Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Re: Sv: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Isabo skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Åberg, Wennberg, Ottosson - nuff said. <3

Edit: just ja, bortaklacken! Vilken hjälte. Bättre än gnaget.
Ja han var skön. Verkligen bättre än gnaget. :-)

Det satt ju typ några bakom honom, var de bara utfyllnad för att han inte skulle känna sig ensam, eller var de vårdare eller nåt? :-P
Vårdare haha... Ah vet inte riktigt, men de backade upp honom ganska dåligt när han höll låda. :)
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Re: Sv: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Edin »

SkönaDjurgårn skrev:
Isabo skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Åberg, Wennberg, Ottosson - nuff said. <3

Edit: just ja, bortaklacken! Vilken hjälte. Bättre än gnaget.
Ja han var skön. Verkligen bättre än gnaget. :-)

Det satt ju typ några bakom honom, var de bara utfyllnad för att han inte skulle känna sig ensam, eller var de vårdare eller nåt? :-P
Vårdare haha... Ah vet inte riktigt, men de backade upp honom ganska dåligt när han höll låda. :)
Haha vårdare...

Killen var ju riktigt skön! Tyckte dock att det var lite trist när man drog igång "Ska du gå hem nu?" efter 5-1 målet. Den mannen förtjänade en bärs och att bli hyllad, inte hånad.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Re: Sv: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av förevigtdjurgården »

Edin skrev:
SkönaDjurgårn skrev:
Isabo skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Åberg, Wennberg, Ottosson - nuff said. <3

Edit: just ja, bortaklacken! Vilken hjälte. Bättre än gnaget.
Ja han var skön. Verkligen bättre än gnaget. :-)

Det satt ju typ några bakom honom, var de bara utfyllnad för att han inte skulle känna sig ensam, eller var de vårdare eller nåt? :-P
Vårdare haha... Ah vet inte riktigt, men de backade upp honom ganska dåligt när han höll låda. :)
Haha vårdare...

Killen var ju riktigt skön! Tyckte dock att det var lite trist när man drog igång "Ska du gå hem nu?" efter 5-1 målet. Den mannen förtjänade en bärs och att bli hyllad, inte hånad.
Fullständigt medhåll. Försökte tysta iallafall :)
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Daniel942 »

+++++ Bortaklacken
++++ Ottosson
+++ Chet
++ Erik Gustafsson (gjorde några missar men jobbet till 1-0, GRYMT)
+ Inte en söndagsmatch

- Publiksiffran. Fy fan vad uselt.
DIF!
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Caveman »

Var i helvete är Manijocks analys?
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Staten »

Caveman skrev:[

själv har jag kollat upp, Rögle & Timrå.... Dom är väldigt mycket bättre än lagen från allsvenskan, plus att dom inte är i närheten av att ha den press som DIF hade/har på sig....
Nej, men press har de verkligen på sig. Måste vara oerhört frustrerande att åka hiss mellan Elitserien och Allsvenskan som de gör. Rögle har verkligen inte spelat bra i år, vi ska klara av dem om vi spelar som vi gjorde mot Leksand och Södertälje.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av sensei »

Ingen match som går in i historieböckerna direkt,

själv tände jag till när vi äntligen fick se #3 Liljendal på isen, men hur många byten blev det?! För få i alla fall.

Märkligt att man inte inte varvar juniorspelarna mer i ett läge då matchen känns trött och avgjord, för allas skull..

I ett blekt troja var Ahlén bland de bättre. Klart han har en säregen stil men han är i gott sällskap då även spelare som Murray har en "egenutvecklad" åkstil. Tror inte man ska lägga någon större vikt vid det.

Chet är förjävla skön alltså. I BP står Calle G framför och täcker varpå Chet slashar honom med blocken och klubban ett antal gånger. Efter avblåsningen får han lite dåligt samvete ock klappar om honom..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Praetori »

Caveman skrev: Seg är väl det sista man kan kalla Chet...

