Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Limpan
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Limpan »

sthlm1891 skrev:Fast man får ju in pengar på kringevenemang och försäljning och det får vi väl inte nu vad jag förstått? rätta mig om jag har fel
Så Klubbarna får alltså inte ett uns av den kakan i dagsläget? Låter ju helt sjukt..
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av JohanPez »

Limpan skrev:
sthlm1891 skrev:Fast man får ju in pengar på kringevenemang och försäljning och det får vi väl inte nu vad jag förstått? rätta mig om jag har fel
Så Klubbarna får alltså inte ett uns av den kakan i dagsläget? Låter ju helt sjukt..
Har fått olika information om detta, senaste var att DIF faktiskt får x% av försäljningen.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

JohanPez skrev:
Limpan skrev:
sthlm1891 skrev:Fast man får ju in pengar på kringevenemang och försäljning och det får vi väl inte nu vad jag förstått? rätta mig om jag har fel
Så Klubbarna får alltså inte ett uns av den kakan i dagsläget? Låter ju helt sjukt..
Har fått olika information om detta, senaste var att DIF faktiskt får x% av försäljningen.
Jag har för mig att vi tidigare fick ca 25% på typ en kaffe i kiosken. När vi under en säsong nått ett visst mål fick vi 50%.

Det som skulle vara bra för både DIF och staden hade väl varit om man rev Globen och istället byggde en träningsanläggning med kanske 3-4 ishockeyrinkar på samma plats samtidigt som man renoverade Hovet.

Skulle gynna ungdomsishockeyn, dels i föreningen men även i stort.

Men att staden skulle bygga något som främjar att ungdomar håller på med idrott kommer ju inte hända.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

Det är väl 50% av VINSTEN på försäljningar tidigare som tillföll Djurgården, så ingen tror att betalar jag 30 spänn för en cola går 15 direkt till DIF...har ingen aning om hur det ser ut nu.

Skall man trots allt försöka se lite krasst neutralt på the big picture tycker jag fortfarande staden Stockholm verkligen borde se hur mycket klubbar som Djurgården och Aik främjar samhället i stort. Hur många ungdomar är det inte som hittar något seriöst att jobba mot och hittar en mening i livet genom idrotten? Hur många människor sysselsätter inte idrotten på heltid? Hur många barn får inte en aktivitet att pyssla med och på (väldigt lång) sikt motverkar övervikt och allt vad det innebär i kostnader osv osv.

Tyvärr så är jag rädd att varken DIF eller Solna Aik (när det gäller hockey nu) kommer klara sig på sikt om inte något drastiskt görs. Var det inte bajar-Anrell som i någon krönika för X antal år sen babblade om "Slå ihop DIF och AIK!!!". Yeah right. Risken är att argumentet från STHLM's håll snarare kommer luta åt något så vidrigt än en gemensam aktionsplan för att hjälpa (istället för att stjälpa) de individuella klubbarna.

Jag tror fortfarande på en delvis internationell liga i hockey, det öppnar upp för stora möjligheter till andra typer av sponsorer när man får en internationell scen, samt att man förhoppningsvis borde kunna förhandla fram hyfsat lukrativa TV-avtal om matcherna även sänds internationellt. Tror faktiskt det är det enda som kan rädda oss om vi ser 10 år framåt i tiden.
Bild
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Kan inte Djurgården öppna en liten kiosk precis utanför entrén som säljer allt möjligt så att vi får all vinst?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

Mattias_87 skrev:Kan inte Djurgården öppna en liten kiosk precis utanför entrén som säljer allt möjligt så att vi får all vinst?
Nä, lär vara bundet i avtalet med arenabolaget att inte ha någon egen försäljning i arenan (av ät/drickbara saker alltså). Gissningsvis i varje fall.

EDIT: sorry, läste inte att du skrev UTANFÖR arenan. Men tror inte det hjälper faktiskt, antagligen är det arenabolaget som ställt krav på att man inte får införa drick & ätbara grejer innanför entrén...
Bild
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BaronVonDif »

-daniel- skrev:Det är väl 50% av VINSTEN på försäljningar tidigare som tillföll Djurgården, så ingen tror att betalar jag 30 spänn för en cola går 15 direkt till DIF...har ingen aning om hur det ser ut nu.

