Dick Axelsson

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

Don_T skrev:Det är grymt positivt om det stämmer!
Vilket det inte gör...
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

Jojje skrev:
Don_T skrev:Det är grymt positivt om det stämmer!
Vilket det inte gör...
Hur vet du det?
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Inlägg av Don_T »

isolerad skrev:
Original Frasse skrev:
jensa öhling skrev:DIF ska inleda förhandlingar med Huddinge angående Axelsson. Detta enligt dagens SVD.
Var det i pappersversionen du läste det? Är det i nätupplagan, är jag tacksam för en länk. Hittar inte det på hemsidan.
Kort notis i pappersversionen.
Citat SvD:
ISHOCKEY Tre veckor före seriestarten förstärker Djurgården med nyblivna allsvenskarna Huddinges anfallstalang Dick Axelsson. 19-åringen har haft ett ”try out”-kontrakt under sommaren och imponerat på lagledningen. –Vi har meddelat Huddinge att vi vill börja förhandla om att skriva kontrakt med Axelsson, säger DIFs klubbdirektör Tommy Engström. Axelsson var en klar plusfaktor, och dessutom målskytt, när DIF besegrade finska Kärpät med 6–5 (4–2, 0–2, 1–1, 1–0), segermålet inslaget av backen Alexander Ribbenstrand. Det var Djurgårdens fjärde raka match utan fulltidsförlust i träningsturneringen Nordic Trophy, efter premiären mot Tappara, 1–6. DIF fortsätter mot TPS Åbo imorgon.

Källa
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Cellus
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Cellus »

Det verkar lite lovande ändå, men jag väntar tills Djurgården bekräftar det på hemsidan.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Lundh
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-08-25

Inlägg av Lundh »

Huddinge vill ha en halv miljon för honom , Dif vill inte betala enligt AB

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 00,00.html
Användarvisningsbild
Longstaff
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-06-18

Inlägg av Longstaff »

Märkligt att man kan begära 500 000 för en spelare man inte har kontrakt med?

Enligt Huddinge Hockeys hemsida så är Axelsson munligt klar men har inte skrivit på några papper så tror f-n att DIF inte vill betala då
Användarvisningsbild
Johaan
Inlägg: 200
Blev medlem: 2005-10-06
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Pinsamt av Huddinge...
GOGO FIMPEN!
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

märkligt att huddinge alltid skall strula.
Har killen inte skrivit på ett kontrakt skall han kosta gratis.

Har han däremot kontrakt är det bara att betala 500k eller ta honom nästa säsong istället.

Vi skall däremot inte kunna tro att vi skall ha rätt att plocka spelare gratis bara för att klubben ligger i en lägre serie dock. Självklart skall vi göra rätt för oss!
Användarvisningsbild
Blåränderna går aldrig ur
Inlägg: 307
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Hovet/globen ;)

Inlägg av Blåränderna går aldrig ur »

PINSAMT


jag bor i huddinge...går på nästan varje ehmma match med dom....det här trodde man aldrig om dom :O
En råtta svart och gul fy fan va han e ful
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Kall-El skrev:märkligt att huddinge alltid skall strula.
Har killen inte skrivit på ett kontrakt skall han kosta gratis.

Har han däremot kontrakt är det bara att betala 500k eller ta honom nästa säsong istället.

Vi skall däremot inte kunna tro att vi skall ha rätt att plocka spelare gratis bara för att klubben ligger i en lägre serie dock. Självklart skall vi göra rätt för oss!
Håller med dig i allt.

Frågan är väl hur pass bindande ett muntligt avtal är och hur förbundet ser på att Huddinge har registrerat Axelsson för spel baserat på det ovannämnda avtalet. Frågan måste i alla fall, för Axelssons egen skull först och främst, lösas så fort som möjligt.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Här kan jag ha fel, men kan man inte vara registrerad för en klubb utan att ha kontrakt?

Har för mig att man måste vara registrerad för att spela matcher ( Har med försäkringar att göra ) däremot brukar det inte krävas kontrakt för att få lira med en klubb.

Har Dick bara registrerats av Huddinge så är det för att han skall kunna delta i matcher, för att binda upp honom krävs ett skriftligt kontrakt.

Tycker det smaraste vore att lova Huddinge 25% av inkomsten om Dick eventuellt går till NHL. Detta tycker ialla fall jag vore en vettig ersättning. Dock är det rätt skönt att vi har ledare som sätter hårt mot hårt, önskade bara att det kunde göra det mot förbund och övrig elitlag också.
pemer
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-08-27

Inlägg av pemer »

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, Huddinge kunde om man hade velat t ex stoppat Kim Cannerheim på sin tid när han gick till SSK, han hade redan lovat muntligt att stanna, men ändrade sig nästa dag. Men klubben har en lång historia av att vända andra kinden till, och välja att glädja oss med våra spelare när de tar nya steg i sina karriärer, och hoppas kunna få betalt nästa gång vi mister en stor talang, och kanske kunna få producera spelare, få nytta av dem och kunna göra egna goda sportsliga resultat med dessa spelare, eller att åtminstone få marknadsmässigt betalt om vi inte får behålla dem....

