Kristofer Ottosson-Insamling

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
nevyn
Inlägg: 280
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av nevyn »

Magnutz skrev:Om någon här väljer att tro på det som Ros och snubben på expressen skriver får ni skärpa er. De har skrivit varsin relativt kort text där de saknar i stort sett all substans...

.../...

Tomas Ros hävdar på sin twitter att det är hans skyldighet som del av "granskande media" att han skriver som han gör... #janneJosefsson ?!? Han är inte en utredande journalist. Han är en subjektiv sport-intresserad som skriver för att få så många besök på sina artikelsidor som möjligt, kosta vad det kosta vill. Tydligen.

Dra in taggarna nu och ge fan i att tro på skandal- och sensationsblaskorna.
Jag kan inte annat än hålla med. Speciellt med det både Marie Hallman (även om hon saknar substans i sina uttalanden om detta) och Ottosson hintat om. Med det i ryggen, att välja att ifrågasätta en sådan _ikon_ som Otto, efter två små jävla notiser till skitartiklar, det är inte att visa integritet. Har ni ingen tilltro till en djurgårdshjälte av Ottos rang? Ta det lite lugnt med att döma, för i helsicke.
Användarvisningsbild
Lucky Luke
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-05-26
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Lucky Luke »

nevyn skrev:
Magnutz skrev:Om någon här väljer att tro på det som Ros och snubben på expressen skriver får ni skärpa er. De har skrivit varsin relativt kort text där de saknar i stort sett all substans...

.../...

Tomas Ros hävdar på sin twitter att det är hans skyldighet som del av "granskande media" att han skriver som han gör... #janneJosefsson ?!? Han är inte en utredande journalist. Han är en subjektiv sport-intresserad som skriver för att få så många besök på sina artikelsidor som möjligt, kosta vad det kosta vill. Tydligen.

Dra in taggarna nu och ge fan i att tro på skandal- och sensationsblaskorna.
Jag kan inte annat än hålla med. Speciellt med det både Marie Hallman (även om hon saknar substans i sina uttalanden om detta) och Ottosson hintat om. Med det i ryggen, att välja att ifrågasätta en sådan _ikon_ som Otto, efter två små jävla notiser till skitartiklar, det är inte att visa integritet. Har ni ingen tilltro till en djurgårdshjälte av Ottos rang? Ta det lite lugnt med att döma, för i helsicke.
Håller helt med. Vänta med att döma Otto innan ni har hela storyn. Eller är det nån som har den här på forumet? I så fall tycker jag den personen skall dela med sig av den kunskapen med alla oss andra så slipper vi alla spekulationer. Den enda som mig veterligt har lite inblick i denna soppa är cCat som faktiskt har PRATAT med Otto under dagen. Och enligt honom pågår förhandlingar mellan Otto och DIF där man närmar sig varandra men inte riktigt har nått fram än.

Kan vi inte lugna ner oss lite innan vi har facit. Känns faktiskt väldigt ovärdigt att börjar kalla denna DIF legend för allehanda förklenande omdömen innan man VET vad som har hänt. Känns väldigt kränkande att uttrycka sig i termen ”den girige Huddinge bon” som någon gjorde tidigare i tråden. Om man uttrycker sig så förklenade om en person som faktiskt har vigt hela sin hockeykarriär åt DIF, trots att andra möjligheter har funnits där han verkligen kunde ha tjänat storkovan så tycker jag att man skall presentera fakta bakom såna grova anklagelser. Har du det så fram med bevis!!!
gurra
Inlägg: 310
Blev medlem: 2011-01-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av gurra »

Otto är inte girig. Han har inte samma livsituation som de andra bara. Om han hade kunnat hade han säkert tackat ja till det budet an fått pga hans stora hjärta men självklart är det så att han har sina anledningar till att han var tvungen att tacka nej och de anledningarna beror inte på att han är girig eller att han saknar hjärta. Fimpen sa ju själv att om han inte fick kontrakt så skulle han bli rörmokare. Fimpen är ju också skild och har lite större frihet. Respekt och heder till Fimpen såklart. Men att jämföra hans situation med Ottos blir bara löjligt. Att Otto är girig är bara trams av folk som sitter och läser aftonbladet som man läser lagboken. Tragiskt. Inte många känner till vare sig vilka bud han fått eller hur framför allt Otto själv resonerar. Det är lika vettigt att diskutera hans girighet som att sitta och diskutera saker om kändisars förhållanden som man läser i se&hör för faktagrunden är ungefär av samma kaliber.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17597
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av SirDIFalot »

Tycker det är värre med folk som grundar alla sina åsikter kring Otto-sagan på sina känslor för Ottosson som spelare. Försök se nyktert på den här situationen nu utan att blanda in hur mycket ni tycker om Ottosson som spelare.
Expert.
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Malto »

Fortfarande svårt att se "girig" kopplingen. Hade han varit "girig" hade han spelat i HV eller Köln nu. Det framstår förmodligen som underligt för de som uppenbarligen bara räknar pengar att man kan tacka nej till ett jobb med 70 tkr i lön, men när alternativet förmodligen är mindre pengar är det svårt att säga att det beror på girighet. Låter snarare som någon form av principsak som är svår att uttala sig om. Dessutom skall man inte underskatta hur låst man kan bli i tanken under förhandlingar, har man tackat nej en gång är det djävligt svårt att krypa till korset och acceptera något som man tidigare tackat nej till utan att förutsättningarna förändrats. Tror och hoppas därför att insamlingen gjort nytta, och det bästa för att få tyst på kvällstidningarna vore ju att det blev klart imorn.
nevyn
Inlägg: 280
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av nevyn »

SirDIFalot skrev:Tycker det är värre med folk som grundar alla sina åsikter kring Otto-sagan på sina känslor för Ottosson som spelare. Försök se nyktert på den här situationen nu utan att blanda in hur mycket ni tycker om Ottosson som spelare.
Vilket är precis det vi försöker göra. Artiklarna som publicerades vad inte roliga att läsa, men med tanke på alla inblandade faktorer väljer jag att inte måla fan på väggen innan något med mer substans kommit ut. Tills det har skett, baserat på den information vi alla har sedan tidigare, fortsätter jag att stödja kampanjen.
Semper fidelis
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-07-22
Säsongskort: Ja

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Semper fidelis »

Jag har bidragit med pengar till insamlingen.

Men nu är jag tveksam. Om Otto väljer mellan att studera eller lira hockey... All respekt åt det, men huruvida lönen är 70 eller 100 tkr/mån, tycker inte jag ska avgöra. Han blir hursomhelst en av de bättre avlönade i laget. Vill man hellre syssla med något annat eller plugga, fine gör det i så fall. Han har haft en fantastisk karriär och är en ikon inom DIF.

Om det är något annat som klämmer, t ex att Challe inte vill ha honom i laget... Då tror jag laget och föreningen gör bäst i att satsa insamlade pengar på en målvakt eller annan förstärkning. Just nu behöver föreningen stå stark och risken för sprickor inom gruppen måste undvikas.
gurra
Inlägg: 310
Blev medlem: 2011-01-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av gurra »

Otto-kampanjen har, även om Otto lägger skridskorna på hyllan, gett oss flera artiklar som berättar för landet att supportrarna ställer upp för legender. Sådan PR är svår att värdera men det visar att vi är hungriga och att vi står upp när det blåser för vårat lag. Man läser ju här och där om folk från andra föreningar som hyllar våra supportrar för otto-kampanjen och till och med satt in pengar till Otto även fast de inte ens håller på DIF. Det säger lite om att kampanjen fungerar som en symbol för att vi står upp när det blåser. Tycker jag. Men sen måste man vara ödmjuk och erkänna att jag har inte en jävla koll på hur förhandlingarna gått och vad som sagts där.

Det hade snarare ju varit helt sjukt om ingen reagerade på att Otto inte får kontrakt och ingen hade lyft ett finger för en sådan hjälte. Om man inte får supportrarnas stöd efter det Otto gjort för oss. När fan får man det då? Se det inte som pengar som går direkt till Otto, det har han ju sagt själv att det känns mycket konstigt. Se det som en stark symbol.
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av bastis7 »

Kan det inte vara så att han blev erbjuden 70 tuss när han inte hade bestämt sig om han ville forsätta och sedan när han hade bestämt säg så kunde DIF bara erbjuda 44. Och han kanske ville ha 70 igen. Tror faktiskt inte på att han krävde 100. Enligt Ros så har ju Ölvestad över 100 nu i Allsvenskan också.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17597
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av SirDIFalot »

bastis7 skrev:Kan det inte vara så att han blev erbjuden 70 tuss när han inte hade bestämt sig om han ville forsätta och sedan när han hade bestämt säg så kunde DIF bara erbjuda 44. Och han kanske ville ha 70 igen. Tror faktiskt inte på att han krävde 100. Enligt Ros så har ju Ölvestad över 100 nu i Allsvenskan också.
Där har Ros väldigt fel. Det är skillnad på Ottosson och Ölvestad. Ottosson har han forskat i eftersom det är ett jävligt hett ämne. Ölvestad fick han en fråga om på twitter och gissade bara. Vilket är rätt tydligt då man såg hans svar. "100-200k" det är inte som de specifika uppgifterna han gått ut med om Otto.
Expert.
HOVET_A8
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-07-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av HOVET_A8 »

Jag tycker det blir helt fel att överhuvudtaget bedöma Ottos girighet vs hjärta för klubben baserat på hans löneanspråk i 'exakta tal'.

Att elitidrottsvärlden i många fall är helt sjuk avseende lönenivåer råder det inget tvivel om. Sett till nytta för samhället skulle ex 'bara' 40K vara en kraftig överlön jmf med ex sjuksköterskor. Så diskussionen om varför Otto 'behöver' en lön på 70K, 100K eller vad det må vara kan vi släppa. Då skulle vi föra den på generell basis och bojkotta allt vad proffsidrott heter och endast supporta amatöridrotten.

Sedan angående Ottos förmodade krav jmf med ex det som Ölvestad och Fimpen accepterade; att Otto har andra krav (om det nu är så) är inget konstigt alls. Inte baserat på att han skulle vara en bättre hockeyspelare utan för att det just är individuella förhandlingar. Han har vissa krav som marknaden, DIF i det här fallet, får svara upp mot. Och att olika spelare, av samma kaliber, har olika lön är inte konstigt. Beror på en mängd faktorer.

Sett ur ett samhällsperspektiv är såklart Otto girig om han kräver ex 70K för att spela hockey. Men då är varje elitidrottsman-/kvinna i världen som kräver mer än någon form av minimilön girig. Och det är en helt annan diskussion.

Att han ev kräver mer än vissa andra i liknande situation i laget är inte heller girigt, det är individuell lönesättning. Dessutom, som påpekats hundratals ggr här, är det någon som faktiskt visat ÄKTA DIF-hjärta de senaste knappa 20 åren så är det Otto (tillsammans med ett fåtal andra).

Det ENDA som skulle få mig att omvärdera situationen är om det kommer fram att Otto höjt sitt lönekrav mot vad det var tidigare EFTER, och på grund av/tack vare, fansens insamling. Dvs om han då skulle kräva mer eftersom det tillkommer kapital. Men där verkar situationen snarare vara omvänd, att han kan tänka sig att sänka kraven just pga insamlingen.
Användarvisningsbild
cCat
Inlägg: 300
Blev medlem: 2007-05-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av cCat »

Hej samtliga.

Jag tänker genomföra en ordentlig kraftansträngning denna vecka för insamlingen.
Flera upplägg ligger klara, men jag behöver hjälp.
Om det finns någon som skulle kunna tänka sig att ringa några telefonsamtal, ta ansvar för ett projekt eller så får denna någon gärna maila mig på raddaotto@gmail.com så återkommer jag under måndagen.
Tack på förhand.

Skickat från min HTC Wildfire via Tapatalk 2
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
bastis7 skrev:Kan det inte vara så att han blev erbjuden 70 tuss när han inte hade bestämt sig om han ville forsätta och sedan när han hade bestämt säg så kunde DIF bara erbjuda 44. Och han kanske ville ha 70 igen. Tror faktiskt inte på att han krävde 100. Enligt Ros så har ju Ölvestad över 100 nu i Allsvenskan också.
Där har Ros väldigt fel. Det är skillnad på Ottosson och Ölvestad. Ottosson har han forskat i eftersom det är ett jävligt hett ämne. Ölvestad fick han en fråga om på twitter och gissade bara. Vilket är rätt tydligt då man såg hans svar. "100-200k" det är inte som de specifika uppgifterna han gått ut med om Otto.
Mje... Eller. Inte på ett bra sätt i så fall om texten han gav ut senast ska säga något. Han har ringt Lehiste och ställt ett par frågor. Någon har sedan talat om för Ros att Otto blivit erbjuden ett kontrakt värt 70kkr/månad. Ros har då fan inte gått över ån för sin Otto-gate. Artikeln är så grymt vinklad att den kan ses som ett förtal gentemot Kristofer Ottosson. Sista stycket av artikeln säger väl allt:
Tomas Ros skrev:Även efter insamlingen drog i gång har Djurgården försökt komma överens med Ottosson. Då ska ett bud på 44 000 kronor i månadslön plus det som fanns i insamlingen vid tillfället varit för lite.
– Han fick ett budet för några veckor sedan och han tackade nej, säger nye ordförande Kareel Lehiste till Sportbladet.
Kan du bekräfta att ni också kom med ett bud direkt efter säsongen, innan den här insamlingen började?
Det jag kan säga är att det har varit flera turer här och att vi har haft en dialog med Kristofer, säger Lehiste.
Horribel journalistik. Ingen djup research. En artikel som är endimensionell och som svartmålar Ottosson. Detta utan att ha stöd från materialet som redovisas. Vulgo-journalistik.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av -daniel- »

cCat skrev:Hej samtliga.

Jag tänker genomföra en ordentlig kraftansträngning denna vecka för insamlingen.
Flera upplägg ligger klara, men jag behöver hjälp.
Om det finns någon som skulle kunna tänka sig att ringa några telefonsamtal, ta ansvar för ett projekt eller så får denna någon gärna maila mig på raddaotto@gmail.com så återkommer jag under måndagen.
Tack på förhand.

Skickat från min HTC Wildfire via Tapatalk 2
Men du förstår väl att insamlingen kan läggas på is / avbrytas tills alla frågetecken rätats ut...?
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av -daniel- »

Magnutz, du har nog skygglapparna på för att du inte vill tro Otto gjort något fel här. Nog dags att inse det ligger en, eller ett par hundar begravda i den här förbannade soppan...
Bild
Skriv svar