Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Palmgren
Inlägg: 319
Blev medlem: 2007-09-13

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Palmgren »

Salas skrev:

Mer av den här viljan Widing! Ta en fight eller två för att komma igång.
Eller ännu hellre så här:
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2009-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Söder om Hovet

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Snazzi »

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Förening: Djurgårdens IF
Adress: Box 2, 121 25 Stockholm-Globen
Matchdatum: 2010-09-28
Mellan: AIK IF – Djurgårdens IF
Domare/anmälare: Lars-Johan Ryhed, domarsupervisor

BESLUT
Efter händelser i elitseriematchen mellan AIK IF och Djurgårdens IF den 28 september 2010 finner Disciplinnämnden följande.
Anmälan lämnas utan bifall.

BAKGRUND
Svenska Ishockeyförbundets Tävlingsnämnd har den 6 oktober 2010 hänskjutit ett ärende till Disciplinnämnden som avser supporterbråk och inkastande av föremål under elitseriematchen mellan AIK IF och Djurgårdens IF den 28 september 2010.
Av anmälan från domarsupervisor Lars-Johan Ryhed framgår att följande inträffade före och under matchen mellan AIK IF och Djurgården IF den 28 september 2010. Under nationalsången kastades en bengalisk eld in från kortsidan från en supporter som stod i Djurgården IF:s hejarklack. Vidare kastades ett större metallföremål in vid DIF-spelarnas utgång när domarteamet/spelarna lämnade isen och passerade inne i tunneln vid den andra periodpausen. Föremålet träffade spelartunneltaket. Lars-Johan Ryhed har härefter kompletterat anmälan med ytterligare en incident. Under spelarnas uppvärmning gjorde ett antal supportrar från DIF:s läktarsektion en rusning över ena långsidan fram till kortsidan där AIK:s supportrar stod. Flera av dessa personer var maskerade och försökte starta slagsmål mot AIK:s supportrar.
Disciplinnämnden har tagit del av den utredning som fanns tillgänglig hos Tävlingsnämnden, dvs. yttranden från AIK IF och Djurgårdens IF. Disciplinnämnden har berett dessa aktörer tillfälle att komma in med kompletterande synpunkter. Disciplinnämnden har även tagit del av filmsekvenser som åberopats av anmälaren.
I ärendet har vidare Svenska Hockeyligan AB beretts tillfälle att, i egenskap av ansvariga för säkerheten vid arrangemanget inge den händelserapport som upprättats under den aktuella elitseriematchen. Svenska Hockeyligan AB har dock inte tillställt Disciplinnämnden händelserapporten.
Djurgårdens IF har yttrat sig under handläggningen hos Disciplinnämnden och har bestritt ansvar för samtliga anmälda incidenter. Djurgårdens IF har till stöd för sitt bestridande anfört i huvudsak följande. När det gäller rusningen har det rört sig om cirka 15-20 personer som långsamt förflyttat sig över långsidan. De har inte kommit från Djurgårdens IF:s supportersektion utan ifrån en annan sektion och de har således haft okänd lagtillhörighet. Det går inte att fastställa att de hade tänkt starta ett slagsmål. Ett sådant agerande strider inte mot tävlingsbestämmelserna. När det sedan gäller den bengaliska elden är det Djurgården IF:s uppfattning att det är oklart varifrån den bengaliska elden kom. Det är inte sannolikt att den kom ifrån Djurgårdens IF:s supportersektion eftersom den i så fall måste ha kastats över ett skyddsnät. När det slutligen gäller det inkastade föremålet har säkerhetspersonalen inte noterat att något föremål har kastats in. Däremot kastade en ordningsvakt i periodpausen ner ett föremål som låg löst för att detta inte skulle kunna användas av supportergrupper. I vart fall går det inte att fastställa att det varit en DIF-anhängare som kastat föremålet.

SKÄL
Enligt 5 kap. 14 § SIF:s tävlingsbestämmelser är arrangerande och gästande förening ansvariga för sina respektive spelares, ledares och supporters uppförande i samband med och under en match. Såsom ansvarsreglerna i 5 kap. 14 § i tävlingsbestämmelserna är utformade föreligger ett strikt ansvar för en förening när det gäller egna supportrars uppförande. Detta innebär att Djurgårdens IF har ett mycket långtgående ansvar för incidenter som orsakas av dess supportrar.
Det kan till en början konstateras att Disciplinnämnden ser mycket allvarligt på de anmälda incidenterna som sedda för sig allvarligt skadar den svenska ishockeyn och dessutom innebär stor fara för såväl spelare, funktionärer som publik.
Vid bedömningen av om Djurgårdens IF ska fällas till ansvar för de anmälda händelserna ska det beaktas om det är tillräckligt utrett att det har varit Djurgårdens supportrar som har varit ansvariga för de aktuella incidenterna. Nedan behandlas varje anmäld händelse för sig.

Rusningen
Av anmälan och de filmsekvenser som Disciplinnämnden tagit del av framgår att ett antal personer rört sig snabbt över långsidan mot AIK-anhängarna. Vissa av personerna var maskerade och väl framme vid AIK-anhängarna måttade åtminstone en av dem slag mot en AIK-anhängare. Enligt Disciplinnämndens bedömning utgör detta ett sådant otillbörligt agerande som faller in under Tävlingsbestämmelserna 5:14. Däremot går det utifrån den åberopade utredningen i ärendet inte att säkert fastställa varifrån personerna i fråga kom. Mycket talar för att de kom ifrån en sektion som inte utgjorde supportersektion och det kan därför inte klarläggas att det rört sig om DIF-anhängare. Anmälan lämnas mot denna bakgrund utan bifall.

Den bengaliska elden
Utöver anmälan och AIK:s uppgifter finns det i ärendet ingen utredning som stödjer att den bengaliska elden kastades in från Djurgårdens IF:s supportersektion. Mot dessa uppgifter ska ställas att Djurgårdens IF bestritt att det var en Djurgårdssupporter som kastade in den bengaliska elden. Omständigheter som att det var ett skyddsnät uppsatt för supportersektionen och att det vore osannolikt att en Djurgårdsanhängare skulle kasta en bengalisk eld nära sitt eget lag talar enligt Djurgårdens IF:s mening emot att det varit fråga om en DIF-anhängare utan istället för att den kom från den näraliggande sittplatssektionen. I brist på någon annan utredning än anmälan lämnas anmälan i denna del utan bifall.

Det inkastade föremålet
Även i denna del saknas det utöver anmälan utredning som styrker att det kastats in ett föremål på spelartunneltaket från en DIF-anhängare. Det kan här noteras att AIK inte har uppmärksammat att ett föremål kastats in och att det finns motstående uppgifter från Djurgårdens IF att det visserligen kastades in ett föremål men att detta gjordes av en ordningsvakt i syfte att undvika att supportrar skulle använda sig av det. Mot dessa uppgifter är det enligt Disciplinnämndens bedömning inte utrett att det har kastats in ett föremål av en supporter som stod i DIF:s hejarklack. Anmälan lämnas således utan bifall även i denna del.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Salas »

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... n-i-globen

Att vi inte får böter för den inkastade bengalen förvånar mig, men vi får väl för ovanlighetens skull vara tacksamma över att inte alla beslut från disciplinnämnden går emot oss. Ishockeyns disciplinnämnd verkar för övrigt, även om jag tycker att lite böter inte vore så märkvärdigt, ha mer vett i skallen än vad fotbollens disciplinnämnd har. Hade den nämnden bedömt ärendet så hade vi troligtvis fått spela utan publik, fått två miljoner i böter, fått poängavdrag, och sist men inte minst så hade nämnden gett varje spelare i vårt lag en rejäl pungspark.

Jag tycker som sagt att det var märkligt att vi kom undan böter i samband med bengalen, men att dom ens utredde sekvensen där DFG gick över till aik klacken för att slåss gör mig riktigt jävla förbannad. Det är fan inte Djurgården Hockeys fel att aiks säkerthetsansvariga är helt jävla inkompetenta i säkerthetsplaneringen. Direkt när jag kom in på Globen så insåg jag direkt att det skulle bli minst ett slagsmål inne på arenan, och det dröjde sedan 10-15 minuter innan det var ett faktum. En IQ befriad kines hade kunnat planera säkerheten bättre än vad aik gjorde, så det är knappast vi som ska straffas om någon. Nu hände det ju inget så därför tycker jag inte heller att aik skulle ha fått något straff, men hade det blivit ett stort slagsmål så är det oavsett vem som startar det aiks ansvar att hejda slagsmålet som arrangör. Lyckas man inte hålla isär klackarna så bör man inte arrangera arrangemang på elitnivå.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Highwind »

Dags att toppa Hardy:

Ekman-Ottosson-Nilson
Widing-Krüger-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Cehlin
Kempe-Falk-Eriksson
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Enbom »

Highwind skrev:Dags att toppa Hardy:

Ekman-Ottosson-Nilson
Widing-Krüger-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Cehlin
Kempe-Falk-Eriksson
Toppning utan Brodin? Härligt.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Highwind »

Enbom skrev:
Highwind skrev:Dags att toppa Hardy:

Ekman-Ottosson-Nilson
Widing-Krüger-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Cehlin
Kempe-Falk-Eriksson
Toppning utan Brodin? Härligt.
Det viktigaste är 1:a kedjan. De bästa spelarna ska spela i samma kedja. Vilka som spelar i övrigt (Brodin eller övriga) är inte lika viktigt.
Janzoo
Inlägg: 1635
Blev medlem: 2010-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Janzoo »

Highwind skrev:
Enbom skrev:
Highwind skrev:Dags att toppa Hardy:

Ekman-Ottosson-Nilson
Widing-Krüger-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Cehlin
Kempe-Falk-Eriksson
Toppning utan Brodin? Härligt.
Det viktigaste är 1:a kedjan. De bästa spelarna ska spela i samma kedja. Vilka som spelar i övrigt (Brodin eller övriga) är inte lika viktigt.
Det är ganska viktigt vilka som spelar i de andra kedjorna. Spelare behöver rätt kemi för att spela tillsammans, och ett lag kan inte förlita sig på endast en kedja.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Mäklaren »

Ottosson är ingen förstacenter.

Mackan-Norman-Nisse
Widing-Krüger-Cehlin
Jimmie-Otto-Tjärna
Kempe/Brodin-Falk-Tim

Ragge-Honken
Josef-Kronwall
Printz-Oscar

Jag förstår inte varför Hardy envisas med att spela de två fyrtornen Kronwall och Printz i samma backpar. Kan inte bli annat än stillastående och trögt. Gillar min uppstättning bättre.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kentta »

Mäklaren skrev:Ottosson är ingen förstacenter.

Mackan-Norman-Nisse
Widing-Krüger-Cehlin
Jimmie-Otto-Tjärna
Kempe/Brodin-Falk-Tim

Ragge-Honken
Josef-Kronwall
Printz-Oscar

Jag förstår inte varför Hardy envisas med att spela de två fyrtornen Kronwall och Printz i samma backpar. Kan inte bli annat än stillastående och trögt. Gillar min uppstättning bättre.
Smäll ihop ett par PP uppsättningar också, eftersom du gnällde lite på mina :wink:
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Highwind »

Vi behöver i alla fall en "leading-line" som visar vägen genom att dominera på isen. Det ger energi åt dom andra kedjorna.

Ottosson har varit våran ledande center sedan 2005/2006 och har kapiciteten att vara det även detta år.

Ekman-Ottosson-Nilson.

Som sagt.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Mäklaren »

Kentta skrev:
Mäklaren skrev:Ottosson är ingen förstacenter.

Mackan-Norman-Nisse
Widing-Krüger-Cehlin
Jimmie-Otto-Tjärna
Kempe/Brodin-Falk-Tim

Ragge-Honken
Josef-Kronwall
Printz-Oscar

Jag förstår inte varför Hardy envisas med att spela de två fyrtornen Kronwall och Printz i samma backpar. Kan inte bli annat än stillastående och trögt. Gillar min uppstättning bättre.
Smäll ihop ett par PP uppsättningar också, eftersom du gnällde lite på mina :wink:
:wink:
Som du vill:

Nisse-Norman-Mackan
Ragge-Widing

Tjärna-Krüger-Cehlin
Boumedienne-Honken
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Salas »

Jag tycker att vi borde ställa upp med följande spelare i PP (när Ragge är med).

Ragge - Honken
Nilson - Tjärnqvist - Widing

Detta ska vara den producerande kedjan. Tre st med bra skott tillsammans med Ragge som sprider lugn och trygghet, samtidigt som han kan avlossa bössan vid läge. Tjärnqvist parkerar framför mål och är given i första PP formationen oavsett medspelare. Tjärnqvist ska spela så mycket som han orkar i PP.

Boumedienne - Kronwall
Krüger - Brodin/Ölvestad - Ekman

2 backar med potential för att stänka dit någon puck. Krüger ska stå för passningarna och Ekman ska vara målskytten i formationen. Vem som ska stå framför mål är svårt att säga, men jag skulle faktiskt vilja se Brodin där. Ölvestad är inte i närheten av den nivån han hade ifjol och Brodin med sin inställning hade nog kunnat göra ett bättre jobb framför mål där han skulle gå in och röja helt orädd som alltid.
fidyekcoh
Inlägg: 110
Blev medlem: 2010-05-10

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av fidyekcoh »

Hur ska Hardy få igång laget? Har spelarna tappat tron på spelsystemet, eller passar dagens lagbygge helt enkelt inte in i det?

