Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2012

Inlägg av jensa85 »

Ja, här kommer kort och gott en summering med individuella betyg från årets säsong.
Betygsskala 1-5.

Gustaf Wesslau 4
Den enda anledningen till att vi inte var avsågade även i teorin efter 30 omgångar. Framstår dock ibland som ännu bättre än vad han egentligen är då han spelar i ES sämsta lag genom alla tider och därför är så kopiöst mycket bättre än många av spelarna i laget.

Kyle Klubertanz 1
Inte någon jättekatastrof offensivt även om jag krävde betydligt bättre där.
MEN i defensiven kan han mycket väl ha stått för det sämsta i Svensk hockeys historia, dock med knivskarp konkurrens från en annan lagkamrat. Fullständigt värdelös i markeringsspelet, vek i närkamperna, loj, slarvig och helt enkelt praktusel.

Fredrik Claesson 1-
Grattis du din stortalang som enligt dig själv verkar vara NHL-klar till 12/13. Du kan ha stått för den sämsta insatsen över en hel säsong som någonsin skådats utan att bli bänkad en enda gång (?). Helt otroligt i sig. Är ensam ansvarig för tappade poäng i flertalet matcher pga sin äckligt slarviga spelstil och sin övertro på sig själv.

Daniel Tjärnqvist 2
Började riktigt bra. Har sedan bara gått neråt, klart det inte är lätt att vara bra i ett äkta loserlag iofs.

Andreas Holmqvist 1
Egentligen dålig rakt igenom utan att stå för någon enorm genomklappning eller uppryckning. Nä, stabilt värdelös insats rakt av genom hela säsongen av våran "offensivt skickliga back".

David Printz 2+
Orkade ganska länge hålla en hög nivå. Men precis som för #34 är han en av väldigt få och till slut började även Printz sakta men säkert att spela sämre och sämre. Ändå godkänd totalt sett.

Erik Gustafsson 2
Svårt att bedöma unga spelare som man inte förväntat sig något alls av. Började katastrofalt och väldigt nervöst. Spelat upp sig och har väl varit bästa back på slutet (Helt sjukt)

Philip Holm 2
Kommer säkert kunna bli en bra back om några år. Gjort det helt okej utan att direkt imponera. Dock betydligt bättre än många av våra andra s.k backar.

Kristofer Ottosson 2
Väldigt upp och ner för Otto. Hade en formtopp på 10 matcher då han var suverän och såg pånyttfödd ut. Annars lite halvsegt och ofta väldigt osynlig. Sjukt att ledningen ser honom som en förstacenter.

Marcus Nilson 1+
Enda spelaren som iaf gjort 30p. Men där tar det roliga slut. Alldeles för blek och till synes för dålig inställning allt som oftast för en lagkapten. OERHÖRT temposvag.

Jimmie Ölvestad 2
Stundtals helt okej, allt som oftast alldeles för osynlig. Blixtrat till några matcher, men Jimmie är verkligen inte någon stjärna som hör hemma i en förstakedja. En tredjeline gnuggare snarare, men det fattar verkligen inte någon av de som bestämmer i DIF.

Jonas Almtorp 2-
Egentligen en stabil tredjecenter i vilket ES-lag som helst. Inte Jonas fel att DIF-ledningen värvade honom som en Sidney Crosby. Har väl knappast imponerat men finns måååånga som varit sämre.

Mattias Carlsson 1
Det ser ganska kul ut när han åker runt och "ser snabb ut" utan att vara det. Tacklas aldrig och kommer alltid fel in i situationer. Dock ska han ha cred för att han faktiskt försöker trots att han är helt värdelös som ishockeyspelare. Iaf för den rollen Järlan värvade honom i.

John Norman 1+
Skulle få sitt stora genombrott i år. Gick väl....sådär. Kan vara en av ES ofarligaste spelare. Helt sinnessjukt ibland faktiskt. Är hyfsad defensivt även om han även där är klart överskattad enligt mig.

Daniel Brodin 1
Vilken kanonutveckling från fjolåret. Trodde nog han var en färdigutvecklad powerforward och redo för NHL pga av landslagshybrisen. Tänk så fel man kan ha. En av Sveriges mest korkade spelare och helt ofarlig offensivt. Tacklas nästan aldrig trots sin roll men när han väl gör det är det alltid regelvidriga sådana. Bra spelare det där....

Patrick Cehlin 1
"Han har det i sig", "Vänta bara, det lossnar för Sillen". Lär han sig att stå upp på skridskorna samt att hantera sin klubba överhuvudtaget så kanske han kan bli en bra spelare på Allsvensk nivå.

Mario Kempe 2+
Den enda spelaren i hela laget som gått framåt sen ifjol. En ganska okej säsong överlag för Kempe, med bättre omgivning och mer speltid hade han säkert kunnat dubbla sin målskörd.

Tim Eriksson 2
Gör det klart hyfsat i sin fjärdekedja roll. Tyvärr är det så med Tim att ju mer speltid han får ju sämre blir han. Det är min känsla iaf. Lagets klart mest kreativa spelare.

Christian Eklund 2-
Visar mycket hjärta och tekar bra. I övrigt är det väl inte så mycket. Tycker han har tagit väääldigt mycket onödiga utvisningar i prekära lägen i matcherna. Dock bättre än majoriteten av spelarna i laget.

Pontus Åberg 1+
Började suveränt. Gick sedan sakta men säkert neråt. Mycket tack vare att han misshandlas gång på gång av våra coacher som bänkat honom i helt fel lägen osv osv. Intelligent att inte spela den enda spelaren med målkänsla i laget. Åberg skulle varit Pointman i PP under HELA säsongen om jag fått bestämma.

Mathias Tjärnqvist 1--
Finner knappt ord. Men den sämsta spelaren i Elitseriens historia sammanfattar det hela ganska bra.

Mika Zibanejad 2-
Njaa, jag är inte speciellt imponerad av Mika faktiskt. Förstår dock att det är svårt att prestera i ett sådant genomuselt lag som Djurgården. Bättre än genomsnittet iaf.

Janne Järlefeldt o co 0-----
PP 0+
BP 1
5v5 1
Inställning 1
Helhetsbetyg till Djurgårdens IF 2011/2012 0--



Tycker faktiskt mina betyg inte alls känns orimliga. Snarare är det väl så att dom känns helt rättvisa och när man läser igenom det hela så förstår man att det är svårt att fortsätta spela i Elitserien även nästa säsong.....
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av SirDIFalot »

Oj vad den här tråden kommer bli oseriös. Men tack för ett riktigt inlägg Jensa.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
ludde-
Inlägg: 643
Blev medlem: 2007-11-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av ludde- »

Vi är nog överens på alla punkter, skulle dock vilja ge Gustafsson en 3:a om man kollar utifrån hans utveckling/ansvarstagande och vad man hade för förväntningar på honom. Sen svårt att skina i en hög av skit.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av -daniel- »

Tror jag håller med om samtliga. Kanske lite för högt i vissa fall faktiskt, men det mesta låter rimligt.
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av SirDIFalot »

Norman måste dock göra någonting rätt. Ingen i laget förutom Claesson är i närheten av Normans +12 i +/- statistiken.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av -daniel- »

Läste lite slarvigt i Jensas post, tycker John har gjort en på gränsen till godkänd säsong faktiskt. Tycker han sliter och jobbar tillbaka i vartenda läge i defensiven, offensivt har han en lååång väg kvar dock.
Bild
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av Kall-El »

Har man +12 i ett lag som spelar som kärringar måste det anses som ett bra resultat, inte minst för en center...
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av spiik »

Brukar normalt sett inte läsa olika personers utvärderingar och kalyler om diverse ting men jag måste säga att det stämmer väldigt väl hur du betygsatt spelarna. På pricken.

Jag vet inte om du fick med BomBom där men det är ingen risk att han drar upp snittet, snarare tvärtom. Det man kan addera till på honom är 265 tvåor i utvisningsbåset (inkl 85 puck out), 1053 indianare samt ett svart hål i lönebudgeten.
Blue Brigade Sthlm
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av jensa85 »

Kall-El skrev:Har man +12 i ett lag som spelar som kärringar måste det anses som ett bra resultat, inte minst för en center...
Jo iofs. Men tyvärr så anser jag att han han besitter alldeles för många svagheter för att nå ett högre betyg. Möjligen en svag tvåa istället för den starka ettan. Men det är hårfint.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av Mäklaren »

Betygsskala 0-5.

Gustaf Wesslau 5
En av seriens bästa målvakter, och utan honom hade vi, helt seriöst, legat bakom Timrå.

Kyle Klubertanz 0
Som du säger, den absolut sämsta defensiva backinsatsen någonsin i Elitserien. Makalöst klen, dålig inställning, uselt markeringsspel och bedrövlig spelförståelse.

Fredrik Claesson 0
En fasansfullt usel ishockeyspelare. Oerhört bedrövlig i markeringsspelet och tror sig kunna spela som en världsback trots att han knappast ens skulle göra bra ifrån sig i J20.

Daniel Tjärnqvist 3
En ledare. Säger rätt saker. Gör rätt saker. Tröttnat efter jul.

Andreas Holmqvist 1-
Fantastiskt mega-usel. Ofattbart trög och extremt feg och rädd.

David Printz 2+
Klart godkänd. Printz gör en bra säsong.

Erik Gustafsson 1
Hans historiskt horribla inledning drar ner betyget. Helt okej på slutet, men första tio matcherna var en fulländad katastrof.

Philip Holm 1
Ljusår bättre än Claesson, men fortfarande oerhört osäker.

Kristofer Ottosson 2
Hade en period på 15 matcher då han var fantastiskt bra. I övrigt en klassiisk ''Otto-säsong''.

Marcus Nilson 1
Enda spelaren som iaf gjort 30p. Men där tar det roliga slut. Alldeles för blek och till synes för dålig inställning allt som oftast för en lagkapten. OERHÖRT temposvag.

Jimmie Ölvestad 2
Stundtals helt okej, allt som oftast alldeles för osynlig.vEfter att frugan gått in med tacklingsförbud har han tappat allt.

Jonas Almtorp 2-
Egentligen en stabil tredjecenter i vilket ES-lag som helst. Inte Jonas fel att DIF-ledningen värvade honom som en Sidney Crosby. Har väl knappast imponerat men finns måååånga som varit sämre.

Mattias Carlsson 1
Det ser ganska kul ut när han åker runt och "ser snabb ut" utan att vara det. Tacklas aldrig och kommer alltid fel in i situationer. Dock ska han ha cred för att han faktiskt försöker trots att han är helt värdelös som ishockeyspelare. Iaf för den rollen Järlan värvade honom i.

John Norman 1+
Skulle få sitt stora genombrott i år. Gick väl....sådär. Kan vara en av ES ofarligaste spelare. Helt sinnessjukt ibland faktiskt. Är hyfsad defensivt även om han även där är klart överskattad enligt mig.

Daniel Brodin 1
Vilken kanonutveckling från fjolåret. Trodde nog han var en färdigutvecklad powerforward och redo för NHL pga av landslagshybrisen. Tänk så fel man kan ha. En av Sveriges mest korkade spelare och helt ofarlig offensivt. Tacklas nästan aldrig trots sin roll men när han väl gör det är det alltid regelvidriga sådana. Bra spelare det där....

Patrick Cehlin 1
"Han har det i sig", "Vänta bara, det lossnar för Sillen". Lär han sig att stå upp på skridskorna samt att hantera sin klubba överhuvudtaget så kanske han kan bli en bra spelare på Allsvensk nivå.

Mario Kempe 1
En stor egoist som struntar fullständigt i hur det går för laget, bara han får sina andra-assist och gör sina mål i tom kasse.

Tim Eriksson 2+
Elitseriens mest underskattade spelare. Kreatör. Blir, som sagt, tyvärr sämre med mer speltid.

Christian Eklund 2-
Visar mycket hjärta och tekar bra. I övrigt är det väl inte så mycket. Tycker han har tagit väääldigt mycket onödiga utvisningar i prekära lägen i matcherna. Dock bättre än majoriteten av spelarna i laget.

Pontus Åberg 1+
Började suveränt. Gick sedan sakta men säkert neråt. Mycket tack vare att han misshandlas gång på gång av våra coacher som bänkat honom i helt fel lägen osv osv. Intelligent att inte spela den enda spelaren med målkänsla i laget. Åberg skulle varit Pointman i PP under HELA säsongen om jag fått bestämma. Dålig attityd, som det verkar.

Mathias Tjärnqvist 1--
Finner knappt ord. Men den sämsta spelaren i Elitseriens historia sammanfattar det hela ganska bra.

Mika Zibanejad 1
Ordentligt överskattad. Har aldrig förstått hypen kring Mika. Skjuter verkligen hela tiden, men kan verkligen inte göra mål. Bra fart, men tappar alltid pucken.

Janne Järlefeldt o co 0-----
PP 0
BP 0
5v5 0
Inställning +
Helhetsbetyg till Djurgårdens IF 2011/2012 0--



/ E
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av Kall-El »

OM du ger en ung spelare som ligger på +12 en etta i betyg måste du rimligtvis dela ut minusbetyg till spelare som Carlsson, Almtorp och MT.

Tror personligen därför mer på en 7 gradig skala i stil med:

1 = Usel
2 = Dålig
3 = Underkänd
4 = Godkänd
5 = bra
6 = väldigt bra
7 = extremt jävla bra

används den skalan får du en mer rättvis fördelning av betygen enligt mig.

Skall plita ihop något efter denna skala när tillfälle gives.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av Kall-El »

Då var det dags:

Gustav Wesslau 6, Den spelare som kvitterar ut högst betyg från min sida. För at nå upp till toppbetyget hade det krävst lite fler nollor helt enkelt. Dessutom har det varit ett antal tveksamma insatser i vissa matcher också som förhindrar toppbetyget.

Klubertanz 1, Sorry hade förväntat mig mycket mer av dig denna säsong inte minst defensivt och även till viss del i PP.

Claesson 3, Tillskillnad från flera andra anser nog inte jag att Claesson varit så usel. Han når inte på till godkänt, men inte långt därifrån heller.

D. Tjärnqvist 5, Daniel var brutalt bra fram till Jul sedan har nog det hårda matchandet tagit på honom så han har sjunkit ner till "bara" en femma. Vår klart bästa back utan konkurrens.

Holmqvist 2, Inte lika bedrövlig som KLubertanz, men absolut inte i närheten av godkänd heller.

Printz 4, Printz förtjänar ett godkänt betyg och är en av få backar som faktiskt spelar rejält denna säsong.

Bedömer inte Gustafsson eller Holm då jag insett att jag tenderar att bland ihop dem lite för ofta, men spontant skjutet från en höft skulle jag säga att de pendlar mellan 2-3 båda två.

Ottosson 5, Detta är en säsong som Otto har gjort det mesta bra enligt mig. En ,ycket smart center som dessutom förbättrat sin poängskörd jämfört med föregående säsong och hur många spelare har gjort detta i dagens lag? Har dessutom burit laget i flertalet matcher på sina axlar.

Nilson 3, Spelar ingen större roll att killen gjort 30 pinnar hittills då jag är sjukt besviken på honom som en ledare, pådrivare och inte minst den spelare som skulle leda ett PP. Inget av detta syns tyvärr alls och spelarens inställning i flertalet matcher skall vi inte tala om. Mitt hjärta skulle vilja sätt en etta här, men han har ju trots allt gjort en hög med poäng i alla fall.

Ölvestad 3, Korkade utvisningar och för lite skridskoåkning och tacklingar i mitt tycke gör att Ölve inte kan kvittera ut godkänt betyg. Det skall smälla i sargen vid varje byte om killen gör vilket inte alls är fallet och då inte detta sker vad har egentligen spelarenkvar att ge?

Almtorp 3, Hjärtat vill sätta en etta återigen då jag förväntade mig att vår sisa center in skulle bli en offensiv poängplockare. Så blev inte fallet alls och man skall väl bedöma Almtorp efter vad han faktisk kan och då får det bli betyget precis under godkänt.

Carlsson 1, Han var visst signade för att göra mål, åka skridskor och ta sig in på mål enligt JJ. Helt ärligt har någon sett något av detta? Känns som ett betydligt sämre version av Tim om jag skall vara helt ärlig.

Norman 5, Har vet jag att mitt betyg skiljer sig mycket från andra, men en center som står på +12 i ett lag som vårt måste ha gjort en bra insats, inte minst om man betänker att ingen annan spelare har dragit upp hans snitt då de flesta andra står där med minus i tabellen. Visst kan statisstik ljuga, men knappast över så här många omgångar på en spelare som spelat kontinueligt.

Brodin 2, Hade hoppats mycker mer på Brodin, kanske inte beträffande poäng, men väl sett till spelet. Har inte alls utvecklats som jag hoppats.

Cehlin 1, Se Brodin fast snäppet sämre för här hade jag räknat med mer poäng dessutom.

Kempe 3, Kempe försöker ju i alla fall och skapar ibland lite chanser, men det räcker inte till godkänt i min bok.

Eriksson 4, Efter stor tvekan får Tim godkänt för han är en av få spelare som ibland i alla fall visar tendens till att kunna skapa något samt föra in en puck i offensiv zon. betyget är dock väldigt, väldigt svagt skall tilläggas.

Eklund 4, Efter viss tvekan är Fimpen en av få spelare som kan kvittera ut ett godkänt betyg, gör vad han kan och är i alla fall en av få spelare som ibland visar lite vilja.

Åberg 3, Lite svårbedömd då han enligt mig fått på tok för lite istid, samtidigt var han klart bättre i början av serien. Dock helt obegripligt hur spelare som Carlssons och MT kan matchas före Åberg.

M. Tjärnqvist 1, Ungefär lika underbar att skåda som Carlsson.

Zibeanejad 2, Vet inte om NHL och Junis-VM stigit killen åt huvudet, men jag vill nog mena att han var klart bättre förra säsongen.

Tränare och Sportchef 1, Kommentar behöver väl inte ens ges eller?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 2011/2

Inlägg av pulverapa »

Helt sjuk hur min kandidat till bästa spelare förra året - Mathias Tjärnqvist - i år blir kandidat till sämsta spelare. Det är en otrolig bedrift Mathias lyckats med. Hur kan man bli så dålig på ett år?
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 20

Inlägg av Magnutz »

pulverapa skrev:Helt sjuk hur min kandidat till bästa spelare förra året - Mathias Tjärnqvist - i år blir kandidat till sämsta spelare. Det är en otrolig bedrift Mathias lyckats med. Hur kan man bli så dålig på ett år?
Crack-cocain
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Re: Spelarbetyg Djurgårdens Ishockeyförening säsongen 20

Inlägg av pulverapa »

Magnutz skrev:
pulverapa skrev:Helt sjuk hur min kandidat till bästa spelare förra året - Mathias Tjärnqvist - i år blir kandidat till sämsta spelare. Det är en otrolig bedrift Mathias lyckats med. Hur kan man bli så dålig på ett år?
Crack-cocain
Du har flippat ur rätt totalt på forumet de senaste två veckorna. Vidskeplig? :)
Skriv svar