Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:
SirDIFalot skrev: Han ser fruktansvärt trött ut. Utstrålar hopplöshet.

För mig är det overkligt att vissa tycker det är fel på truppen. Vi har tre ordinarie NHL-spelare i en trupp som även utan dom ska vara topp tre. Det ska fan inte spela någon roll om vi har en eller två backar med något år för lite på nacken. Det får man dessutom räkna med när fyra backar saknas. Då är det någon junior inte riktigt är redo än som får spela.
Någon har inte lyckats bygga ett lag av något som såg bra ut på papperet i somras och sedan dess förstärkts ytterligare. Kanske de kedjor som lirade i kväll skulle få lira ihop sig nu? Så att de får en chans att bli ett lag på egen hand utan att någon som inte verkar klara av det lägger sig i.
Är "någon" kod för Challe eller vad menar du?

Det blir svårt att lira ihop sig när det petas om i kedjorna för varje match.
Expert.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Caveman »

Jag som hade mycket viktigre & coolare saker att göra än att åka till Hovet idag, så jag undrar hur dom hade satt i hop formationerna, vem stod i mål, hur mycket folk var det på matchen, kan man se att Hörnqvist är en tillgång, PP-uppställningarna??
Användarvisningsbild
Oulf
Inlägg: 165
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Oulf »

Blir så jävla less på det här. Ska vi bli ett nytt IK Göta som mer och mer faller i glömska år efter år. Jag fattar inte vad vi ska göra för att göra mål när spelarna bränner helt solklara lägen hela tiden. Alla målvakter ser ju ut som fantomer när de möter oss. Usch!

Senast Djurgården gjorde en riktigt felfri och stabil över 60 min var julhelgen 2010 mot Skellefteå då vi vann med 5-1. (Nisses sista fajt).
"Vi älskar er, vi lever med er glädje och sorg! Vi sjunger och vi blöder på gator o på torg!"
Djurgårdens IF - Stockholms stolthet
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:
SirDIFalot skrev: Han ser fruktansvärt trött ut. Utstrålar hopplöshet.

För mig är det overkligt att vissa tycker det är fel på truppen. Vi har tre ordinarie NHL-spelare i en trupp som även utan dom ska vara topp tre. Det ska fan inte spela någon roll om vi har en eller två backar med något år för lite på nacken. Det får man dessutom räkna med när fyra backar saknas. Då är det någon junior inte riktigt är redo än som får spela.
Någon har inte lyckats bygga ett lag av något som såg bra ut på papperet i somras och sedan dess förstärkts ytterligare. Kanske de kedjor som lirade i kväll skulle få lira ihop sig nu? Så att de får en chans att bli ett lag på egen hand utan att någon som inte verkar klara av det lägger sig i.
Är "någon" kod för Challe eller vad menar du?

Det blir svårt att lira ihop sig när det petas om i kedjorna för varje match.
Visst är någon = Challe, men det kunde ha gått likadant med vilken tränare som helst som inte fattade utmaningen i att bygga ett lag av nyinkallade individer. Nu MÅSTE kedjorna få utvecklas som enheter. Inget mer trixande! Hade de hittat varandra bättre och fått tydligare roller som enheter, typ "brunkarkedjor" och "lirarkedjor" samt matchats på rätt sätt i matchen så hade vi vunnit HAs bästa match någonsin (enligt Wennerholm).
Edit: Det där med bästa matchen är Wennerholms. Resten får jag stå för själv.
Senast redigerad av minalman den 2012-11-13 07:55:04, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Droze
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-09-30

Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Droze »

Vill bara säga att det lag ni har SKA vara högre upp i tabellen.

Er tabellplacering är inte pga domarna, målvakten, backarna eller någon forward.

Jag har följt denna serie i tio år och ser vart felet sitter. Det är Challe. Bara för att han följt serien som "expert" på Viasat och följt serien från sidan gör inte honom till tränaren som ska ta upp DIF till ES omgående.

Om han nu har ett litet hjärta för DIF ska han som sportchef ta sitt ansvar och plocka bort sig som tränare. Tror zabel skulle få laget lyfta.

Jag är VIKare men har vänner som håller på DIF och jag har varit på hovet senaste åren och sett ES så jag kan inte säga att jag känner något hat mot klubben.

Lycka till i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Laget i blått går från klarhet till klarhet.
Med närmast klinisk precision lyckas man hela tiden anpassa spelet efter motståndarna & spela helt jämnt (oavsett om vi möter Karlskrona eller VIK), och för en kort stund mitt i matchen tror man att kanske eventuellt möjligtvis är vi på väg mot 3p, men allt vänds givetvis återigen till ännu en 2-3 förlust.

Fantastiskt, tror det krävs en enorm noggrannhet & långa förberedelser för att kunna upprepa detta i omgång efter omgång.
Challe vet nog vad han gör!

Ju mer jag tänker på det så är det nästan värt ett Diplom, att med detta lag på pappret prestera en sån otydlig, indirekt, slarvig icke-hockey.

Den enda lilla behållningen som finns kvar med att följa detta sorgliga ursäkt till hockeylag är ju att få komma in här på forumet och läsa saker som
-fan vad domaren var dålig och -det är bara otur.
Har länge levt i villfarelsen att Bajens fans är dom mest verklighetsfrånvända, dvs mest korkade.
Men jag tror vi börjar komma ikapp där, med råge…

Dagens Bagdad Bob går till minalman
Grattis!
-Vi spelade stundtals ut dem och kan lika gärna vinna nästa två gånger vi möter dem i serien.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Amadeus
Inlägg: 225
Blev medlem: 2010-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Amadeus »

Droze skrev:Vill bara säga att det lag ni har SKA vara högre upp i tabellen.

Er tabellplacering är inte pga domarna, målvakten, backarna eller någon forward.

Jag har följt denna serie i tio år och ser vart felet sitter. Det är Challe. Bara för att han följt serien som "expert" på Viasat och följt serien från sidan gör inte honom till tränaren som ska ta upp DIF till ES omgående.

Om han nu har ett litet hjärta för DIF ska han som sportchef ta sitt ansvar och plocka bort sig som tränare. Tror zabel skulle få laget lyfta.

Jag är VIKare men har vänner som håller på DIF och jag har varit på hovet senaste åren och sett ES så jag kan inte säga att jag känner något hat mot klubben.
Lycka till i fortsättningen.
Tack! Det stämmer det du säger. Det här laget skulle legat på topp 3.
Har försvarat Challe länge, men nu orkar jag inte det längre. Inser nu att jag kanske haft fel. Kul match iaf. Tyckte det var en av de bästa matcherna under säsongen
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Mäklaren »

Tittar lite på Malmös mål från gårdagen. Ett Malmö som för övrigt har kommit igång på allvar och kör över var och varannat lag med bandysiffror på hemmaplan. De har egentligen allt som vi saknar i anfallsspelet. Titta på deras mål - det är sidledsflippassningar och direktskott. Inga djävla skott från hörnen som leder till puckförlust ala Åberg utan väl avvägda passningar som leder till öppet mål. Hur många sådana mål har vi sett DIF göra den här säsongen? Det senaste året? De senaste tre säsongerna?

Det känns som att de flesta andra lag är så oerhört mycket bättre med pucken än vad vi är. Speciellt jämfört med våra unga spelare som jag tycker har en fantastisk skolning vad gäller fysik och skridskoåkning, men de brister oerhört i spelsinne och passning/mottagning många av dem.

DIF har egentligen bara tre spelare som i grunden klarar av att spela detta effektiva och snygga anfallsspel och det är Linkan, Tim och Otto. Landeskog bör väl kanske räknas in även han, men han spelar bra på annat sätt istället.

Jag tror, på allvar, att vi kan åka ur även den här serien. Så icke-spelskickliga är vi.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Stulle »

Jag håller med om att Chet borde ta alla frilägen vi serverar honom, han borde skämmas.

Vi borde inte spela så energiskt att vi låser fast pucken i deras zon, galenskap.

Det fysiska spelet vi visade kan ju resultera i utvisningar, sluta med det.

Vi visar bra rörlighet och kreativitet i PP, kul att se.

Siste men inte minst så vill jag plussa för våra vassa lägen vi skapar, för att inte tala om avsluten.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av seppuko »

Jag tror de flesta utmålar fan på väggen. Jag tror problemet är mycket mindre än så. Har två länkar här som visar just detta.

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... ssion/3005

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... eping/3005

I stort är vårt absolut största problem att vi gör alldeles för få mål utifrån de chanser och puckinnehav vi har. Vi är nästans sämst på skotteffektivitet, något jag tycker ligger mer hos spelare än hos tränarna. Visst kan man träna mer på sätt att ta sig till mål, men från klubba och puck till mål är det ändå spelarna som ska göra jobbet. Många av våra avslut är så bajsnödiga att dom går rätt i magen, där kommer det till 99,99% aldrig någon retur. Om detta beror på att man siktar i kryss men är för kass för att faktiskt placera den där, eller om det är för att få till en tekning kan inte jag svara på, men det är för dåligt oavsett.

Jag är inte helt hundra på att en annan tränare skulle kunna vända denna trend. Vi är inte så dåliga bakåt som många vill få det till, då skulle vi släppt in mer mål och haft mindre puckinnehav över hela banan än vad vi har i dag. Vi torskar matcherna med uddamålet hela tiden, vilket säger mig att det är jobbigt att möta och slå Djurgården. Mycket mentalt tror jag också det handlar om, det är som vanligt en rädsla av att förlora som gör att man förlorar.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av Mäklaren »

seppuko skrev:Jag tror de flesta utmålar fan på väggen. Jag tror problemet är mycket mindre än så. Har två länkar här som visar just detta.

