Förändringar inför nästa säsong

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BaronVonDif »

Skrev detta inlägg i "silly seasons" tråden men eftersom denna mest handlar om att spekulera kring spelare känns det bättre att göra en ny tråd med mer filosofisk inriktning, det jag skrev var följande:
Nästa säsong lär bli väldigt tuff, även om vi är besvikna är det inga glada miner i HV,Linköping eller Frölunda heller som med bättre ekonomi kommer tok värva. Jag tänker inte spekulera i vilka spelare som bör värvas/inte behållas utan ge min syn på lite av de saker jag tycker bör förbättras jämfört med denna säsongen. Det jag kommer minnas från denna säsong är helt klart publiken och den fantastiska inramningen som i många fall var mer underhållande än det som hände på isen. En del av det jag anses bör ses över är:

1. Spelsystemet
När Hardy införde torped hockeyn kom det som en frisk fläkt i 1-3-1 förpestade hockey Sverige och gav oss snabbt två guld, efter 01 med ny tränare och spelare var det fritt fall för detta system som i mitten av 00-talet fick ge vika för ett mer traditionellt system. Inför Hardys återkomst togs ES med häpnad igen och final platsen var vår. Denna säsong har det inte fungerat alls lika bra. Lag som SSK läser av spelet för lätt, när uppspelen inte kommer fram havererar spelet, när DIF dumpar ner pucken och motståndarens backar hinner före havererar spelet. Det måste jobbas fram alternativ mot lag som läser av spelet, vi har fyra tränare i båset och spelar en offensiv hockey som endast resulterat i 140 mål!! Det sätter oss på åttonde plats och DIF's sämsta målskörd sedan 2005-2005 och då var det 5 omgångar mindre på säsongen!

2. Spela på resultat
Hur många gånger denna säsong har vi tappat en 2-0 ledning eller fått sena kvitteringar i slutet av matcherna? Mer kyla i defensiven önskas.Hade vi spelat bättre på resultat hade varit i semi final nu!

3. OT
Även förra säsongen var detta ett problem, DIF behöver en spelare som kan avgöra i sudden, nu står Micke Johansson i båset men han var ovärderlig i sudden, hur många matcher har han inte avgjort i denna spelform?

4. Playmaker
Bakom varje målskytt finns det nån som passar och vissa gör det bättre än andra, tycker DIF saknar nån som kan hitta passnings alternativ i de mest knepiga lägena, tankarna går till Bremberg eller Espen som är/var mästare på detta, inte minst i PP.

5: Utländsk profil
Jag skulle gärna se en bra, eller snarare riktigt bra, utländsk profil i DIF. Vi har ju valt spelare från Mälardalen för att de har mer hjärta för klubben men då många är fostrade i AIK eller Hammarby undrar jag om det verkligen stämmer? Jag tror alla är proffs nog att ge järnet för nuvarande klubb oavsett moderklubb och det bör gälla utländska spelare också. Kan ju vara kul också för juniorer att se upp till en spelare med lite udda och unik spelstil, tankarna går till Espen,Orzagh,Marre, Ossi osv. Tror DIF skulle gynnas av en utländsk profil dom kan knyta till sig ett par säsonger likt Frölunda hade med Kallio.

6. Juniorer
Juniorer är för mig hopp och förtvivlan, det är ju fantastiskt kul att se en spelare gå från en finnig skolpojke till hockeyproffs på bara nåt år, mindre kul att se dom ryka som en avlöning så fort det kommer in ett transatlantiskt samtal, det ger en bristande kontinuitet i laget. Varför finns det inga nya Öhling/Ottosson/R. Pettersson osv som kan hänga kvar en hel karriär eller iaf större delen av den? Dif bör jobba hårdare på att behålla talanger eller iaf försöka hitta spelare som avser stanna några säsonger likt HV/FBK/Frölunda. Detta kanske är omöjligt som hockeyvärlden ser ut? Det man saknar är spelare mellan 23-30år.Dif borde jobba hårdare för att vara en mer attraktiv klubb att spela för, eller snarare bli den mest attraktiva, med den bästa publiken i landet borde valet vara lätt för en spelare men tyvärr spelar ju pengar en allt för stor roll.
Nåt annat DIF måste vara bättre på är att få tillbaka hemvändare med DIF-förflutet, Foppa gav flera försök skadad i Modo och det var en självklarhet att avsluta i Modo, vad valde Sudden,Kjellberg osv?

7. Jippo
Varför inte ett utomhus derby mot gnaget a'la Färjestad-Frölunda. Här skulle vi kunna få publikrekord i Svensk hockey och en bra slant i kassan? Frågan är bara vart den skulle spelas?

Baron Von Dif :roll:
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Kentta »

Är tveksam till det här med utomhusmatcher, inte en per säsong, har redan blivit uttjatat enligt min mening. Tycker dessutom att det luktar rätt mycket plast och jippo och hejohå med utomhusmatcher..
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Magnutz »

Ett snabbt svar på det sista (7. jippo) - känns sådär.. de NHL-matcher jag kikat på som gått utomhus har väl inte känts superheta. Det skulle vara om det blir ett av derbyna då. Är lite skeptisk ändå. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Jepe »

Inte nån jäkla utomhusmatch! Det där får lag som inte har något eget fotbollslag hålla på med, jag tycker bara sånt är jippo och skit! Vill verkligen inte se DIF spela en sån match!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Man kan väl säga som så att säkerhetsarrangemanget kring ett utomhusderby mot Ajk skulle kunna kosta några kronor. Tror knappt det är genomförbart med tanke på alla idioter som härjar inomhus på befintliga derbyn. Har vi ens så många poliser i landet som skulle kunna täcka bevakningen?

Men utan en massa bråk vore det verkligen en upplevelse även om det sportsliga inte riktigt hamnar i fokus under sådana här matcher. Det blir mer som ni skrev, ett jippo.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BaronVonDif »

Köper era argument, tyckte dock peblikrekord i svensk hockey vore skoj vilket det med all sannolikhet skulle införa.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
B.I.B.A
Inlägg: 2836
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av B.I.B.A »

BaronVonDif skrev:Köper era argument, tyckte dock peblikrekord i svensk hockey vore skoj vilket det med all sannolikhet skulle införa.
Håller med! Gillar inte alls det här med utomhusmatcher, men tänk vilka pengar det skulle kunna innebära för DIF om vi arrangerar det!

Sen när gnaget vill arrangera returmatch året efter så tackar vi nej... :roll:
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Kentta »

B.I.B.A skrev:
BaronVonDif skrev:Köper era argument, tyckte dock peblikrekord i svensk hockey vore skoj vilket det med all sannolikhet skulle införa.
Håller med! Gillar inte alls det här med utomhusmatcher, men tänk vilka pengar det skulle kunna innebära för DIF om vi arrangerar det!

Sen när gnaget vill arrangera returmatch året efter så tackar vi nej... :roll:
Tänk vilka pengar det skulle kosta för DIF att arrangera det.. :?
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Jepe »

Säkerheten skulle nog inte vara något problem då matchen säkerligen skulle spelats på en fotbollsarena. Och DIF och ajk har ju ändå rätt bra erfarenhet gällande säkerhet under dessa arrangemang. MEN jag vidhåller att detta är ett jippo som lagen på vischan gärna får hålla på med men jag tycker inte att det är något för DIF. Med det sagt så hade jag nog ändå köpt biljett för att se skiten, men jag hoppas att jag slipper. :D
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BaronVonDif »

DIF har ju iofs tagit merparten av sina guld utomhus,borde sitta i generna :lol:
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
B.I.B.A
Inlägg: 2836
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av B.I.B.A »

Kentta skrev:
B.I.B.A skrev:
BaronVonDif skrev:Köper era argument, tyckte dock peblikrekord i svensk hockey vore skoj vilket det med all sannolikhet skulle införa.
Håller med! Gillar inte alls det här med utomhusmatcher, men tänk vilka pengar det skulle kunna innebära för DIF om vi arrangerar det!

Sen när gnaget vill arrangera returmatch året efter så tackar vi nej... :roll:
Tänk vilka pengar det skulle kosta för DIF att arrangera det.. :?
Tyckte detta var ganska självklart, men okej:

Givetvis måste man göra en budget och undersöka vilka inkomster man kommer få och vilka extra kostnader detta kommer innebära. Skulle man då inte hitta någon lösning där man går plus får man ju givetvis lägga ner projektet.

Det som gör att det ser ljust ut är att vi har ett flertal bra fotbollsarenor i Stockholm (och utanför, typ i Solna), där man utan problem borde kunna arrangera matchen. Den lyxen hade inte Färjestad, dock vet jag inte vilket resultat deras jippo slutade på.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BaronVonDif »

Råsunda, 35 000 pers! Bra cash där!Men arenan ekar som alltid helvete.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av Kentta »

B.I.B.A skrev: Tyckte detta var ganska självklart, men okej:

Givetvis måste man göra en budget och undersöka vilka inkomster man kommer få och vilka extra kostnader detta kommer innebära. Skulle man då inte hitta någon lösning där man går plus får man ju givetvis lägga ner projektet.

Det som gör att det ser ljust ut är att vi har ett flertal bra fotbollsarenor i Stockholm (och utanför, typ i Solna), där man utan problem borde kunna arrangera matchen. Den lyxen hade inte Färjestad, dock vet jag inte vilket resultat deras jippo slutade på.
Har för mig att deras slutade på +/- 0.

Tror att det kostar rätt mycket att hyra valfri fotbollsarena, installera kylsystem, montera sarg osv.

Nej tack till utomhusmatcher!
Användarvisningsbild
zOscaR
Inlägg: 182
Blev medlem: 2011-02-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av zOscaR »

Nja, håller nog med om ingen utomhusmatch.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: Förändringar inför nästa säsong

Inlägg av BaronVonDif »

Satte utomhus match som nr 7 och som jippo i min tråd och trodde den skulle vara den minst iögonfallande och ändå har den väckt störts intresse (eller mot motintresse),tycker dom andra frågorna är viktigare.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Skriv svar