Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

reservjesus skrev:Nu ska du inte vara allt för orolig över att tellan är skadebenägen, för det är han inte. Sen tror jag att om han kommer hem så kommer han ge allt för att vinna matcher åt DIF, finns inte på kartan att han vänder hem för att "runda av" karriären.
De senaste 6 åren har Tellan spelat såhär många matcher:

2005-06: 25 matcher
2006-07: 34 matcher
2007-08: 22 matcher
2008-09: 21 matcher
2009-10: 37 matcher + 4 i slutspel
2010-11: 20 matcher + 6 i slutspel

Nog för att han oftast varit andremålis, men någon iron man kan vi väl inte fastslå att han är ändå. Jag vill också att det inte ska finnas på kartan att flytten hem inte är av bekvämlighet utan för att man verkligen brinner för att spela och vinna med DIF, inte bara när det gäller Tellan. Men tvivlen finns där när spelare pratar om att "flytta hem" i första hand och spel i DIF hamnar lite efter det.
Användarvisningsbild
reservjesus
Inlägg: 1066
Blev medlem: 2007-09-28

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av reservjesus »

Ja jag förstår hur du tänker, men visst har snacket om tellan funnits innan denna säsong med? Har för mig att han ville hem redan förra säsongen. Men om man ska gå tillbaka till målvaktssituationen så vill jag i första hand se tellan/hellberg men det känns inte som det skulle kunna ske. Jag skulle såklart vilja ha Owuya kvar men som jag har förstått det så är hans mål NHL och att han skulle kunna sticka över redan till nästa säsong. Så därför ser jag hellre Tellqvist i DIF då vi har en förstemålvakt att bygga laget kring. Med en Owuya eller Hellberg så sticker dem ju så fort de får chansen.
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Verkar bara vara jensa som håller med angående detta, men jag säger bara Magnus Hellberg

Den killen konkurrerar ut Tellqvist på två säsonger.

Tellqvist/Hellberg - med det målvaktsparet kommer vi lååångt.
Ja, men Hellberg sticker också snabbare till NHL än ljusets hastighet.
Men visst hade jag gärna sett honom i elitserien, men det kommer bli svårt att locka till sig honom om vi värvar Tellqvist med tanke på att exempelvis Brynäs är intresserade av honom, ett Brynäs som enbart har sopan Svedberg som förstemålvakt. Där har Hellberg en plats som förstemålvakt efter 20 omgångar, medan han första säsongen med all säkerhet får se på när Tellqvist är förstemålvakt.
Anderberg
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-03-12
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Anderberg »

Tellan ska hem. Till många pris. Att vissa ens tvekar till att ta hem en av de bästa målvakterna utanför NHL, som dessutom är ur-djurgårdare och vill hem till varje pris, är verkligen chockerande.
Wainscotting
Inlägg: 300
Blev medlem: 2009-09-26
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Wainscotting »

Pratet om Tellan och om han skulle vara motiverad att spela i DIF och inte bara komma hem för att komma hem till Sverige och Stockholm fick mig att tänka på den här artikeln från i vintras. Kommer inte ihåg om det var någon som postade den då och jag orkar inte leta igenom media-tråden.


EDIT: Länkstrul.
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Ritterwand »

Jag tror det är bäst att ha moderata förhoppningar om hur pass bra Tellan faktiskt kan vara för oss nu. Det faktumet att han var bra för oss en gång i tiden är inte på något sätt en garanti för att han ska dominera nu, speciellt inte om man beaktar den enorma utvecklingen som målvaktsspelet gått igenom de senaste 10 åren. De bästa svenska (detta gäller även internationellt även om vi i Sverige var efter i utvecklingen) målvakterna är de som är grundligt skolade i den moderna målvaktstilen, bara i några få undantag har målvakter som inte är födda in i det systemet lyckats skola om sig så pass bra att de kan vara konkurenskraftiga.

Vad gäller nyförvärv så har jag inte sett någon tala om Wille Wallén. Även om han hade den dåliga smaken att skriva på för Frölunda så är han ju faktiskt ledig nu... talang har han i massor.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

Ritterwand skrev:Vad gäller nyförvärv så har jag inte sett någon tala om Wille Wallén. Även om han hade den dåliga smaken att skriva på för Frölunda så är han ju faktiskt ledig nu... talang har han i massor.
Han kan dra åt helvette, jag vill inte se honom i Djurgården igen.
Behandlar man inte Djurgården med respekt så har man inget här att göra.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2009-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Söder om Hovet

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Snazzi »

Salas skrev:
Ritterwand skrev:Vad gäller nyförvärv så har jag inte sett någon tala om Wille Wallén. Även om han hade den dåliga smaken att skriva på för Frölunda så är han ju faktiskt ledig nu... talang har han i massor.
Han kan dra åt helvette. Jag vill inte se honom i Djurgården igen.
Behandlar man inte Djurgården med respekt så har man inget här att göra.
Hans agent/far är ju rent ut sagt vidrig.
Det var ju han som lyckades få iväg både Landeskog och Josefson i förtid också.

