SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
#10
Inlägg: 13061
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av #10 »

Praetori skrev: 2021-02-18 21:09:23 Man skulle ju vilja att vi testade att ALLTID ha en gubbe vid sargen vid blålinjen HELA tiden när vi är i anfallszon.
Alla motståndare varenda jäkla match kan slå pucken längs sargen och ut. När vi försöker står det en gubbe där... just saying.
Våra backar är för tröga för att fatta det i båda zonerna
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av DRC »

Skulle man torskat någon av de tre senaste så var väl den här matchen den bästa att torska.

Rögle har inte släppt något friläge eller två mot etta emot sig. Men fått tre friläge och säkert lika många två mot ettor.

Rögle klarar stänga slottet i egen zon i princip varje gång de befinner sig där. Men haft ensam picnic framför Mantas ett par gånger per period.

Att vi torskar kan jag ta men att pappskallarna i båset iallafall inte kunnat rätta till markeringsmissarna i egen zon är hårresande.
Användarvisningsbild
ken1968
Inlägg: 1568
Blev medlem: 2011-10-28

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av ken1968 »

Mattias_87 skrev: 2021-02-18 21:08:37 Fyra raka bortamatcher nu mot:
Luleå
Örebro
Malmö
Frölunda

Vinner vi en av dessa får man vara glad.
1 eller 2 poäng i dessa är nog max kan få ut i dessa. och då kommer vi bara va 3-6 poäng från botten igen
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Högström spelar som vanligt sin bästa hockey på våren. Kung.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4742
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av diftobbe89 »

Mattias_87 skrev: 2021-02-18 21:08:37 Fyra raka bortamatcher nu mot:
Luleå
Örebro
Malmö
Frölunda

Vinner vi en av dessa får man vara glad.
Skönt. Lovar att vi skräller i någon av matcherna. Vi vann både i Göteborg och Örebro senast om jag inte är helt ute och cyklar.
Spela fult
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av Praetori »

#10 skrev: 2021-02-18 21:11:06
Praetori skrev: 2021-02-18 21:09:23 Man skulle ju vilja att vi testade att ALLTID ha en gubbe vid sargen vid blålinjen HELA tiden när vi är i anfallszon.
Alla motståndare varenda jäkla match kan slå pucken längs sargen och ut. När vi försöker står det en gubbe där... just saying.
Våra backar är för tröga för att fatta det i båda zonerna
Nej det är garanterat direktiv för att få det mer "framåtlutat". Du gör inga mål från sargblå.
Men jag är evinnerligt trött på att forwards skall vända och vända och vända och vända och vända vid sarg och sedan misslyckas med att involvera backar som hamnar i lägen där de inte kan pincha när motståndarna vinner puck.

Vi behöver alternativ B inbyggt i spelsystemet för att inte vara så förutsägbara.
Sluta lägg tid på avancerade platsbyten och hokus-pokus som funkar med NHL-lirare och hitta enkla varianter som ställer motståndarnas läsning av oss.

Med det sagt så spelar vi helt ok denna match men vi är taktiskt oförmögna att rå på Rögle med medstuds.
Senast redigerad av Praetori den 2021-02-18 21:19:53, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
#10
Inlägg: 13061
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av #10 »

Praetori skrev: 2021-02-18 21:16:55
#10 skrev: 2021-02-18 21:11:06
Praetori skrev: 2021-02-18 21:09:23 Man skulle ju vilja att vi testade att ALLTID ha en gubbe vid sargen vid blålinjen HELA tiden när vi är i anfallszon.
Alla motståndare varenda jäkla match kan slå pucken längs sargen och ut. När vi försöker står det en gubbe där... just saying.
Våra backar är för tröga för att fatta det i båda zonerna
Nej det är garanterat direktiv för att få det mer "framåtlutat". Du gör inga mål från sargblå.
Men jag är evinnerligt trött på att forwards skall vända och vända och vända och vända och vända vid sarg och sedan misslyckas med att involvera backar som hamnar i lägen där de inte kan pincha när motståndarna vinner puck.

Vi behöver alternativ B inbyggt i spelsystemet för att inte vara så förutsägbara.
Sluta lägg tid på avancerade platsbyten och hokus-pokus som funkar med NHL-lirare och hitta enkla varianter som ställer motståndarnas läsning av oss.
Ja men det kan då fan inte vara ett direktiv att i egen zon lägga den i rundeln upp till motståndarbackar
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av Praetori »

#10 skrev: 2021-02-18 21:19:50
Praetori skrev: 2021-02-18 21:16:55
#10 skrev: 2021-02-18 21:11:06
Praetori skrev: 2021-02-18 21:09:23 Man skulle ju vilja att vi testade att ALLTID ha en gubbe vid sargen vid blålinjen HELA tiden när vi är i anfallszon.
Alla motståndare varenda jäkla match kan slå pucken längs sargen och ut. När vi försöker står det en gubbe där... just saying.
Våra backar är för tröga för att fatta det i båda zonerna
Nej det är garanterat direktiv för att få det mer "framåtlutat". Du gör inga mål från sargblå.
Men jag är evinnerligt trött på att forwards skall vända och vända och vända och vända och vända vid sarg och sedan misslyckas med att involvera backar som hamnar i lägen där de inte kan pincha när motståndarna vinner puck.

Vi behöver alternativ B inbyggt i spelsystemet för att inte vara så förutsägbara.
Sluta lägg tid på avancerade platsbyten och hokus-pokus som funkar med NHL-lirare och hitta enkla varianter som ställer motståndarnas läsning av oss.
Ja men det kan då fan inte vara ett direktiv att i egen zon lägga den i rundeln upp till motståndarbackar
Nej men motståndarna gör ju det eftersom det är ett surefire-way att ta ut pucken när DIF får bett i zon.
Skulle vi (till och från, mer än 50% av fallen) sätta backarna liiite djupare men längs sarg och ha centern högre upp (återigen inte hela tiden men som plan B) så skulle vi kunna bryta de förutsägbara mönstren. Rögle slår oss inte för att de är bättre spelare för spelare utan för att de är ödmjuka och smarta.
Senast redigerad av Praetori den 2021-02-18 21:29:24, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Mattias_87 skrev: 2021-02-18 21:08:37 Fyra raka bortamatcher nu mot:
Luleå
Örebro
Malmö
Frölunda

Vinner vi en av dessa får man vara glad.
Bara vi inte ger MIF 3p, så skiter jag i resten

Vi snittar fortfarande ynka 2 mål framåt per match 2021, det är svårt att vinna matcher då.
Tror vi tar max 6p till, det räcker till ingenmansland, minst.

Men ärligt talat, jag skiter helt i Slutspel denna gång, det är inte värdiga förutsättningar, tycker (nästan) lite synd om de lag som tar Guldet.
Hur jävla avslaget kan det bli liksom, kolla på MFF:s fotbollsguld, inget man i känslan kommer minnas som ett guld
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
daaviid
Inlägg: 4043
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av daaviid »

Ok, det var Östman som tog avslutet. Han kanske kan räknas som en halv junior.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4325
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av förevigtdjurgården »

Tycker ändå vi i spelet står upp helt okej, mycket bättre än jag förväntat mig, faktiskt.

Vi har inte riktigt de individuella skillsen som krävs för att ta vara på de lägen vi skapar, när vi väl skapar dem, och lyckas heller inte riktigt förvalta jätteläget vi har i andra när vi maler ner Rögle och har dem i zon i typ 2 minuter med samma backpar.

Å andra sidan spelar vi i princip i olika ligor. Kan vi hålla uppe arbetsinsatsen framgent är jag absolut inte nervös för något kval.
Vila i Frid, DIF Hockey.
BigJ
Inlägg: 2209
Blev medlem: 2014-01-16

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av BigJ »

Känns väl ändå som att kedjan med Dick, Rakshani och Stoa borde kunna vara en toppkedja i SHL och stundtals så snurrar de ju ganska friskt i anfallszon, lite hetare in på mål bara.

Tyvärr var ju ungdomskedjan helt under isen idag och Rifalk överglänste ju tyvärr Armalis.

Verkar som att de satsar allt på Armalis nu och inte att man turas om mellan målvakterna. Lite synd kan jag tycka då Svedberg lirat bra de sista matcherna han stod och bevisligen är en mycket bra målvakt. Armalis var ju dock strålande fram till han blev pååkt så det är väl det tränarna hoppas ska komma tillbaka.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

BigJ skrev: 2021-02-18 22:32:03 Känns väl ändå som att kedjan med Dick, Rakshani och Stoa borde kunna vara en toppkedja i SHL och stundtals så snurrar de ju ganska friskt i anfallszon, lite hetare in på mål bara.

Tyvärr var ju ungdomskedjan helt under isen idag och Rifalk överglänste ju tyvärr Armalis.

Verkar som att de satsar allt på Armalis nu och inte att man turas om mellan målvakterna. Lite synd kan jag tycka då Svedberg lirat bra de sista matcherna han stod och bevisligen är en mycket bra målvakt. Armalis var ju dock strålande fram till han blev pååkt så det är väl det tränarna hoppas ska komma tillbaka.
Tycker också det är märkligt att man lägger alla ägg i en korg med Mantas.
Som du säger, tror de hoppas på att han ska återfå höstformen.
Men Svedberg har varit minst lika bra efter jul.

Jag skulle alternerat, typ stå 2 var och sedan byta. Sedan om någon kliver fram och storspelar kan man ju gå på det. Men Mantas gör i mina ögon en jättetavla igår och på det andra målet säljer han sig billigare än....tja.
Han kastar då ut vänsterbenet på chans och skapar en stor lucka att lägga in pucken på.

Sedan räddar han ju mycket också, men det gör ju även Svedberg. :)
BigJ
Inlägg: 2209
Blev medlem: 2014-01-16

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av BigJ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-02-19 06:57:49
BigJ skrev: 2021-02-18 22:32:03 Känns väl ändå som att kedjan med Dick, Rakshani och Stoa borde kunna vara en toppkedja i SHL och stundtals så snurrar de ju ganska friskt i anfallszon, lite hetare in på mål bara.

Tyvärr var ju ungdomskedjan helt under isen idag och Rifalk överglänste ju tyvärr Armalis.

Verkar som att de satsar allt på Armalis nu och inte att man turas om mellan målvakterna. Lite synd kan jag tycka då Svedberg lirat bra de sista matcherna han stod och bevisligen är en mycket bra målvakt. Armalis var ju dock strålande fram till han blev pååkt så det är väl det tränarna hoppas ska komma tillbaka.
Tycker också det är märkligt att man lägger alla ägg i en korg med Mantas.
Som du säger, tror de hoppas på att han ska återfå höstformen.
Men Svedberg har varit minst lika bra efter jul.

Jag skulle alternerat, typ stå 2 var och sedan byta. Sedan om någon kliver fram och storspelar kan man ju gå på det. Men Mantas gör i mina ögon en jättetavla igår och på det andra målet säljer han sig billigare än....tja.
Han kastar då ut vänsterbenet på chans och skapar en stor lucka att lägga in pucken på.

Sedan räddar han ju mycket också, men det gör ju även Svedberg. :)
Ja sedan Armalis kom tillbaka tycker inte jag att han överglänst Svedberg på ngt sätt. Borde väl vara mycket bättre att bägge får stå matcher så bägge är igång om den andra åker på en skada t.ex och ännu viktigare att bägge har chans att visa vem som ska vara förstemålvakt när ett eventuellt slutspel börjar.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 20/21: Djurgårdens IF - Rögle 18/2 - 2021

Inlägg av Praetori »

förevigtdjurgården skrev: 2021-02-18 22:03:14 Å andra sidan spelar vi i princip i olika ligor. Kan vi hålla uppe arbetsinsatsen framgent är jag absolut inte nervös för något kval.
Förvisso hade Rögle verkligen spetsen tillbaka mot oss även om just de var rätt bleka.
MEN bortsett dessa så borde inte Rögle, spelare för spelare vara ett bättre lag än DIF. Å andra sidan borde HV aspirera på guldet med tanke på vad de har på pappret.
Årets säsong är helt enkelt inte så enkel.

Jag är mest intresserad av hur mycket vi kan höja oss till åttondelar och möjligheten vidare. Både Mantas men framförallt Svedberg har förmågan att bli som bäst när pressen är som störst och det gäller ett antal andra DIF-spelare som Högga, Dick och Rhett som verkligen kan göra skillnad.
Rögle å andra sidan har en rent av katastrofal slutspelsrutin. Det enda man kan säga med säkerhet är att lag som Färjestad och Frölunda aldrig är att räkna ut bör det börjar vankas slutspel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar