SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11860
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Buford skrev:
minalman skrev:En avstängning mot joel är nog bara tändvätska för fisk just nu. Bättre att låta honom åka runt och vara rädd för vad vi tänkt ut för specialbehandling, plus att han helt säkert har domarnas blickar på sig nu.
Helt rätt! Hellre Hitte-Joel på isen än att fisk istället sätter in någon som faktiskt spelar hockey, vilket vore sämre för oss...
Haha, sant :D
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Donkels-2.0 »

Låt "sämst i familjen" vara kvar så vi får chansen att sänka fegisen
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11860
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Donkels-2.0 skrev:Låt "sämst i familjen" vara kvar så vi får chansen att sänka fegisen

Först nästa säsong, med Hedman i truppen kan det ske
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
tomten
Inlägg: 1001
Blev medlem: 2009-01-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av tomten »

Praetori skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Förvånansvärt beigt tryck idag ändå för att vara Hovet i en SM-final kan jag tycka. Tycker Globen matchen höll samma nivå och då var det ändå på Globen. Egentligen bara under "Kämpa Djurgården!" som det ordentliga trycket kommer.

Snyggt tifo.

Bra vinst DIF!

Ses i Globen.

BTW Grattis till DIF J20 till spel i VM-finalen.
Du skojar? Nog för att det inte var livat HELA tiden men trycket var stundtals enormt.
Måste säg att jag håller med AlltidoavsettDIF. Riktigt besviken på klacken igår. Många som inte borde ha haft klackblijett. Stora delar av matchen var vi långt långt ifrån bra tryck. Med den storleken på klacken borde vi kunnat vara mycket bättre än igår.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Praetori »

tomten skrev:
Praetori skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Förvånansvärt beigt tryck idag ändå för att vara Hovet i en SM-final kan jag tycka. Tycker Globen matchen höll samma nivå och då var det ändå på Globen. Egentligen bara under "Kämpa Djurgården!" som det ordentliga trycket kommer.

Snyggt tifo.

Bra vinst DIF!

Ses i Globen.

BTW Grattis till DIF J20 till spel i VM-finalen.
Du skojar? Nog för att det inte var livat HELA tiden men trycket var stundtals enormt.
Måste säg att jag håller med AlltidoavsettDIF. Riktigt besviken på klacken igår. Många som inte borde ha haft klackblijett. Stora delar av matchen var vi långt långt ifrån bra tryck. Med den storleken på klacken borde vi kunnat vara mycket bättre än igår.
Tror vi fokuserar på olika saker. Jag hade faktiskt "noll koll" på klacken igår. Det är möjligt att trycket i/från just klacken inte var optimalt. Ljudkulissen och ramsor överlag i arenan som helhet var ju dock en bra bit över godkänt (tom så att spelare och domare stod och skrek varandra i öronen).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
daaviid
Inlägg: 4189
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av daaviid »

South_Exil skrev:
SirDIFalot skrev:
Salas skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Fair enough, ganska rimligt resonemang det. Det är absolut en svårbedömd situation, är ingen glasklar situation likt Forsberg karriärförstörande tacklingar. Men när jag läser regel 124 så har jag svårt att finna stöd för att Joel inte ska bestraffas.
  • Punkt 1: "Det är aldrig tillåtet att tackla en motståndare i huvudet. Såväl avsiktliga som oavsiktliga direkta träffar mot huvudet eller nacken på en motståndare ska bestraffas."

    Punkt 3: "En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en checking to the head or neck, ska ådömas match penalty."

    Punkt 6: "Även om en utespelare som är i besittning av pucken åker med höjd blick och är medveten om en inkommande tackling, får motståndaren inte tackla honom mot huvudet eller nacken."
Så medveten huvudtackling eller ej, ska inte spela någon roll.
Strandberg blir synligt skadad eftersom blodvite uppstår.
Strandberg är inte ens puckförare, vilket bara gör det värre.

Ska bli spännande hur som helst att se hur detta slutar. Vore märkligt om disciplinnämnden inte studerar fallet. Spelare har blivit avstängda för mindre saker än detta.
Jo, men dom resonerar ju som så att det inte är en tackling från Joel. Inte att det är en tackling men eventuellt utan ont uppsåt.

Han är puckförare i sarghörnet, Strandberg kommer med fart med syfte att få in sin klubba framför Joel, visst skiftar Joel sin kropp ett par centimeter i Strandbergs riktning. Men är det en tackling? Jag vet inte. Jag tycker ändå att han har rätt att braca sig själv för smällen han troligtvis är på väg att få av Strandberg. Jag tycker den är svårbedömd, även med repriser.
Problemet är att Joel INTE är puckförare. Pucken kommer i rundeln från bakom mål. Joel är påväg mot puck. Ser Strandberg. BYTER åkriktning, håller klubban i två händer, blad bort från puck, och trycker till.
Joel har aldrig nuddat pucken och han har inte blad/rikting mot puck.

Därför tycker jag den är ful.
Hade han släppt ut klubban i en hand, tagit emot pucken med backhand och samtidigt tryckt upp vänster axel mot Strandberg (Foppa-special) hade jag tyckt den var helt Ok.

Men nu spelar inte joel mot puck överhuvudtaget
Joelbitar erkänner ju för expressen att han sätter en tackling. Hela bedömingen utav domarna grundades ju i att han inte satte en tackling utan att Strandberg åkte in i honom. Därför faller ju domarnas resonemang stenhårt när Görel berättar att det var en offensiv tackling. Därmed avstängning i efterhand för checking to the head. Men nu lär det ju inte ske något ändå.

artikel: https://www.expressen.se/gt/sport/hocke ... -for-alla/
daaviid
Inlägg: 4189
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av daaviid »

Roger har bytt efternamn lagom till gårdagens presskonferens. :lol:

https://www.shl.se/play/video/51206103
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Då har det kokat ned till bästa av 3.
Gör vi vår tredje dåliga match i rad nu eller kan vi överraska och göra en toppinsats till?
Svårtippat.

Kämpa DIF!
4 segrar kvar
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av sensei »

Avnjöt denna match på en campingplats med öppen eld och riktigt bra 4G-coverage. Magiskt.

Anyway, kan någon med riktigt bra regelkoll förklara hur Brodin kunde vara spelklar under denna match med tanke på att han fick game senast? Detta förvånade mig. Det var också förvånande att han fick game överhuvudtaget, så extrapoäng om även detta kan förklaras.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Avnjöt denna match på en campingplats med öppen eld och riktigt bra 4G-coverage. Magiskt.

Anyway, kan någon med riktigt bra regelkoll förklara hur Brodin kunde vara spelklar under denna match med tanke på att han fick game senast? Detta förvånade mig. Det var också förvånande att han fick game överhuvudtaget, så extrapoäng om även detta kan förklaras.
Game misconduct gäller bara för matchen du spelar. Dick fick också game i match 5(?) i Karlstad.

Match penalty är automatiskt en match avstängning och går vidare till disciplinnämnden.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Avnjöt denna match på en campingplats med öppen eld och riktigt bra 4G-coverage. Magiskt.

Anyway, kan någon med riktigt bra regelkoll förklara hur Brodin kunde vara spelklar under denna match med tanke på att han fick game senast? Detta förvånade mig. Det var också förvånande att han fick game överhuvudtaget, så extrapoäng om även detta kan förklaras.
Game misconduct gäller bara för matchen du spelar. Dick fick också game i match 5(?) i Karlstad.

Match penalty är automatiskt en match avstängning och går vidare till disciplinnämnden.
Tack

Nu vet jag faktiskt inte säkert vad Brodin fick. Men jag *trodde* att 5-minuter major kom med obligatorisk avstäning i minst en match. Visst fick väl Brodin 5 minuter? Det kan vara där jag minns fel kanske.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Avnjöt denna match på en campingplats med öppen eld och riktigt bra 4G-coverage. Magiskt.

Anyway, kan någon med riktigt bra regelkoll förklara hur Brodin kunde vara spelklar under denna match med tanke på att han fick game senast? Detta förvånade mig. Det var också förvånande att han fick game överhuvudtaget, så extrapoäng om även detta kan förklaras.
Game misconduct gäller bara för matchen du spelar. Dick fick också game i match 5(?) i Karlstad.

Match penalty är automatiskt en match avstängning och går vidare till disciplinnämnden.
Tack

Nu vet jag faktiskt inte säkert vad Brodin fick. Men jag *trodde* att 5-minuter major kom med obligatorisk avstäning i minst en match. Visst fick väl Brodin 5 minuter? Det kan vara där jag minns fel kanske.
Nä, han fick 2 min plus game. Lite udda. Oftast tar domaren game. Sällan dom är så säkra på en fulhet att dom tar match penalty där direkt.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Avnjöt denna match på en campingplats med öppen eld och riktigt bra 4G-coverage. Magiskt.

Anyway, kan någon med riktigt bra regelkoll förklara hur Brodin kunde vara spelklar under denna match med tanke på att han fick game senast? Detta förvånade mig. Det var också förvånande att han fick game överhuvudtaget, så extrapoäng om även detta kan förklaras.
Game misconduct gäller bara för matchen du spelar. Dick fick också game i match 5(?) i Karlstad.

Match penalty är automatiskt en match avstängning och går vidare till disciplinnämnden.
Tack

Nu vet jag faktiskt inte säkert vad Brodin fick. Men jag *trodde* att 5-minuter major kom med obligatorisk avstäning i minst en match. Visst fick väl Brodin 5 minuter? Det kan vara där jag minns fel kanske.
Nä, han fick 2 min plus game. Lite udda. Oftast tar domaren game. Sällan dom är så säkra på en fulhet att dom tar match penalty där direkt.
Tack! Då klarnar det något.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av sensei »

Vad säger ni om Wikegårds "Dick är kanske den enskilt största anledningen att vi är i final" eller något i den stilen? Jag är benägen att hålla med.

Från denna mycket märkliga match vill jag också lyfta fram Strandberg här, riktigt fet respekt att bara skaka av sig kollisionen med Lundqvist i full NHL-stil, dvs utan onödiga känsloyttringar över eventuella ömma punkter..

Strandberg kanske inte besitter alla kvaliteter jag gillar men fan, där växte han. Riktigt bad ass, riktigt DIF.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
m0ng00se
Inlägg: 1475
Blev medlem: 2005-06-09

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av m0ng00se »

ang Joels huvudtackling. Trodde man var tvungen att vara puckförare för att kunna bli tacklad/tacklas? Gäller väl egna regler för mr Joel -kan-prata-ihjäl-en-domare- Lundqvist
Skriv svar