Hovet

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Hur ska du ha det egentligen, Jojje? Du bemöter ju nyheten(?) på ett helt annat sätt här;
http://farjestad.vegasys.net/dcforumv62 ... 17665.html
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

frågan är väl snarast om arenan är till salu än gång. Ur ett ekonomiskt perspektiv hade det varit självmord av arenabolaget att sälja av en anläggning som direkt kan konkurrera med deras befintliga. Om det blir tal om försäljning, och detta brukar ju moderater gilla, blir det nog snarast så att man vill sälja allt och det lär vi inte ha råd med eller ha lust med att köpa.

En annan liten märklig grej är ju att delar av styrelsen ju förut gått ut och sagt att en köp av Hovet aldrig varit direkt aktuellt då arenabolaget inte haft för avsikt att sälja. Man kan ju undra hur det kan komma sig att arenabolaget bara skulle ha ändrat sig över en att. Är tyvärr väldigt rädd för att detta inte är något annat än en klassisk dimridå för att ta fokus bort från de verkliga problemen.

Skall bli mycket intressant att se om representatnerna på mötet i veckan kommer kunna svara vettigt på några frågor om ett köp av hovet...

Däremot om ett köp kan bli av så är det en av få räddningar för elithockey i stan. kan vi hålla ett snitt på 6500 betalande åskådare och få in intäkterna från all kringverksamhet, ja då kommer vi att göra lika grova pengar som HV, FBK mfl gör idag. Dessutom borde vi ha större möjligheter att dra till oss extra evenemang med tanke på STHLMs storlek.
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Inlägg av spiik »

Eftersom det verkar som att det är marktillgången som är huvudproblemet (förutom en extren finansiär, då förstås) för att få till stånd en ny arena så borde det vara möjligt att slå sina kloka ihop med fotbollen.

Vet någon hur marken/ytorna är för nybygget vid Ö-malms IP?
Eftersom nu ändå det tidskrävande förarbetet ska göras så kan väl hockeyn haka på där också?

Tänk er två moderna arenor i dif-land, i anslutning till varandra.
Svävar jag iväg för långt? Kanske.
Orealistiskt? Knappast.

Fotbollen tänker ju lägga affärsmöjligheter, butiker och restauranger samt andra faciliteter i anslutning till själva arenan. Detta kommer att generera enorma intäkter och att då lägga hockeyarenan där också späder bara på detta ytterligare. Detta gynsamma läge som det innebär löser därmed det andra huvudproblemet (förutom marken): finansieringen. Kapitalstarka företag är säkert villiga att investera i arenorna med dess kringfaciliteter när detta leder till att en ny stadsdel växer fram. Här kommer det finnas mycket att tjäna.

Förmodligen känns denna utopi ganska avlägsen. Men dif hockeys problem med att hitta mark gör det praktiskt taget omöjligt för oss att annars få en egen arena. Så varför inte gå samman med fotbollen där detta arbete redan görs och hjälpa varandra. En win-win situation.

Mycket skulle också kunna arrangeras ihop mellan fotbollen och hockeyn.
En söndag i oktober skulle man till exempel hinna över till hockeyn efter en match i allsvenskan vilket inte finns på världskartan att man hinner idag...
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

Kall-El skrev:frågan är väl snarast om arenan är till salu än gång. Ur ett ekonomiskt perspektiv hade det varit självmord av arenabolaget att sälja av en anläggning som direkt kan konkurrera med deras befintliga. Om det blir tal om försäljning, och detta brukar ju moderater gilla, blir det nog snarast så att man vill sälja allt och det lär vi inte ha råd med eller ha lust med att köpa.

En annan liten märklig grej är ju att delar av styrelsen ju förut gått ut och sagt att en köp av Hovet aldrig varit direkt aktuellt då arenabolaget inte haft för avsikt att sälja. Man kan ju undra hur det kan komma sig att arenabolaget bara skulle ha ändrat sig över en att. Är tyvärr väldigt rädd för att detta inte är något annat än en klassisk dimridå för att ta fokus bort från de verkliga problemen.

Skall bli mycket intressant att se om representatnerna på mötet i veckan kommer kunna svara vettigt på några frågor om ett köp av hovet...

Däremot om ett köp kan bli av så är det en av få räddningar för elithockey i stan. kan vi hålla ett snitt på 6500 betalande åskådare och få in intäkterna från all kringverksamhet, ja då kommer vi att göra lika grova pengar som HV, FBK mfl gör idag. Dessutom borde vi ha större möjligheter att dra till oss extra evenemang med tanke på STHLMs storlek.
Håller med, helt orealistiskt och riktigt uselt av DIF´s ledning att gå ut med detta. Nu kommer de bara att framstå som ännu mer inkompetenta (om det ens går) när de missar ännu något som de sagt att de vill göra.

Sen undrar jag hur de hade tänkt att nå det mål de "lovade" på årsmötet, nämligen ett snitt på 10 000 åskådare om man nu ska spela på hovet.
Mitt-i-klacken 1983
Inlägg: 388
Blev medlem: 2006-10-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermanland

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

Hovet vore guld som egen arena. Det är en hockeylada av stora mått som ger Globen lillebrorkomplex i all sin storhet. Vi kan aldrig få upp samma stämning i Globen som vi får på Hovet utan att fylla Globen till sista plats. Hur många gånger händer det under en Elitseriesäsong med alla dessa matcher som ska spelas?
Igår fick jag återbud från min kompis men jag gick själv på matchen.Kände mig inte för en sekund ensam.Hade jag suttit på Globen hade jag kanske varit ensam på min rad...
Om detta är en dimridå ska jag låta vara osagt,men jag tycker att det är en otroligt bra idé och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något som poppar upp för att hålla oss lugna och ingjuta hopp.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

spiik skrev:Eftersom det verkar som att det är marktillgången som är huvudproblemet (förutom en extren finansiär, då förstås) för att få till stånd en ny arena så borde det vara möjligt att slå sina kloka ihop med fotbollen.

Vet någon hur marken/ytorna är för nybygget vid Ö-malms IP?
Eftersom nu ändå det tidskrävande förarbetet ska göras så kan väl hockeyn haka på där också?

Tänk er två moderna arenor i dif-land, i anslutning till varandra.
Svävar jag iväg för långt? Kanske.
Orealistiskt? Knappast.

Fotbollen tänker ju lägga affärsmöjligheter, butiker och restauranger samt andra faciliteter i anslutning till själva arenan. Detta kommer att generera enorma intäkter och att då lägga hockeyarenan där också späder bara på detta ytterligare. Detta gynsamma läge som det innebär löser därmed det andra huvudproblemet (förutom marken): finansieringen. Kapitalstarka företag är säkert villiga att investera i arenorna med dess kringfaciliteter när detta leder till att en ny stadsdel växer fram. Här kommer det finnas mycket att tjäna.

Förmodligen känns denna utopi ganska avlägsen. Men dif hockeys problem med att hitta mark gör det praktiskt taget omöjligt för oss att annars få en egen arena. Så varför inte gå samman med fotbollen där detta arbete redan görs och hjälpa varandra. En win-win situation.

Mycket skulle också kunna arrangeras ihop mellan fotbollen och hockeyn.
En söndag i oktober skulle man till exempel hinna över till hockeyn efter en match i allsvenskan vilket inte finns på världskartan att man hinner idag...
Tror inte utrymmet räcker till tyvärr. Sedan skall man ju få bygglov på två stora arenor vilket inte heller är det enklaste med massa överklasskärringar som tycker hästar och tennis är viktigare än riktig idrott. Annars hade detta naturligtvis varit det bästa alternativet, men som sagt tror inte det är genomförbart.

Nepp säger det igen. Om DIF vill ha en egen arena tvingas man nog bort från STHLMs stad och in till någon av grannkommunerna. De kanske vill kopplas nära samman med ett elitlag? Lidingö har väl inget elitlag och där ute har ju i alla fall fotbollen förlagt rätt mycket aktiviteter.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Vad har DIF budgeterat med för publiksiffra denna säsong?
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1433
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Inlägg av Stocky »

Jojje har du över 8000 inlägg på fbk:s sida? Gillar att mucka med folk eller vadå?
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

Har också svårt att se hur det utrymmet ska räcka till... Jag tar för givet att man redan har kollat upp detta innan man börjar yra om Hovet, men man vet aldrig med vår styrelse.

Nej, vi är fast i globen och det kan nog bli vår död.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Inlägg av Kojak »

Ahh, härligt att ge sig in en debatt som pågått rätt länge. Mycket vettigt har skrivits, även från den alltid så muntra herren från Östermalm.

Nåväl. Jag kan inte se hur finansieringen av detta köp ska gå till. Om det stämmer att arenabolaget ägs av Stockholms stad så ska vi ju tänka på att det var Stockholm Stad som gav tio miljoner kronor för Mälarhöjdens ishall, som ägdes av DIF. Om DIF då ska köpa Hovet och så jämför vi dessa affärer... Ja, som sagt, jag kan inte se hur finansieringen ska gå till.

Sen vet jag inte hur mycket jag ska lita på Aftonbladet i denna fråga heller. Vissa tidningar är grymt duktiga på att vinkla artiklarna hur man vill. Mats Larsson kanske har sagt: "Det skulle inte vara helt fel att köpa loss Hovet, vi kanske ska kolla upp det?" och Aftonbladet får det till något annat. Nu ska jag absolut inte säga att det är så i detta fall, men det skulle inte förvåna mig.

Skulle det dock finnas någon möjlighet att köpa Hovet så hoppas jag innerligt att DIF lyckas med det. Sen måste man få försäljningstillstånd och det bolag som har kontrakt med Arenabolaget för att sälja inne på Hovet och Globen lär väl vilja ha ett och annat att säga till om också?

Jojje, någonstans i denna tråd nämner du att du är rädd för ett maktskifte efter nästa val om fyra år och att det kan grusa alla drömmar om eget bygge för DIF. Jag håller med! Låt oss därför redan nu börja valarbetet, för Djurgårdens skull, för Alliansen? ;)

Skämt åsido, vi måste tyvärr lägga mycket tillit till politikerna. Jag hoppas innerligt att staden vill ha kvar elithockeyn, och då måste de hjälpa till! Och som Jojje säger, de kanske bara har fyra år på sig...

På onsdag hoppas jag vi får svar på de mesta! Ses i morgon och på onsdag!
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Det man realistiskt sett kan få in pengar på är väl följande:

* Sälja ut namnet på arenan

* Gör en del stolar till personliga, säg att det finns 100 stolar ute som man kan köpa på livstid med sitt namn på och säg att de skulle kosta 100k stycket. Bara det är 10 miljoner. ( Man kanske kan ta ut en högre avgift vad vet jag. )

* Ge folk möjlighet att få sina namn förevigade inne på arenan mot en viss kostnad. ( Kan tänka mig att rätt många privatpersoner skulle vara villiga att pröja 1k för att få sitt namn uppsatt på på Hovet, företag skulle givetvis få pröjsa mera. )

* Sälja namn på sektioner, ingångar mm.

Det går ju att få in pengar på rätt mycket grejer om man bara har lite fantasi. Tror faktiskt inte att det är det ekonomiska det hänger på när det handlar om att köpa en arena utan snarast att man måste få möjlighet att köpa till någorlunda acceptabelt pris och sedan går det ju givetvis också att ta banklån mm.

men som sagt jag betvivalr att man ens får köpa arenan även om man skulle vilja...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

I min vison passar Hovet illa...

Jag tror nämligen att krisen går att vända och jag ser då framför mig DIF som det hockeylag utanför NHL som inte bara presterar den bästa ishockeyn utan också som den klubb som har den starkaste ekonomin på denna sida av Atlanten. Med en sån målbild (fullt realistisk) är allt annat än Globen (fullsatt varje omgång) otänkbart.

För mig skulle Hovet inte vara något annat än en bra mellanlösning under några år medan klubben vi älskar tuffar på mot förverkligandet av den storslagna visonen om den starkaste och bästa klubben utanför NHL.

Är vi tillräckligt många som kan enas kring denna vison, tro på den och vara beredda att arbeta för den så kommer den att förverkligas. Det man tror på kan hända....
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

Andy skrev:I min vison passar Hovet illa...

Jag tror nämligen att krisen går att vända och jag ser då framför mig DIF som det hockeylag utanför NHL som inte bara presterar den bästa ishockeyn utan också som den klubb som har den starkaste ekonomin på denna sida av Atlanten. Med en sån målbild (fullt realistisk) är allt annat än Globen (fullsatt varje omgång) otänkbart.

För mig skulle Hovet inte vara något annat än en bra mellanlösning under några år medan klubben vi älskar tuffar på mot förverkligandet av den storslagna visonen om den starkaste och bästa klubben utanför NHL.

Är vi tillräckligt många som kan enas kring denna vison, tro på den och vara beredda att arbeta för den så kommer den att förverkligas. Det man tror på kan hända....


Är du i thailand? Ta det lugnt med svamparna...

Kommer ALDRIG att hända att vi har fullsatt i globen varje omgång.

Men det är en skön dröm.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Jojje skrev:
Andy skrev:I min vison passar Hovet illa...

Jag tror nämligen att krisen går att vända och jag ser då framför mig DIF som det hockeylag utanför NHL som inte bara presterar den bästa ishockeyn utan också som den klubb som har den starkaste ekonomin på denna sida av Atlanten. Med en sån målbild (fullt realistisk) är allt annat än Globen (fullsatt varje omgång) otänkbart.

För mig skulle Hovet inte vara något annat än en bra mellanlösning under några år medan klubben vi älskar tuffar på mot förverkligandet av den storslagna visonen om den starkaste och bästa klubben utanför NHL.

Är vi tillräckligt många som kan enas kring denna vison, tro på den och vara beredda att arbeta för den så kommer den att förverkligas. Det man tror på kan hända....


Är du i thailand? Ta det lugnt med svamparna...

Kommer ALDRIG att hända att vi har fullsatt i globen varje omgång.

Men det är en skön dröm.
Jag tror att du har fel i din utgångspunkt.

Det är fullt möjligt att lyfta DIF till en sådan nivå. Alla förutsättningar finns för att göra oss till en storklubb i ett långsiktigt perspektiv.
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av m0ng00se »

Andy skrev:
Jojje skrev:
Andy skrev:I min vison passar Hovet illa...

Jag tror nämligen att krisen går att vända och jag ser då framför mig DIF som det hockeylag utanför NHL som inte bara presterar den bästa ishockeyn utan också som den klubb som har den starkaste ekonomin på denna sida av Atlanten. Med en sån målbild (fullt realistisk) är allt annat än Globen (fullsatt varje omgång) otänkbart.

För mig skulle Hovet inte vara något annat än en bra mellanlösning under några år medan klubben vi älskar tuffar på mot förverkligandet av den storslagna visonen om den starkaste och bästa klubben utanför NHL.

Är vi tillräckligt många som kan enas kring denna vison, tro på den och vara beredda att arbeta för den så kommer den att förverkligas. Det man tror på kan hända....


Är du i thailand? Ta det lugnt med svamparna...

Kommer ALDRIG att hända att vi har fullsatt i globen varje omgång.

Men det är en skön dröm.
Jag tror att du har fel i din utgångspunkt.

Det är fullt möjligt att lyfta DIF till en sådan nivå. Alla förutsättningar finns för att göra oss till en storklubb i ett långsiktigt perspektiv.
jag håller fullständigt med....lite positivt tänkande och lite eldsjälar så kan vi vända den här trenden.....djävligt skönt att se att det finns lite framtidsvisioner och positivism här....

riktigt trööökigt att läsa vissa inlägg på det här forumet ...så känns det som vi lika gärna kan ta och lägga ner verksamheten ...gräva ner oss 6 feet under i en etta med jordvärme...


foooorzzaaa DIF!!
Skriv svar