11 September 2001 - Minns du dagen?

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av JohanPez »

Vad som är slående är vad konsekvenserna av allt blev.
USA (som så många gånger tidigare) meddelar att man vill åka ner till Afghanistan, folket säger nej, ett stycke terroristattack inträffar och vips så hjälper folket till med att tom 'packa bilen'
Vidare hade ägaren till WTC dessutom stora ekonomiska bekymmer med byggnaderna då de var fulla av asbest men ett par väl valda försäkringar och några tusen liv senare vart samma herre rik som ett troll igen.
Användarvisningsbild
swallat
Inlägg: 267
Blev medlem: 2011-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Solna, Sumpan (Newark, NJ)

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av swallat »

JohanPez skrev:Vad som är slående är vad konsekvenserna av allt blev.
USA (som så många gånger tidigare) meddelar att man vill åka ner till Afghanistan, folket säger nej, ett stycke terroristattack inträffar och vips så hjälper folket till med att tom 'packa bilen'
Vidare hade ägaren till WTC dessutom stora ekonomiska bekymmer med byggnaderna då de var fulla av asbest men ett par väl valda försäkringar och några tusen liv senare vart samma herre rik som ett troll igen.
nu vet jag inte om du har hört det men båda tornen SÅLDES 2 månader innan attacken skedde och fattig var han då inte...den tidigare ägaren var dock det och därför sålde han så påståenden om att det gällde försäkringar duger inte...
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Challen »

ojoj, denna dag. Kom hem från skolan, pappa ringde och sa åt mig att starta Tvn. Jag kollar och ser att det är plan som kraschar. Tänkte inte mer på det. Sen säger min far att min plastkusin är utbytesstudent i New York. Hela familjen kommer hem och satt och kollade på nyheterna tillsammans och deppade som fan eftersom vi inte fick tag i kusinen där. Men några timmar senare så fick vi ett samtal om att hon var säker och väldigt långt bort från själva NY City.

Det var inte kul.
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 503
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av supreme »

Denna dag minns jag väldigt väl, men av helt andra anledningar än de flesta. Jag och min sambo träffades för första gången denna dag, och de första bilderna från New York såg jag på det café vi satt. Det gick naturligtvis inte att ta in denna enorma katastrof just där och då.

Lite kuriosa: vi förlovade oss två år senare, den 11:e september 2003, alltså samma dag som Anna Lindh avled efter överfallet på NK...
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Hmm. Skön start på erat förhållande :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av DIF_Soldier »

seppuko skrev:Hmm. Skön start på erat förhållande :)
Vad spelar det för roll? Folk man inte känner dör varje dag.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Tänkte mer på de två olika åren och deras förhållande. Men visst sker det skit varje dag, men dessa två händelser kommer i alla fall jag komma ihåg tills jag dör, aningens mer impact än något dödsfall i tex Åmål.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av DIF_Soldier »

seppuko skrev:Tänkte mer på de två olika åren och deras förhållande. Men visst sker det skit varje dag, men dessa två händelser kommer i alla fall jag komma ihåg tills jag dör, aningens mer impact än något dödsfall i tex Åmål.
Va? Åmål?

min poäng är att du bara bryr dig för att det stod i tidningen. Personligen tycker jag att drygt 2 miljoner slaktade Kambodjaner eller folkmodet i Darfur är "aningens mer impact" än nån serb med kniv eller flygningar i hus, men det är såklart en definitionsfråga. Dessutom stod det ju inte så mycket i tidningarna om det.

11 september kom som en retroaktiv utdelning. Jävlas du med världen tillräckligt länge kommer världen jävlas tillbaka.
Säg den glädje som varar
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av sensei »

DIF_Soldier skrev:
seppuko skrev:Tänkte mer på de två olika åren och deras förhållande. Men visst sker det skit varje dag, men dessa två händelser kommer i alla fall jag komma ihåg tills jag dör, aningens mer impact än något dödsfall i tex Åmål.
Va? Åmål?

min poäng är att du bara bryr dig för att det stod i tidningen. Personligen tycker jag att drygt 2 miljoner slaktade Kambodjaner eller folkmodet i Darfur är "aningens mer impact" än nån serb med kniv eller flygningar i hus, men det är såklart en definitionsfråga. Dessutom stod det ju inte så mycket i tidningarna om det.

11 september kom som en retroaktiv utdelning. Jävlas du med världen tillräckligt länge kommer världen jävlas tillbaka.
Jag tror att skälet till att så många här (i Sverige/Europa) berörs av just 9/11 är den kulturella närheten vi har med USA. Vi har helt enkelt mer gemensamt med amerikanare än den genomsnittliga kambodjanen.

Jämför även t ex utöja. Det har säkert hänt något hemskare på påskön för 4000 år sedan, men vi (som i gemene man) berörs helt enkelt mer av kulturellt närstående.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Mjo så är det. Men klart man bryr sig lika mycket om folkmord, men som du säger blir det inte samma genomslag i media, antagligen bara för att det händer hela tiden och man har antingen blivit "van" eller "tröttnat" på nyhetsbehaget. 9/11, Olof Palme, Anna Lindh och Utöja som nämndes är något som inte sker oftare än med ett par års mellanrum.

Men ibland dyker det upp filmer "Last king of scotland" eller bra dokumentärer på tv om just folkmord med mera, och jag fungerar så att jag oftast forskar via tex wikipedia om personer och händelser. Andra kanske inte gör det utan bara vill bli matade av Aftonbladet. Men hur som helst, det är tragiska händelser allt som nämnts, och bör således ägnas lika stora tankar till alla.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIF_Soldier skrev:
11 september kom som en retroaktiv utdelning. Jävlas du med världen tillräckligt länge kommer världen jävlas tillbaka.
Jepp, ”Den vite mannen” hade under en längre tid samlat ihop till detta.…….och det kommer mera.
De flesta Amerikaner hade och har fortfarande svårt att se nåt samband mellan USA:s ”Världs-Polis-agerande ” och händelsen vid 9/11.
-Varför ska alla bråka med oss för??? (ja, eller Allah..)


Kom ihåg att jag satt hos tandläkaren den dagen, minns också att jag kände:
-Äh vadå, några amerikaner hit och dit, jag sitter ju här och rotfyller ...och betalar dessutom svindyrt för det, det är tragiskt på riktigt!!!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Mash »

Lee Harvey Oswald skrev: -Äh vadå, några amerikaner hit och dit, jag sitter ju här och rotfyller ...och betalar dessutom svindyrt för det, det är tragiskt på riktigt!!!
Trodde denna tråden dog, haha medkänsla hörru ;)

Personligen så ser jag inte logiken i att kapa flygplan, knivhugga en person på varje plan och sedan fortsätta med att flyga in i byggnader så att ännu fler oskyldiga liv tas.
Det där med att det inte visas så mycket känslor för andra länder där massaker och dödsskjutningar sker dagligen beror väl på att det är deras vardag, det är 'normalt' så vi reagerar inte på det.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Mash »

Lee Harvey Oswald skrev: -Äh vadå, några amerikaner hit och dit, jag sitter ju här och rotfyller ...och betalar dessutom svindyrt för det, det är tragiskt på riktigt!!!
Trodde denna tråden dog, haha medkänsla hörru ;)

Personligen så ser jag inte logiken i att kapa flygplan, knivhugga en person på varje plan och sedan fortsätta med att flyga in i byggnader så att ännu fler oskyldiga liv tas.
Det där med att det inte visas så mycket känslor för andra länder där massaker och dödsskjutningar sker dagligen beror väl på att det är deras vardag, det är 'normalt' så vi reagerar inte på det.
tobbe11
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-11-25

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av tobbe11 »

DIF_Soldier skrev:
seppuko skrev:Tänkte mer på de två olika åren och deras förhållande. Men visst sker det skit varje dag, men dessa två händelser kommer i alla fall jag komma ihåg tills jag dör, aningens mer impact än något dödsfall i tex Åmål.
Va? Åmål?

min poäng är att du bara bryr dig för att det stod i tidningen. Personligen tycker jag att drygt 2 miljoner slaktade Kambodjaner eller folkmodet i Darfur är "aningens mer impact" än nån serb med kniv eller flygningar i hus, men det är såklart en definitionsfråga. Dessutom stod det ju inte så mycket i tidningarna om det.

11 september kom som en retroaktiv utdelning. Jävlas du med världen tillräckligt länge kommer världen jävlas tillbaka.
Anledningen till terrordåden var religiösa, och USA var det land som al-qaida tyckte stod längst från deras extrema och våldsamma värderingar. I västvärlden är vi fria och lever precis som vi vill. Det var det som al-qaida reagerade mot. Skulle inte uttrycka det som att "USA jävlas med världen".
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av DIF_Soldier »

tobbe11 skrev:
DIF_Soldier skrev:
seppuko skrev:Tänkte mer på de två olika åren och deras förhållande. Men visst sker det skit varje dag, men dessa två händelser kommer i alla fall jag komma ihåg tills jag dör, aningens mer impact än något dödsfall i tex Åmål.
Va? Åmål?

min poäng är att du bara bryr dig för att det stod i tidningen. Personligen tycker jag att drygt 2 miljoner slaktade Kambodjaner eller folkmodet i Darfur är "aningens mer impact" än nån serb med kniv eller flygningar i hus, men det är såklart en definitionsfråga. Dessutom stod det ju inte så mycket i tidningarna om det.

11 september kom som en retroaktiv utdelning. Jävlas du med världen tillräckligt länge kommer världen jävlas tillbaka.
Anledningen till terrordåden var religiösa, och USA var det land som al-qaida tyckte stod längst från deras extrema och våldsamma värderingar. I västvärlden är vi fria och lever precis som vi vill. Det var det som al-qaida reagerade mot. Skulle inte uttrycka det som att "USA jävlas med världen".
Du är och cyklar min vän. USA, fria? Kom igen! Hela landet är uppköpt av företag sedan lååång tid tillbaka. De val som betyder något har reducerats enormt, med enbart två politiska partier, fåtal olje- och försäkringsbolag. Jävlas inte USA med världen? Landet snittar väl ett krig var tionde år eller nåt sånt sen 40-talet.
Säg den glädje som varar
Skriv svar