Följden av det har blivit att huddingebor sakta men säkert slutat ta Huddinge på allvar, för dels märker man att Huddinge alltid har släppt de spelare som fått erbjudanden av elitserieklubbar... dessutom verkar de flesta oftast ha tolkat det som att det är Huddinge själva som har stått och bjudit ut sina spelare "kom och köp, kom och köp, det är ingen sport att vara bra med i kvalet till elitserien nästa år igen om vi behåller samma trupp som i fjol, så vi VILL absolut bli av med så många spelare som möjligt..." :roll:

Och dessutom har de genomsnittliga huddingeborna aldrig hört talas om något sådant som bosmandomen, utan tror samtidigt att Huddinge ännu intill denna dag alltid har fått massor betalt för dessa spelare, och att Huddinge således harvar på sportsligt där man gör år efter år, utan att satsa en krona av alla pengar folk tror att klubben har, och bara samlar dessa pengar på hög. Sanningen är att Huddinge haft A-laget i den moderna Allsvenskan sedan den kom till, utom två ettåriga mellanspel i ettan, och dessutom haft J20 i SuperElit alla år utom ett, och de allra flesta år J18 i J18 Allsvenskan efter jul. Längsta och dyraste möjliga resor men nästan inga intäkter, eftersom det knappt är någon betalande publik och knappt någonsin något betalt de gånger man blir av med spelare till rikare klubbar, med bättre ekonomiska förutsättningar...

Nu har klubben dock glädjande nog försökt börja vända på skutan, tuffa till sig och säga ifrån att vi inte tar det här... och då är det "girigt". Ja, vad ska man säga...

Vem som helst måste väl hålla med om att det är något fel i en sport där inte en spelarproducerande klubb per automatik får betalt om en mångårig egen produkt går vidare, och dessutom den värvande klubben är gniden nog att försöka ro iland med värvningen gratis. Jag tycker det definitionsmässigt aldrig kan vara girigt av Huddinge att försöka få någon enda krona betalt för att Djurgården kan värva en mycket bra spelare som man vill ha.

Skulle det vara så att Huddinge läst regler som fan som bibeln och inte alls har garderat sig så att Dick tillhör klubben så är det förstås pinsamt, det medger jag också. Men jag skulle bli mycket förvånad om det skulle visa sig ligga till på det viset.

Vår ordförande var den förste ordföranden i Allsvenska Hockeyföreningen, och det är vår sekreterare som nu är vd där sedan föreningen bildade bolag. En tidigare vice ordförande sitter nu i Svenska Ishockeyförbundets styrelse på ett av region östs mandat. Så jag tror Huddinge har en minst genomsnittligt påläst och regelkunnig styrelse, som vet vad man pysslar med.

Men visst kan det vara Huddinge som har fel. Det vore trist och larvigt och pinsamt.

I vilket fall som helst önskar jag Dick varmt lycka till i Djurgården. Skitkul att det har gått så bra för honom!

Det var förresten jag som myntade smeknamnet "Hat trick-Dick", kan jag få övergångspengar för det om det namnet lever vidare? :D
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

pemer skrev: Det var förresten jag som myntade smeknamnet "Hat trick-Dick", kan jag få övergångspengar för det om det namnet lever vidare? :D
Gillar det smeknamnet betydligt bättre än "big Dick" som nån annan använde.. ;)

Jag gillar definitivt inte att man använder uttryck som "girig" i det här
sammanhanget. Business är business, DIF vill givetvis inte betala och HIK vill givetvis ha så mycket som möjligt och det är väl som det ska vara. Det man kan klaga på i det här fallet är just det muntliga avtalet som trots allt inbjuder till sånt här, oavsett om det är bindande eller ej.

Hur löste det sig med Alexander Steen när han gick till Modo? Frölunda hävdade väl att de hade ett muntligt avtal med Steen eller Steens agent?
pemer
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-08-27

Inlägg av pemer »

Håller absolut med dig, Ritterwand! Heltokigt och sjukt klumpigt att hela historien ska hänga på en så dum detalj. Känns lite som att alla är förlorare i en sådan här tvist.

Men förhoppningsvis inte Dick, jag tycker som sagt att det är hur kul som helst att han har gått såpass bra under sommarträningen att DIF vill signa honom. Börja en säsong i en division 1-klubbs J20-lag, få chansen i A-laget långt fram på hösten, bli ordinarie, vara med och avancera till allsvenskan, och inför nästa säsong står man med erbjudande om ett tvåårskontrakt i Elitserien... finns det ens motstycke till den utvecklingen?
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Inlägg av Don_T »

pemer skrev:Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga
Visst är det så, men tyvärr är det ganska svårt att bevisa en muntlig överenskommelse.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Skriv svar