SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Grabben från Söder »

förevigtdjurgården skrev:
rikkard skrev:Seger borta! Varför är alla så negativa. Var beredd att satsa 1000 på LHC inför match. Från 2-5 och 1-7 till seger. Tycker ibland att det är lite bajenvibbar härinne. ”Det viktiga är inte resultaten, utan att det ser snyggt ut”. Jag är hellre Luleå än LIF. Hellre smarta segrar än snygga förluster ;). Och att säga att Luleå bara har medstuds (2 säsonger i rad) är löjligt. Det är inte bara laget som har svårt att förlika sig med att vi är ett blåställslag och inte ett lirarlag (som Robert uttryckte det) utan många härinne lever kvar i samma föreställning. För egen del är jag nöjd. Äntligen spelar vi ett realistiskt bortaspel!
Jag kan omöjligen tala för alla, men för egen del handlar det ungefär exakt 0 procent om att vi inte "lirar" hem alla poängen, och flertalet gånger procent mer om det faktum att vi släpper till 5-6 solklara målchanser - där visst, vi kanske bygger Svedbergs självförtroende och han gör många rena idioträddningar - trots att vi spelar med defensiv inriktning.

Jag är självklart nöjd med att vi tar 2 poäng, menar att vi slarvar bort fullpotten och önskar ändå att det hade sett mer stabilt ut.
Fast hur slarvar vi bort 3p? Vi stänger ner Linköping i princip nästan hela sista perioden och sen har dom en turlig puck i mål? Dom som har tur, inte vi som slarvar.
Manijock
Inlägg: 7785
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Manijock »

Nästa omgång:

Djurgården - Luleå
Växjö - Frölunda
HV71 - Oskarshamn

Vi kommer pga dagens poängtapp och vår genanta målskillnad redan då ligga på 7e plats. En realistiskt Djurgårdsplats nu ändå. Hemmafördel mot Växjö att vänta och sen om avancemang där, Skellefteå och sorti i kvarten. Tack för mig!
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av förevigtdjurgården »

Grabben från Söder skrev:
förevigtdjurgården skrev:
rikkard skrev:Seger borta! Varför är alla så negativa. Var beredd att satsa 1000 på LHC inför match. Från 2-5 och 1-7 till seger. Tycker ibland att det är lite bajenvibbar härinne. ”Det viktiga är inte resultaten, utan att det ser snyggt ut”. Jag är hellre Luleå än LIF. Hellre smarta segrar än snygga förluster ;). Och att säga att Luleå bara har medstuds (2 säsonger i rad) är löjligt. Det är inte bara laget som har svårt att förlika sig med att vi är ett blåställslag och inte ett lirarlag (som Robert uttryckte det) utan många härinne lever kvar i samma föreställning. För egen del är jag nöjd. Äntligen spelar vi ett realistiskt bortaspel!
Jag kan omöjligen tala för alla, men för egen del handlar det ungefär exakt 0 procent om att vi inte "lirar" hem alla poängen, och flertalet gånger procent mer om det faktum att vi släpper till 5-6 solklara målchanser - där visst, vi kanske bygger Svedbergs självförtroende och han gör många rena idioträddningar - trots att vi spelar med defensiv inriktning.

Jag är självklart nöjd med att vi tar 2 poäng, menar att vi slarvar bort fullpotten och önskar ändå att det hade sett mer stabilt ut.
Fast hur slarvar vi bort 3p? Vi stänger ner Linköping i princip nästan hela sista perioden och sen har dom en turlig puck i mål? Dom som har tur, inte vi som slarvar.
Vi snor, för det första, möjligheten att ens ta tre poäng enkom genom totalt sett två bra offensiva aktioner i en hel ishockeymatch frånsett det enda PP vi fick. Det i kombination med Svedbergs rent magiska in-the-zone-spel ikväll borde ha räckt för att kunna freda målet hela vägen.

Vi slarvar in Linköpings första mål, och vi slarvar in Linköpings andra mål. Det handlar inte om tur, eller inte tur, utan bristfällig sortering och i fallet av 2-2-målet en extremt oorganiserad defensiv tekning.
Vila i Frid, DIF Hockey.
rikkard
Inlägg: 1294
Blev medlem: 2007-01-26

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av rikkard »

Manijock skrev:
EspenK skrev:
Manijock skrev:
EspenK skrev:Väntat! Så sjukt dålig coaching. Där tappade vi chansen att gå ikapp topp tre.
Haha va? Vi jagar topp 6?
Haha själv? Vi kommer väl hellre topp tre eller ännu hellre topp 2 med vårat borta/hemma facit.
Jag skulle gärna vinna 100 000 000 kr på Lotto, men vissa saker är bara drömmar. Vi har tre lag bakom oss som är bättre. Vår nuvarande placering är ett rån och så fan en överprestation. Vi måste titta bakåt. Frölunda lär gå rent, så dem får vi släppa. Hv får lira 80% av sina matcher i PP. Sällsynt förfördelade i den här serien. Bara att släppa. Sen kommer Örebro, o där kanske vi kan klara oss. Men vilka möter vi helst, Malmö eller Växjö. Med hemmafördel kan vi klara bägge. Men Malmö känns som ett litet boogey-team.

Så sjukt att se lag som Frölunda och Hv ligga bakom oss. Surrealistiskt! Som att Detroit skulle ligga före Tampa och Washington.
Ditt tolkningsföreträde och härskartekniker är irriterande. Varför hålla på att förlöjliga den som tänker annorlunda än du. Räcker inte argumenten till?
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Donkels-2.0 »

Manijock skrev:Nästa omgång:

Djurgården - Luleå
Växjö - Frölunda
HV71 - Oskarshamn

Vi kommer pga dagens poängtapp och vår genanta målskillnad redan då ligga på 7e plats. En realistiskt Djurgårdsplats nu ändå. Hemmafördel mot Växjö att vänta och sen om avancemang där, Skellefteå och sorti i kvarten. Tack för mig!
Nu är det inte det här poängtappet enkom som ställer till det men det är inte över förrän den feta damen tagit ton
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11874
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Donkels-2.0 skrev:
Manijock skrev:Nästa omgång:

Djurgården - Luleå
Växjö - Frölunda
HV71 - Oskarshamn

Vi kommer pga dagens poängtapp och vår genanta målskillnad redan då ligga på 7e plats. En realistiskt Djurgårdsplats nu ändå. Hemmafördel mot Växjö att vänta och sen om avancemang där, Skellefteå och sorti i kvarten. Tack för mig!
Nu är det inte det här poängtappet enkom som ställer till det men det är inte över förrän den feta damen tagit ton
Näh, precis.
Tror vi tar en och annan poäng mot både luleå och rögle, vi är trots allt ett annat lag på Hovet

HV slår Fisk, det kan räcka
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
daaviid
Inlägg: 4223
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av daaviid »

Grabben från Söder skrev:Oskarshamn tar det till förlängning mot Örebro också. Så vi är alltså det enda laget av de fyra topplagen som tog full pott
Ja, förutom den lilla detaljen att vi inte tog full pott. :wink:
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Donkels-2.0 »

Lee Harvey Oswald skrev:
Donkels-2.0 skrev:
Manijock skrev:Nästa omgång:

Djurgården - Luleå
Växjö - Frölunda
HV71 - Oskarshamn

Vi kommer pga dagens poängtapp och vår genanta målskillnad redan då ligga på 7e plats. En realistiskt Djurgårdsplats nu ändå. Hemmafördel mot Växjö att vänta och sen om avancemang där, Skellefteå och sorti i kvarten. Tack för mig!
Nu är det inte det här poängtappet enkom som ställer till det men det är inte över förrän den feta damen tagit ton
Näh, precis.
Tror vi tar en och annan poäng mot både luleå och rögle, vi är trots allt ett annat lag på Hovet

HV slår Fisk, det kan räcka
Fisk verkar dessutom av skottstatistiken att döma haft fru Fortuna med sig ikväll
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Hawk
Inlägg: 1543
Blev medlem: 2006-09-06
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Munkedal västkusten

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Hawk »

En sak jag inte blir riktigt klok på, är varför i helvete vi alltid ska spela på att försvara ledning i 3:e perioden! Ok om vi leder med typ 3 mål, men som ikväll när det står 1-2 varför?? Tycker att det har sett ut så här under större delen av säsongen. Är det att spelarna går in i något safe mode, eller är det order från tränarna?

Skönt med bortavinst och 2 poäng är bättre än både 0 och 1... :?
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Johanneshov »

Manijock skrev:Nästa omgång:

Djurgården - Luleå
Växjö - Frölunda
HV71 - Oskarshamn

Vi kommer pga dagens poängtapp och vår genanta målskillnad redan då ligga på 7e plats. En realistiskt Djurgårdsplats nu ändå. Hemmafördel mot Växjö att vänta och sen om avancemang där, Skellefteå och sorti i kvarten. Tack för mig!
Det sorgliga är att folk inte är beredda att hålla med om att det är en realistisk placering för oss. Att ens ligga på slutspelsplats med den nivå vi spelat på den senaste tiden är ett under. Jag vet inte om ligan blivit sämre (men det måste den ha blivit efter utökningen) eller om jag blivit äldre, grinigare och bara jävligt bitter.

Kul att se att Dicken är igång och faktiskt visar glädje när han gör mål. Vi behöver ha honom på bra humör nu!
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Donkels-2.0 »

Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Pissmatch.

Plus för poängen, Hank, SVEDBERG & DICK.

Trendbrott?
Poängmässigt ja, inte riktigt spelmässigt.
Vi möter serietolvan men är fortfarande otroligt bleka

Dumt att vi gav bort den här poängen, skulle varit skönare med 4p ner till Fisk
Onekligen men man får vara glad att vi inte skämde ut oss på bortaplan som vi tyvärr haft för vana att göra på sistone
Ceterum censeo Solna esse delendam
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Donkels-2.0 »

DIFLuWi skrev:Varför får little dra klubban i plexit?
Du menar Brock Tiny...
Ceterum censeo Solna esse delendam
Manijock
Inlägg: 7785
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Manijock »

rikkard skrev:
Manijock skrev:
EspenK skrev:
Manijock skrev:
EspenK skrev:Väntat! Så sjukt dålig coaching. Där tappade vi chansen att gå ikapp topp tre.
Haha va? Vi jagar topp 6?
Haha själv? Vi kommer väl hellre topp tre eller ännu hellre topp 2 med vårat borta/hemma facit.
Jag skulle gärna vinna 100 000 000 kr på Lotto, men vissa saker är bara drömmar. Vi har tre lag bakom oss som är bättre. Vår nuvarande placering är ett rån och så fan en överprestation. Vi måste titta bakåt. Frölunda lär gå rent, så dem får vi släppa. Hv får lira 80% av sina matcher i PP. Sällsynt förfördelade i den här serien. Bara att släppa. Sen kommer Örebro, o där kanske vi kan klara oss. Men vilka möter vi helst, Malmö eller Växjö. Med hemmafördel kan vi klara bägge. Men Malmö känns som ett litet boogey-team.

Så sjukt att se lag som Frölunda och Hv ligga bakom oss. Surrealistiskt! Som att Detroit skulle ligga före Tampa och Washington.
Ditt tolkningsföreträde och härskartekniker är irriterande. Varför hålla på att förlöjliga den som tänker annorlunda än du. Räcker inte argumenten till?
Absolut inte min mening. Önskar att jag vore mer optimistiskt lagd som vissa av er. Så en förlöjling är det absolut inte tal om. Ledsen om du uppfattat det så.

Men trodde verkligen att ingen som sett oss senaste tiden drömde om att klättra när vi i själva verket redan ligger ett par placeringar över våran förmåga. Förvånade och snudd på chockade mig.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11874
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIFLuWi skrev:Varför får little dra klubban i plexit?
Tror man gör bedömningen där att missnöjet var riktat mot honom själv/#89 var en vägg.

Är det i frustration över domslut, jag då ska det ofta "uppfostras"
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13753
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 19/20: Linköping - Djurgårdens IF 3/3 2020

Inlägg av Praetori »

Johanneshov skrev: Det sorgliga är att folk inte är beredda att hålla med om att det är en realistisk placering för oss. Att ens ligga på slutspelsplats med den nivå vi spelat på den senaste tiden är ett under. Jag vet inte om ligan blivit sämre (men det måste den ha blivit efter utökningen) eller om jag blivit äldre, grinigare och bara jävligt bitter.
Det är jäkligt enkelt att bara minnas bottenmatcherna. Vi har gjort ett gäng riktigt bra insatser under året också som gör att vi ligger där vi ligger. Högstanivån i laget är så pass mycket högre än lägstanivån (annars hade vi legat längre ner i tabellen).
Till och med när vi hade en formsvacka och Luleå gick som tåget så var norrlänningarna rejält pressade när vi möttes. När vi gick bra blev vi i omvänd ordning besegrade av Malmö. Det är inte alltid logiskt hur matcherna slutar men tabellen ljuger sällan efter så många omgångar.

Jag tycker det är helt uppenbart att vi varit störda av skador och olyckliga omständigheter hela säsongen vilket skapat rejält med kaos i kedjorna. Det är först nu på slutet som man kunnat rulla på någorlunda men trots det så har det varit bortfall som gör att det det i princip VARJE match 1-2 kedjor som är annorlunda (Berglund borta eller Ågren borta osv) vilket garanterat får en effekt på spelet i stort. Det märks framförallt i att vi är ryckiga i det konsekventa spelet med markeringsmisstag och taktiska misstag som leder till förlorade målchanser eller öppningar för motståndarna (synken saknas) samt vår bedrövliga målskillnad jämfört med övriga topplag.

Jämför med LHC som har spelat riktigt bra hockey men saknar synk mellan spelarmaterial och spelidé (lite för tunna på bredden för att hålla i pucken och bara ett fåtal som man sätter pucken på för målchanser istället för att bomba mer). Som LHC spelat borde de ligga betydligt högre men i slutändan är det gjorda mål och vunna matcher som räknas.

Såg för övrigt en intervju med Robertsson där han förvisso gått in i den mentala verktygsbubblan att de var "bättre" för att sätta tonen och ingjuta självförtroende i truppen, men ändå hade en poäng om DIFs spel. Vi blir väldigt passiva och "trötta" i egen zon om man sätter hög press vilket är helt sant. I övrigt har nästan alla "underdog" lag som vi mött sagt och gjort samma sak. De vet att vi vill göra strukturerade uppspel och hålla i pucken snarare än att kriga över pucken över hela banan och därför satsar de 90% av sin energi på att pressa. Bättre lag som Frölunda, Kaffe, Skellefteå mfl koncentrerar sig bara på sitt eget spel och mot dem så är vi inte lika tafatta.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar