Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5850
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Daniel942 »

Bild
DIF!
m0ng00se
Inlägg: 1474
Blev medlem: 2005-06-09

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av m0ng00se »

han har massor av meriter och massor av "höga" positioner men inte så mycket meriter som head coach. Englit EP så blev han kickad från Lugano senast han var head coach efter inte ens en hel säsong och det var 10 år sen!

https://www.eliteprospects.com/staff/248/barry-smith

1 års kontrakt känns helt rätt och lite hand i hand med Jockes försiktighet. Nu kan man skiljas efter 1 år om det inte funkar än att man skrev 3 år nu och behövde kicka honom efter 1,5 år och betala hans lön 1,5 år till.

Känns som en hårfin linje mellan succé och fiasko. Får bara hoppas på succé!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8084
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Mattias_87 »

Jag tror inte Barry är hos oss längre än en säsong oavsett resultat. Helt övertygad om att man ville ha en annan tränare men som sitter på kontrakt en säsong till.
Avskaffa tre mot tre.
rikkard
Inlägg: 1290
Blev medlem: 2007-01-26

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av rikkard »

Klokt resonerande från Jocke. Det är kontinuiteten/jämnheten som varit problemet senaste åren. Min egen amatörmässiga analys är att vi har haft ett för svårt/otydligt spelsystem. Spelarna ser vilsna ut bitvis, eller åker en och en över hela planen. Hoppas vi hittar ett mer samlat sätt att spela, där de defensiva delarna blir lika viktiga som de offensiva. Vi kan inte fortsätta att släppa in lika mycket mål som vi gjort de två senaste säsongerna.
Zyn79
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-12-18

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Zyn79 »

rikkard skrev: 2021-04-15 15:40:20 Klokt resonerande från Jocke. Det är kontinuiteten/jämnheten som varit problemet senaste åren. Min egen amatörmässiga analys är att vi har haft ett för svårt/otydligt spelsystem. Spelarna ser vilsna ut bitvis, eller åker en och en över hela planen. Hoppas vi hittar ett mer samlat sätt att spela, där de defensiva delarna blir lika viktiga som de offensiva. Vi kan inte fortsätta att släppa in lika mycket mål som vi gjort de två senaste säsongerna.

Problemet är ju att det hjälper ju inte direkt att ta in en supermeriterad tränare om tränaren och spelarna ska följa en spelmodell som inte fungerar?
Barry lär ju ha sin filosofi på hur man ska spela hockey. DIF Hockey har ju sin filosofi och alla vi som sett matcherna den senaste säsongen har ju sett att DIF's filosofi går ut på allt annat än att spela hockey...
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9396
Blev medlem: 2009-12-01

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

Jag skulle resonera som så att Barry är en förlängd arm för Jocke som redan har ett spelsätt vi ska lira och som ska vara oberoende av vem som står i båset. En strategi jag personligen tror är vägvinnande i längden då värvningsprofilen ska utgå ifrån den spelidén - inte att varje tränare ska sätta sitt eget spel och helt plötsligt står du där med 10 spelare värvade för ett annat spelsystem.

Det Barry kan göra är att driva träningar, stå för individuell utveckling, motivera och vara ansiktet utåt. Något som varit hans yrkesroll i nästan hela hans karriär. Sen är jag tveksam till matchcoachning etc men jag skulle gissa på att vi får in två assisterande varav åtminstone en kanske är mer involverad under matcher.

Dumma summarum - detta kan slå väl ut med den strategin vi för nuvarande utför med många unga utvecklingsbara spelare samt latebloomers från HA. Där kan Barry gå in och få ut maximal utveckling.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
m0ng00se
Inlägg: 1474
Blev medlem: 2005-06-09

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av m0ng00se »

Jim Morrison skrev: 2021-04-16 05:31:01 Jag skulle resonera som så att Barry är en förlängd arm för Jocke som redan har ett spelsätt vi ska lira och som ska vara oberoende av vem som står i båset. En strategi jag personligen tror är vägvinnande i längden då värvningsprofilen ska utgå ifrån den spelidén - inte att varje tränare ska sätta sitt eget spel och helt plötsligt står du där med 10 spelare värvade för ett annat spelsystem.

Det Barry kan göra är att driva träningar, stå för individuell utveckling, motivera och vara ansiktet utåt. Något som varit hans yrkesroll i nästan hela hans karriär. Sen är jag tveksam till matchcoachning etc men jag skulle gissa på att vi får in två assisterande varav åtminstone en kanske är mer involverad under matcher.

Dumma summarum - detta kan slå väl ut med den strategin vi för nuvarande utför med många unga utvecklingsbara spelare samt latebloomers från HA. Där kan Barry gå in och få ut maximal utveckling.
Håller med. men lyssnar man på intervjun med Jocke så säger han: "väldigt erfaren matchcoach" så får får man väl anta att han om än inte haft head coach ansvaret i NHL men som ass coach varit väldigt aktiv i sitt coachande? Hoppas på det iaf
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9396
Blev medlem: 2009-12-01

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

m0ng00se skrev: 2021-04-16 07:08:57
Jim Morrison skrev: 2021-04-16 05:31:01 Jag skulle resonera som så att Barry är en förlängd arm för Jocke som redan har ett spelsätt vi ska lira och som ska vara oberoende av vem som står i båset. En strategi jag personligen tror är vägvinnande i längden då värvningsprofilen ska utgå ifrån den spelidén - inte att varje tränare ska sätta sitt eget spel och helt plötsligt står du där med 10 spelare värvade för ett annat spelsystem.

Det Barry kan göra är att driva träningar, stå för individuell utveckling, motivera och vara ansiktet utåt. Något som varit hans yrkesroll i nästan hela hans karriär. Sen är jag tveksam till matchcoachning etc men jag skulle gissa på att vi får in två assisterande varav åtminstone en kanske är mer involverad under matcher.

Dumma summarum - detta kan slå väl ut med den strategin vi för nuvarande utför med många unga utvecklingsbara spelare samt latebloomers från HA. Där kan Barry gå in och få ut maximal utveckling.
Håller med. men lyssnar man på intervjun med Jocke så säger han: "väldigt erfaren matchcoach" så får får man väl anta att han om än inte haft head coach ansvaret i NHL men som ass coach varit väldigt aktiv i sitt coachande? Hoppas på det iaf
Så kan det vara. Vet bara att det var väldigt längesen han stod som coach i hetluften. Men jag kan ha fel på den punkten.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
#87
Inlägg: 1792
Blev medlem: 2012-01-26

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av #87 »

Lite intressant intervju med Barry ca 22 min i denna podden

Känns som att han har väldigt sunda värderingar överlag.
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Grabben från Söder »

#87 skrev: 2021-04-23 23:25:20 Lite intressant intervju med Barry ca 22 min i denna podden

Känns som att han har väldigt sunda värderingar överlag.
Väldigt klok och kunnig. Det enda som oroar är att han känns som han tar lite lättsamt på hela uppdrag. Att han ska komma hit och få lite nya tankar kring yrket. Hoppas han verkligen förstår hur mycket jobb det krävs för att lyckas i Sverige
Praetori
Inlägg: 13698
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Praetori »

Grabben från Söder skrev: 2021-04-29 11:13:46
#87 skrev: 2021-04-23 23:25:20 Lite intressant intervju med Barry ca 22 min i denna podden

Känns som att han har väldigt sunda värderingar överlag.
Väldigt klok och kunnig. Det enda som oroar är att han känns som han tar lite lättsamt på hela uppdrag. Att han ska komma hit och få lite nya tankar kring yrket. Hoppas han verkligen förstår hur mycket jobb det krävs för att lyckas i Sverige
Det är ju ingen duvunge och han är, så vitt jag hört, ödmjuk med att ledarskap är ständigt lärande. Jag skulle inte bli ett dugg överraskad om han tex snackar med andra som gjort liknande resor (som Colliton och Abbot).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1828
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Andspe »

Jag har tänkt mycket fram och tillbaka angående Barry och har kommit fram till att det är nästintill nödvändigt att vi fått in en coach som har svårslagna meriter. Hade vi börjat på ny kula med en Robban2.0 hade samma mönster förmodligen uppstått med JE:s Tydlighet om vad han vill se. JE är även förmodligen svår att övertyga gällande förändringar. Har inga källor på det mer än känsla. Nu har vi iaf fått in en tränare som har rutin, som vet vad han själv tror, tror på delar av JE spelupplägg, men samtidigt har ballsen att ifrågasätta och förändra. Jag tycker vi har saknat hjärna i vårt spel över tid och det har setts till extra tydligt under pp och hoppas innerligt att förändring sker på det planet.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7141
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av DIF_Soldier »

Andspe skrev: 2021-05-23 12:10:06 Jag har tänkt mycket fram och tillbaka angående Barry och har kommit fram till att det är nästintill nödvändigt att vi fått in en coach som har svårslagna meriter. Hade vi börjat på ny kula med en Robban2.0 hade samma mönster förmodligen uppstått med JE:s Tydlighet om vad han vill se. JE är även förmodligen svår att övertyga gällande förändringar. Har inga källor på det mer än känsla. Nu har vi iaf fått in en tränare som har rutin, som vet vad han själv tror, tror på delar av JE spelupplägg, men samtidigt har ballsen att ifrågasätta och förändra. Jag tycker vi har saknat hjärna i vårt spel över tid och det har setts till extra tydligt under pp och hoppas innerligt att förändring sker på det planet.
Min känsla är att mycket avgörs i starten. Konservativa svenska hockeyspelare börjar snabbt tvivla om resultaten uteblir och Barry ifrågasätts, och då kan det gå fort utför . Varför inte beprövade kort, (Perra/Melin-kategorin av "pålitliga" klassiskt svenska gubbtränare) blabla

Blir det däremot en succéstart känns Barry-satsningen genial och gruppen kaxigt oövervinnerliga. Lite så.
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13698
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Praetori »

Jag har mina misstankar kring värvningen av Barry och att det är ett resultat av hur spelet sett ut.
Man kanske dragit slutsatsen att sättet som DIF vill spela på kräver en annan mer grundläggande utbildning och filosofi hos spelarna (och hela organisationen) och då blir Barry ett logiskt val. Kan han förmedla modellen och sätta sin prägel hos alla så blir det ju en långsiktig vinst för spelmodellen. Om det sedan är rätt/funkar och dessutom passar för SHL på sikt lär vi ju bli varse.

Men det osar ju inte direkt guldaspirationer om det hela. Snarare kvarsittning och back-to-basics.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2311
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Buford »

Praetori skrev: 2021-05-24 06:57:34 Jag har mina misstankar kring värvningen av Barry och att det är ett resultat av hur spelet sett ut.
Man kanske dragit slutsatsen att sättet som DIF vill spela på kräver en annan mer grundläggande utbildning och filosofi hos spelarna (och hela organisationen) och då blir Barry ett logiskt val. Kan han förmedla modellen och sätta sin prägel hos alla så blir det ju en långsiktig vinst för spelmodellen. Om det sedan är rätt/funkar och dessutom passar för SHL på sikt lär vi ju bli varse.

Men det osar ju inte direkt guldaspirationer om det hela. Snarare kvarsittning och back-to-basics.
Om det är som du säger så är det inte bättre att skrota spelidén då ingen fattar/klarar av att spela efter den? Om jag bygger ett hus och i efterhand kom på att jag glömde göra en grund så river jag skiten istället för att försöka lyfta huset och pressa in en grund efteråt :lol:
Skriv svar