Många frågor att fundera på för tränar-trojkan. Bestäm fasta femmor nu och låt dom spela ihop sig. Spelarna måste hitta kemin som gör att glädjen och tron på det man gör kommer tillbaka.

Långa stunder har det sett vilje- och energilöst ut. Detta tror jag beror på att vi tappade många viktiga lagspelare och ersatte med individualister. Man ansåg att #44 var för dyr för de poäng han gjorde men vad är då Widing? Ser man till helheten tror jag också att Danielsson gjorde mer nytta.

Hoppas och tror att coacherna är skickliga nog att få ihop det här ändå; till ett fungerande lag där man jobbar stenhårt för varann.

Nilson-Krüger-Cehlin
Bom-Kronwall

Ekman-Otto-Kempe
Ragge(Lassen)-Holmqvist

Widing-Norman-Tjärna
Printz-Eklund

Ölvestad-Falk-Fimpen

Brodin - Tim

Korta, intensiva byten på 5 forwardspar där vi ska pumpa slut på motståndarna.
DIFFred
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-02-21

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av DIFFred »

Jag tror inte riktigt på att vi ska spela med fem forwardspar. Jag är absolut ingen expert men jag tror snarare att vi ska rulla på mindre folk, få spelarna att hitta sina roller.

Jag hade formerat laget på detta sätt.

Tjärnqvist - Ottosson - Nilson
Ekman - Krüger - Widing
Eriksson - Norman - Cehlin
Ölvestad - - Brodin (Nej, ingen renodlad checkingline utan mer att övriga kedjor känns som bäst komponerat om man ser till varje individs spetskvalitet).

Kommentar:
Det känns som att vi har en oerhörd bred trupp, för jag placerar Brodin i en fjärdekedja och jag tycker att han har presterat riktigt bra hittills. Samt att jag lämnar Kempe, Fimpen och Falk utanför truppen. Det är svårt.
Även om t. ex Daniel Widing har börjat nästintill katastrofalt, sett till poänggörande, så tror jag att vi i ett längre perspektiv får ett bättre lag med han spelandes i en av de två förstakedjorna. Då blir det två stycken kedjor med riktigt fina offensiva kvalitéer, samt en tredjekedja som kan in och snurra och avlasta.
Dock har jag svårt att se att dessa kedjor blir till verklighet.

För övrigt tycker jag att vi har ett av de bästa lagen på många år men är som många andra väldigt orolig över målvaktssidan. Men Mark känns som förstamålvakten i nuläget.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Caveman »

DIFFred skrev:Jag tror inte riktigt på att vi ska spela med fem forwardspar. Jag är absolut ingen expert men jag tror snarare att vi ska rulla på mindre folk, få spelarna att hitta sina roller.

Jag hade formerat laget på detta sätt.

Tjärnqvist - Ottosson - Nilson
Ekman - Krüger - Widing
Eriksson - Norman - Cehlin
Ölvestad - - Brodin (Nej, ingen renodlad checkingline utan mer att övriga kedjor känns som bäst komponerat om man ser till varje individs spetskvalitet).

Kommentar:
Det känns som att vi har en oerhörd bred trupp, för jag placerar Brodin i en fjärdekedja och jag tycker att han har presterat riktigt bra hittills. Samt att jag lämnar Kempe, Fimpen och Falk utanför truppen. Det är svårt.
Även om t. ex Daniel Widing har börjat nästintill katastrofalt, sett till poänggörande, så tror jag att vi i ett längre perspektiv får ett bättre lag med han spelandes i en av de två förstakedjorna. Då blir det två stycken kedjor med riktigt fina offensiva kvalitéer, samt en tredjekedja som kan in och snurra och avlasta.
Dock har jag svårt att se att dessa kedjor blir till verklighet.

För övrigt tycker jag att vi har ett av de bästa lagen på många år men är som många andra väldigt orolig över målvaktssidan. Men Mark känns som förstamålvakten i nuläget.
Kempe har varit bättre än Fimpen, Falk, Tim & Brodin om man nu ska prata om spelarna i 3:e & 4:e- kedjorna, men det är fler han har varit bättre än i dagens lag. Därför tycker jag det är konstigt att du lämnar honom utanför laget, det finns många andra spelare som borde hamna där.
Skriv svar