Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av minalman »

Jag är ny på forumet, men knappast ny som Djurgårdare. Skulle vilja säga något om "lagbygget". Vi har problem med det. Därför blir så många spelare bättre när de lämnar oss. Boorken, med sina överlevnadsvandringar på 80-talet (eller var det 90-talet, för gammal för attt minnas), han byggde laganda. Ni som såg filmen före nedsläpp förra året. Alla spelare kom från olika håll, tänkte ni på det? Det fattas en gemensam nämnare. Varför kämpa för varandra? I Örnsköldsvik och Luleå kommer man inte undan. Man syns hela tiden, på samma villkor som alla andra i laget. Alla måste ju ändå handla på samma ICA Maxi... Kanske hela laget, med familjer, skall inackorderas i Nynäshamn eller Norrtälje nästa år? Eller bara ha juniorer plus kanske en kulturbärarare av Ragnarsson-typ (Fimpen/Mackan?).
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Sudden
Inlägg: 306
Blev medlem: 2011-03-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Sudden »

-daniel- skrev:Personligen tycker jag Kempe utvecklats enormt den här säsongen, och faktiskt i praktiken den enda som tagit kliv framåt i vårt lag. Han är mer rejäl och vågar framförallt bryta in fram på mål, samt gör klart smartare avvägningar i när han skall skjuta och när det passar bättre att passa.

Förlängningen borde vara självklar enligt mig. Mer tveksam till Cehlin som aldrig riktigt får till det, men där är jag rädd för en Danielsson utveckling. Norman är också solklar även fast han inte riktigt utvecklats som jag hoppas på.
Gillar också Kempe. Hoppas verkligen han får förängt. Speciellt när han har lillbrorsan här. Ser framför mig en lång Kempe-karriär faktiskt. Han kämpar i varje byte. Bra i BP. Har även speeden. Tycker också han producerat rätt bra sätt till speltid. Tycker han känns som en mini-Ölvestad(?).

Nej, verkligen förlängt enligt mig. Göra sig av med Cehnil...
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av minalman »

Sudden skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag Kempe utvecklats enormt den här säsongen, och faktiskt i praktiken den enda som tagit kliv framåt i vårt lag. Han är mer rejäl och vågar framförallt bryta in fram på mål, samt gör klart smartare avvägningar i när han skall skjuta och när det passar bättre att passa.

Förlängningen borde vara självklar enligt mig. Mer tveksam till Cehlin som aldrig riktigt får till det, men där är jag rädd för en Danielsson utveckling. Norman är också solklar även fast han inte riktigt utvecklats som jag hoppas på.
Gillar också Kempe. Hoppas verkligen han får förängt. Speciellt när han har lillbrorsan här. Ser framför mig en lång Kempe-karriär faktiskt. Han kämpar i varje byte. Bra i BP. Har även speeden. Tycker också han producerat rätt bra sätt till speltid. Tycker han känns som en mini-Ölvestad(?).

Nej, verkligen förlängt enligt mig. Göra sig av med Cehnil...
Kempe blir den nya Fimpen om han får chansen! Vi måste ha sådana spelartyper också.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Sudden
Inlägg: 306
Blev medlem: 2011-03-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Sudden »

minalman skrev:
Sudden skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag Kempe utvecklats enormt den här säsongen, och faktiskt i praktiken den enda som tagit kliv framåt i vårt lag. Han är mer rejäl och vågar framförallt bryta in fram på mål, samt gör klart smartare avvägningar i när han skall skjuta och när det passar bättre att passa.

Förlängningen borde vara självklar enligt mig. Mer tveksam till Cehlin som aldrig riktigt får till det, men där är jag rädd för en Danielsson utveckling. Norman är också solklar även fast han inte riktigt utvecklats som jag hoppas på.
Gillar också Kempe. Hoppas verkligen han får förängt. Speciellt när han har lillbrorsan här. Ser framför mig en lång Kempe-karriär faktiskt. Han kämpar i varje byte. Bra i BP. Har även speeden. Tycker också han producerat rätt bra sätt till speltid. Tycker han känns som en mini-Ölvestad(?).

Nej, verkligen förlängt enligt mig. Göra sig av med Cehnil...
Kempe blir den nya Fimpen om han får chansen! Vi måste ha sådana spelartyper också.
+1

Han är ju dessutom djurgårdare sen barnsben (enligt han själv) och familjen med. Blir riktigt besviken om ledningen förlänger. Tror också risken är ganska liten att han skulle få något ryck att testa NHL eller KHL.
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Daniel942 »

Sudden skrev:
minalman skrev:
Sudden skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag Kempe utvecklats enormt den här säsongen, och faktiskt i praktiken den enda som tagit kliv framåt i vårt lag. Han är mer rejäl och vågar framförallt bryta in fram på mål, samt gör klart smartare avvägningar i när han skall skjuta och när det passar bättre att passa.

