Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Vi behöver en målvakt, en back och en center men tar som vanligt en forward, haha.. Nåja, det är som det är och jag tycker att Mika var otroligt bra förra året hos oss så det blir kul att ha honom här igen! Vore ännu roligare om han kunde stanna lite längre än säsongen ut.

Annars så är ju försvarskrisen total, och alla komponenter är precis bedrövliga där bak. Järlan får ett fett IG av mig i år, han har agerat sämre än jag någonsin kunnat tänka mig. Hur kan man värva BARA forwards? Jag tror att namn som Widing osv lät alldeles för bra för att låta bli, trots att man egentligen sökte backar och centrar. Hybris.
DIFVästertorp
Inlägg: 502
Blev medlem: 2010-03-15
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIFVästertorp »

Saxat från Tellqvist blogg på hockeykanalen:
"Till alla som vill att jag kommer hem till Sverige och DIF igen, så uppskattar jag verkligen att ni vill att jag kommer hem!! Men tyvärr så är det inte bara mitt beslut om jag ska spela i Djurgården, för då hade jag nog redan varit där… Detta måste jag självklart respektera och tillsvidare så är KHL det bästa alternativet för mig. Dessutom är “Riddarn” och Mark bra målvakter, så fortsätt att stötta dem till SM guld!
Tack igen alla Fans för att ni bäst!!!!"
Med facit i hand borde vi verkligen tagit hem Tellan! Klantigt DIF. Hoppas verkligen vi tar hem honom nästa säsong
Djurgårdens IF
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

DIFVästertorp skrev:Saxat från Tellqvist blogg på hockeykanalen:
"Till alla som vill att jag kommer hem till Sverige och DIF igen, så uppskattar jag verkligen att ni vill att jag kommer hem!! Men tyvärr så är det inte bara mitt beslut om jag ska spela i Djurgården, för då hade jag nog redan varit där… Detta måste jag självklart respektera och tillsvidare så är KHL det bästa alternativet för mig. Dessutom är “Riddarn” och Mark bra målvakter, så fortsätt att stötta dem till SM guld!
Tack igen alla Fans för att ni bäst!!!!"
Med facit i hand borde vi verkligen tagit hem Tellan! Klantigt DIF. Hoppas verkligen vi tar hem honom nästa säsong
Jag sa det innan säsongen och jag står fortfarande fast vid det här; tycker DIF vid den tidpunkten gjorde rätt att satsa på Ridderwall... ja menar han gjorde en bra förra säsong, och man hade nog stora förhoppningar om att han kunde växa ut när han fick förstaspaden. Att inte ge Riddarn chansen och istället ta in Tellan kändes vid det tillfället inte 100%-igt.

Nu är det dock en helt annan femma.
Bild
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av spiik »

SkönaDjurgårn skrev:Vi behöver en målvakt, en back och en center men tar som vanligt en forward, haha.. Nåja, det är som det är och jag tycker att Mika var otroligt bra förra året hos oss så det blir kul att ha honom här igen! Vore ännu roligare om han kunde stanna lite längre än säsongen ut.

Annars så är ju försvarskrisen total, och alla komponenter är precis bedrövliga där bak. Järlan får ett fett IG av mig i år, han har agerat sämre än jag någonsin kunnat tänka mig. Hur kan man värva BARA forwards? Jag tror att namn som Widing osv lät alldeles för bra för att låta bli, trots att man egentligen sökte backar och centrar. Hybris.
Första inlägget på länge för undertecknad så detta har säkert avhandlats redan till förbannelse men jag håller verkligen med dig! Det är synd att forwards kommer på silverfat på löpande band som vi bara inte kan tacka nej till trots att det är det sista vi behöver.