Skall man trots allt försöka se lite krasst neutralt på the big picture tycker jag fortfarande staden Stockholm verkligen borde se hur mycket klubbar som Djurgården och Aik främjar samhället i stort. Hur många ungdomar är det inte som hittar något seriöst att jobba mot och hittar en mening i livet genom idrotten? Hur många människor sysselsätter inte idrotten på heltid? Hur många barn får inte en aktivitet att pyssla med och på (väldigt lång) sikt motverkar övervikt och allt vad det innebär i kostnader osv osv.

Tyvärr så är jag rädd att varken DIF eller Solna Aik (när det gäller hockey nu) kommer klara sig på sikt om inte något drastiskt görs. Var det inte bajar-Anrell som i någon krönika för X antal år sen babblade om "Slå ihop DIF och AIK!!!". Yeah right. Risken är att argumentet från STHLM's håll snarare kommer luta åt något så vidrigt än en gemensam aktionsplan för att hjälpa (istället för att stjälpa) de individuella klubbarna.

Jag tror fortfarande på en delvis internationell liga i hockey, det öppnar upp för stora möjligheter till andra typer av sponsorer när man får en internationell scen, samt att man förhoppningsvis borde kunna förhandla fram hyfsat lukrativa TV-avtal om matcherna även sänds internationellt. Tror faktiskt det är det enda som kan rädda oss om vi ser 10 år framåt i tiden.
Tror också det blir nån Europa/ skandinavisk liga framöver, European trophy turneringen är väl delvis ett test i den rikningen. Inom en rimlig framtid ser jag dock helst att ishockey förbundet jobbar fram en bättre övergångs-deal likt fotbollen för kontrakterade spelare samt juniorer som går till Nhl för dagens ersättning är ett skämt. När det kom på tal sist hotade Nhl med att förbjuda Nhl-spelare i VM/OS men who the fuck cares? Många spelare vill ju inte ens spela i VM och intresset är snart på samma nivå som Ajk-hockey. Hade DIF fått en rimlig ersättning för alla juniorer Nhl snott hade ekonomin sett mycket bättre ut.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

Ja, att det går åt någon form av europeisk liga tror jag också som sagt är framtiden. Har tagit upp det till diskussion ett flertal gånger tidigare i lite olika trådar hur en sådan enligt mitt tycke borde utformas. Handlar liksom inte om att ta bort den inhemska ligan...

Du har helt rätt i att övergångsavtalen gentemot NHL är ett enda stort skämt. Man önskar att någon som har lite stake skulle våga ta upp det hela till en ny diskussionsnivå i framtiden.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

Intressant att det här kommer upp just idag: Leksand går till kommunen och snyftar om dyra kostnader för arenan.

http://mrmadhawk.se/2012/october/leksan ... engar.html

Briljant att det alltid uppe i hålorna går att lösa sånt här, medan ett storstadslag får nobben direkt.

Handlar väl om att de skall ha råd att plocka in lockout-spelare som någon skrev i kommentarfältet. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Hajduk »

Mattias_87 skrev: Hur fan ska vi finna nya inkomster? Ge mig gärna något förslag som faktiskt skulle kunna hända. Stockholmarna minskar i befolkning, och bönderna i Stockholm ökar. Och dom kommer inte att byta lag för att dom byter stad. Har ett flertal bekanta och arbetskamrater som kommer ifrån andra städer och dom håller såklart stenhårt på sina lag, även deras barn följer efter. Sen har vi ju flera lag också och det är en jävla nackdel. Hade nästan bara råttkompisar när jag var liten och det var en anledning till att jag kanske gick på en match per säsong, och det var med farfar och aldrig pappa eftersom han var bajare, ok lite OT nu räcker det.

Är företag och rika djurgårdare intresserade att lägga pengar på Djurgården? Det verkar inte så eller har vi aldrig någonsin försökt?
Jag håller med dig Mattias_87. DIF måste nå en större publik och det måste finnas någon förklaring till varför DIF inte har mer publik än på 90-talet, bortsett från att vi halkat ner i HA. Klart att Stockholm är delat mellan tre lag vilket är en nackdel och en massa utsocknes flyttar hit men å andra sidan borde det finnas tillräckligt med folk att nå ut till. Framgångar rent sportsligt skulle ju givetvis vara ett bra lockbete. Det har vi märkt både i hockeyn och fotbollen.

Jag tror DIF måste söka externa finansiärer också, men är inte H/M:s ägare djurgårdare? Men för att locka finansiärer tror jag vi måste jobba efter typ modeller så som jag skrev upp i punktform. Alla punkter hänger ihop med varandra och ska vi måste ha en tydlig affärsmodell för att locka folk som är beredda att satsa pengar i föreningen. Djurgården som varumärke har all potential i världen tror jag.
Hajduk skrev:6. Arena-frågan.
Denna fråga måste nog lösas på sikt. För att DIF ska hänga med i framtiden anser jag att en modern arena är ett måste. Även om jag spekulerar helt vilt nu så skulle det kanske kunna fungera om det skedde i samband med DIF Fotboll, två arenor i anslutning till varandra, exempelvis vid Kristinebergs IP? Det skulle dra ner kostnaderna för byggandet och kanske även skötseln.
Åter igen till arena-frågan. Som jag skrev måste den lösas på sikt. Jag är övertygad om att DIF måste ha en modern arena för att hänga med. Hovet håller inte för att vi ska bli Sveriges ledande lag och ett av de ledande lagen i Europa. Globen är inte heller modern. Som jag tidigare sa så hänger de olika punkterna ihop för att lyckas och att charma Stockholm stad eller externa finansiärer kanske ter sig tufft men det är absolut inte konstruktivt att ge upp innan man ens försökt. Där med tror jag man ska ha rimliga målsättningar.

6.1. När ska DIF ha en ny arena? Någon gång mellan 2020 och 2030?

6.2. Vem ska finansiera bygget?

6.3. Ska DIF driva arenan? Vad kostar det? Är det rimligt?

6.4. Var ska arenan ligga? Att köpa och renovera Hovet eller Globen känns inte i dagsläget särskilt sannolikt, även om läget är kanon.

Som ni ser finns det en hel del att jobba med.
Användarvisningsbild
lkpgsödra
Inlägg: 176
Blev medlem: 2012-03-31

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av lkpgsödra »

Hajduk skrev:
Mattias_87 skrev: Hur fan ska vi finna nya inkomster? Ge mig gärna något förslag som faktiskt skulle kunna hända. Stockholmarna minskar i befolkning, och bönderna i Stockholm ökar. Och dom kommer inte att byta lag för att dom byter stad. Har ett flertal bekanta och arbetskamrater som kommer ifrån andra städer och dom håller såklart stenhårt på sina lag, även deras barn följer efter. Sen har vi ju flera lag också och det är en jävla nackdel. Hade nästan bara råttkompisar när jag var liten och det var en anledning till att jag kanske gick på en match per säsong, och det var med farfar och aldrig pappa eftersom han var bajare, ok lite OT nu räcker det.

Är företag och rika djurgårdare intresserade att lägga pengar på Djurgården? Det verkar inte så eller har vi aldrig någonsin försökt?
Jag håller med dig Mattias_87. DIF måste nå en större publik och det måste finnas någon förklaring till varför DIF inte har mer publik än på 90-talet, bortsett från att vi halkat ner i HA. Klart att Stockholm är delat mellan tre lag vilket är en nackdel och en massa utsocknes flyttar hit men å andra sidan borde det finnas tillräckligt med folk att nå ut till. Framgångar rent sportsligt skulle ju givetvis vara ett bra lockbete. Det har vi märkt både i hockeyn och fotbollen.

Jag tror DIF måste söka externa finansiärer också, men är inte H/M:s ägare djurgårdare? Men för att locka finansiärer tror jag vi måste jobba efter typ modeller så som jag skrev upp i punktform. Alla punkter hänger ihop med varandra och ska vi måste ha en tydlig affärsmodell för att locka folk som är beredda att satsa pengar i föreningen. Djurgården som varumärke har all potential i världen tror jag.
Hajduk skrev:6. Arena-frågan.
Denna fråga måste nog lösas på sikt. För att DIF ska hänga med i framtiden anser jag att en modern arena är ett måste. Även om jag spekulerar helt vilt nu så skulle det kanske kunna fungera om det skedde i samband med DIF Fotboll, två arenor i anslutning till varandra, exempelvis vid Kristinebergs IP? Det skulle dra ner kostnaderna för byggandet och kanske även skötseln.
Åter igen till arena-frågan. Som jag skrev måste den lösas på sikt. Jag är övertygad om att DIF måste ha en modern arena för att hänga med. Hovet håller inte för att vi ska bli Sveriges ledande lag och ett av de ledande lagen i Europa. Globen är inte heller modern. Som jag tidigare sa så hänger de olika punkterna ihop för att lyckas och att charma Stockholm stad eller externa finansiärer kanske ter sig tufft men det är absolut inte konstruktivt att ge upp innan man ens försökt. Där med tror jag man ska ha rimliga målsättningar.

6.1. När ska DIF ha en ny arena? Någon gång mellan 2020 och 2030?

6.2. Vem ska finansiera bygget?

6.3. Ska DIF driva arenan? Vad kostar det? Är det rimligt?

6.4. Var ska arenan ligga? Att köpa och renovera Hovet eller Globen känns inte i dagsläget särskilt sannolikt, även om läget är kanon.

Som ni ser finns det en hel del att jobba med.

När ska DIF ha en ny arena? När det behövs rum för fler personer kanske? Sålänge inte varenda match är fullsatt så finns det väl ingen anledning? Eller vad menar du med modern? Ska det vara ljusshower eller vad menar du, den enda anledning till utbygge/ny arena är väl kapasitet.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

lkpgsödra skrev:
Hajduk skrev:
Mattias_87 skrev:När ska DIF ha en ny arena? När det behövs rum för fler personer kanske? Sålänge inte varenda match är fullsatt så finns det väl ingen anledning? Eller vad menar du med modern? Ska det vara ljusshower eller vad menar du, den enda anledning till utbygge/ny arena är väl kapasitet.
Bättre ur åskådar synpunkt. T.ex dom fem-sex första raderna på Hovet är inte värt att betala ett öre för förutom om det är en avgörande match i ett SM-slutspel. Att slippa stå hela periodpausen i kö för att kunna gå på toaletten och att missa dom inledande minuterna i början på nästa period. Det är väl dom viktigaste. Sen att få bort avståndet från klack till is är också viktigt. Där är dom tio första raderna värdelösa.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Kungen »

lkpgsödra skrev:
Hajduk skrev:
Mattias_87 skrev: Hur fan ska vi finna nya inkomster? Ge mig gärna något förslag som faktiskt skulle kunna hända. Stockholmarna minskar i befolkning, och bönderna i Stockholm ökar. Och dom kommer inte att byta lag för att dom byter stad. Har ett flertal bekanta och arbetskamrater som kommer ifrån andra städer och dom håller såklart stenhårt på sina lag, även deras barn följer efter. Sen har vi ju flera lag också och det är en jävla nackdel. Hade nästan bara råttkompisar när jag var liten och det var en anledning till att jag kanske gick på en match per säsong, och det var med farfar och aldrig pappa eftersom han var bajare, ok lite OT nu räcker det.

Är företag och rika djurgårdare intresserade att lägga pengar på Djurgården? Det verkar inte så eller har vi aldrig någonsin försökt?
Jag håller med dig Mattias_87. DIF måste nå en större publik och det måste finnas någon förklaring till varför DIF inte har mer publik än på 90-talet, bortsett från att vi halkat ner i HA. Klart att Stockholm är delat mellan tre lag vilket är en nackdel och en massa utsocknes flyttar hit men å andra sidan borde det finnas tillräckligt med folk att nå ut till. Framgångar rent sportsligt skulle ju givetvis vara ett bra lockbete. Det har vi märkt både i hockeyn och fotbollen.

Jag tror DIF måste söka externa finansiärer också, men är inte H/M:s ägare djurgårdare? Men för att locka finansiärer tror jag vi måste jobba efter typ modeller så som jag skrev upp i punktform. Alla punkter hänger ihop med varandra och ska vi måste ha en tydlig affärsmodell för att locka folk som är beredda att satsa pengar i föreningen. Djurgården som varumärke har all potential i världen tror jag.
Hajduk skrev:6. Arena-frågan.
Denna fråga måste nog lösas på sikt. För att DIF ska hänga med i framtiden anser jag att en modern arena är ett måste. Även om jag spekulerar helt vilt nu så skulle det kanske kunna fungera om det skedde i samband med DIF Fotboll, två arenor i anslutning till varandra, exempelvis vid Kristinebergs IP? Det skulle dra ner kostnaderna för byggandet och kanske även skötseln.
Åter igen till arena-frågan. Som jag skrev måste den lösas på sikt. Jag är övertygad om att DIF måste ha en modern arena för att hänga med. Hovet håller inte för att vi ska bli Sveriges ledande lag och ett av de ledande lagen i Europa. Globen är inte heller modern. Som jag tidigare sa så hänger de olika punkterna ihop för att lyckas och att charma Stockholm stad eller externa finansiärer kanske ter sig tufft men det är absolut inte konstruktivt att ge upp innan man ens försökt. Där med tror jag man ska ha rimliga målsättningar.

6.1. När ska DIF ha en ny arena? Någon gång mellan 2020 och 2030?

6.2. Vem ska finansiera bygget?

6.3. Ska DIF driva arenan? Vad kostar det? Är det rimligt?

6.4. Var ska arenan ligga? Att köpa och renovera Hovet eller Globen känns inte i dagsläget särskilt sannolikt, även om läget är kanon.

Som ni ser finns det en hel del att jobba med.

När ska DIF ha en ny arena? När det behövs rum för fler personer kanske? Sålänge inte varenda match är fullsatt så finns det väl ingen anledning? Eller vad menar du med modern? Ska det vara ljusshower eller vad menar du, den enda anledning till utbygge/ny arena är väl kapasitet.
Nej, det är inte enbart därför man vill ha en egen modern arena. En ny arena lockar folk, blir en "häftigare" upplevelse om den är brantare och man sitter närmre isen osv. Sen att äga är ju en annan sak, som givetvis också kommer vara en nödvändighet om föreningen inte så gå under i längden.

Edit: Typiskt DIF; tvåa på pucken!
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Hajduk »

Kungen skrev:
lkpgsödra skrev:
Hajduk skrev:
Mattias_87 skrev: Nej, det är inte enbart därför man vill ha en egen modern arena. En ny arena lockar folk, blir en "häftigare" upplevelse om den är brantare och man sitter närmre isen osv. Sen att äga är ju en annan sak, som givetvis också kommer vara en nödvändighet om föreningen inte så gå under i längden.

Edit: Typiskt DIF; tvåa på pucken!
Exakt. Med en modern arena kommer vi kunna locka mer folk. Nya besökare innebär mer pengar till föreningen. Hovet har inte rätt kapacitet eller rätt faciliteter. DIF borde ha tillsatt en grupp som bara jobbar med det här.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

JohanPez skrev:
Limpan skrev:
sthlm1891 skrev:Fast man får ju in pengar på kringevenemang och försäljning och det får vi väl inte nu vad jag förstått? rätta mig om jag har fel
Så Klubbarna får alltså inte ett uns av den kakan i dagsläget? Låter ju helt sjukt..
Har fått olika information om detta, senaste var att DIF faktiskt får x% av försäljningen.
Det senaste jag hörde var att det fanns olika avtal för det här. Något som kallas för "DIF 1" och "DIF 2". Det skiljde några procentenheter mellan dessa två. Gissningsvis ligger de på runt 50%.
Skriv svar