Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

kalle99 skrev:Finns det någon som har minsta insyn i Deprimerades Idrottsförenings budget? Offentliggör föreningen detta efter säsongen?
Ja som Aktiebolag så släpps ett bokslut som görs tillgängligt. Förra årets siffror var inte direkt munter läsning och rapporten var allmänt virrig, sett professionellt.
Du kan hitta förra årets på hemsidan, dock redovisar man inte alla kostnader nedbrutet utan du får själv gissa dig till vad som göms under vilka poster.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
kalle99
Inlägg: 218
Blev medlem: 2005-09-30
Ort: Haddonfield Illinois , 31 th October 1978

Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av kalle99 »

Tackar
Då sa jag till domaren på ren svenska: "Go home".
- Christer Abrahamsson



Det ska göra ont att möta Djurgården :

http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Leksand »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:
Praetori skrev:
emilin skrev:Det som gör en orolig är att garanterat så har man kalkylerat med att vi ska spela i kvalet denna säsong.

Nu när detta uteblir så är ju fråga hur mycket går vi back på detta?
Minst 25 millar skulle jag gissa.
En sak är säker, kommunen har aldrig och kommer aldrig att hjälpa klubben.
Det suraste är att det jävla glesbygdsstödet indirekt betyder att Djurgårdares skattepengar går till Leksands ekonomiska fuskeri. Leksand har alltså större nytta rent sportsligt av Stockholmares skattepengar än de lokala föreningarna har, och sedan har mage att sitta och gnälla.
25 miljoner back? Än en gång, what? Knappast. Men vi förlorar garanterat några sköna miljoner jämfört med budget. Skulle tippa på att vi går minus 4-6 miljoner den här säsongen.
Nej dumstrut på mig, tror det totala röda siffrorna landar kring 25 mille, inte att vi går back 25 mille till pga detta.
Aldrig. 25 millar är väl iofs ungefär vad ni tappade i tv-pengar, men truppen lär ha varit betydligt billigare än förra årets. Jag gissar att ni backar hälften av det.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Alexander »

Leksand skrev:
Praetori skrev:
-daniel- skrev:
Praetori skrev:
emilin skrev:Det som gör en orolig är att garanterat så har man kalkylerat med att vi ska spela i kvalet denna säsong.

Nu när detta uteblir så är ju fråga hur mycket går vi back på detta?
Minst 25 millar skulle jag gissa.
En sak är säker, kommunen har aldrig och kommer aldrig att hjälpa klubben.
Det suraste är att det jävla glesbygdsstödet indirekt betyder att Djurgårdares skattepengar går till Leksands ekonomiska fuskeri. Leksand har alltså större nytta rent sportsligt av Stockholmares skattepengar än de lokala föreningarna har, och sedan har mage att sitta och gnälla.
25 miljoner back? Än en gång, what? Knappast. Men vi förlorar garanterat några sköna miljoner jämfört med budget. Skulle tippa på att vi går minus 4-6 miljoner den här säsongen.
Nej dumstrut på mig, tror det totala röda siffrorna landar kring 25 mille, inte att vi går back 25 mille till pga detta.
Aldrig. 25 millar är väl iofs ungefär vad ni tappade i tv-pengar, men truppen lär ha varit betydligt billigare än förra årets. Jag gissar att ni backar hälften av det.
Väldigt svårt att säga =/
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Leksand »

Praetori skrev:
emilin skrev:Det som gör en orolig är att garanterat så har man kalkylerat med att vi ska spela i kvalet denna säsong.

Nu när detta uteblir så är ju fråga hur mycket går vi back på detta?
Minst 25 millar skulle jag gissa.
En sak är säker, kommunen har aldrig och kommer aldrig att hjälpa klubben.
Det suraste är att det jävla glesbygdsstödet indirekt betyder att Djurgårdares skattepengar går till Leksands ekonomiska fuskeri. Leksand har alltså större nytta rent sportsligt av Stockholmares skattepengar än de lokala föreningarna har, och sedan har mage att sitta och gnälla.
Leksands IF drar in tresiffrigt antal miljoner till kommunen. Rekonstruktionen är inte speciellt dyr för kommunen, utan det är privata fordringsägare som tar den stora smällen (framförallt Leksands sparbank).

Sant är att landsortslagen får pengar av sina kommuner, men Leksand är inte värre än andra. Kolla t ex på Rögle, som gick upp på er bekostnad förra året.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Alexander »

Leksand skrev:
Praetori skrev:
emilin skrev:Det som gör en orolig är att garanterat så har man kalkylerat med att vi ska spela i kvalet denna säsong.

Nu när detta uteblir så är ju fråga hur mycket går vi back på detta?
Minst 25 millar skulle jag gissa.
En sak är säker, kommunen har aldrig och kommer aldrig att hjälpa klubben.
Det suraste är att det jävla glesbygdsstödet indirekt betyder att Djurgårdares skattepengar går till Leksands ekonomiska fuskeri. Leksand har alltså större nytta rent sportsligt av Stockholmares skattepengar än de lokala föreningarna har, och sedan har mage att sitta och gnälla.
Leksands IF drar in tresiffrigt antal miljoner till kommunen. Rekonstruktionen är inte speciellt dyr för kommunen, utan det är privata fordringsägare som tar den stora smällen (framförallt Leksands sparbank).

Sant är att landsortslagen får pengar av sina kommuner, men Leksand är inte värre än andra. Kolla t ex på Rögle, som gick upp på er bekostnad förra året.
Känns bara tragiskt att försöka försvara något sådant.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Leksand skrev: Aldrig. 25 millar är väl iofs ungefär vad ni tappade i tv-pengar, men truppen lär ha varit betydligt billigare än förra årets. Jag gissar att ni backar hälften av det.
Balansräkningen från förra säsongen landade på -5 mille. Mycket av det kunde vägas upp genom diverse reserver och övriga upptäckningar men aldrig att man lyckats kompensera för hela förlusten av TV pengarna under 2012. Således räknade jag med runt -15 till 20 i minskade intäkter samt att man flyttade över runt 2millar i skulder från förra säsongen. Lägg till ränta och lite pessimism och -25 mille är inte orimligt.

Leksand skrev: Leksands IF drar in tresiffrigt antal miljoner till kommunen. Rekonstruktionen är inte speciellt dyr för kommunen, utan det är privata fordringsägare som tar den stora smällen (framförallt Leksands sparbank).

Sant är att landsortslagen får pengar av sina kommuner, men Leksand är inte värre än andra. Kolla t ex på Rögle, som gick upp på er bekostnad förra året.
Rögle har inte varit i närheten av den kommunala hjälp som Leksand fått och har ändå skött sin ekonomi hyfsat bra.
Det som sticker är att INGEN hockeyförening i Stockholm får något egentligt stöd politiskt utan det är snarare tvärtom medan glesbyggdslagen seglar vidare med stöd som inte man inte skulle kunna drömma om i Stockholm eller Göteborg, delvis finansierade med skattepengar som kommer från sagda storstäder.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Swordthain
Inlägg: 45
Blev medlem: 2009-12-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Swordthain »

Kom att tänka på en sak nyss i duschen och skriver ner den lite snabbt här för era kommentarer. Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar angående detta eller att frågan redan har dryftats och avfärdats men detta var i alla fall min idé:

Borde inte innehavarna av sändningsrättigheterna till Elitserien (CMore/TV4-gruppen) ha ett relativt stort intresse av att sponsra Djurgården hockey?

Min tanke är denna, och ha överseende med att jag inte gjort någon djupare research samt inte har någon som helst ekonomisk utbildning och således inte riktigt vet vad jag talar om: CMore betalar kring 25 miljoner per klubb per säsong för sändningsrättigheterna till Elitserien. Totalt blir det 300 miljoner kronor per säsong. Detta anser de är en rimlig kostnad som innebär att de rent ekonomiskt ska kunna gå med vinst. De 300 miljonerna fördelas lika mellan samtliga klubbar men rimligtvis skiljer sig värdet (möjligheten att generera vinst via köpare av kanalpaket) mellan klubbarna beroende på antalet aktiva supportrar som har möjlighet att betala för deras tjänster. Låt oss lågt räkna med att Djurgården endast har ett något högre värde än genomsnittsklubben och säga att vi kan generera en vinst som skulle motivera ett värde på 30 miljoner medan en klubb som Rögle eller Timrå ligger något lägre och kan motivera ett värde på 20 miljoner.

Om detta antagande stämmer, och jag upprepar återigen att detta inte är min starka sida och att jag inte gjort någon research, förlorar CMore runt 10 miljoner per säsong som Djurgården inte spelar i Elitserien. Om man är intresserade av att även i fortsättningen äga rättigheterna bör man även vara intresserade av att Djurgården spelar i den högsta serien. Är det då inte ekonomiskt försvarbart att de över en eller två säsonger sponsrar Djurgården men en summa som motsvarar den vinst de förlorar på att vi inte spelar i Elitserien i förhoppning att de går upp?

Kan någon området bättre och kan förklara varför CMore inte redan idag har ett saftigt sponsoravtal med Djurgården hockey? Skulle detta strida mot någon lagstiftning? Ingen borde ju ha mer att vinna på Djurgården i Elitserien än CMore. Då de, mig veterligen, inte sponsrar DIF bör min tanke vara en tankevurpa men jag hittar inte den. Eventuellt finns den någonstans inom Sveriges konkurrenslagstiftning eller liknande.

Tacksam för era synpunkter.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Swordthain skrev:Kan någon området bättre och kan förklara varför CMore inte redan idag har ett saftigt sponsoravtal med Djurgården hockey? Skulle detta strida mot någon lagstiftning? Ingen borde ju ha mer att vinna på Djurgården i Elitserien än CMore. Då de, mig veterligen, inte sponsrar DIF bör min tanke vara en tankevurpa men jag hittar inte den. Eventuellt finns den någonstans inom Sveriges konkurrenslagstiftning eller liknande.

Tacksam för era synpunkter.
TV rättigheterna är ju inget som klubbarna själva säljer utan man har ett gemensamt bolag i form av Hockeyligan (för ES) och Hockeyallsvenskan (för AS). Broadcastingbolagen har alltså inget som helst behov av att köpa rättigheter direkt från klubbarna (och förmodligen skulle det vara någon form av avtalsbrott om så skedde).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Alexander »

Swordthain skrev:Kom att tänka på en sak nyss i duschen och skriver ner den lite snabbt här för era kommentarer. Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar angående detta eller att frågan redan har dryftats och avfärdats men detta var i alla fall min idé:

Borde inte innehavarna av sändningsrättigheterna till Elitserien (CMore/TV4-gruppen) ha ett relativt stort intresse av att sponsra Djurgården hockey?

Min tanke är denna, och ha överseende med att jag inte gjort någon djupare research samt inte har någon som helst ekonomisk utbildning och således inte riktigt vet vad jag talar om: CMore betalar kring 25 miljoner per klubb per säsong för sändningsrättigheterna till Elitserien. Totalt blir det 300 miljoner kronor per säsong. Detta anser de är en rimlig kostnad som innebär att de rent ekonomiskt ska kunna gå med vinst. De 300 miljonerna fördelas lika mellan samtliga klubbar men rimligtvis skiljer sig värdet (möjligheten att generera vinst via köpare av kanalpaket) mellan klubbarna beroende på antalet aktiva supportrar som har möjlighet att betala för deras tjänster. Låt oss lågt räkna med att Djurgården endast har ett något högre värde än genomsnittsklubben och säga att vi kan generera en vinst som skulle motivera ett värde på 30 miljoner medan en klubb som Rögle eller Timrå ligger något lägre och kan motivera ett värde på 20 miljoner.

Om detta antagande stämmer, och jag upprepar återigen att detta inte är min starka sida och att jag inte gjort någon research, förlorar CMore runt 10 miljoner per säsong som Djurgården inte spelar i Elitserien. Om man är intresserade av att även i fortsättningen äga rättigheterna bör man även vara intresserade av att Djurgården spelar i den högsta serien. Är det då inte ekonomiskt försvarbart att de över en eller två säsonger sponsrar Djurgården men en summa som motsvarar den vinst de förlorar på att vi inte spelar i Elitserien i förhoppning att de går upp?

