Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Zioun
Inlägg: 75
Blev medlem: 2010-04-19

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Zioun »

Går det inte att utöka A-lagets bänk med tre platser, platser som är till för juniorer som står på gränsen till A-laget?
Man lever bara en gång...
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Västertorp> Nej jag tycker DIF varit väldigt bra med att ta upp juniorer. Du verkar helt ha missat min punkt. Dels så förstår jag dessa två juniorers val med argument som Kall-El skriver (mer $$$ och större chans till elitseriespel). Och dels så tycker jag att styrelsen satsat lite fel. Hade gärna bytt ut tre dyra medelmåttor i a-laget mot tre hungriga juniorer. Sen om det är just Krüger och Sörensen vet jag inte, har inte ens sett Krüger spela.

Kall-El>> Bra post! Länken mellan juniorlag och a-lag måste fungera (lån till allsvenskan osv.) annars riskerar vi (uppenbarligen) att tappa unga potentiella a-lagsspelare.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

Bra post Kall-El.

Det är tragiskt. DIF har skjutit sig så kapitalt i foten genom att värva breddspelare en masse. Det finns inte plats att lyfta upp junisar i tredje- och fjärdekedjan, och ingen konsekvent linje för att låna ut juniorer på gränsen till A-lagsplats. Tjärnqvist och Carlsson är kaka på kaka. Kempe en besynnerlig värvning. Vi har så många breddspelare att juniorer inte känner att det finns rimliga möjligheter att ta plats. Tror fan att de väljer att flytta på sig om de erbjuds A-lagsspel i klubbar som inte har tillnärmelsevis samma antal breddspelare som vi. Att de sedan erbjuds några tusenlappar till i lön kan spela roll, men inte fan är det avgörande.

Det är DIF som har gjort bort sig mest i detta fall.

Värva SPETS och ta upp juniorer som BREDD. Hur svårt kan det vara. Fan!
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av 18DIF91 »

DIFVästertorp skrev:Sparka Fimpen,Jimmie,Mackan,Otto,Kempe,Sandberg,Bom Bom, bartley,Almtorp, Carlsson, Tjärnqvist, Tim E. Jävla sopor hela bunten. Vi e så dåliga att vi åker ut nya Väsby om vi inte värvar/beåller världstjärnor som Widing. In med Klasen för 600000 i måndaden skit i om vi konkar nästa år bara vi värvar stjärnor!!!
Haha!

Anar en viss frustration över en del resonemang här månne? ;)
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2006-04-09
Ort: Tokyo, Japan.

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Remy Lebeau »

Frågan är om dom som skrek "hora" efter Fernholm, nu kommer göra det åt Måns?
Riktigt tråkigt att han lämnar oss naturligtvis.

Tänk om fler unga spelare visade samma hjärta för laget som Anton Lander gjorde för Timrå.
Han sa något i stil med "Det är inte i elitserien jag ska tjäna dom stora pengarna. utan utomlands". Spelade även med väldigt låg lön så att Timrå kunde värva in spetsspelare.

Måns är tydligen raka motsatsen. Tråkigt, det trodde jag inte om honom.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

Du kan inte jämför Lander med Krüger.

Lander var gjuten i A-laget i TIK.

Krüger vet inte ens om han kommer få spela seniorhockey i DIF.

Nepp dessa missöden ligger på styrelsens bord och inte på spelarnas.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Ja, när Timrå ville höja Landers lön så sa han åt dem att värva bra spelare för de pengarna istället. Vilken kille! Där vann han mitt hjärta iaf. Ytterst sällsynt agerande av Lander. :)

(OBS, det här var inget inlägg i aktuell debatt utan bara såsom jag ser Lander.)
Användarvisningsbild
Remy Lebeau
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2006-04-09
Ort: Tokyo, Japan.

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Remy Lebeau »

Kall-El skrev:Du kan inte jämför Lander med Krüger.

Lander var gjuten i A-laget i TIK.

Krüger vet inte ens om han kommer få spela seniorhockey i DIF.

Nepp dessa missöden ligger på styrelsens bord och inte på spelarnas.
Om du läste ordentligt så ser du inte att jag jämförde dom direkt.
Sa att det var tråkigt att unga spelare visar mer intresse av att tjäna lite extra pengar än hjärta för laget.

Lander är en smart kille som visste att han skulle tjäna stora pengar i framtiden. Måns drar direkt när Modo viftade med sedelbuntarna. Om han vart erbjuden kontrakt var han sannolikt påtänkt för A-laget, konstigt vore väl annars.
Tvivlar på att han får så mycket mer speltid i Modo. Speltid förtjänar man för övrigt, man får den bara inte.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
DIFDIF
Inlägg: 306
Blev medlem: 2009-01-30
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIFDIF »

Nu lämnar en av våra största talanger i juniorlaget, Kalle Torna(något) för finland. Vet ni hur bra han är? Riktigt tråkigt :/
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av 18DIF91 »

Kall-El skrev:Problemet är väl snarats att vi inte har någon tydlig tråd på hur vi skall sköta de juniorer som ligger "väldigt nära a-laget men inte riktigt är där". Det saknas i mitt tycke ett fast avtal med förening i Allsvenskan som skulle göra det möjligt för oss att låta dessa spelare få chansen att pröva seniorhockey kombinerat med spelet i J20.

Kombinationen av junior och seniormatcher samt att tydligt veta att ligger jag på gränsen vet jag om att jag blir utlånad till en Allsvensk klubb där jag får speltid, om jag inte lyckas ta ett a-lagskontrakt vill säga.

Vi saknar den säkerheten och när då andra klubbar börjar rycka i våra största stjärnor och erbjuder dem rena a-lagskontrakt och bättre pröjs ja då blir de intressanta både ur en ekonomisk aspekt och ur en spelmässig dito.

Kort sagt vi måste lösa spelmöjliogheter på seniornivå för våra bästa junisar samt ha möjlighet att betala dem lite mer i månaden.

Det sistnämnda vore jävligt enkelt att lösa om man gav tusan i att plocka in mediokra spelare utifrån.

INte nog med att det värvas märkligt, nu lyckas vi inte ens behålla våra egna junisar, skärp till rutinerna och gör det nu!

Har svårt att kritisera spelarna i detta fall för om de erbjuds bättre betalt samt seniorhockeyspel hos annan förening tror som tusan att de tar detta, inte minst då de ser att vi plockar in medelspelare utifrån...
Sörensen i ES spelade 7 matcher, Facit:

1 mål 1 assist

Krüger Jr har inte spelat i ES alls.

Tag sedan och jämför dessa två med:

Mika Zebanejad:

Spelat 26 grundseriematcher i ES, Facit:

5 mål, 4 assists

Spelat 7 matcher i Playoffs ES:

1 mål 1 assist

Philip Holm:

1 spelad match i ES grundserien

0 mål 0 assists

5 spelade matcher i ES playoffs:

1 mål 2 assists.

Att kalla Sörensen och Krüger JR för våra största juniorstjärnor är att ta i. De har gjort bra ifrån sig på juniorsidan. I Sörensens fall så har han gjort likvärdigt med Mika i ES under slutspelet, men inte spelat grundserien. Krüger JR har ju inte ens spelat i ES och är därför ett oprövat kort, dessutom rider han månne en smula på Krüger SR's framgångar också. Det finns många spelare som är suveräna på Juniornivå men seda suger apa när de kommer upp på Seniornivå.

Ser man till Sörensen så har han spelat 7 matcher i playoff för DIF, och hamnar på samma nivå där som Mika gjorde, skillnaden är den att Mika spelat under grundserien också.

Sen får du ju inte glömma att vi även har junisar som:

Fredrik Claesson
Kim Lennhammer
Patrick Cehlin
Daniel Brodin
John Norman
Stefan Söder

Angående att DIF inte släpper fram juniorer och ger dem en chans att pröva på seniorhockey:


Kim Lennhammer spelade både i J20 DIF och för Västerås och Almtuna i allsvenskan samt DIF i ES under samma säsong.

Stefan Söder har spelade både i J20 DIF och för Almtuna och Örebro i allsvenskan samt DIF i ES under samma säsong.

Patrick Cehlin spelade både i J20 och ES för DIF samma säsong.
Daniel Brodin spelade både i J20 och ES för DIF samma säsong.
John Norman spelade både i J20 och ES för DIF samma säsong.
Fredrik Claesson spelade både i J20 och ES för DIF samma säsong.

Du får det att låta som att DIF inte låter några juniorer ta chansen alls, vilket är så fel det bara kan bli.

Sörensen fick ju dessutom spela 7 matcher i playoffserien för den delen.

Sen är ju frågan om en diva som Krüger Jr ens kan tänka sig Allsvenskan. Skulle inte förvåna mig om han vart tillfrågad att spela i allsvenskan men tackat nej. Han vill bara spela i ES, och när han inte fick chansen i år så vart han emotroll och drog iväg till Skellefteå bara på ren trots.

Så att säga att våra juniorer i J20 inte få chansen att pröva på spel på seniornivå är bara skitsnack. Skulle tippa på att de tyckt det vart så ballt att spela i DIF så de har inte ens tänkt tanken på Allsvenskan.

För divor som Krüger Jr är det bara ES som gäller. Synd att han inte hade samma sanna hjärta som Krüger Sr. (Som jag för övrigt bara önskar all lycka.)

Kort sagt, allt det här snacket om att det inte fungerar mellan Allsvenska lag och DIF hockeys juniorverksamhet är poänglöst eftersom det är två ES lag som norpat spelarna.

Även om vi hade haft det ultimata samarbetet med allsvenska klubbar hade vi inte fått behålla dessa juniorer.

Finns ingen anledning att försvara två svikare som Sörensen och Krüger Jr.

De förtjänar varken förståelse eller respekt.

Min respekt kommer jag ge till:

Mika Zebanejad
Philip Holm
Fredrik Claesson
Kim Lennhammer
Patrick Cehlin
Daniel Brodin
John Norman
Stefan Söder

Av de yngre, och sen resten av härliga DIF också förstås (Inklusive våra nyförvärv).
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av 18DIF91 »

DIFDIF skrev:Nu lämnar en av våra största talanger i juniorlaget, Kalle Torna(något) för finland. Vet ni hur bra han är? Riktigt tråkigt :/
Kalle vem?

Du menar väl vet vi hur bra han kunde kunna bli bara han fått chansen att spela i ES? :P
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

18DIF91 skrev:
DIFDIF skrev:Nu lämnar en av våra största talanger i juniorlaget, Kalle Torna(något) för finland. Vet ni hur bra han är? Riktigt tråkigt :/
Kalle vem?

Du menar väl vet vi hur bra han kunde kunna bli bara han fått chansen att spela i ES? :P
Kalle Torniainen är grym. Tyvärr ser han nog att hans chanser att komma med i finska JVM-landslaget i vinter är större om han spelar i Finland, samt i ett finskt lag som haft stora framgångar med att lyfta fram unga spelare de senaste par åren. Det tillsammans med att han haft en del skador/sjukdomar och att vi förra säsongen hade ett fånigt starkt J20-lag gjorde att han hölls kvar i J18-serien där han inte hade mycket kvar att bevisa.

Kan inte lasta DIF direkt då man nog inte kunde gjort allt för mycket annorlunda, och Kalle förstår jag till viss del även om det ju med de nya avhoppen ser ut som att han hade kunnat få en viktig roll i J20 till denna säsong. Tråkigt helt enkelt.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av 18DIF91 »

AMMC skrev:
18DIF91 skrev:
DIFDIF skrev:Nu lämnar en av våra största talanger i juniorlaget, Kalle Torna(något) för finland. Vet ni hur bra han är? Riktigt tråkigt :/
Kalle vem?

Du menar väl vet vi hur bra han kunde kunna bli bara han fått chansen att spela i ES? :P
Kalle Torniainen är grym. Tyvärr ser han nog att hans chanser att komma med i finska JVM-landslaget i vinter är större om han spelar i Finland, samt i ett finskt lag som haft stora framgångar med att lyfta fram unga spelare de senaste par åren. Det tillsammans med att han haft en del skador/sjukdomar och att vi förra säsongen hade ett fånigt starkt J20-lag gjorde att han hölls kvar i J18-serien där han inte hade mycket kvar att bevisa.

Kan inte lasta DIF direkt då man nog inte kunde gjort allt för mycket annorlunda, och Kalle förstår jag till viss del även om det ju med de nya avhoppen ser ut som att han hade kunnat få en viktig roll i J20 till denna säsong. Tråkigt helt enkelt.
Ahh, nu såg jag honom.

Lättare att förstå honom än divan Krüger Jr.
Alltid Oavsett.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

18DIF91 skrev:blabla
Fast det där stämmer ju inte.

Sörensen spelade 7 matcher i serien, inte i slutspelet. Philip Holm spelade bara en match, i seriespelet dessutom.

Skillnaden nu jämfört med hur det var när Norman, Cehlin, Krüger, Brodin m.fl. fick chansen var ju just att de kunde få chansen för att det fanns plats. Nu har man täppt till det utrymmet genom att värva bredd utifrån. Sörensen och Krüger jr hade haft lika goda möjligheter att etablera sig i A-laget som t.ex. Brodin och Norman. Om de hade fått chansen. Sörensen fick 7 matcher och gjorde det BRA. Sen valde man att bredda truppen med externa värvningar istället för att spetsa den med externa värvningar.

Dessutom heter han Zibanejad, inte Zebanejad.

Jag förstår spelarna som lämnar. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-03-29
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Fiskmaesen »

Herregud, jag blir på riktigt illamående över att se våra juniorer göra elitseriedebut i en annan klubb. Fy fan!
Låst