Slutspelsmålvakt i ES..... Du pratar inte nutid du... Men ge du Chet en chans så ska du se att han kommer klara svårare uppgifter än det här.
Han ÄR seg, inte alltid för kapaciteten finns där vilket han visade vid ett par tillfällen igår men överlag så flyger han inte upp från isen direkt och han hamnar ofta djupt ner vilket kanske funkar mot isare i Allsvenskan men knappast mot ES lagen i ett ev kval. Det är sjukt viktigt att ha en keeper backarna litar blint på i vått och torrt.

"- Jag har släppt in en del mål som har kostat oss poäng tidigare under säsongen. Nu gav jag ifrån mig en del dålig returer, men utespelarna städade undan dem och gjorde ett riktigt bra jobb framför mig" Från en tidigare match (Örebro 21/11) men symtomatiskt som fan och han vet beviseligen om det.

Angående jämförelsen med ES så kanske jag kräver för mycket men det är trots allt målsättningen att möta ES lag i kvalet tämligen snart och då behöver han visa varför han var uttagen till Kanadas J20 en gång i tiden även om han fick vakta båset istället för kassen.


Visst kan man hävda Kolzig eller Carey Price tendenser, dvs att han funnit ett visst lugn i sin spelstil men jag tror om jag skall vara ärlig att han inte riktigt haft hjärtat på rätt ställe.
Vi får hoppas att han tänder till i kvalet och jag reserverar mig för att jag säkert kan ha fel angående Chet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
#87
Inlägg: 1792
Blev medlem: 2012-01-26

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av #87 »

Praetori skrev:
Caveman skrev: Seg är väl det sista man kan kalla Chet...

Slutspelsmålvakt i ES..... Du pratar inte nutid du... Men ge du Chet en chans så ska du se att han kommer klara svårare uppgifter än det här.
Han ÄR seg, inte alltid för kapaciteten finns där vilket han visade vid ett par tillfällen igår men överlag så flyger han inte upp från isen direkt och han hamnar ofta djupt ner vilket kanske funkar mot isare i Allsvenskan men knappast mot ES lagen i ett ev kval. Det är sjukt viktigt att ha en keeper backarna litar blint på i vått och torrt.

"- Jag har släppt in en del mål som har kostat oss poäng tidigare under säsongen. Nu gav jag ifrån mig en del dålig returer, men utespelarna städade undan dem och gjorde ett riktigt bra jobb framför mig" Från en tidigare match (Örebro 21/11) men symtomatiskt som fan och han vet beviseligen om det.

Angående jämförelsen med ES så kanske jag kräver för mycket men det är trots allt målsättningen att möta ES lag i kvalet tämligen snart och då behöver han visa varför han var uttagen till Kanadas J20 en gång i tiden även om han fick vakta båset istället för kassen.


Visst kan man hävda Kolzig eller Carey Price tendenser, dvs att han funnit ett visst lugn i sin spelstil men jag tror om jag skall vara ärlig att han inte riktigt haft hjärtat på rätt ställe.
Vi får hoppas att han tänder till i kvalet och jag reserverar mig för att jag säkert kan ha fel angående Chet.
Jag förstår inte riktigt din kritik.. Menar du att Erik Hanses, Gistedt och Martin Gerber inte gör dåliga matcher?

Seg? Hur menar du? Expert efter expert (förutom Holmgren och Ros) förundras över hur kvick och rörlig han är, och flertalet kunniga personer hävdar att han är en av, om inte ligans bästa, målvakt.

Målvaktssidan är nog det absolut minsta problemet i ett kval, tar vi oss dit har vi andra saker att oroa oss för.
Användarvisningsbild
zetterberg_88
Inlägg: 363
Blev medlem: 2012-04-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av zetterberg_88 »

Att säga att Pickard är våran svagaste länk är som att säga att det gick bättre med Challe i båset.
Måste säga att utan Pickard hade vi kanske inte vunnit matchen igår.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Praetori »

#87 skrev: Jag förstår inte riktigt din kritik.. Menar du att Erik Hanses, Gistedt och Martin Gerber inte gör dåliga matcher?

Seg? Hur menar du? Expert efter expert (förutom Holmgren och Ros) förundras över hur kvick och rörlig han är, och flertalet kunniga personer hävdar att han är en av, om inte ligans bästa, målvakt.

Målvaktssidan är nog det absolut minsta problemet i ett kval, tar vi oss dit har vi andra saker att oroa oss för.
Visst är målvaktssidan inget jätteproblem, jag blir bara lite bestört när man lyfter Chet till skyarna trots ett minst sagt mediokert resultat sett över säsongen.

Dåliga matcher är en sak och inkonsekvens under match är en annan. Backar och backcheckande center och forwards sliter för att få klubbor ivägen för motståndarens skott istället för att gå på kropp alternativt bekymra sig om passningsvägar. Det känns som en indikation på att alla spelare inte har fullt förtroende för Chets förmåga i målet. Det är inte några mängder med spelare som är framme och slår på benskydden eller stöttar varken vid mål eller grymma räddningar vilket jag också tolkat som att det inte finns fullt förtroende hos alla.

Segheten (allmänt agerande, butterfly upp-ner) är inte något som är konsekvent eller har något att göra med Pickards fysiska förmåga (tror jag) utan ser till synes mer ut att vara ett resultat av bristande passion även om det kanske varit formen som sviker, jag vet inte. Jag sitter gärna helst nära sarg och gillar bla att titta på hur keepern agerar både vid spel i egen zon och under uppspel och har gått från att vara taggad som fan (då jag hörde att han skulle komma till DIF och gjorde lite research) till att känna en viss oro.

När han kommer igång och agerar på instinkt ser det som andra nämnt riktigt bra ut (har har trots allt en grym kapacitet) men i alla andra lägen ser det ut som han står och tänker på Nashville eller nåt åt det hållet.

Det har som sagt inte med gårdagens match att göra utan är mer generellt. Det finns gott om folk i laget som förtjänar ros och hyllningar med Pickard har i mina ögon inte tagit sig upp till den konsekventa nivån som vi bör förvänta oss av en keeper som egentligen skall hålla ES klass (vilket förutsättninger egentligen är).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
wolsey100
Inlägg: 180
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av wolsey100 »

Okej, intressant för då har vi ganska skilda åsikter om Chet.

Just nu ligger han trea i målvaktsligan med 92,14%, vilket får anses som ganska godkänt.

Hade vi haft en mer stabil backuppsättning tror jag han haft ett ännu bättre resultat. Nu säger jag inte att han är ofelbar eller den bästa målvakt mellan två stolpar någonsin, men sett till förutsättningarna och resultat, har han imponerat på mig.

Hans rörlighet och snabbhet är just det som är hans styrka, vilket gett oss många räddningar som man inte förväntar sig av en så ung målvakt.

(Är det en orörlig målvakt?).

Tycker hans svaghet ligger i hans placering stundtals och att han ibland inte är helt alert, vilket gjort att han tappat in en del fladder och studspuckar som han ska ta. Men på senare tid har han blivit bättre på den delen och resultat är att vi lyckas vinna matcher.

Reideborn däremot får mig att känna mer osäkerhet när han står, eftersom han har en tendens till att antingen spika igen eller falla ihop helt och döda matchen. Men målvaktssidan är knappast vårt största problem just nu.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Praetori »

wolsey100 skrev:Okej, intressant för då har vi ganska skilda åsikter om Chet.

Just nu ligger han trea i målvaktsligan med 92,14%, vilket får anses som ganska godkänt.

Hade vi haft en mer stabil backuppsättning tror jag han haft ett ännu bättre resultat. Nu säger jag inte att han är ofelbar eller den bästa målvakt mellan två stolpar någonsin, men sett till förutsättningarna och resultat, har han imponerat på mig.

Hans rörlighet och snabbhet är just det som är hans styrka, vilket gett oss många räddningar som man inte förväntar sig av en så ung målvakt.

(Är det en orörlig målvakt?).

Tycker hans svaghet ligger i hans placering stundtals och att han ibland inte är helt alert, vilket gjort att han tappat in en del fladder och studspuckar som han ska ta. Men på senare tid har han blivit bättre på den delen och resultat är att vi lyckas vinna matcher.

Reideborn däremot får mig att känna mer osäkerhet när han står, eftersom han har en tendens till att antingen spika igen eller falla ihop helt och döda matchen. Men målvaktssidan är knappast vårt största problem just nu.
Du satte pricken över i min vän. Seg är nog ett ord som dåligt förmedlar det jag vill säga. Inte helt alert i kombination med det jag skrivit tidigare förmedlar en bättre bild.
Räddningen på Kopitars visp var ju inte dålig precis som den galna slajden igår (även om ingripanden som det igår tyder, precis som du skriver, på att keepern inte varit 100 i placeringsspelet dessförinnan).

Som jag skrev så verkar det inte vara just det fysiska då man VET att han har kapaciteten och det är precis därför jag tror att det är det mentala/motivationen som brister. Därav "seg".
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7838
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av Manijock »

Såg matchen i ett stort sällskap igår och med en vansinnigt massa drycker så min analys av matchbilden är inte så noggrann as usual...

MEN känns som laget för närvarande bärs av Wennberg - Otto - Åberg. Riktigt kul med två unga spelare som tar rollerna som nyckelspelare. Kan Pontus bara skärpa sig från blålinjen i PP så är han en stjärna i detta DIF. Riktigt glad över att Lidström spelat upp sig ENORMT. En riktigt skicklig smart back när han är på detta humör. Bara Holm som i övrigt innehar den smartnessen på backsidan. Även Timmy P smyger sig sakta men säkert upp i hierarkin och lämnar Lennhammer kvar på botten. Erik G blir jag inte klok på, snacka om vartannat byte när det gäller honom. Usch!

Annars är det plus till Tim som dessutom bjöd på ett par skratt i första intervjun, lite ovanligt. En riktig spillevink! Bra match återigen och att para ihop honom ihop med Honken är inte alls fel. Den senare är även han förbannat bra på att täcka puck. Johner var borta igår men inte så konstigt med tanke på vilka spelare han får lira med. Kalus och Linkan kom tillbaka! Hari har spelat upp sig framförallt poängmässigt men i övrigt är han förbannat blek. Dock så är han ju där framme när det avgörs och det är sällsynt i DIF så det tackar vi för. Får gärna stanna kvar i DIF ett tag framöver! Sörensen kommer tillbaka sakta men säkert från sjukdomen. När han är helt fit, är han briljant..

Pickard är verkligen inte orörlig, det är snarare att han är FÖR rörlig i ibland. Tenderar att glida utanför målet stundtals vilket aldrig känns tryggt. Men briljant igår igen och räddar oss vid ett par tillfällen. Chet är bra, riktigt bra! Verkar sprida en lagmoral som inte går av för hackor dessutom. Gillas skarpt!

Något sånt...

Vad sysslade Troja-supportern med? Hörde bara lite ramsor mot honom och applåder :P
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Djurgårdens IF - Troja-Ljungby, 24/1 2013

Inlägg av minalman »

Manijock skrev:
Vad sysslade Troja-supportern med? Hörde bara lite ramsor mot honom och applåder :P
Han var ensam i hela klacken (det satt två-tre till där, men de hade nog gått fel) och svarade upp för hela deras sånginsats, när vår klack utmanade. "Varför sjunger inte DU" var det roligaste på länge från vår klack!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar