SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
EspenK
Inlägg: 8976
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av EspenK »

Hoppas Strandberg är ok. Vore en sjukt tuff skada.
#10
Inlägg: 13482
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av #10 »

EspenK skrev:Hoppas Strandberg är ok. Vore en sjukt tuff skada.
Vad säger Rännberg då, inte ens 2 min, en riktig vinst borde han säga.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Förvånansvärt beigt tryck idag ändå för att vara Hovet i en SM-final kan jag tycka. Tycker Globen matchen höll samma nivå och då var det ändå på Globen. Egentligen bara under "Kämpa Djurgården!" som det ordentliga trycket kommer.

Snyggt tifo.

Bra vinst DIF!

Ses i Globen.

BTW Grattis till DIF J20 till spel i VM-finalen.
Praetori
Inlägg: 13697
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Praetori »

AlltidoavsettDIF skrev:Förvånansvärt beigt tryck idag ändå för att vara Hovet i en SM-final kan jag tycka. Tycker Globen matchen höll samma nivå och då var det ändå på Globen. Egentligen bara under "Kämpa Djurgården!" som det ordentliga trycket kommer.

Snyggt tifo.

Bra vinst DIF!

Ses i Globen.

BTW Grattis till DIF J20 till spel i VM-finalen.
Du skojar? Nog för att det inte var livat HELA tiden men trycket var stundtals enormt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Praetori skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Förvånansvärt beigt tryck idag ändå för att vara Hovet i en SM-final kan jag tycka. Tycker Globen matchen höll samma nivå och då var det ändå på Globen. Egentligen bara under "Kämpa Djurgården!" som det ordentliga trycket kommer.

Snyggt tifo.

Bra vinst DIF!

Ses i Globen.

BTW Grattis till DIF J20 till spel i VM-finalen.
Du skojar? Nog för att det inte var livat HELA tiden men trycket var stundtals enormt.
Stundtals som jag skrev men tycker att man ska kunna ösa på något mer när det går lite knackigt för laget än bara när det går framåt med tryck i anfallszon.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av SirDIFalot »

Såg precis om allt eftersnack från cmore.

Summering: Sanny och Wikegård tycker att DIF ska ha straff.
Resultat: Frölunda anser sig vara rånade av domarna och supportrarna tycker cmore hejar på DIF.

Summering2: Sanny och Wikegård tycker inte Joel ska bli utvisad.
Resultat: DIF tycker att domarna är skit och att Joel har egen regelbok och supportrarna tycker att cmore hejar på Frölunda.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Salas »

SirDIFalot skrev:Summering2: Sanny och Wikegård tycker inte Joel ska bli utvisad.
Resultat: DIF tycker att domarna är skit och att Joel har egen regelbok och supportrarna tycker att cmore hejar på Frölunda.
Vad tycker du själv? Du anser alltså att Joels tackling är helt ok?

Problemet i situationen är just som Josefson säger, nämligen att han inte bestraffas för att det just är Joel. Domarna har sina kelgrisar (Joel är inte den enda), och de har sina mobboffer, dvs spelare som konstant tilldöms fler och hårdare straff just på grund av att de har ett namn på tröjan.

Joels tackling är knappast den fulaste denna säsongen, men det är en klockren checking to the head, där Joel har en uppåtgående rörelse och första kontakten sker direkt mellan axel och ansikte. Hade en kille som Anton Hedman, Andreas Jämtin eller Dick Axelsson satt en identisk tackling så hade domarna samlat ihop sig, konfererat, noterat blodet i Strandbergs ansikte och på isen, och tagit sig bort till sekretariatet och meddelat om matchstraffet på 5+20 för checking to the head.

Om SHL har någon som helst trovärdighet i sitt arbete med att förebygga hjärnskakningar så ska Lundqvist stängas av. Problemet är att Joel inte stängs av på grund av att han är just Joel. Det visade inte minst disciplinnämnden då de friade Lundqvist efter hans klockrena huvudtackling mot Jens Olsson i kvartsfinalen. Vilken spelare som helst i SHL hade fått 2-3 matcher för den, men inte Joel. Det lönar sig att vara bror till en nationalhjälte ibland, tyvärr.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av SirDIFalot »

Salas skrev:
SirDIFalot skrev:Summering2: Sanny och Wikegård tycker inte Joel ska bli utvisad.
Resultat: DIF tycker att domarna är skit och att Joel har egen regelbok och supportrarna tycker att cmore hejar på Frölunda.
Vad tycker du själv? Du anser alltså att Joels tackling är helt ok?

Problemet i situationen är just som Josefson säger, nämligen att han inte bestraffas för att det just är Joel. Domarna har sina kelgrisar (Joel är inte den enda), och de har sina mobboffer, dvs spelare som konstant tilldöms fler och hårdare straff just på grund av att de har ett namn på tröjan.

Joels tackling är knappast den fulaste denna säsongen, men det är en klockren checking to the head, där Joel har en uppåtgående rörelse och första kontakten sker direkt mellan axel och ansikte. Hade en kille som Anton Hedman, Andreas Jämtin eller Dick Axelsson satt en identisk tackling så hade domarna samlat ihop sig, konfererat, noterat blodet i Strandbergs ansikte och på isen, och tagit sig bort till sekretariatet och meddelat om matchstraffet på 5+20 för checking to the head.

Om SHL har någon som helst trovärdighet i sitt arbete med att förebygga hjärnskakningar så ska Lundqvist stängas av. Problemet är att Joel inte stängs av på grund av att han är just Joel. Det visade inte minst disciplinnämnden då de friade Lundqvist efter hans klockrena huvudtackling mot Jens Olsson i kvartsfinalen. Vilken spelare som helst i SHL hade fått 2-3 matcher för den, men inte Joel. Det lönar sig att vara bror till en nationalhjälte ibland, tyvärr.
Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Salas »

SirDIFalot skrev:Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Fair enough, ganska rimligt resonemang det. Det är absolut en svårbedömd situation, är ingen glasklar situation likt Forsberg karriärförstörande tacklingar. Men när jag läser regel 124 så har jag svårt att finna stöd för att Joel inte ska bestraffas.
  • Punkt 1: "Det är aldrig tillåtet att tackla en motståndare i huvudet. Såväl avsiktliga som oavsiktliga direkta träffar mot huvudet eller nacken på en motståndare ska bestraffas."

    Punkt 3: "En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en checking to the head or neck, ska ådömas match penalty."

    Punkt 6: "Även om en utespelare som är i besittning av pucken åker med höjd blick och är medveten om en inkommande tackling, får motståndaren inte tackla honom mot huvudet eller nacken."
Så medveten huvudtackling eller ej, ska inte spela någon roll.
Strandberg blir synligt skadad eftersom blodvite uppstår.
Strandberg är inte ens puckförare, vilket bara gör det värre.

Ska bli spännande hur som helst att se hur detta slutar. Vore märkligt om disciplinnämnden inte studerar fallet. Spelare har blivit avstängda för mindre saker än detta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av SirDIFalot »

Salas skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Fair enough, ganska rimligt resonemang det. Det är absolut en svårbedömd situation, är ingen glasklar situation likt Forsberg karriärförstörande tacklingar. Men när jag läser regel 124 så har jag svårt att finna stöd för att Joel inte ska bestraffas.
  • Punkt 1: "Det är aldrig tillåtet att tackla en motståndare i huvudet. Såväl avsiktliga som oavsiktliga direkta träffar mot huvudet eller nacken på en motståndare ska bestraffas."

    Punkt 3: "En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en checking to the head or neck, ska ådömas match penalty."

    Punkt 6: "Även om en utespelare som är i besittning av pucken åker med höjd blick och är medveten om en inkommande tackling, får motståndaren inte tackla honom mot huvudet eller nacken."
Så medveten huvudtackling eller ej, ska inte spela någon roll.
Strandberg blir synligt skadad eftersom blodvite uppstår.
Strandberg är inte ens puckförare, vilket bara gör det värre.

Ska bli spännande hur som helst att se hur detta slutar. Vore märkligt om disciplinnämnden inte studerar fallet. Spelare har blivit avstängda för mindre saker än detta.
Jo, men dom resonerar ju som så att det inte är en tackling från Joel. Inte att det är en tackling men eventuellt utan ont uppsåt.

Han är puckförare i sarghörnet, Strandberg kommer med fart med syfte att få in sin klubba framför Joel, visst skiftar Joel sin kropp ett par centimeter i Strandbergs riktning. Men är det en tackling? Jag vet inte. Jag tycker ändå att han har rätt att braca sig själv för smällen han troligtvis är på väg att få av Strandberg. Jag tycker den är svårbedömd, även med repriser.
Expert.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1462
Blev medlem: 2012-03-01

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Ohddan »

Det är väldigt många tveksamma kollisioner mellan just Joels axel och motståndares huvud.

Hur fan vann grabbarna detta spektakel? Vet inte, bryr mig inte. Bara gör om det i scandinavium.
Senast redigerad av Ohddan den 2019-04-28 11:12:05, redigerad totalt 1 gånger.
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av South_Exil »

SirDIFalot skrev:
Salas skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Fair enough, ganska rimligt resonemang det. Det är absolut en svårbedömd situation, är ingen glasklar situation likt Forsberg karriärförstörande tacklingar. Men när jag läser regel 124 så har jag svårt att finna stöd för att Joel inte ska bestraffas.
  • Punkt 1: "Det är aldrig tillåtet att tackla en motståndare i huvudet. Såväl avsiktliga som oavsiktliga direkta träffar mot huvudet eller nacken på en motståndare ska bestraffas."

    Punkt 3: "En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en checking to the head or neck, ska ådömas match penalty."

    Punkt 6: "Även om en utespelare som är i besittning av pucken åker med höjd blick och är medveten om en inkommande tackling, får motståndaren inte tackla honom mot huvudet eller nacken."
Så medveten huvudtackling eller ej, ska inte spela någon roll.
Strandberg blir synligt skadad eftersom blodvite uppstår.
Strandberg är inte ens puckförare, vilket bara gör det värre.

Ska bli spännande hur som helst att se hur detta slutar. Vore märkligt om disciplinnämnden inte studerar fallet. Spelare har blivit avstängda för mindre saker än detta.
Jo, men dom resonerar ju som så att det inte är en tackling från Joel. Inte att det är en tackling men eventuellt utan ont uppsåt.

Han är puckförare i sarghörnet, Strandberg kommer med fart med syfte att få in sin klubba framför Joel, visst skiftar Joel sin kropp ett par centimeter i Strandbergs riktning. Men är det en tackling? Jag vet inte. Jag tycker ändå att han har rätt att braca sig själv för smällen han troligtvis är på väg att få av Strandberg. Jag tycker den är svårbedömd, även med repriser.
Problemet är att Joel INTE är puckförare. Pucken kommer i rundeln från bakom mål. Joel är påväg mot puck. Ser Strandberg. BYTER åkriktning, håller klubban i två händer, blad bort från puck, och trycker till.
Joel har aldrig nuddat pucken och han har inte blad/rikting mot puck.

Därför tycker jag den är ful.
Hade han släppt ut klubban i en hand, tagit emot pucken med backhand och samtidigt tryckt upp vänster axel mot Strandberg (Foppa-special) hade jag tyckt den var helt Ok.

Men nu spelar inte joel mot puck överhuvudtaget
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av minalman »

En avstängning mot joel är nog bara tändvätska för fisk just nu. Bättre att låta honom åka runt och vara rädd för vad vi tänkt ut för specialbehandling, plus att han helt säkert har domarnas blickar på sig nu.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2311
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Buford »

minalman skrev:En avstängning mot joel är nog bara tändvätska för fisk just nu. Bättre att låta honom åka runt och vara rädd för vad vi tänkt ut för specialbehandling, plus att han helt säkert har domarnas blickar på sig nu.
Helt rätt! Hellre Hitte-Joel på isen än att fisk istället sätter in någon som faktiskt spelar hockey, vilket vore sämre för oss...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SM-Final 4 : Djurgårdens IF - Frölunda 27/4-2019

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

SirDIFalot skrev:
Jag tror absolut att Joel och vissa andra veteraner får "the benefit of the doubt" i många situationer. Jag tycker att den här är svårbedömd. Jag tror att han gör det med viss medvetenhet, bracar sig själv för kontakten som är på väg att uppstå. Har svårt att avgöra hans uppsåt.

Men jag är däremot säker på att hade den varit identiskt men kommit från en av våra spelare är jag övertygad att exakt samma människor hade hävdat att det inte var någonting.

För övrigt anser jag att Joel Lundqvist är en fruktansvärt överskattad spelare.
Klockren analys
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar