Micke Nylander skrev:Ett argument jag läst är att det inte är på grund av de dåliga publiksiffrorna DIF förlorar pengar, utan för att man inte får någonting vid kringförsäljningen. Då ska man tänka på följande:
Jag antar att du syftar på det jag har skrivit.
När jag har skrivit kringförsäljning så menade jag inte försäljningen av T-Shirts med flames på eller nyckelringar. Där kommer vi aldrig att kunna konkurrera med fbk som är ledande på den fronten av den enkla anledningen att de verkar inte skämmas över att gå runt i lilagula (snart svart och vita/gröna) prylar. Finns få saker i shopen jag skulle tänka mig att gå runt i. Jag har köpt lite Golfprylar och sånt. Men där går gränsen för mig.
Men det jag var ute efter är försäljningen av dricka, chokladboll, korv, öl osv.
Framförallt dricka är det riktigt bra marginaler på.
Jag vet själv hur det är när jag går med brorsan eller vänner och bekanta, man köper tillbehör för summor som i stort sett är detsamma som biljettpriset.
Visst vi får 5% i "DIF-puben". Men det är småpengar. Nu har jag svårt att se arenabolaget ge ifrån sig en kassako som mat och dryckförsäljningen är. Men vi MÅSTE jobba stenhårt på detta.
Jag har för mig att vi förlorade en upphandling för något år sen för att vi inte "hann" få ihop ett bud. Det är en mindre skandal.
Annars finns det inte så mkt vi kan göra annat än att ha rimliga priser, roliga evenemang samt bra förutsättningar för klacken.
Men om det räcker till SM-Guld 2010 samt 10 miljoner på banken?
Inte på långa vägar...
För att kommentera det sportsliga lite kort, visst är det att vi satsar på ungdomarna. Men det är inget hållbart koncept. Så fort det kommer fram en bra ungdom så kommer han att ryka till andra sidan. För att verkligen kunna utmana om Guldet så krävs det att stommen i laget består av lite äldre spelare som inte är intressant för NHL eller redan varit där och valt att komma hem. Men för att kunna ha ett sådant lag så krävs det pengar och vi är tillbaks på ruta ett igen.