande nog bröts sången av ytterligare en skur av flaskor.

Huruvida denna sång rimmar med Djurgårdsandan vet jag inte*, men jag vet att det inte skrivits eller talats någonting om detta i medierna. (I Fotbollskanalens webbklipp från matchen tycks det till och med vara censurerat – precis när sången tar fart klipps bilderna.)

Mot bakgrund av de ”enstaka rötäggen” understöddes av ett par tusen röster är det extra anmärkningsvärt att disciplinnämndens dom blev så otroligt tafatt.

Fler lag lär få känna på den fantastiska stämning som Djurgårdsandan vurmar för. Och efter sommaren, då Djurgården bytt till ny arena som saknar avskiljande löparbanor, lär projektilerna som kastas in bli än träffsäkrare. Tacka disciplinnämnden för det!

***

Låt oss avslutningsvis prata om lite trevligare saker. Det unga mittbackspar som haussats under försäsongen visade på Stockholm stadion att det inte bara är grundlösa skriverier. Sudic och Bengan dominerade stort med både vältajmade brytningar och imponerande positionsspel.

Martin Lindblad

*Fotnot: Hanöläktaren har frågat ansvarig representant om ”du kan dra åt helvete” riktad mot spelare som träffats av inkastat föremål rimmar med Djurgårdsandan, men i skrivande stund inte fått svar."

VILKA JÄVLA BÖNDER!

Edit: Ca 10 minuter senare tar Mjällby bort texten från sin hemsida. Dagisnivå rakt igenom, skämmes Mjällby; ni är så jävla pinsamma!
Inlägget innan där är också erm...ja läs själva....


Dags att sätta ner foten, SvFF!

19.37 i kväll flög min sjuåriga dotter och jag upp ur soffan och jublade högljutt tillsammans efter att Mjällbys snygga anfall resulterat i 1-0. Två minuter senare satt jag dystert och besvärat och försökte förklara för henne att en del till synes vuxna män kan uppträda aggressivt och hatiskt och utöva våld i samma situation som för oss är bland det mest positiva man kan tänka sig – en fotbollsmatch med favoritlaget. Inte varför, för det är jag inte i närheten av att kunna svara på. Bara att.

Då var jag bara ledsen. Sedan blev jag arg. Först på den grupp av mänsklig andrahandssortering som lät flaskor och andra föremål regna över Mjällbyspelarna. Sedan på de omgivande ”supportrarna”, för deras medlöperi - att de inte omedelbart tydligt markerade mot flaskkastarna visar med stor tydlighet att snacket om ”en liten klick med rötägg” inte håller. På den stora grupp hatare som när Bengan blivit träffad av ett föremål och låg ner upprepat och i kör skanderade ”Du kan dra åt helvete”. Och på läktarsektionerna som i kör skrek ”SvFF – Fotbollsmördare” efter att domare Tobias Mattsson fattat det helt korrekta beslutet att stoppa matchen. Och även på den stora tysta massan. För den som ser någon uppträda på det här viset och inte markerar eller ingriper mot det, är precis lika skyldig till svensk läktarkulturs förfall som den som bär sig illa åt.

Sedan ilsknade jag till på Canal Plus, som när de skulle redogöra för vad som hade hänt, ansåg det relevant att nämna dels att en Djurgårdsspelare fick en boll i ansiktet och ramlade i ett par situationer innan målet, dels att Maifspelarna ”inledde ett vilt firande framför Djurgårdsklacken”. Som att Mjällbyspelarna hade någon del i djurgårdsklackens skuld. ”Det vilda firandet” bestod nu enbart i att spelarna klappade om och gratulerade varandra, men oavsett om laget unisont slagit frivolter, blåst i trumpet och kastat serpentiner vore det ju inte på något sätt en förmildrande omständighet för misshandelsförsök.

Och en stund senare blev jag även arg på Svenska Fotbollförbundet, som trots ett stort antal liknande episoder de senaste åren uppenbarligen fortfarande tycker att det är viktigare att få svenska fotbollsupportrar att sitta ner på läktaren än att stoppa våldet.

Senast Djurgårdsklacken skämde ut sig mer än vanligt var mot Malmö FF 2011 när man kastade in knallskott på plan – även då sedan motståndarlaget tagit ledningen. Den gången fattade Svenska Fotbollförbundet beslutet att matchen skulle spelas om från ställningen 0-0, och prejudicerade därmed att man genom att kasta föremål mot spelare kan nollställa en match, om man inte är nöjd med resultatet. Och det tricket försökte man alltså redan i kvällens hemmapremiär.

Nu är det ju inte direkt Albert Einsteinklass – inte ens Henrik Rydströmkaliber – på de som står i Djurgårdsklacken. Däremot är det ytterligt anmärkningsvärt att till och med klubbens ordförande i direktsänd teve i går kväll tvärsäkert sa att ”matchen kommer att spelas klart”. Så långt har alltså Fotbollförbundets smekningar av och fjäskande för Allsvenskans storklubbar de senaste åren gått, att Djurgårdens styrelseordförande på fullt allvar räknar med att förbundets disciplinnämnd i strid med 2 kap. 15 § ska bestämma sig för fortsatt spel! Såhär lyder paragrafen:

”Om förenings […] vars ledare, spelare, supportrar för vilken föreningen kan anses vara ansvarig, under pågående match eller i anslutning därtill uppträda på ett sådant sätt att matchen inte kan genomföras eller får avbrytas av domaren, ska den icke felande föreningen tilldelas segern och målskillnaden 3-0, eller, om detta är mer fördelaktigt, det målresultat som gäller om matchen avbröts. Om båda lagen anses ansvara för att matchen avbrutits fråntags båda lagen poäng och tilldelas 0-3 i målskillnad.”

Naturligtvis är ingen annan utgång tänkbar än 3-0 till Mjällby, någon annan tolkning är inte möjlig att göra utifrån ovanstående. Det var en läktare med djurgårdsklädda supportrar som kastade ett stort antal tillhyggen rakt på Mjällbyspelarna direkt efter att de gjort mål. Inte på måfå, utan med tydligt sikte på de gulsvarta, och dessutom inför åtskilliga kameror.

Att besluta om fortsatt spel skulle inte bara vara att totalt strunta i ovanstående paragraf, en tydligare bekräftelse på det upplevda missgynnandet av landsortslag gentemot storstadslag skulle knappast gå att hitta. Nej, vad det handlar om är inte vilket resultat som disciplinnämnden ska utdöma, utan vilket straff som Djurgården – och andra klubbar vars supportrar skämmer ut sig - ska få.

Omspel kan, som vi varit inne på, lika gärna gynna de missanpassade supportrarnas lag. Dessutom skulle det, som i det här fallet, bli mycket kännbart för en liten klubb att stå för ännu en bortamatch med resa, hotell och annat – den felande klubben behöver ju i dag bara stå för domarkostnaderna vid omspel. Penningböter är en orättvis bestraffning – för de stora, rika klubbarna betyder det knappt någonting och för de små kan en stor bot vara skillnaden mellan plus eller minus i resultatet och därmed degradering.

Nej, om man menar allvar med nolltolerans mot våldet är det andra straff som måste till: ett riktigt kännbart poängavdrag, tomma läktare och vid upprepade skandaler samt om klubben inte samarbetar tillräckligt: nedflyttning. Sådana straff är det enda som verkligen betyder något, det enda språk som supportrar förstår. Först då kommer den stora, tysta massan att bekänna färg och ta krafttag mot pöbeln. Om alla på arenan vet att ett inkastat föremål betyder kännbara poängavdrag, kommer även de stora klubbarnas supportrar att visa civilkurage nog att stoppa våldsverkarna. Jag skulle vilja se de supportrar som står kvar bredvid en flaskkastare utan att ingripa, den supporterklubbsrepresentant som inte kraftfullt fördömer våld, och den klubbordförande som inte med varje till buds stående medel letar fram gärningsmän, om klubben annars riskerar nedflyttning. Den klubb som inte helhjärtat ställer upp på det som ska vara fotbollens själ – kamratskap, gemenskap, laganda och fair play – på plan liksom på läktare, den klubben tror jag ändå inte att det är många som vill ha i landets högsta division.

Så det får vara slut nu, Svenska Fotbollförbundet! Det är dags att börja fokusera på det som är viktigt för alla oss som verkligen älskar fotboll. Lägg av med att jävlas med småklubbar om elljus och sittplatser och ta istället krafttag mot slöddret som förstör - både för det egna laget och för hela fotbolls-Sverige. Ni kan börja redan i veckan, när disciplinnämnden sammanträder för att diskutera kvällens match.

Min dotter och jag har roligt ihop när vi tittar på fotboll. Roligast har vi förstås när Mjällby vinner, men även en förlust ger den pedagogiska lärdomen att livet inte bara är framgång och att man måste tackla även motgångar på rätt sätt. Men jag tror tyvärr att en del av min dotters positiva känslor och glädje för fotboll dog i kväll. Och om det framöver ska finnas tillräckligt mycket glädje och tilltro till sporten kvar för att vi tillsammans ska kunna gå på match på samma sätt som jag i alla år gjort med mina föräldrar, det är faktiskt ytterst upp till er.

Så: J’accuse, SvFF! Antingen tar ni tag i problemet, eller så kan ni fortsätta fega och svansa. Och väljer ni det senare, kan ni fortsätta dela era sittplatsläktare med huliganer. Det blir i varje fall inte med mig.

Johan Dalén
Asså... Sverige är så jävla barnsligt och larvigt. "Buhuuuuuu, han slog mig!" Fan, väx upp! Verkligheten ÄR hård. Lär er!

Och det där med att "hur ska jag kunna förklara detta för min dotter/son/blablabla" - ja, vad är problemet? Om du inte klarar det kanske just problemet ligger någon helt annanstans. Kurs i pedagogik? Jävla äcklig offermentalitet. Losers...
Rattlehead
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-07-09

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Rattlehead »

Frimurare (Tommy Jacobson från Linköping) och de upplysta (Illuminati) är reaktionärer. Händer något så "måste man reagera" istället för att låta människan sköta sig själv. Det är det fundamentala i hela debatten. Hur länge ska dessa reaktionärer få diktera villkoren för mänskligheten? När tar det slut? För slut kommer det att ta en gång. Lyktstolparna väntar.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Jim Morrison »

Rattlehead skrev:Frimurare (Tommy Jacobson från Linköping) och de upplysta (Illuminati) är reaktionärer. Händer något så "måste man reagera" istället för att låta människan sköta sig själv. Det är det fundamentala i hela debatten. Hur länge ska dessa reaktionärer få diktera villkoren för mänskligheten? När tar det slut? För slut kommer det att ta en gång. Lyktstolparna väntar.
Bild
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Daniel08
Inlägg: 171
Blev medlem: 2012-01-12
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Daniel08 »

Nån som blev uppringd av Erton idag? Såg att jag hade ett missat samtal när jag kom hem från jobbet idag vid 17:45. Googlade numret och verkar som om en viss Erton Fejzullahu ska ha ringt runt... Stämmer det och någon som vet vad han sa?
Ständig medlem säsongen DIF åkte ner i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Daniel942 »

Daniel08 skrev:Nån som blev uppringd av Erton idag? Såg att jag hade ett missat samtal när jag kom hem från jobbet idag vid 17:45. Googlade numret och verkar som om en viss Erton Fejzullahu ska ha ringt runt... Stämmer det och någon som vet vad han sa?
Han vill att du ska komma på DIF-BP.
DIF!
Användarvisningsbild
Daniel08
Inlägg: 171
Blev medlem: 2012-01-12
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

DIF Fotboll

Inlägg av Daniel08 »

Tackar för det. Klart man kommer dit har ju säsongskort!
Ständig medlem säsongen DIF åkte ner i allsvenskan.
Rattlehead
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-07-09

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Rattlehead »

Jim Morrison skrev:
Rattlehead skrev:Frimurare (Tommy Jacobson från Linköping) och de upplysta (Illuminati) är reaktionärer. Händer något så "måste man reagera" istället för att låta människan sköta sig själv. Det är det fundamentala i hela debatten. Hur länge ska dessa reaktionärer få diktera villkoren för mänskligheten? När tar det slut? För slut kommer det att ta en gång. Lyktstolparna väntar.
Bild
Du av alla borde förstå vad jag menar. Speciellt med det nicket och den avataren.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

Huliganen väljer alltså aikaren Thomas Bodström som sin advokat och förnekar att han har kastat något.

Om jag var han och det bevisades att det var han som kastade päronet så skulle inte jag våga mig visa på någon arena i framtiden.
Senast redigerad av pulverapa den 2013-04-16 18:45:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Alexander »

pulverapa skrev:Huliganen väljer alltså aikaren Thomas Bodström som sin advokat och förnekar att han har kastat något.

Bevisas det han det var han som kastade så skulle inte jag våga mig visa på någon arena i framtiden.
Äh, hela den där processen är extremt överdriven.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av sensei »

Alexander skrev:
pulverapa skrev:Huliganen väljer alltså aikaren Thomas Bodström som sin advokat och förnekar att han har kastat något.

Bevisas det han det var han som kastade så skulle inte jag våga mig visa på någon arena i framtiden.
Äh, hela den där processen är extremt överdriven.
Tenderar att hålla med. Hög poäng på pinsamhetsskalan för alla som kastade äckliga saker, och de som gjorde det bör rannsaka sig själva ordentligt. Men det känns på något sätt fånigt att polisiära resurser tas i anspråk för ett kastat päron så här i efterhand.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17547
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av SirDIFalot »

Päronkastaren är ju stämd på en halvmiljon och jagad som värsta serievåldtäktsmannen. Tycker ärligt talat synd om honom just nu. En sekunds psykbryt på fyllan och nu är han numero uno på Polisens most wanted lista. De gör husrannsakan hemma hos honom. Varför? Letar de efter fler päron?
Expert.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av kaminor »

SirDIFalot skrev:Päronkastaren är ju stämd på en halvmiljon och jagad som värsta serievåldtäktsmannen. Tycker ärligt talat synd om honom just nu. En sekunds psykbryt på fyllan och nu är han numero uno på Polisens most wanted lista. De gör husrannsakan hemma hos honom. Varför? Letar de efter fler päron?
:lol:
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Stentuff »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 6614307.ab

"DIF sågar domaren"

Ja, vad mer kan man säga? SvFF gör det igen.
Ur Djurgårdens yttrande: ”Samtiga förutom domarteamet ville att matchen skulle spelas vidare, men att vi naturligtvis skulle respektera domarens beslut. (…) Det är med stor förvåning som vi nåddes efter matchen att påståendet att beslutet var enhälligt och att domaren uttalat att det var ett lätt beslut att fatta. Polisen, Djurgården Fotboll, Mjällby AIF var eniga om att återuppta matchen”.
Skönt att man blivit grundlurad senaste veckan.
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

Match imorgon! Slut upp på Stadion och hjälp DIF till första poängen.

Ta med halsduken: http://www.jarnkaminerna.se/2013/04/16/ ... l-stadion/
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Skriv svar