Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev: De tre är väl kanske mest troliga också, och naturligtvis är det svårt att säga Nej Tack om den möjligheten finns och att man är helt hundra på att alla ekonomiska frågor är lösta.

Men jag är fortfarande lika tråkig och säger att ifall det blir en kort lockout har vi inte vunnit ett skit på att ta in NHL-spelare som dels är otränade och skall "spela-sig-i-form", och sen när andra (dvs de som de facto är spelarna som skall bära oss senare i vinter och framförallt i en kommande Kvalserie) får sitta på läktarna och rulla tummar.

Att det är de bra spelarna som skall spela som Challe säger är naturligtvis sant- Jag hoppas han har samma stake att bänka underpresterande "stjärnlirare" också så fall om det blir aktuellt...
Okej, ponera att vi tar in Kronwall, Murray och Hörnqvist. Vilka tre lirare är det som du hade tänkt ska bära oss senare i vinter och kommer att få sitta på läktaren? Nils Andersson är ju skadad så där går ju Kronwall rätt in utan att "ersätta" någon annan. Murray ersätter Arnesson eller Falk. Hörnqvist går in och Wennberg kanske får kliva åt sidan. Jag ser inte dessa spelare som några "enorma" förluster. Visst är det tråkigt att Wennberg får vänta lite med att få spela, men annars ser jag ingen nackdel.

Backsidan skulle kanske se ut såhär;
Kronwall - Murray
Pettersson - Lidström
Granath - Gustafsson
Holm/Lennhammer
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev: De tre är väl kanske mest troliga också, och naturligtvis är det svårt att säga Nej Tack om den möjligheten finns och att man är helt hundra på att alla ekonomiska frågor är lösta.

Men jag är fortfarande lika tråkig och säger att ifall det blir en kort lockout har vi inte vunnit ett skit på att ta in NHL-spelare som dels är otränade och skall "spela-sig-i-form", och sen när andra (dvs de som de facto är spelarna som skall bära oss senare i vinter och framförallt i en kommande Kvalserie) får sitta på läktarna och rulla tummar.

Att det är de bra spelarna som skall spela som Challe säger är naturligtvis sant- Jag hoppas han har samma stake att bänka underpresterande "stjärnlirare" också så fall om det blir aktuellt...
Okej, ponera att vi tar in Kronwall, Murray och Hörnqvist. Vilka tre lirare är det som du hade tänkt ska bära oss senare i vinter och kommer att få sitta på läktaren? Nils Andersson är ju skadad så där går ju Kronwall rätt in utan att "ersätta" någon annan. Murray ersätter Arnesson eller Falk. Hörnqvist går in och Wennberg kanske får kliva åt sidan. Jag ser inte dessa spelare som några "enorma" förluster. Visst är det tråkigt att Wennberg får vänta lite med att få spela, men annars ser jag ingen nackdel.

Backsidan skulle kanske se ut såhär;
Kronwall - Murray
Pettersson - Lidström
Granath - Gustafsson
Holm/Lennhammer
Man får inte räkna bort dominoeffekten. Visst ersätter Murray Arnesson/Falk och Kronwall ersätter Nils. Men det hela gör ju att Holm och Lennhammer hamnar utanför, Granath hamnar i ett tredje backpar och detsamma gäller Gustafsson. Lidström och Timmy i ett andra. Och alla dessa kommer tvingas ta större roller så fort Murray och Kronwall försvinner.

Det blir ju dock värre på forwardssidan om exempelvis Åberg får spela i en 3/4:e line och sedan ska upp bredvid Linkan så fort Bengan dragit. Då lär hans självförtroende vara jävligt stukat och ser hellre att han får spela ihop sig med Linkan och Bengan får ta någon annan roll. Men givetvis skulle Challe peta ihop Bengan och Linkan.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev: Man får inte räkna bort dominoeffekten. Visst ersätter Murray Arnesson/Falk och Kronwall ersätter Nils. Men det hela gör ju att Holm och Lennhammer hamnar utanför, Granath hamnar i ett tredje backpar och detsamma gäller Gustafsson. Lidström och Timmy i ett andra. Och alla dessa kommer tvingas ta större roller så fort Murray och Kronwall försvinner.

Det blir ju dock värre på forwardssidan om exempelvis Åberg får spela i en 3/4:e line och sedan ska upp bredvid Linkan så fort Bengan dragit. Då lär hans självförtroende vara jävligt stukat och ser hellre att han får spela ihop sig med Linkan och Bengan får ta någon annan roll. Men givetvis skulle Challe peta ihop Bengan och Linkan.
Men, det är ju självklart att Challe kommer att matcha alla backpar mycket, han är inte dum. Han vet om att NHL-lirarna kanske försvinner efter halva säsongen. Om då Timmy Pettersson och grabbarna inte klarar trycket och börjar spela skitdåligt för att dom inte har NHL-stjärnor framför sig så är dom knappast proffs. Dom SKA klara av att spela. Det är som att täcka upp ifall en spelare får skada - i sådana lägen höjer sig dom riktiga vinnarna.

Dessutom är det ovärderligt att en spelare som Erik Gustafsson får träna med Niklas Kronwall och Douglas Murray i en halv säsong. På juniornivå smällde Gustafsson på ordentligt och var riktigt duktig på t.ex open ice hits. Något som har försvunnit på seniornivå. Tänk då att få lära av två av dom bästa tacklarna i NHL. Och inte bara det, tänk att få utveckla sitt försvarsspel från Lidströms arvtagare, Kronwall.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av isolerad »

Det här med NHL-spelarnas vara eller icke-vara är en svår nöt att knäcka.

Det är stora risker med att kontraktera NHL-spelare. Samtidigt så är det kanske en ännu större risk om alla andra lag kontrakterar NHL-spelare. Se bara på HV 04/05.

Jag vill inte missa en kvalserie pga att alla andra lag tog in NHL-spelare och vi lät bli.

Jag tycker nog att Murray, Kronwall och Hörnqvist räcker. Absolut inte fler spelare. Synd att vi inte har någon etablerad målvakt att plocka hem.

Bremberg - Johner - Hörnqvist

Kronwall - Murray

Mumma!
i
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev:
Okej, ponera att vi tar in Kronwall, Murray och Hörnqvist. Vilka tre lirare är det som du hade tänkt ska bära oss senare i vinter och kommer att få sitta på läktaren?
Bära oss? Det är ju försjutton det materialet vi kommer ha när NHL-spelarna drar som får kliva åt sidan. Således är det precis de spelarna som hämmar sin utveckling och får spela mindre.

Sen förskjuts hierarkin i laget och det skapar en viss osäkerhet.

Jag säger inte att det enbart är negativt, men jag vill försöka belysa att allt är långtifrån ultrapositivt som exempelvis du verkar tycka.
Bild
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Caveman »

Dominoeffekten...? Jävla trams, klart som fan att Kronwall, Murray & Bengan ska in i DIF.
Ska Åberg få ett sämre självförtroende bara för det kommer in spelare från NHL? Då kan han lägga ner sina planer på att komma till NHL.

Förstår inte hur folk resonerar, det låter som det är laguttagning på gymnastiken för förstaklassare. Buuuu, är han bättre än vad jag är....
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

Caveman skrev:Dominoeffekten...? Jävla trams, klart som fan att Kronwall, Murray & Bengan ska in i DIF.
Pröjsar du eller?
Bild
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Caveman »

-daniel- skrev:
Caveman skrev:Dominoeffekten...? Jävla trams, klart som fan att Kronwall, Murray & Bengan ska in i DIF.
Pröjsar du eller?

Vet du vad det kommer att kosta, du verkar så väldigt insatt?
Användarvisningsbild
Skywalker
Inlägg: 239
Blev medlem: 2010-04-11
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Skywalker »

Detta förutsätter att det inte blir snordyrt:

Håller med i det några skrivit. Murray, Kronwall och Bengan räcker. Det skulle vara riktigt kul att se dem spela, särskilt när dem vill det själva. Att det skulle hämma andra spelare tror jag inte på. Det Challe sa stämmer bra. Visst är det svårt att försöka göra bättre ifrån sig än en NHL-spelare men man får ju då satsa på att ta platserna bakom dem.
johan_80
Inlägg: 343
Blev medlem: 2012-08-30
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av johan_80 »

Caveman skrev:
-daniel- skrev:
Caveman skrev:Dominoeffekten...? Jävla trams, klart som fan att Kronwall, Murray & Bengan ska in i DIF.
Pröjsar du eller?

Vet du vad det kommer att kosta, du verkar så väldigt insatt?
Kan säga att ta in en spelare som har x antal NHL år framför sig det kommer att kosta att försäkra en sån kille..
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

Caveman skrev:
-daniel- skrev:
Caveman skrev:Dominoeffekten...? Jävla trams, klart som fan att Kronwall, Murray & Bengan ska in i DIF.
Pröjsar du eller?

Vet du vad det kommer att kosta, du verkar så väldigt insatt?
Tjae, vi pratar om tämligen dyra försäkringar.

Här är lite matnyttiga länkar där du kan förkovra dig:
http://www.nhlfa.com/CBA/cba_agreement23.asp

http://www.bostonglobe.com/sports/2012/ ... story.html
"If a lockout takes place, alternate plans will begin. Some players may consider going overseas. High insurance costs, however, may discourage them from seeking European employment. It is not guaranteed that an acquiring team would insure a player’s NHL contract."

Kolla här om NHL spelare i OS:


Sen kan man naturligtvis bara spekulera i vad de spelare som är aktuella för oss kostar, men vi pratar om högavlönade NHL lirare. Klart som fan det är dyrt.
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Alla måste väl ändå ha den förra lockouten i rätt färskt minne? Då blev det TVÅ budgetår trots TV-pengarna från ES. Går vi inte upp i år trots att vi tar in 2-3 spelare vågar jag inte tänka på vad som händer... Boyle och Theodore spelade ju i stort sett gratis förra gången enligt Wikegård.
Expert.
Användarvisningsbild
Skywalker
Inlägg: 239
Blev medlem: 2010-04-11
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Skywalker »

"Flera spelare uppger att man avser spela mot ingen eller liten ersättning och försäkringar m fl kostnader skall vara hanterbara, säger de aktuella klubbarna enligt Stefan Bengtsson."

Vad det nu betyder exakt pengamässigt vore intressant att veta. Lär ju komma mer publik dessutom.

Nu tänker jag långt framåt men läste något intressant: Om det blir lockout hela säsongen och man har tagit in NHL spelare och går till kvalserien, vad händer då? Eftersom NHL-spelarna inte är välkomna till ES-lagen.
Användarvisningsbild
wolsey100
Inlägg: 180
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av wolsey100 »

I intervjun med Expressen där Kronwall pratade, så nämnde han ju lite om att det viktigaste för deras del är att få istid, och lön etc är mindre viktigt. Även försäkringen sa han att man kunde tänka sig hitta en lösning för, och de uppfattade jag som att de är villiga att kanske stödja laget ekonomiskt till viss del själva. Kronwall har ju efter sina år i NHL spelat ihop en ganska tung förmögenhet och ett år i allsvenskan utan lön sätter honom knappast i någon svår ekonomisk sits.

Men jag hoppas verkligen han och Murray kommer, det vore skapligt grymt.

När är nästa förhandling för NHL om avtalet?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

wolsey100 skrev:I intervjun med Expressen där Kronwall pratade, så nämnde han ju lite om att det viktigaste för deras del är att få istid, och lön etc är mindre viktigt. Även försäkringen sa han att man kunde tänka sig hitta en lösning för, och de uppfattade jag som att de är villiga att kanske stödja laget ekonomiskt till viss del själva. Kronwall har ju efter sina år i NHL spelat ihop en ganska tung förmögenhet och ett år i allsvenskan utan lön sätter honom knappast i någon svår ekonomisk sits.

Men jag hoppas verkligen han och Murray kommer, det vore skapligt grymt.

När är nästa förhandling för NHL om avtalet?
De pratar nästan dagligen. Men 15 september tror jag de kommer ett officiellt beslut om det blir lockout eller inte. Vilket det definitivt ser ut att bli. Men sedan om den blir en eller två månader.. Det vet vi inte. Eller om den blir hela säsongen.
Expert.
Låst