Förlängningen borde vara självklar enligt mig. Mer tveksam till Cehlin som aldrig riktigt får till det, men där är jag rädd för en Danielsson utveckling. Norman är också solklar även fast han inte riktigt utvecklats som jag hoppas på.
Gillar också Kempe. Hoppas verkligen han får förängt. Speciellt när han har lillbrorsan här. Ser framför mig en lång Kempe-karriär faktiskt. Han kämpar i varje byte. Bra i BP. Har även speeden. Tycker också han producerat rätt bra sätt till speltid. Tycker han känns som en mini-Ölvestad(?).

Nej, verkligen förlängt enligt mig. Göra sig av med Cehnil...
Kempe blir den nya Fimpen om han får chansen! Vi måste ha sådana spelartyper också.
+1

Han är ju dessutom djurgårdare sen barnsben (enligt han själv) och familjen med. Blir riktigt besviken om ledningen förlänger. Tror också risken är ganska liten att han skulle få något ryck att testa NHL eller KHL.
?!
DIF!
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

Daniel942 skrev:
Sudden skrev:
minalman skrev:
Sudden skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag Kempe utvecklats enormt den här säsongen, och faktiskt i praktiken den enda som tagit kliv framåt i vårt lag. Han är mer rejäl och vågar framförallt bryta in fram på mål, samt gör klart smartare avvägningar i när han skall skjuta och när det passar bättre att passa.

Förlängningen borde vara självklar enligt mig. Mer tveksam till Cehlin som aldrig riktigt får till det, men där är jag rädd för en Danielsson utveckling. Norman är också solklar även fast han inte riktigt utvecklats som jag hoppas på.
Gillar också Kempe. Hoppas verkligen han får förängt. Speciellt när han har lillbrorsan här. Ser framför mig en lång Kempe-karriär faktiskt. Han kämpar i varje byte. Bra i BP. Har även speeden. Tycker också han producerat rätt bra sätt till speltid. Tycker han känns som en mini-Ölvestad(?).

Nej, verkligen förlängt enligt mig. Göra sig av med Cehnil...
Kempe blir den nya Fimpen om han får chansen! Vi måste ha sådana spelartyper också.
+1

Han är ju dessutom djurgårdare sen barnsben (enligt han själv) och familjen med. Blir riktigt besviken om ledningen förlänger. Tror också risken är ganska liten att han skulle få något ryck att testa NHL eller KHL.
?!
Saknas nog ett "inte" där. :roll:
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1266
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Re: Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och la

Inlägg av Henkos »

[quote=minimalman]
Kempe blir den nya Fimpen om han får chansen! Vi måste ha sådana spelartyper också.[/quote]

Fast med avsevart bättre teknik och förmågan att inte ta så mycket dumma utvisningar ; )
Användarvisningsbild
Hompa1891
Inlägg: 77
Blev medlem: 2011-12-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Hompa1891 »

Kan dom inte bara göra en jävla intervju med ngn? tränare eller JJ där dom förklarar situationen, om man tittar eller om man inte har råd eller vad för dålig ursäkt han än har? Jag tror personligen inte att det blir ngra värvningar men man hoppas ju alltid. Jag menar, är det ingen på kansliet som läser forumet?
LETS ALL DO THE CHIBSA
DIFdalarna
Inlägg: 103
Blev medlem: 2010-12-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIFdalarna »

Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

Just nu handlar det ju mest om att överleva. Kan man snubbla sig till slutspel så kan man ju få någon form av formtopp helt plötsligt. Till nästa år måste man dock göra om rejält. Nya tankar måste in i ledningen, försvaret måste bli hårdare och anfallet mer kreativt. Blev ganska långt tillslut. Inte säkert att någon orkar läsa. Kan ha gjort misstag här och där också gällande kontrakt, löneuträckningen etc.

Har försökt vara hyfsat realistisk även om jag chansat en del på löner etc.

Vi har utgående kontrakt på:
Wesslau
Sandberg

Claesson
Printz
BomBom
Honken
Tjärnqvist

Cehlin
Fimpen
Eriksson
Kempe
Norman
Ottosson
Tjärnqvist
Zibanejad

Med kontrakt:
Kyle
Gustafsson
Holm

Almtorp
Brodin
Carlsson
Nilson
Weigel
Åberg
Ölvestad

Ölvestad - X1 - Nilson
X2 - X3 - Åberg
X4 - Almtorp - Weigel
Brodin - X5 - X6
Blomstrand

X1 - Kravspec = En bra tvåvägscenter. Förslag = Ottosson (1 år)
X2 - Kravspec = Bra speluppläggare, en kreativ offensiv kraft som kan styra ett PP. Förslag = Fredrik Bremberg (1 år) (Danielsson)
X3 - Kravspec = En tvåvägscenter med stora offensiva egenskaper. Förslag = Ante Engqvist (4 år)
X4 - Kravspec = En hyfsat billig, rätt kreativ spelare med styrkan i defensiven. Förslag = John Norman (2 år)
X5 - Kravspec = En hårt gnuggande center som kan spela hårt. Förslag = Fimpen (1 år)
X6 - Kravspec = En tung spelare att möta. Får gärna vara bra framför mål. Förslag = Henrik Eriksson (2 år)

X7 - X8
Kyle - X9
X10 - X11
Gustafsson/holm

X7 - Kravspec = En stabil tvåvägsback. Förslag = Daniel Tjärnqvist (1 år)
X8 - Kravspec = En stabil back med styrkan i offensiven. Förslag = Ante Holmqvist (1 år)
X9 - Kravspec = En bra tvåvägsback med styrkan i defensiven. Förslag = Petr Caslava
X10 - Kravspec = En defensiv back. Förslag = David Printz (2 år)
X11 - Kravspec = En billigare defensiv back. Förslag = Fredrik Claesson

Ger följande lag:
Ölvestad - Ottosson - Nilson
Bremberg - Engqvist - Åberg
Norman - Almtorp - Weigel
Brodin - Fimpen - Henrik Eriksson

Tjärnqvist - Holmqvist
Klubertanz - Caslava
Claesson - Printz
Holm/Gustafsson

Spelare ut:
Kempe - Jag gillar kempe. Han skulle kunna konkurrera mot Henrik Eriksson.
Carlsson - Carlssons spel motiverar inte en plats i de första två kedjorna. Inte tillräckligt bra defensivt för tredje och smäller inte på tillräckligt för fjärde. DIF ordnar över kontraktet till Leksand, Malmö, SSK eller liknande.
Patrick Cehlin - Tar Åbergs plats om Pontus väljer att försöka i NHL direkt nästa säsong. Måste kunna ta en plats i de två första kedjorna.
M.Tjärnqvist - Platsar inte i dom två första och tycker att han har slarvat defensivt i år.
Eriksson - Platsar inte i någon av kedjornas profiler.
Boumedienne - hans lön (antagande) överenstämmer inte med prestation i 80% av matcherna.
Zibanejad - NHL

Spelare in (inte förlängningar)
Bremberg
Caslava
Engqvist
Henrik Eriksson

Löneförändringar:
Ottosson - Oförändrad
Norman - Något högre
Fimpen - Oförändrad
Holmqvist - Oförändrad
Tjärnqvist - Oförändrad
Printz - Höjd
Claesson - Något högre

Jag vet inget om lönerna. Men om man spekulerar i ett ungefär vad folk tjänar, och vilket förändring det skulle bli (0-50k = +, 50-100 = ++, 100-150 = +++, 150-200 = ++++, 200-300 = +++++:
Kempe ++
Cehlin ++
Carlsson ++++
Eriksson ++++
Tjärnqvist ++++
BomBom +++++
Zibanejad ++
Totalt 23+

Spelare in:
Bremberg +++++
Caslava +++++
Enqvist +++++
Henrik Eriksson ++
Total = 17+

"Lönehöjningar"
Printz + (Claesson och Norman också höjd, dock samma spann)

Totalt 18+

Målvakter
Wesslau ++++
Due-Boje +

Total 23+

Kommentar: Med en till "gigant" i försvaret i Caslava så tror jag att DT avlastas och kan hålla en högre nivå i sitt spel. Holmqvist tycker jag, tvärtemot många andra, har höjt sitt defensiva spel något på senaste. Hans skott behövs i PP. Kyle har kontrakt och kan bättre än vad han har visat. Claesson har en uppsida om han spelare rakare i egen zon så kommer han vara riktigt bra nästa säsong. Holm/Gustafsson får kandidera på sjundebacksplatsen. Båda har visat att dom har en hög nivå i kroppen. DIF måste dock hitta utlåning till allsvenskan för dessa två, med möjlighet att direkt plocka tillbaka dom.

Framåt hoppas jag att Åberg stannar. Bremberg får en chans och kommer mata Pontus med puckar. Förhoppningsvis håller Ottosson samma klass som i år, när han gör det och Nilson åker lite skridskor så fungerar Ölvestad - Ottosson - Nilson väldigt bra och dom kommer fortsätta producera. Denna kedja är väl egentligen en andrakedja.
Tredjekedjan kommer inte vara inne på speciellt mycket mål bakåt. Tre spelare som är väldigt kompetenta i defensiven. Stor inneboende offensiv potential i Weigel och Norman också.

