Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Jim Morrison »

android skrev:text
Lennhammer före Holm?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av android »

Jim Morrison skrev:
android skrev:text
Lennhammer före Holm?
Hugget som stucket. Tar Lennhammer initialt då han är rightare och har mer erfarenhet från seniorspel. Holm var bra det lilla man fick se förra året, men kan han spela 15 min/match på den nivån? Lennhammer klarade det i Almtuna i alla fall.

Som sagt:
"Svårt här också. Främst för att jag knappt har sett Lidström, Granath eller Noppe spela och för att jag inte vet hur bra Timmy är i dagsläget plus att Holm, Lennhammer och Gustafsson kan komma att utvecklas väldigt mycket över sommaren. "

Hur skulle du formera och varför?
Född till sportchef.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Rix »

Tänkte slänga in min tanke med hur vi kan/bör enligt ställa upp backarna enligt mig iaf :).

Timmy - Nils Andersson
Granath - Lidström
Gustafsson - Lennhammer
Holm


Första backparet tycker jag att vi ska våga satsa på Nils Andersson. Han ska ju vara duktig offensiv och våga hålla i puck samt fördela den. Timmy är en bra back som kan täcka upp i defensiven men även följa med offensivt.

Andra backparet får Lidström stå för offensiva kvalitérna och uppspelen medan Granath spelar en mer defensiv roll och säkrar jobbet hem först. Känns som en bra blandning som kan komplimentera varandra väldigt bra.

Tredje backparet har jag valt Gustafsson och Lennhammer. Lennhammer är rightare och har ett bra skott, han och Gustafsson kommer få dela på sysslorna såväl offensivt som defensivt. I detta backpar har självklart även Holm chansen att gå in och få spela. Det viktigaste för dessa backar är inte att dem sitter med mest istid i hela laget, utan snarare att de i lite mer lugn och ro får utvecklas.

Nu tänkte jag förklara lite med hur jag tänkte; Anledning till att jag inte kör Granath med Timmy i första kedjan är helt enkelt att jag inte vill tokköra slut på våra "bästa" backar, samt att dessa herrar har enorm rutin som de kan dela med sig av till Lidström och Andersson som båda verkar vara väldigt talangfulla.
Detta gör att vi kan nyttja Lidström och Anderssons offensiva förmågor när dem spelar med två defensivt bra backar som tar stort ansvar. Detta gör stor skillnad såklart. Titta back ett par säsonger när Holmqvist när han spelade med Ragnarsson, han vågade gå fram i anfallen och ta skott, därför att han visste att Ragnarsson tog ett stort ansvar defensivt också.

Sen har jag även tänkt på spelarnas "vikt/styrka" när jag satt ihop mina kedjor. Timmy väger 88 KG och Granth 93 KG. Dessa lite tyngre spelare kan visa vägen i defensiven för de lite mindre spelarna Lidström 85 KG och Nils Andersson 83 KG. Detta för att vi ska undvika att vi har två backpar där motståndarna bara kliver in framför mål och våra spelare väger för lätt för att få bort dem.
Tredje backparet är våran juniorkedja, jag anser att Holm/Lennhammer/Gustafsson är stora talanger, men de behöver få lira i lugn och ro för att utvecklas bra. Bäcklin kommer säkert jobba stenhårt med dessa tre och jag tror definitivt att han kan få ut mycket. Vi ska dock inte ge dem ett ansvar som blir dem övermäktiga.

Arnesson och Falk tycker jag att vi ska försöka låna ut, om vi gör det till J20 (osäker om dem får spela där?) eller Div 1 eller annat HA lag är inte så viktigt. Viktigast är att de får spela massor och fortsätta utvecklas.

Skönt att skriva av sig lite, längtar redan till nästa säsong!
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4783
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av diftobbe89 »

Skulle jag varit coach och fått bestämma formationer i NULÄGET hade det sätt ut såhär:


Bremberg - Johner - Åberg
Timmy - Nils

Sörensen - Ljungh - T.Eriksson
Gustafsson - Lidström

Ölvestad - Fimpen - Hank
Granath - Lennhammer/Holm (Singla slant)

Holmqvist -Weigel - Blomstrand


I nuläget som sagt, så känns första formationern självskriven, bra mix och bra kemi är känslan.
Den andra får jag bra vibbar av, skulle kunna skapa ett otroligt tryck i motståndarzonen men kan dem göra mål, det märker vi!
kedja tre behöver jag inte förklara uppgiften på.

Jag hade redan tänkt att den sista backen skulle in i första backparet med Timmy, så Nils får en stor roll och mycket istid. Även i PP.

Gustafsson tar ett lite mer defensivt ansvar en Lidström i det andra backparet och kan förhoppningsvis förbättra sitt fysiska spel och lagt på sig endel kilo.

Gäller även Granath i tredje backparet som tar det mer defensiva ansvaret och blir även viktig i BP.
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av SirDIFalot »

Rix skrev:Tänkte slänga in min tanke med hur vi kan/bör enligt ställa upp backarna enligt mig iaf :).

Timmy - Nils Andersson
Granath - Lidström
Gustafsson - Lennhammer
Holm


Första backparet tycker jag att vi ska våga satsa på Nils Andersson. Han ska ju vara duktig offensiv och våga hålla i puck samt fördela den. Timmy är en bra back som kan täcka upp i defensiven men även följa med offensivt.

Andra backparet får Lidström stå för offensiva kvalitérna och uppspelen medan Granath spelar en mer defensiv roll och säkrar jobbet hem först. Känns som en bra blandning som kan komplimentera varandra väldigt bra.

Tredje backparet har jag valt Gustafsson och Lennhammer. Lennhammer är rightare och har ett bra skott, han och Gustafsson kommer få dela på sysslorna såväl offensivt som defensivt. I detta backpar har självklart även Holm chansen att gå in och få spela. Det viktigaste för dessa backar är inte att dem sitter med mest istid i hela laget, utan snarare att de i lite mer lugn och ro får utvecklas.

Nu tänkte jag förklara lite med hur jag tänkte; Anledning till att jag inte kör Granath med Timmy i första kedjan är helt enkelt att jag inte vill tokköra slut på våra "bästa" backar, samt att dessa herrar har enorm rutin som de kan dela med sig av till Lidström och Andersson som båda verkar vara väldigt talangfulla.
Detta gör att vi kan nyttja Lidström och Anderssons offensiva förmågor när dem spelar med två defensivt bra backar som tar stort ansvar. Detta gör stor skillnad såklart. Titta back ett par säsonger när Holmqvist när han spelade med Ragnarsson, han vågade gå fram i anfallen och ta skott, därför att han visste att Ragnarsson tog ett stort ansvar defensivt också.

Sen har jag även tänkt på spelarnas "vikt/styrka" när jag satt ihop mina kedjor. Timmy väger 88 KG och Granth 93 KG. Dessa lite tyngre spelare kan visa vägen i defensiven för de lite mindre spelarna Lidström 85 KG och Nils Andersson 83 KG. Detta för att vi ska undvika att vi har två backpar där motståndarna bara kliver in framför mål och våra spelare väger för lätt för att få bort dem.
Tredje backparet är våran juniorkedja, jag anser att Holm/Lennhammer/Gustafsson är stora talanger, men de behöver få lira i lugn och ro för att utvecklas bra. Bäcklin kommer säkert jobba stenhårt med dessa tre och jag tror definitivt att han kan få ut mycket. Vi ska dock inte ge dem ett ansvar som blir dem övermäktiga.

Arnesson och Falk tycker jag att vi ska försöka låna ut, om vi gör det till J20 (osäker om dem får spela där?) eller Div 1 eller annat HA lag är inte så viktigt. Viktigast är att de får spela massor och fortsätta utvecklas.

Skönt att skriva av sig lite, längtar redan till nästa säsong!
Bra inlägg. Kan absolut köpa det där.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Jim Morrison »

Bremberg - Johner - Åberg
Ölvestad - Ottosson - Sörensen
H. Eriksson - Ljungh - T. Eriksson
Blomstrand - Holmqvist - Eklund
Weigel
Wennberg

Förstakedjan har chans till att bli allsvenskans absolut bästa kedja. Tror extrastarkt på Johner som jag tror kan smälla in 60+ poäng nästa säsong. Faktiskt. Och sedan får vi hoppas på att Åberg utvecklas till den målskytt vi vet att han kan bli. Han har ju knappast dåliga förutsättningar när mannen som förvandlar vatten till vin är den som står för passningarna. Ska han passa(sic) ännu ett grodyngel till NHL? Enda frågan är defensiven. Kan bli kostsamt för Johners poängskörd ifall han är den enda som tar ansvaret bakåt. För han är en riktigt bra tvåvägsspelare.

Andrakedjan tycker jag har extremt stor potential. Jimmie och Otto har fungerat väldigt bra ihop på senare tid och känner varandra utan och innan. Sätt då in Sörensen på högersidan som inte bara ser ut som, pratar som och delar samma förnamn som Mackan. Han spelar väldigt likt honom också. Bara det att han är snabbare. På allsvensk nivå kan det vara en otroligt bra andrakedja. Avlastar den första konstellationen bra.

Tredjekedjan har även den potential att bli riktigt bra. Här tänker jag typ hur vår tredjekedja 09/10 utvecklades. Den med Josefson, Krüger och Ante. Nej, jag inser att det inte alls är lika bra spelare, men Markus Ljungh är nog den som har högst potential. Har hört att han är väldigt lik Zetterberg till spelsättet, och han har trots sin ringa ålder redan producerat riktigt bra. Både poäng och bakåt på isen. Henrik Eriksson kliver in där som den hårdaste spelaren i hela allsvenskan (Wikegårds ord, och även nu mina). Har potential att vara riktigt jobbig att möta, med tanke på att dom kan snurra upp totalt, göra massa mål och samtidigt jobba stenhårt bakåt. Tänk smarthet+hårdhet.

Fjärdekedjan är, som många andra har varit inne på, den kedjan som ska vara otroligt jobbig att möta. Skicka in den när det behövs energi. Skicka in den för att reta upp andra lagets stjärnor. Skicka in den för att avlasta. Ludwig Blomstrand blev jag riktigt imponerad av under förra säsongen när han väl fick gästa, och jag tror att han kan ta något kliv extra i år. Speciellt i en lägre divison. Det enda frågetecknet är väl Michael Holmqvist, som jag har ifrågasatt tidigare, men sålänge han gör sitt jobb och undviker att skada sig (ja, jag vet...) så ska det nog gå helt ok. Fimpen är hjärtat och själen i DIF. Övriga kommentarer överflödiga.

Sedan vill jag se att Weigel är första-alternativet ifall någon går sönder eller om det behövs en förändring. Han är en spelare som verkligen är värd en chans i A-laget. Smidig, smart, hal spelare. Passningsgeni i sina bästa stunder. Kan väga lite för lätt. Hoppas att han tränar hårt i sommar.


Andersson - Pettersson
Granath - Gustafsson
Holm - Lidström
Lennhammer

Timmy Pettersson blir det stora ankaret på vår blålinje. Han som inte gör samma misstag två gånger om och som leder vägen för vår, relativt ändå, unga backsida. Därför passar det grymt att ha den 20-årige Nils Andersson som lärjunge och även som en duktig back i sin egen rätt. Snabba omställningar. Undvik att mosas av en, host, argsint Viktor Mårtensson.

Granath, tidigare lagkapten i Timrå, är ett ynka litet snäpp under Pettersson att vara vår ledare på backsidan. Står för mycket rutin. Vet hur det är att spela och vinna en kvalserie. Erik Gustafsson kommer att göra en kanonsäsong, det är jag säker på. Trots att han är väldigt ung så var han i sina bästa stunder den mest framträdande backen förra säsongen. Dessvärre vägde hans sämre stunder över lite väl mycket. Det kommer dock att göra honom gott nu, när han kliver ned en divison.

Philip Holm är en annan back, likt Gustafsson, som jag tror kan bli en stabil spelare i Sverige under många år. Har en spelstil som liknar Daniel Tjärnqvist lite grand. Får se hur han utvecklas i år. Jobbade bra i det tysta förra säsongen. Lidström vet jag dessvärre inte så mycket om, förutom att han hade sin breakout-säsong förra året och var väldigt eftertraktad på marknaden. Smart, smidig.

Lennhammer lär byta av med Holm allt eftersom. Han gjorde det bra i Almtuna och kommer säkerligen få sina chanser denna säsong.


Valiquette
Reideborn

Tja, det är väl såhär det är tänkt? Valiquette självklart förstamålvakt. Reideborn med utvecklingspotential.

Äh, jag vet inte, jag bara rabblar. Hoppas det inte blev för mycket hyperbol nu. Jag har tenderat till det på sistone.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4783
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2012/2013

Inlägg av diftobbe89 »

Kul att det redan bestämmts vilka tröjnummer alla spelare kommer spela med kommande säsong (Undantag Kanadickerna)

Nu hoppas jag man är noga med att uppdatera längd/vikt på samtliga spelarna också.

Tror det slarvades med det förra säongen då det inte va någon skillnad på en ända spelare jämfört med året innan, vi fick iallafall ingen uppdatering på hemsidan!!

En grej jag personligen alltid tycker är kul att följa :)
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av SirDIFalot »

Bild

Nils och Johner. Hoppas dom får jubla ihop kommande säsong...
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av SirDIFalot »

dustin johner ?@dustinjohner
I'm thinking either #9 or #27! Not sure if those are available or not, but I hope so. #gonnabealuckynumbet #DIFHockey


Herregud, Johner är på väg att ta nummer 9....

Edit; Givetvis kommer han inte få det. Men ändå :)
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av DIF_Soldier »

Inte #27 heller. Synd för honom :)
Säg den glädje som varar
LT10
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-05-21
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av LT10 »

Jag hade gärna velat se detta:

Målvakter:
Valiquette
Reideborn

Här är det ingen snack om saken, Valiquette är nummer 1. Av det jag har hört så verkar det vara en bra värvning, men sen om man tittar tillbaka på några säsonger och ser att han senast lirade i italienska ligan så låter det som ett frågetecken, jag menar hur bra är den ligan egentligen? Men jag tror och hoppas ändå att han kan hålla en bra och jämn nivå i Hockeyallsvenskan med tanke på åldern och rutinen. Adam Reideborn... var utlånad från Almtuna till Arlanda Wings i div 1 senaste säsongen. Har inte sett honom men det ska bli otroligt spännande att få se grabben!

Backar:
1:a
Pettersson-Gustafsson
2:a
Granath-Andersson
3:e
Lidström-Lennhammer
4:e
Holm
----------------------
Reserver: Arnesson, Falk

Timmy Pettersson given i första backparet helt klart. Gustafsson tycker jag var den bästa av ungtupparna i laget den senaste säsongen, tyckte han växte hela tiden och verkligen tog för sig och han kommer bara bli bättre och det i en sämre liga. Dessutom tycker jag det vore perfekt om han fick lira med Pettersson som är rutinerad. Granath som också har bra rutin trots åldern är mer defensiv än Nils Andersson som är en offensivback, de kan nog komplettera varandra på ett bra sätt. David Lidström har jag ingen större koll på men han var tydligen stabil i BIK Karlskoga förra säsongen och Challe plockade in honom. Sen ser jag hellre Lennhammer före Holm just för att Lennhammer har spelat mer på seniornivå och har dessutom spelat ganska mycket i Allsvenskan. Holm kommer nog bara bli bättre för han håller definitivt i HAllsvenskan. Arnesson lär nog också få en del speltid men jag ser helst att han och Falk lånas ut men kan tänka mig att det blir J20. När det gäller PP så lirar Pettersson och Gustafsson som vanligt, Lidström tar plats bredvid Andersson istället för Granath.

Forwards
1:a
Linkan-Otto-Åberg
2:a
Ölvestad-Johner-Sörensen
3:e
Hank-Ljungh-T.Eriksson
4:e
Holmqvist-Fimpen-Blomstrand
--------------------------
Reserver: Wennberg, Weigel

Linkan och Åberg tror jag kan bli ett hett samtalsämne kommande säsong, tror de tillsammans med Otto kan bli en succé och bland HAllsvenskans bästa kedja. Andra linan känns också ganska het såhär på förhand. Johner och Jimmie lär säkert göra en hel del mål och tillsammans med ''Lill-Linkan'' så kan även detta bli en poängstark kedja. Vet inte riktigt var Sörensen står just nu men sist han lirade hos oss tyckte jag han var bland de mest spännande spelarna med det återstår att se! Kedja nummer 3 kan nog bli riktigt skoj att titta på, är väldigt spänd på att få se Ljungh tror att han kan utvecklas riktigt bra om han får lira med rätt omgivning. Det kommer även bli skoj att få se Hank. Holmqvist, Fimpen och Blomstrand kommer nog bli väldigt viktiga i BP och jag hoppas och tror Blomstrand bara blir bättre och bättre.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Jim Morrison »

Dustin Johner valde #83 ifall någon är intresserad.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev:Dustin Johner valde #83 ifall någon är intresserad.
En inte alltför vågad gissning är hans födelseår. :wink:

Låt oss hoppas han gör sin karriärs bästa säsong i DIF (tyvärr händer det fan aldrig, eller åtminstone väldigt sällan att en spelare kommer till DIF och har grymma förväntningar som lyckas infrias). Vi alla räknar liksom med att Johner skall leverera...Någon gång kan vi väl få lyckas med en värvning utifrån, plz?
Bild
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Crashmash »

Någon som har koll på utvecklingen av våra juniormålvakter den gångna säsongen? Alltså vilket resultat Mikael Gerdén's träning gjort, för antar att det är han som tar över träningen för alla målvakter nu.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Crashmash »

-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:Dustin Johner valde #83 ifall någon är intresserad.
En inte alltför vågad gissning är hans födelseår. :wink:
Tar på mig den:
ERagnar
@dustinjohner #83? Birthyear-number :) Or #94 - wear it for the first time (same with #83) in DIF.
8:42 AM - 15 Jun 12 via web · Details
Skriv svar