Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Buford »

Har Järlan också tagit jullov?

Vill att någonting skall hända. Vad som helst, bara det rör om i den dåligt tillagade grytan.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Metal Machine »

SirDIFalot skrev:
Metal Machine skrev:Yetman? Woho, mer spets från SSK!

Angående norrmannen. Nej, det är knappast någon som förväntar sig att han ska bli en ny Zuccarello. Men killen är född 91, han var junis förra året. Det klart som korvspad att han har potential. En 20-25 poäng från hans sida, kanske redan nästa säsong, är inte helt omöjligt om allting klaffar.
Men är det inte "20-poängsspelare" vi kan ta upp ifrån de egna leden med den fina juniorverksamheten vi har, istället för att behöva jaga utomlands?
Ja, det är ju en bedömningsfråga. Anser man att kompetensen redan finns inom organisationen är det en onödig värvning att göra. Anser man det inte är det däremot en högst motiverad sådan. Jag är dock inte i stånd att göra den bedömningen.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Morwin »

Tycker vi borde köpa in Örebro's 1:a kedja till laget. Då kan man snacka om spets ( 38+38+37 poäng på dem under 28a matcher )

Är nog TOM mera än vad hela vårat lag har gjort i år
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Morwin skrev:Tycker vi borde köpa in Örebro's 1:a kedja till laget. Då kan man snacka om spets ( 38+38+37 poäng på dem under 28a matcher )
Tar jag hellre Saiks förstakedja. :shock:

Lika troligt att de släpper iväg den mitt under brinnande säsong. Dessom har vi lika stor ekonomisk möjlighet.


Sillyseason är verkligen stendött trots att vi är i stort behov av en tvåvägsback.
4 segrar kvar
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Morwin »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Morwin skrev:Tycker vi borde köpa in Örebro's 1:a kedja till laget. Då kan man snacka om spets ( 38+38+37 poäng på dem under 28a matcher )
Tar jag hellre Saiks förstakedja. :shock:

Lika troligt att de släpper iväg den mitt under brinnande säsong. Dessom har vi lika stor ekonomisk möjlighet.


Sillyseason är verkligen stendött trots att vi är i stort behov av en tvåvägsback.
ja vi får väl hoppas på Lockout i NHL nästa år så kanske våra super talanger kommer hem igen ( hoppas speciellt på 3 backar ) :P
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

En lockout skadar dock Elitserien på sikt, som den förra gjorde, även om det blir en kul jipposäsong när storstjärnorna glider runt på halvfart och vinkar lite till publiken då och då..
Expert.
Användarvisningsbild
Bjurre
Inlägg: 1426
Blev medlem: 2008-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Hemligt

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Bjurre »

SirDIFalot skrev:En lockout skadar dock Elitserien på sikt, som den förra gjorde, även om det blir en kul jipposäsong när storstjärnorna glider runt på halvfart och vinkar lite till publiken då och då..
Tror dock de allra största dra till Khl
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev:En lockout skadar dock Elitserien på sikt, som den förra gjorde, även om det blir en kul jipposäsong när storstjärnorna glider runt på halvfart och vinkar lite till publiken då och då..
Tror dock de allra största dra till Khl
Ja, absolut.. Och vissa kanske stannar där.

Som Nick Kronwall sist, som tog chansen och valde en helsäsong i AHL för att lära sig livet och spelet därborta, istället för att vända hem och lira en säsong i ES till. Vilket förmodligen var helt rätt beslut. Och något som kanske Krüger och Josefson skulle göra exempelvis.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev:En lockout skadar dock Elitserien på sikt, som den förra gjorde, även om det blir en kul jipposäsong när storstjärnorna glider runt på halvfart och vinkar lite till publiken då och då..
Tror dock de allra största dra till Khl
Nja, det där får nog ses som en fråga för var och en som individ om det blir aktuellt.
Storstjärnorna i NHL har så löjligt mycket pengar, samt att de årligen drar in mångmiljonbelopp via personliga sponsorer, så dom är inte i ett stort behov av KHLs pengar som t.ex. killar som Fredrik Warg och Staffan Kronwall som enbart drar dit för att stärka upp ekonomin inför framtiden. De flesta ryska hockeylagen är lokaliserade i riktiga skitstäder där är allt annat än trevligt att bo i, så jag tror nog ändå att väldigt många storstjärnor i NHL hade föredragit spel i svenska, tyska eller finska ligan där dom kan bo i ett jämställt samhälle som är trevligt att leva i.

Sen hade nog många medelmåttor (i NHL) valt KHL för pengarna, och givetvis alla ryska superlirare, men jag har nog ändå svårt att se att t.ex. en skadefri Crosby skulle bosätta sig i Ryssland framför att t.ex. bosätta sig i Göteborg eller Stockholm och spela i Elitserien under en lock-out säsong (förmodligen hade väl Crosby bara chillat hemma och tränat på egen hand, som så många andra väljer att göra i väntan på att NHL drar igång igen).

Men som sagt, det är nog väldigt individuellt, men de största stjärnorna valde ju Elitserien och finska ligan före Ryssland senast, och jag tror inte att det faktumet hade ändrats om det blivit en lock-out säsong nu inom kort.
Användarvisningsbild
Bjurre
Inlägg: 1426
Blev medlem: 2008-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Hemligt

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Bjurre »

Salas skrev:
Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev:En lockout skadar dock Elitserien på sikt, som den förra gjorde, även om det blir en kul jipposäsong när storstjärnorna glider runt på halvfart och vinkar lite till publiken då och då..
Tror dock de allra största dra till Khl
Nja, det där får nog ses som en fråga för var och en som individ om det blir aktuellt.
Storstjärnorna i NHL har så löjligt mycket pengar, samt att de årligen drar in mångmiljonbelopp via personliga sponsorer, så dom är inte i ett stort behov av KHLs pengar som t.ex. killar som Fredrik Warg och Staffan Kronwall som enbart drar dit för att stärka upp ekonomin inför framtiden. De flesta ryska hockeylagen är lokaliserade i riktiga skitstäder där är allt annat än trevligt att bo i, så jag tror nog ändå att väldigt många storstjärnor i NHL hade föredragit spel i svenska, tyska eller finska ligan där dom kan bo i ett jämställt samhälle som är trevligt att leva i.

Sen hade nog många medelmåttor (i NHL) valt KHL för pengarna, och givetvis alla ryska superlirare, men jag har nog ändå svårt att se att t.ex. en skadefri Crosby skulle bosätta sig i Ryssland framför att t.ex. bosätta sig i Göteborg eller Stockholm och spela i Elitserien under en lock-out säsong (förmodligen hade väl Crosby bara chillat hemma och tränat på egen hand, som så många andra väljer att göra i väntan på att NHL drar igång igen).

Men som sagt, det är nog väldigt individuellt, men de största stjärnorna valde ju Elitserien och finska ligan före Ryssland senast, och jag tror inte att det faktumet hade ändrats om det blivit en lock-out säsong nu inom kort.
Skulle dock vara kul om Kronwall kunde locka med sig Datsyuk
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
diffarn1
Inlägg: 543
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Norrköping

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av diffarn1 »

Som jag förstår det så är NHL spelarna överens om att de verkligen inte vill missa några matcher. Ingen större risk att det blir nödvändigt för dem att flytta utomlands till KHL eller ES om de bara missar någon månad eller ens det.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

Bjurre skrev:Skulle dock vara kul om Kronwall kunde locka med sig Datsyuk
Haha, det hade ju varit helt fel, men Datsyuk hade nog tagit första bästa plan till Moskva kan jag tänka mig tillsammans med en rad andra ryska superlirare.
Enorma summor pengar plus att dom får spela inför sina landsmän i de trakter som de startade sin karriär i. Det är inte en chans som många tackar nej till, inte minst med tanke på den kärlek som ryssar har till sitt hemland.
Användarvisningsbild
Bjurre
Inlägg: 1426
Blev medlem: 2008-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Hemligt

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Bjurre »

Salas skrev:
Bjurre skrev:Skulle dock vara kul om Kronwall kunde locka med sig Datsyuk
Haha, det hade ju varit helt fel, men Datsyuk hade nog tagit första bästa plan till Moskva kan jag tänka mig tillsammans med en rad andra ryska superlirare.
Enorma summor pengar plus att dom får spela inför sina landsmän i de trakter som de startade sin karriär i. Det är inte en chans som många tackar nej till, inte minst med tanke på den kärlek som ryssar har till sitt hemland.
Vodka ligister
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13
Inlägg: 534
Blev medlem: 2010-04-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Yekaterinburg, RUS

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Datsyuk_13 »

Lite reflektioner angående ledarstaben inför nästa säsong:

Har precis sett matchen mellan Bofors-Örebro och kan inte låta bli att imponeras av ett BIK som, med extremt små ekonomiska medel, har gjort en kanonsäsong så här långt. Att laget har tagit hela 22 trepoängare på 31 matcher är ju i det närmaste att betrakta som häpnadsväckande sensationellt med tanke på det spelarmaterial som man förfogar över.

Vad är det då som jag vill ha sagt med detta? Jo, nämligen det att jag tycker att man (faktiskt) ska plocka över Sam Hallam - årets tränare i svensk hockey - som ny headcoach till DIF nästa säsong.

Hallam är enligt mitt sätt att se på saken svensk hockeys näste stortränare och han har redan under sin relativt korta tränarkarriär bevisat att han har en särskild förmåga att varje säsong lyckas pressa ut max ur sina lag.

Personligen tycker i alla fall jag att det skulle vara grymt intressant att se om något elitserielag för en gångs skull vågar pröva en lite mer spännande, yngre tränare istället för att bara rulla runt på alla så kallade "etablerade 50-plussare" som man ibland kan bli så trötta på att man nästan kräks.

Som assisterande till Hallam skulle jag väldigt gära se att Montén fortsätter i sin nuvarande roll som så kallad backcoach. Därmed försvinner alltså Mikael Johansson från tränarstaben, som jag tycker saknar lite av den där "rakt-på-sak-attityd" som krävs för att lyckas fullt ut på den här nivån.

Som tredje part i tränartrojkan skulle jag vilja ha tillbaka Garpenlöv, som besitter ett otroligt kunnande inom hockeyn samtidigt som han har ett brett kontaktnät efter bland annat sina år som GM för Tre Kronor. I båset under matcherna ska hans uppgift i huvudsak vara att fokusera främst på anfallsspelet, samtidigt som han emellanåt också kan vara en "hjälpande hand" för Järlefeldt i bland annat scouting/rekrytering av spelare.

Låter detta som en framgångsrik formel eller vad har ni för åsikter?
Senast redigerad av Datsyuk_13 den 2011-12-14 22:26:51, redigerad totalt 1 gånger.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Highwind »

Om inte Djurgården har tagit kontakt med Danielssons agent och gett sig in i kampen om honom för nästa säsong är Jan Järlefelts avgång oundviklig.
Låst