Landeskog - JJ - Wallén... Härliga Peter!
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

Snazzi skrev:Hans agent/far är ju rent ut sagt vidrig.
Djurgården borde förbjuda alla våra juniorer att ha honom som agent. Ett svin är vad han är, och om William kommer till Djurgården så kommer hans far av naturliga skäl komma närmare laget, och det är det sista jag vill.
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av isolerad »

Angående Hellberg. Finns det något som säger att han är bättre än Owuya?
i
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Salas skrev:
Ritterwand skrev:Vad gäller nyförvärv så har jag inte sett någon tala om Wille Wallén. Även om han hade den dåliga smaken att skriva på för Frölunda så är han ju faktiskt ledig nu... talang har han i massor.
Han kan dra åt helvette, jag vill inte se honom i Djurgården igen.
Behandlar man inte Djurgården med respekt så har man inget här att göra.
Vet du något jag inte vet?

För vad jag vill minnas så var det inga hårda ord eller upprörda känslor när William Wallén lämnade DIF. Sen var vi inte intresserade i somras.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

AMMC skrev:Vet du något jag inte vet?

För vad jag vill minnas så var det inga hårda ord eller upprörda känslor när William Wallén lämnade DIF. Sen var vi inte intresserade i somras.
Det jag syftar på är att han enbart såg Djurgården som en genomfart på vägen till Nordamerika, och jag gillar inte sådana killar. Han får gärna spela i någon sketen klubb, för att han har förbrukat sina chanser till utveckling i Djurgården. Landeskog är välkommen tillbaka när han är färdig för gott i Nordamerika.
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Salas skrev:
AMMC skrev:Vet du något jag inte vet?

För vad jag vill minnas så var det inga hårda ord eller upprörda känslor när William Wallén lämnade DIF. Sen var vi inte intresserade i somras.
Det jag syftar på är att han enbart såg Djurgården som en genomfart på vägen till Nordamerika, och jag gillar inte sådana killar. Han får gärna spela i någon sketen klubb, för att han har förbrukat sina chanser till utveckling i Djurgården. Landeskog är välkommen tillbaka när han är färdig för gott i Nordamerika.
Jag är mycket medveten om att Peter Wallén inte är en populär figur, med rätta. Hans agenda är högst skadlig för DIF.

Men i fallet William Wallén så var argumentet även att han kände att han hade för många killar framför sig för att få chansen i a-laget. Något som troligtvis var ganska nära sanningen även om han nog skulle fått chansen åtminstone i år.

Men varför är Landeskog välkommen tillbaka isf? Jag menar, han hade ett a-lags kontrakt på bordet och tackade nej och stack. Det måste ju vara mycket värre än Wille Wallén vilket sätt man än ser det.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

AMMC skrev:Men varför är Landeskog välkommen tillbaka isf? Jag menar, han hade ett a-lags kontrakt på bordet och tackade nej och stack. Det måste ju vara mycket värre än Wille Wallén vilket sätt man än ser det.
Landeskog är välkommen tillbaka när han är färdig för gott där borta, precis som Wallen, som säkerligen sticker över igen så fort han får chansen. Sticker man innan man betalat igen i form av spel i a-laget så har man förbrukat ytterligare chanser till utveckling i Djurgården enligt mig, men som färdiga spelare är dom givetvis välkomna.
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Salas skrev:
AMMC skrev:Men varför är Landeskog välkommen tillbaka isf? Jag menar, han hade ett a-lags kontrakt på bordet och tackade nej och stack. Det måste ju vara mycket värre än Wille Wallén vilket sätt man än ser det.
Landeskog är välkommen tillbaka när han är färdig för gott där borta, precis som Wallen, som säkerligen sticker över igen så fort han får chansen. Sticker man innan man betalat igen i form av spel i a-laget så har man förbrukat ytterligare chanser till utveckling i Djurgården enligt mig, men som färdiga spelare är dom givetvis välkomna.
Okej, jag är väl inte helt med var man drar gränsen bara.Nu är ju t.ex Wille Wallén inte junior längre (när nästa säsong börjar) så om vi hypotetiskt skulle värva honom är det ju som ren a-lagsspelare och inget annat. Så på så sätt är han väl en färdig spelare, som ska bidra till a-laget.

Jag är långt ifrån en förespråkare för att våra junisar ska sticka över och spela juniorhockey i Kanada, faktum är att jag absolut avskyr det. Men om en spelare sticker över som 18-åring och sen kommer tillbaka som 20-åring så har vi inte förlorat mer på det än om han kommer tillbaka när han är 33 år t.ex.

Det jag vill säga är väl mer att vi bör titta på detta fall för fall snarare än att säga att "drar man över då eller då" så är man aldrig mer välkommen. Har spelaren varit oärlig eller på annat sätt skadat DIF genom sitt agerande t.ex? För mig är t.ex sättet Josefson stack på mycket värre än Wille Wallén, men jag vill ändå att Josefson ska komma tillbaka en dag.
Låst