Fjärdekedjan ska vara jobbig att möta. Tackla och driva på mål.

Tränare vet jag inte riktigt. Tony Zabel får gärna vara med på ett hörn.

Jämförelse med årets kedjor (taget från Frölunda - DIF 2011-11-22)
1:a
11/12 Ölvestad - Ottosson - Nilson
12/13 Bremberg - Engqvist - Åberg
Ett större hot offensivt. En bättre kedja

2:a
11/12 Tjärnqvist - Zibanejad - Carlsson
12/13 Ölvestad - Ottosson - Nilson
En klar förbättring. En riktigt bra andralina.

3:e
11/12 Norman - Almtorp - Åberg
12/13 Norman - Almtorp - Weigel
Ganska likvärdig. Weigel är väl lite klokare och bättre i defensiven jämfört med Åberg.

4e
11/12 Tim - Fimpen - Kempe
12/13 Brodin - Fimpen - Henrik Eriksson
Tyngre kedja, med tydligare syfte. Inte lika mycket snurr i mittzon utan rakare spel.

1 backpar
11/12 Tjärnqvist - Klubertanz
12/13 Tjärnqvist - Holmqvist
Tror och tycker nog att det är ett bättre backpar.

2a backpar
11/12 Printz - Holmqvist
12/13 Klubertanz - Caslava
Ganska likvärdigt. Lite spelskickligare.

3e backpar
11/12 BomBom - Claesson
12/13 Printz - Claesson
Stabilare.


Slutkommentar: Tycker att det blir ett bättre lag. PP kommer antagligen bli bättre. Vi har två offensiva kedjor. Backspelet kommer bli bättre. Spelarna har tydligare roller. Dock ingen markant förändring. Spelare som kommer in måste kunna tillföra ordentligt i sin roll.
Senast redigerad av android den 2012-01-15 13:19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Född till sportchef.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

android skrev:text
Grymt inlägg android. Håller med i typ allt, Linkan/Danielsson och Engqvist känns högprioriterade. Ser dock gärna att Fernholm får kontrakt, kanske hellre än Caslava. X11 verkar du ha lämnat blank?

Behåller gärna Kempe, kanske hellre än att Hank the Tank kommer hem. Cehlin är jag oerhört kluven inför. Undrar om Weigel verkligen är redo för en ordinarie plats i tredjelinan nästa säsong?
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

kaminor skrev:
android skrev:text
Grymt inlägg android. Håller med i typ allt, Linkan/Danielsson och Engqvist känns högprioriterade. Ser dock gärna att Fernholm får kontrakt, kanske hellre än Caslava. X11 verkar du ha lämnat blank?

Behåller gärna Kempe, kanske hellre än att Hank the Tank kommer hem. Cehlin är jag oerhört kluven inför. Undrar om Weigel verkligen är redo för en ordinarie plats i tredjelinan nästa säsong?
Råkade lägga in två X9. Fixat.

Kan väl tillägga också att jag nästan skulle velat signa Lennhammer på ett till år. Han har varit Almtunas genomgående bästa back under säsongen, och gjorde inte bort sig när han var här. Men blir ju lite överflöd med Holm, Gustafsson, Claesson och Lennhammer som alla ligger på ungefär samma nivå.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

En fråga angående Weigel, jag har alltid trott att han var en utpräglad centertyp - fungerar han lika bra på vingen?

Jag gillar förövrigt mycket av ditt lag, android, men tror Caslava kan bli rätt svår att knyta till sig. Jag säger inte nej till Daniel Fernholm annars som jag tycker besitter hyfsat liknande egenskaper; stor stark & en tämligen rejäl back med främsta egenskapen i defensiven. Sen vill jag personligen se en förlängning med Kempe.
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Grymt kul med såna där utförliga och vettigt formulerade inlägg. Bra Android!
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17578
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:En fråga angående Weigel, jag har alltid trott att han var en utpräglad centertyp - fungerar han lika bra på vingen?

Jag gillar förövrigt mycket av ditt lag, android, men tror Caslava kan bli rätt svår att knyta till sig. Jag säger inte nej till Daniel Fernholm annars som jag tycker besitter hyfsat liknande egenskaper; stor stark & en tämligen rejäl back med främsta egenskapen i defensiven. Sen vill jag personligen se en förlängning med Kempe.
Vad jag hört om "Wagge" är han väl lite blandning av Norman och Krüger. Inte riktigt Krügers extremt goda spelsinne, och inte riktigt Norman speed. Men har bättre speed än Krüger och bättre spelsinne än Norman, typ...Någon får gärna rätta mig där. Däremot är han väl alldeles för tunn? Han klarar väl varken av forward eller centerrollen om han fortsätter väga kring 70 kilo.
Expert.
Låst