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... ssion/3005

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... eping/3005

I stort är vårt absolut största problem att vi gör alldeles för få mål utifrån de chanser och puckinnehav vi har. Vi är nästans sämst på skotteffektivitet, något jag tycker ligger mer hos spelare än hos tränarna. Visst kan man träna mer på sätt att ta sig till mål, men från klubba och puck till mål är det ändå spelarna som ska göra jobbet. Många av våra avslut är så bajsnödiga att dom går rätt i magen, där kommer det till 99,99% aldrig någon retur. Om detta beror på att man siktar i kryss men är för kass för att faktiskt placera den där, eller om det är för att få till en tekning kan inte jag svara på, men det är för dåligt oavsett.

Jag är inte helt hundra på att en annan tränare skulle kunna vända denna trend. Vi är inte så dåliga bakåt som många vill få det till, då skulle vi släppt in mer mål och haft mindre puckinnehav över hela banan än vad vi har i dag. Vi torskar matcherna med uddamålet hela tiden, vilket säger mig att det är jobbigt att möta och slå Djurgården. Mycket mentalt tror jag också det handlar om, det är som vanligt en rädsla av att förlora som gör att man förlorar.
Vi skjuter otroligt många meningslösa skott från mittzon och från hörnen. Därav den höga skottstatistiken. Räknar man antalet kvalificerade målchanser är vi troligen ett av de sämre lagen i serien.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:
seppuko skrev:Jag tror de flesta utmålar fan på väggen. Jag tror problemet är mycket mindre än så. Har två länkar här som visar just detta.

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... ssion/3005

http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... eping/3005

I stort är vårt absolut största problem att vi gör alldeles för få mål utifrån de chanser och puckinnehav vi har. Vi är nästans sämst på skotteffektivitet, något jag tycker ligger mer hos spelare än hos tränarna. Visst kan man träna mer på sätt att ta sig till mål, men från klubba och puck till mål är det ändå spelarna som ska göra jobbet. Många av våra avslut är så bajsnödiga att dom går rätt i magen, där kommer det till 99,99% aldrig någon retur. Om detta beror på att man siktar i kryss men är för kass för att faktiskt placera den där, eller om det är för att få till en tekning kan inte jag svara på, men det är för dåligt oavsett.

Jag är inte helt hundra på att en annan tränare skulle kunna vända denna trend. Vi är inte så dåliga bakåt som många vill få det till, då skulle vi släppt in mer mål och haft mindre puckinnehav över hela banan än vad vi har i dag. Vi torskar matcherna med uddamålet hela tiden, vilket säger mig att det är jobbigt att möta och slå Djurgården. Mycket mentalt tror jag också det handlar om, det är som vanligt en rädsla av att förlora som gör att man förlorar.
Vi skjuter otroligt många meningslösa skott från mittzon och från hörnen. Därav den höga skottstatistiken. Räknar man antalet kvalificerade målchanser är vi troligen ett av de sämre lagen i serien.
Exakt.

Vi är totalt tokusla på att fatta beslut om när det skall skjutas, är helt övertygad om att det är brister i coachningen (helt enkelt otydligheter som gör att Challe & Co inte får ut sin spelidé). Matchen igår är ett särdeles gott exempel på hur ofarliga vi är... skjuter 42 skott, varav uppåt 35 av dessa garanterat är meningslösa skott som har otroligt låg sannolikhet att slinka in.

Det ger någon slags falsk trygghet i att vi för matcherna och är laget i överläge, när det är precis tvärtom.
Bild
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av seppuko »

Jag pratar inte om någon skottstatistik eller liknande. Andra länken visar ju hur kassa vi är via skotteffektivitet, som är ett bättre mätinstrument än skottstatistik. Vi har ett övertag i puckinnehav över hela banan. Kan man förvalta det till att ta bättre avslut och därmed öka skotteffektiviteten så kommer allt att vända. Frågan är om vi kan göra det bara sådär?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av -daniel- »

seppuko skrev:Jag pratar inte om någon skottstatistik eller liknande. Andra länken visar ju hur kassa vi är via skotteffektivitet, som är ett bättre mätinstrument än skottstatistik. Vi har ett övertag i puckinnehav över hela banan. Kan man förvalta det till att ta bättre avslut och därmed öka skotteffektiviteten så kommer allt att vända. Frågan är om vi kan göra det bara sådär?
Att vi i ren panik skyfflar iväg pucken mot mål i tid och otid kan knappast ses som ett styrkebesked. Snarare påvisar det bristerna i vårt spelupplägg om du frågar mig.
Bild
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens IF - Västerås IK 12/11 2012

Inlägg av seppuko »

Nej, men återigen. Antingen är du alltid utspelad eller så har du alltid spelet. Vilken grund av de två påståenden väljer du? Skulle det vara motsatt och vi alltid var utspelade skulle vi garanterad torska med större siffror vid varje torsk, och då är jag helt övertygad om att vi hade varit mer deprimerade än vad vi är idag.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar