Forumet uppdaterat

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Forumet uppdaterat

Inlägg av Daniel942 »

Hej på er!

Forumet är nu uppdaterat till senaste versionen av PHPbb. Det finns massa saker att göra som är kvar, men nu kan forumet öppnas igen efter ha varit nedstängt i 24h. Planen var givetvis att bli klar med detta innan matchen igår, men det tar oftast lite mer tid än vad man tänkt när man springer på problem. Slängde upp en temporär matchchatt igår dock, kul att se många där!

Tyvärr så försvann alla poster mellan den 13e januari - 21 januari i uppdateringen, men vi får överleva dom dagarna.


För den nördige så kan man läsa vad som är uppdaterat sen den förra versionen här:
https://area51.phpbb.com/phpBB/docs/CHA ... l#v307-PL1

Jag ska se över hur forumet ser ut också så vi får det lite mer snyggare i DIF-anda.
Men testa redan nu att surfa in på mobilen till forumet så ser du hur mycket bättre mobilanpassat detta forum är. Dvs, tapatalk är inte ett behov längre.
Man kan göra forumet till en app på sin telefon genom dessa enkla steg:

Iphone:
Bild

Android:
Starta Chrome
Surfa in på forumet - www2.difhockey.se/forum
Klicka på meny-ikonen (3 punkter i det övre högra hörnet) och välj "Lägg till på hemskärm"



Den största anledningen till den tvingade uppdateringen var att gamla forumet var över 10 år gammalt, och med det kommer också sina säkerhetsproblem. Nu ska allt det vara fixat, så happy posting!

Rapportera gärna buggar som ni ser på forumet i denna tråd så kan jag försöka lösa det mesta. Även om du har förslag på funktioner som du vill se.
Nu har vi möjligheten att göra så mycket mer än tidigare!



Fixes:
  • Lägger man in breda bilder nu så är inte heller forumet förstört utan anpassar bilden till forumets bredd.
  • "Re:" Är borttaget från ämnet på svar i trådar.
Nya funktioner:
  • Mobilanpassat forum, ersätter Tapatalk
  • Media-länkar embeddas automatiskt i forumet så man slipper klicka vidare (YouTube, twitter etc)
  • Ett gillasystem finns nu, där man kan gilla ett inlägg.
DIF!
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Praetori »

Grymt bra jobbat!
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Mattias_87 »

Härligt att forumet har nått 2000-talet :!:
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Harmageddon »

Instämmer. Härligt jobbat!
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Frankie »

Starkt jobbat.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Daniel942 »

En ny funktion när ni skriver inlägg är att alla länkar från sociala medier/youtube nu direkt blir synliga i forumet.


Att lägga in en Youtube-länk ser ut så här:



En tweet:
DIF!
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2287
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Buford »

Toppen, bra jobbat!

Edit: Hur får man den snygga DIF-ikonen när man lägger till sidan på hemskärmen på Android?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Daniel942 »

Tack för alla hejarop, betyder mycket när man sliter flertalet timmar :)
Buford skrev: 2021-01-22 17:31:31 Toppen, bra jobbat!

Edit: Hur får man den snygga DIF-ikonen när man lägger till sidan på hemskärmen på Android?
Har inte så bra koll på Android, gjorde du som jag skrev i posten längst upp (har uppdaterat för Android)?
DIF!
Gode
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-11-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Forumet uppdaterat

Inlägg av Gode »

Grymt bra jobbat!
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2021-01-22

Forumet uppdaterat

Inlägg av Exile »

Grymt! Nu ser det lite modernare ut, lär funka bättre på mobilen också.

Tyvärr så måste jag erkänna att LHC har det absolut bästa forumet, men nu är vi inte långt efter i alla fall.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Forumet uppdaterat

Inlägg av Daniel942 »

Exile skrev: 2021-01-22 21:54:57 Grymt! Nu ser det lite modernare ut, lär funka bättre på mobilen också.

Tyvärr så måste jag erkänna att LHC har det absolut bästa forumet, men nu är vi inte långt efter i alla fall.
Jag håller väl verkligen inte med dig, men ändå nyfiken vad på hockeybulletin du gillar? :)
Tycker det ser oerhört klottrigt ut, men kanske bara är jag.
DIF!
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2021-01-22

Forumet uppdaterat

Inlägg av Exile »

Daniel942 skrev: 2021-01-22 22:03:27
Exile skrev: 2021-01-22 21:54:57 Grymt! Nu ser det lite modernare ut, lär funka bättre på mobilen också.

Tyvärr så måste jag erkänna att LHC har det absolut bästa forumet, men nu är vi inte långt efter i alla fall.
Jag håller väl verkligen inte med dig, men ändå nyfiken vad på hockeybulletin du gillar? :)
Tycker det ser oerhört klottrigt ut, men kanske bara är jag.
Gillar designen, samt att du kan navigera i forumstrådarna med en "slider". Det fungerar utmärkt i mobilen , och ser väldigt bra ut från ett designperspektiv i mitt tycke. Översikten i längre trådar är riktigt bra.

Själva forumet är också mer "centrerat", ser riktigt bra ut på mindre skärmar.

Ingen aning om det är bättre eller sämre funktionalitet för registrerade medlemmar då jag inte har ett konto där.

Det är också väldigt mycket aktivitet i LHC's forum, t ex redan 66 inlägg i matchtråden inför morgondagen. Misstänker att forums-designen är en stor orsak till det.

Det finns ju lag helt utan forum, t ex Frölunda, man kan undra vart fansen diskuterar laget/matcherna i dessa klubbar, speciellt nu under pandemin. :shock:
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2021-01-22

Forumet uppdaterat

Inlägg av Exile »

https://ibb.co/HGSZM6K
Du har all nödvändig information i ett inlägg i ett litet smidigt och centrerat format:


- Profilnamn
-Profilbild
-Vem som lika
-Om någon svarade
-När inlägget skrevs ( i sek-minuter-timmar-dagar sedan, istället för årtal-månad-dag-klockslag)
-Vilket inlägg i ordningen det är (i detta fall 16 av 66)

Personligen så är jag ett stort fan av den smidiga designen :)
Senast redigerad av Exile den 2021-01-22 22:46:54, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2287
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Forumet uppdaterat

Inlägg av Buford »

Daniel942 skrev: 2021-01-22 21:05:37 Tack för alla hejarop, betyder mycket när man sliter flertalet timmar :)
Buford skrev: 2021-01-22 17:31:31 Toppen, bra jobbat!

Edit: Hur får man den snygga DIF-ikonen när man lägger till sidan på hemskärmen på Android?
Har inte så bra koll på Android, gjorde du som jag skrev i posten längst upp (har uppdaterat för Android)?
Nope, funkar inte! Blir bara en trist orange ikon :cry:
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 691
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Forumet uppdaterat

Inlägg av Jimmy Peterson »

Buford skrev: 2021-01-22 22:36:17
Daniel942 skrev: 2021-01-22 21:05:37 Tack för alla hejarop, betyder mycket när man sliter flertalet timmar :)
Buford skrev: 2021-01-22 17:31:31 Toppen, bra jobbat!

Edit: Hur får man den snygga DIF-ikonen när man lägger till sidan på hemskärmen på Android?
Har inte så bra koll på Android, gjorde du som jag skrev i posten längst upp (har uppdaterat för Android)?
Nope, funkar inte! Blir bara en trist orange ikon :cry:
Har samma problem på Android. Men jag tittar på det och ser om jag kan hitta någon lösning.

Perfekt också med förslag som kommer i övrigt. Vi pratar och ser hur vi kan utveckla forumet vidare efter Daniels fenomenala uppdatering.
Skriv svar