Jag och en kompis ifrågasatte just detta på mötet som DIF hade i juni. Forwardsplatser går alltid att fylla på från de egna leden men det är svårare att ersätta stom-spelare. Och i mitt tycke har vi ersatt just stom-spelare med wingar. Den enda egentliga stom-spelaren som har kommit in den här säsongen är Kronwall. I gengäld har vi tappat våra kanske tre bästa backar i Klubban, Timmy och Ragge. Snacka om habila backar att jämföra med Honken och Josef som slarvar i defensiven på löpande band. De är duktiga offensivt men inte tillräckligt rejäla defensivt då de mest petar med stickan istället.

Samtidigt blev vi av med fyra centrar (Ante Engqvist, Josefsson, Holmqvist och Ziggy) och ersatte med noll nya centrar. Det påtalade vi också men fick till svar av Järlan att det finns många andra som kan spela center: Fimpen, Falk och Nisse. Yeah right. Där är den stora förklaringen till ojämnheten i årets lag.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5850
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Daniel942 »

Flyttar ut diskussionen lite från "DIF i Media".

Tänk er om vi fick tillbaka Wesslau och Ridderwall skriver på för ännu ett år.
Om det skulle bli ett sådant läge hoppas jag att man kör på med samma stil "ingen är förstamålvakt". Jag tror/vet att det taggar målvakterna som fan att göra bra ifrån sig.

Risken jag ser med att vi tar hem Wesslau är att han blir förstamålis och står och halvsover. Konkurrens - Ja tack.
DIF!
Mash
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Mash »

Daniel942 skrev:Flyttar ut diskussionen lite från "DIF i Media".

Tänk er om vi fick tillbaka Wesslau och Ridderwall skriver på för ännu ett år.
Om det skulle bli ett sådant läge hoppas jag att man kör på med samma stil "ingen är förstamålvakt". Jag tror/vet att det taggar målvakterna som fan att göra bra ifrån sig.

Risken jag ser med att vi tar hem Wesslau är att han blir förstamålis och står och halvsover. Konkurrens - Ja tack.
Tellan och Wesslau, där har man konkurrens som heter duga.
Användarvisningsbild
Hawk
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2006-09-06
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Munkedal västkusten

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Hawk »

Mash skrev:
Daniel942 skrev:Flyttar ut diskussionen lite från "DIF i Media".

Tänk er om vi fick tillbaka Wesslau och Ridderwall skriver på för ännu ett år.
Om det skulle bli ett sådant läge hoppas jag att man kör på med samma stil "ingen är förstamålvakt". Jag tror/vet att det taggar målvakterna som fan att göra bra ifrån sig.

Risken jag ser med att vi tar hem Wesslau är att han blir förstamålis och står och halvsover. Konkurrens - Ja tack.
Tellan och Wesslau, där har man konkurrens som heter duga.
Ja där har vi konkurrens så det står härliga till, men samtidigt ett dyrt målvaktspar. Wesslan lär ju begära en saftig lön med tanke på hur han spelade i slutspelet förra säsongen. Och Tellan lär väl inte vara gratis han heller.

Men jag tror stenhårt på att Tellan kommer hem till nästa säsong!
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

Skriver här titt som tätt men men.

Tänkte testa en ny analys av laget.
Kontrakt (Spelare med kontrakt)
Chans till förlängning (Spelare som inte har kontrakt nästa säsong)
juniorlagen (Spelare som jag bedömer kommer kunna färga i a-laget)
Spelare med DIF- eller Stockholmsanknytning

Dessa fyra applicerar jag sedan på varje lagdel.

All fakta är från Eliteprospects därför finns tex. inte Strömberg, Söder eller Lennhammer med.

Målvakter
Kontrakt: Ingen
Chans till förlängning: Owuya, Ridderwall, Sandberg
Juniorlagen: Marcus Due-boje
Spelare med DIF-anknytning: Tellqvist
Kommentar: Due-boje är inte redo. Jag ser helst Tellqvist och Owuya här. Även om jag tror att Riddarn har mer i sig än vad han har visat.

Backar
Kontrakt: Claesson, Deilert, Lassen, Printz
Chans till förlängning: Boumedienne, Kronwall, Eklund
Juniorlagen: Philip Holm (ev. någon annan av 91 backarna. Gustafsson kan också vara aktuell)
Spelare med DIF-anknytning: Fernholm, Daniel Tjärnqvist, Kyle
Kommentar: Sju ordinarie backar. Då hade jag helst sett Kronwall, Eklund, Printz, Holmqvist, Tjärnqvist, Kyle och Holm, Claesson och Deilert som extra (någon av dom). Sedan kommer Lassen.

Forwards:
Kontrakt: Ölvestad, Nilson, Ekman, Cehlin, Tim, Kempe, Norman, Ölvestad
Chans till förlängning: Brodin, Fimpen, Tjärnqvist, Widing, Falk, Ottosson,
Juniorlagen: Zibanejad, Sörensen, Weigel, Mitman, Kruger, Hanson
Spelare med DIF-anknytning: Hannula, Zachrisson, Falk (Hv)
Kommentar: Brodin, Fimpen och Ottosson bör erbjudas kontrakt direkt. Tjärnqvist spelartyp växer inte på träd (backar här från tidigare inlägg). Sedan har vi riktigt många bra juniorer.

Generellt: Tittar man på varje lagdel så är målvakterna den där vi har det sämst ställt. Det är mycket snack om att vi har så många bra forwards i J20-laget. Faktum är att det är backspelet som har varit bäst i år. Många bra tvåvägsbackar. Jag förstår inte riktigt varför man inte testar Philip Holm istället för Lassen, det kan ju omöjligen gå sämre. Visst är han en mindre storlek, dock är spelsinnet två nivåer upp. Anser att man bör erbjuda minst en av 91-backarna ett senior-kontrakt.

Generellt gillar jag att man skriver två-årskontrakt. Dock kan det bli lite fel, nu sitter vi med Deilert, Lassen och Lennhammer i knät.

Alla pengar man har över efter re-signs på nyckelspelare och kulturbärare bör gå till målvakt och försvarsspelare.


I mitt lag
ut:
Ridderwall
Boumedinne
Helst Lassen..
Kruger
Falk
Widing

Det är ganska tunga löneposter. Jag har verkligen inte koll på vad spelarna tjänar, vågar knappt gissa.
Men in ut på dessa spelare:
Ridderwall - Tellqvist
Tellan tjänar nog mer än Ridderwall, dubbelt så mycket?
Boumedinne - Tjärnqvist
Tjärna ett par tiotusen mer kanske?
Kruger och Falk - Zachrisson (falk)
Kanske kan dessas två löner tillsammans nå upp till en rimlig lön för Zache. Falk lär inte kräva lika mycket.
Widing - Kyle
Det sägs ju att Widings stålar skall gå till Nilson. Kanske blir några ören kvar, annars blir detta en ny lönepost. Kanske kan bli Nisses ersättare om denne inte kan komma tillbaka?

I vilket fall som helst blir det ju en löneökning till nästa år, klarar vi detta rör väl sig om 2-3 miljoner kan jag tro.

Det ger i alla fall
Tellan
Mark
Sandberg

Kronwall - Kyle
Tjärnqvist - Printz
Eklund - Holm/Deilert/Claesson....................................../Lassen.

Mackan - Zache - Cehlin ( Nisse om han lirar)
Kempe (PC om NE spelar) - Ottosson - Tjärnqvist
Brodin - Fimpen - Ölvestad
Tim - Norman - Junior(MK om NE lirar)


Måste säga att jag trasslade in mig när jag skrev detta, kan vara helt obegripligt allting. Haha. Kul är det i alla fall.
Född till sportchef.
DIFRobbex
Inlägg: 619
Blev medlem: 2010-03-04

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIFRobbex »

Skulle vara intressant om DIF kunde gå ut och ge lite svar angående Hannula.
Eller är det bara något hockeykanalen har hittat på månne tro?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9395
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jim Morrison »

DIFRobbex skrev:Skulle vara intressant om DIF kunde gå ut och ge lite svar angående Hannula.
Eller är det bara något hockeykanalen har hittat på månne tro?
Har blivit besvarat tidigare, men det är ett muntligt avtal som gäller just nu. Saxat från en annan tråd;

"Marie Hallman skrev:
Anonym: om jag har förstått den info jag fick rätt så är de muntligt överens men har inte skrivit på pappren ännu, vilket nog är logiskt med tanke på att agenten varit på JVM och kommer hem nu först.
Så Hannula är klar, men inte officiellt än, det skulle det bli i morgon fredag om inget oförutsett inträffar"

Skulle blivit klart idag, men något har väl hänt. Över helgen alternativt måndag kanske?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kentta »

android skrev:Wall of text
Undrar om detta laget inte blir lite dyrt, tänker då på Zacke, Tjärna Sr samt Kyle. Undrar hur mycket Kyle kostade när han var hos oss förra säsongen. Tellqvist kan nog tänka sig att gå ner rejält i lön, då han verkligen verkar vilja komma till oss. Säger som Salas att man verkligen längtar till nästa säsong, om allt klaffar så ser det ut att bli ett starkt lag då!

Men den backuppsättningen, de är andra bullar än idag det!
kaminor
Inlägg: 3260
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

android skrev:text
Timmy Pettersson kan du ju lägga till på listan över backar med DIF-anknytning.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2006-04-09
Ort: Tokyo, Japan.

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Remy Lebeau »

Kentta skrev:
android skrev:Wall of text
Undrar hur mycket Kyle kostade när han var hos oss förra säsongen.
Kyle lyfte knappast någon hög lön med tanke på att det var hans andra säsong på seniornivå. Bom-Bom ut och Kyle in borde nästan gå jämt ut om det skulle ske nästa säsong.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17485
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:
DIFRobbex skrev:Skulle vara intressant om DIF kunde gå ut och ge lite svar angående Hannula.
Eller är det bara något hockeykanalen har hittat på månne tro?
Har blivit besvarat tidigare, men det är ett muntligt avtal som gäller just nu. Saxat från en annan tråd;

"Marie Hallman skrev:
Anonym: om jag har förstått den info jag fick rätt så är de muntligt överens men har inte skrivit på pappren ännu, vilket nog är logiskt med tanke på att agenten varit på JVM och kommer hem nu först.
Så Hannula är klar, men inte officiellt än, det skulle det bli i morgon fredag om inget oförutsett inträffar"

Skulle blivit klart idag, men något har väl hänt. Över helgen alternativt måndag kanske?
Det är ju snustorrt i plånboken, Mika trodde kanske att DIF skulle ha råd att ge honom 100 000 i månaden i alla fall, om DIF inte ens klarar av det kan jag förstå om han hoppar på Frölunda med 3-4 gånger så hög lön.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9395
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:
Jim Morrison skrev:
DIFRobbex skrev:Skulle vara intressant om DIF kunde gå ut och ge lite svar angående Hannula.
Eller är det bara något hockeykanalen har hittat på månne tro?
Har blivit besvarat tidigare, men det är ett muntligt avtal som gäller just nu. Saxat från en annan tråd;

"Marie Hallman skrev:
Anonym: om jag har förstått den info jag fick rätt så är de muntligt överens men har inte skrivit på pappren ännu, vilket nog är logiskt med tanke på att agenten varit på JVM och kommer hem nu först.
Så Hannula är klar, men inte officiellt än, det skulle det bli i morgon fredag om inget oförutsett inträffar"

Skulle blivit klart idag, men något har väl hänt. Över helgen alternativt måndag kanske?
Det är ju snustorrt i plånboken, Mika trodde kanske att DIF skulle ha råd att ge honom 100 000 i månaden i alla fall, om DIF inte ens klarar av det kan jag förstå om han hoppar på Frölunda med 3-4 gånger så hög lön.
Tja, torrt är det väl men efter Nisses olyckliga händelse så går det nog. Försäkring?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst