Tomas Ros: "Klackfolket - Difs problem"

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Har Tomas Ros rätt?

Ja
25
66%
Nej
8
21%
Vet ej
5
13%
 
Antal röster: 38

Användarvisningsbild
Stambert
Inlägg: 123
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Tomas Ros: "Klackfolket - Difs problem"

Inlägg av Stambert »

http://www.aftonbladet.se/blogg/hockeyb ... oblem.html

Tomas Ros lanserar en ny teori om varför publiken sviker Djurgården:
En annan sak som ingen riktigt tagit tag i vad gäller Djurgårdens kris är fansen.
Eller rättare sagt fel fans.
De som står i hockeyklacken i Djurgården är inte de "tuffa grabbarna" som går på fotbollen.
Tuffa grabbar drar fler grabbar och publik.
De något tillbakadragna fansen i hockeyklacken är inga publikmagneter.
Det behövs en makeover på fansen för att fler ska ställa sig i klacken. Får Djurgåden en rejäl klack blir det fotbollseffekt och Globen kommer att fyllas.
Senast redigerad av Stambert den 2005-09-19 06:50:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Inlägg: 214
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Aktiv Sittplats i hockey, Sektion 106 i fotboll
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Delvis rätt måste jag säga. DIF har förlorat många gamla klackrävar som har tappat sugen av olika anledningar. Dom "nya" Djurgårdarna har ännu inte upptäckt hur underbart det kan vara på en sprängfylld klacksektion i Globen. Och det är där jag tycker att JK inte har lyckats. JK har i mitt tycke blivit en fotbollssupporter förening, som satsar lite då och då. Oftast när några bonnlag mobiliserar, annars så skrivs det inte mycket på hemsidan, utan det är oftast pliktskyldiga artiklar.

Jag hoppas och tror att JK kommer att jobba hårdare med hockeyn i år, annars vete f-n!

Varför det har sålts dåligt med säsongsplåtar i år kan jag inte ge någon bra förklaring till. Men förra året gick en del grabbar runt och försökte sälja plåtar under fotbollsmatcherna redan i augusti. Detta tror jag fick folk att få upp ögonen på det låga pris som redan var förra året (1200 kr).

DIF Hockey måste tillbaka till rötterna känns det som, och jag tror att det är på rätt väg nu, det snackas både här och på diverse supporter sidor om DIF mot rubbet! Och det är dit vi måste tillbaka, sittplatspubliken måste känna och uttrycka samma känslor som vi som står i klacken gör.
Vi vill väl ändå samma sak?
Användarvisningsbild
chribba
Inlägg: 220
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Sthlm

Inlägg av chribba »

Vill börja med att förtydliga att jag har ytterst svårt för Tomas Ros och hans dagis-analyser, men i det här fallet har han till VISS del rätt..
Av någon outgrundlig anledning har hockeyn fått en tönt-stämpel hos många supporters. Fotbollen har en mycket högra status, och skulle förmodligen ha det ÄVEN om våra fotbollsgrabbar skulle härva i superettan istället för att, som nu, vara ett par omgångar från ett sm-guld..(SÅ JÄÄÄÄÄÄVLA SKÖNT btw)....
Har ofta frågat mig själv varför hockeyn har dalat så enormt under de senaste åren. Jag kommer så väl ihåg vilken otrolig stämning det va på läktarna när jag började följa DIF hockey i slutet av 80-talet..varför är inte läktarkulturen på våra hemmamatcher lika intensiv och fantastisk nu..? I mångt och mycket är det nog en generationsfråga..De som alltid stod i klacken och skapade en enorm atmosfär för 15-16 år sedan har ju blivit äldre..att stå och sjunga och skrika i en klack är nog inte lika roande när man är 40-45 inbillar jag mig..då väljer man nog hellre att i lugn och ro följa matchen på långsidan, fullt förstårligt enligt mig..
Problemet är att de pålaggskalvar som borde ha fyllt på i hockeyklacken
istället valt att helhjärtat stötta fotbollen, mycket pga att fotboll är en mycket större idrott rent globalt OCH att fotbollen är mycket mer intressant NU är va den var för 16 år sedan på alla fronter både internationellt som nationellt...De flesta djurgårdsfans följer nog en eller flera fotbollsmatcher i veckan från olika länder och ligor..Intresset växer både för fotbollen i sig men också för supporterkulturen..
Hockeyn kan inte konkurrera på samma premisser. Det är ett faktum!!

Att det skulle bli en helomvändning i år bara för att vi har fått ståplats i globen är, enligt mig, en smula naivt..För att få tillbaka en stor och trogen klack måste nog hockeyn som idrott bli större rent internationellt...



113 WHB
Skriv svar