Kan någon området bättre och kan förklara varför CMore inte redan idag har ett saftigt sponsoravtal med Djurgården hockey? Skulle detta strida mot någon lagstiftning? Ingen borde ju ha mer att vinna på Djurgården i Elitserien än CMore. Då de, mig veterligen, inte sponsrar DIF bör min tanke vara en tankevurpa men jag hittar inte den. Eventuellt finns den någonstans inom Sveriges konkurrenslagstiftning eller liknande.

Tacksam för era synpunkter.
Tror ändå de går efter att vara neutrala och inte sponsra ett särskilt lag.
Användarvisningsbild
Lakrisal
Inlägg: 488
Blev medlem: 2008-11-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Lakrisal »

Med samma logik borde ju Viasat sponsora alla lag utom Leksand och DIF i Allsvenskan så att de inte går upp.
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Donkels »

Överlag så måste fokus för Djurgården vara att dra in mer sponsorpengar. Vi bor i ett område som bebos av mer än femtedel av Sveriges befolkning och ibland denna femtedel borde det finnas personer med kapital som är Djurgårdare som borde kunna involveras mera. Är förbannat trött på den där ständiga ursäkten ja landsortslagen har kommuner som stöttar ja så är det men då får vi fan i mig bli bättre på att finna alternativa finansiella lösningar.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av seppuko »

Angående CMORE så borde det hamna under någon form av jäv. Du har dels 12 Elitserieklubbar som totalt skulle tappa förtroende för kanalen och produkten skulle bli än mer mindre lockande än den är idag.

Angående sponsorer så har vi säkerligen ett problem i att vi dels har tre större klubbar som räknas till Stockholm, och att välja sida kan ha större effekter än vad vi supportrar kan räkna ut. Sen får man tyvärr lägga till allt som skrivs om oss i media, positivt och negativt. Sponsring handlar om förknippning, och att bli förknippad med ett lag vars supportrar ställer till med en skandal (enligt media, och en hypotes, senast förverkligad derbyt 2010) är inte en bra förknippning.

Sist men inte minst. Skulle det verkligen krisa, så bör det finnas ett par företag som kan trycka på den stora gröna knappen och allt skulle lösa sig. Men tror och faktiskt hoppas på att man håller sig borta så att vi kan reda ut allt själva och få en bra värdegrund över hela vägen från styrelse och ledning och nedåt. (http://dif.se/foretag/affarsnatverket/)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 508
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av supreme »

seppuko skrev: Sist men inte minst. Skulle det verkligen krisa, så bör det finnas ett par företag som kan trycka på den stora gröna knappen och allt skulle lösa sig. Men tror och faktiskt hoppas på att man håller sig borta så att vi kan reda ut allt själva och få en bra värdegrund över hela vägen från styrelse och ledning och nedåt. (http://dif.se/foretag/affarsnatverket/)
I DNA finns en hel del starka namn, men är inte denna grupp endast verksam inom fotbollen? Och om så är fallet, varför finns det ingen motsvarande inom hockeyn?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av seppuko »

supreme skrev:
seppuko skrev: Sist men inte minst. Skulle det verkligen krisa, så bör det finnas ett par företag som kan trycka på den stora gröna knappen och allt skulle lösa sig. Men tror och faktiskt hoppas på att man håller sig borta så att vi kan reda ut allt själva och få en bra värdegrund över hela vägen från styrelse och ledning och nedåt. (http://dif.se/foretag/affarsnatverket/)
I DNA finns en hel del starka namn, men är inte denna grupp endast verksam inom fotbollen? Och om så är fallet, varför finns det ingen motsvarande inom hockeyn?
Just idag är det ju så. Men en Djurgårdare är ju Djurgårdare, och hockeyn är ett minst lika starkt varumärke inom DIF som fotbollen. Men styrelsen genom åren har ju inte lyckats visa upp goda resultat även med säsonger som 09/10 bakom sig. Pumpar du in pengar i något som sköts lite fel blir det ju som ett dalalag vi alla hatar.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar