Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Praetori »

Buford skrev: 2021-05-24 08:28:52
Praetori skrev: 2021-05-24 06:57:34 Jag har mina misstankar kring värvningen av Barry och att det är ett resultat av hur spelet sett ut.
Man kanske dragit slutsatsen att sättet som DIF vill spela på kräver en annan mer grundläggande utbildning och filosofi hos spelarna (och hela organisationen) och då blir Barry ett logiskt val. Kan han förmedla modellen och sätta sin prägel hos alla så blir det ju en långsiktig vinst för spelmodellen. Om det sedan är rätt/funkar och dessutom passar för SHL på sikt lär vi ju bli varse.

Men det osar ju inte direkt guldaspirationer om det hela. Snarare kvarsittning och back-to-basics.
Om det är som du säger så är det inte bättre att skrota spelidén då ingen fattar/klarar av att spela efter den? Om jag bygger ett hus och i efterhand kom på att jag glömde göra en grund så river jag skiten istället för att försöka lyfta huset och pressa in en grund efteråt :lol:
Jag tror ärligt talat att "spelmodellen" kanske inte varit så tydlig eftersom Robban och DIFs ledning haft skilda åsikter om hur spelet skall bedrivas? Spelare som Grewe och Holtz som, med typ samma grundtanke kring spelmodellen i juniorlagen, varit bland de bästa juniorerna på länge såg otroligt trubbiga ut på elitnivå när de väl "inrättat sig". Våra juniorlag (och även damsidan) tycker jag har spelat med klart tydligare linjer men sen är tempot inte lika högt som i SHL heller så det är väl lättare att rätta sig efter.

Återigen utan att veta (ren spekulation). När Robban anslöt hade han säkerligen en hel del egna idéer som han ville ingjuta i laget med sin "framåtlutade" hockey med "grit" och trodde att DIFs modell var samma som den han själv ville lyfta fram medan Jocke trodde att man fått in en tränare som delade bilden av spelmodellen som DIF vill ha. Med tiden lär det ha visat sig att bilderna av hur hockeyn skall spelas skiljer sig år (i stor grad eller kanske bara på detaljnivå) eller så tyckte Robban att materialet krävde en annan typ av hockey än vad föreningen vill ha.

Det är ju iaf klart uttalat att Barry även skall samarbeta med våra utvecklingscoacher och juniortränarna, och det har kommunicerats ganska tydligt jämfört med tidigare vilket får mig att "räkna baklänges" och landa i att man upplevt att synken i spelmodell inte varit så bra som man velat mellan lagren i organisationen.

Jag kanske läser in för mycket i det hela men det luktar ändå som att man gått direkt till "källan" för hur man vill att hockey skall bedrivas. Barrys träningar med NHL-proffsen på sommaren brukar innehålla en hel del grejer som man känner igen från hur DIF säger sig vilja spela plus en massa fina detaljer. Jag är fullt övertygad om att vi får in en fantastisk tränare som kommer kunna göra massvis för att utveckla organisationen och spelarna. Huruvida han är den "coach" vi behöver för att nå framgångar i seriesystemet är dock en öppen fråga. Jag förnekar inte karls meritlista men SHL är ändå SHL. Grädden på moset hade ju varit om han har nån lagkaptenskandidat eller annan stark spelare som förstår hans modell rakt igenom och som han tar med sig från andra sidan pölen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Boeman
Inlägg: 659
Blev medlem: 2012-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Boeman »

"Grädden på moset hade ju varit om han har nån lagkaptenskandidat eller annan stark spelare som förstår hans modell rakt igenom och som han tar med sig från andra sidan pölen."

Ojoj, om du bara visste hur rätt du hade :D
DIF SJÖSTAN
Inlägg: 108
Blev medlem: 2021-06-04
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av DIF SJÖSTAN »

Boeman skrev: 2021-06-10 19:30:41 "Grädden på moset hade ju varit om han har nån lagkaptenskandidat eller annan stark spelare som förstår hans modell rakt igenom och som han tar med sig från andra sidan pölen."

Ojoj, om du bara visste hur rätt du hade :D
Jaså? vet du ngt som är på G?
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av mb81 »

DIF SJÖSTAN skrev: 2021-06-11 08:39:00
Boeman skrev: 2021-06-10 19:30:41 "Grädden på moset hade ju varit om han har nån lagkaptenskandidat eller annan stark spelare som förstår hans modell rakt igenom och som han tar med sig från andra sidan pölen."

Ojoj, om du bara visste hur rätt du hade :D
Jaså? vet du ngt som är på G?
Carey menade han gissar jag.
DIF SJÖSTAN
Inlägg: 108
Blev medlem: 2021-06-04
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av DIF SJÖSTAN »

Carey är en bra värvning. ingen bomb men bra
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av mb81 »

DIF SJÖSTAN skrev: 2021-06-11 20:06:29 Carey är en bra värvning. ingen bomb men bra
Mer ett svar på Boeman som nog menade att Carey var den spelaren som nämndes av Praetori.

Nej det är ingen bomb. Sen kan det ju vara så att bombryktet blev en höna av en fjäder på det Sanny sa.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av mb81 »

Barry är fan rätt lik Ralph Lauren. Kunde vara syskon!
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: 2021-07-30 11:16:25 Barry är fan rätt lik Ralph Lauren. Kunde vara syskon!
Haha liten point där.
Skönt avslappnad intervju. Hoppas verkligen att Barry kan vara en dynamitgubbe i utveckla spelarna mot spelidén och att Falken och Aaro klickar i båset avseende matchcoachning. Det känns verkligen väldigt svårbedömt hur vi ligger rent tränarstabsmässigt och vad det får för effekt på laget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Detblir3poäng
Inlägg: 2142
Blev medlem: 2017-02-14

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Detblir3poäng »

Haha skön intervju av Barry. Verkar lugn och skön, men får känslan att han inte är rädd för att höja rösten om det krävs. Skulle en sån som roger rönnberg gnälla lite rönnbergskt på honom efter nån match om nån av våra spelare i presskonferensen så har vi nog en framtida intervjuklassiker på g!
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Praetori »

Detblir3poäng skrev: 2021-07-30 15:50:16 Haha skön intervju av Barry. Verkar lugn och skön, men får känslan att han inte är rädd för att höja rösten om det krävs. Skulle en sån som roger rönnberg gnälla lite rönnbergskt på honom efter nån match om nån av våra spelare i presskonferensen så har vi nog en framtida intervjuklassiker på g!
Ja jag hade fasiken inte ens tänkt tanken. Presskonferenser efter match kan ju bli golden!
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Dusinator
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2009-10-26

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Dusinator »

Detblir3poäng skrev: 2021-07-30 15:50:16 Haha skön intervju av Barry. Verkar lugn och skön, men får känslan att han inte är rädd för att höja rösten om det krävs. Skulle en sån som roger rönnberg gnälla lite rönnbergskt på honom efter nån match om nån av våra spelare i presskonferensen så har vi nog en framtida intervjuklassiker på g!
En rödmosig Roger Rönnberg tror jag inte vågar gnälla på våra spelare inför Barry :lol:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av DIF_Soldier »

Hörni, kan ni hjälpa mig förstå detta? I denna video pratar spelarna om Barrys "nya spelplan och nya spelfilosofier/annat att tänka på"

Är inte syftet att spelfilosofin ska komma uppifrån, dvs från Jocke och Tobbe? Att man ville frångå ny tränare = ny spelplan och ha ett system som genomsyrar hela organisationen? Att tränaren anpassar sig efter systemet?

Om en konsekvent spelidé är planen fortfarande, innebär det att man skrotat spelidén man hade med Robban och gått på ny kula? Jag trodde att Barry skulle fortsätta på inslagen väg på nåt sätt, fast med några mindre förbättringar.

Måste nog vara att man bytt spelidé iom Barry. Känns frånvänt allt jag hört från ledarhåll att de helt plötsligt skulle köra på en högst temporär spelfilosofi och byta igen när Barry drar.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9355
Blev medlem: 2009-12-01

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

DIF_Soldier skrev: 2021-08-12 13:55:26 Hörni, kan ni hjälpa mig förstå detta? I denna video pratar spelarna om Barrys "nya spelplan och nya spelfilosofier/annat att tänka på"

Är inte syftet att spelfilosofin ska komma uppifrån, dvs från Jocke och Tobbe? Att man ville frångå ny tränare = ny spelplan och ha ett system som genomsyrar hela organisationen? Att tränaren anpassar sig efter systemet?

Om en konsekvent spelidé är planen fortfarande, innebär det att man skrotat spelidén man hade med Robban och gått på ny kula? Jag trodde att Barry skulle fortsätta på inslagen väg på nåt sätt, fast med några mindre förbättringar.

Måste nog vara att man bytt spelidé iom Barry. Känns frånvänt allt jag hört från ledarhåll att de helt plötsligt skulle köra på en högst temporär spelfilosofi och byta igen när Barry drar.
Jag tror att spelidén nu är den som ska genomsyra hela föreningen och Robban var den som hade lite egna idéer och tankar.

Sen är det nog omöjligt att kringgå detaljer på träningar och i spelet med varje ny tränare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev: 2021-08-12 13:58:43
DIF_Soldier skrev: 2021-08-12 13:55:26 Hörni, kan ni hjälpa mig förstå detta? I denna video pratar spelarna om Barrys "nya spelplan och nya spelfilosofier/annat att tänka på"

Är inte syftet att spelfilosofin ska komma uppifrån, dvs från Jocke och Tobbe? Att man ville frångå ny tränare = ny spelplan och ha ett system som genomsyrar hela organisationen? Att tränaren anpassar sig efter systemet?

Om en konsekvent spelidé är planen fortfarande, innebär det att man skrotat spelidén man hade med Robban och gått på ny kula? Jag trodde att Barry skulle fortsätta på inslagen väg på nåt sätt, fast med några mindre förbättringar.

Måste nog vara att man bytt spelidé iom Barry. Känns frånvänt allt jag hört från ledarhåll att de helt plötsligt skulle köra på en högst temporär spelfilosofi och byta igen när Barry drar.
Jag tror att spelidén nu är den som ska genomsyra hela föreningen och Robban var den som hade lite egna idéer och tankar.

Sen är det nog omöjligt att kringgå detaljer på träningar och i spelet med varje ny tränare.
Känns väldigt märkligt om det är så. Planen startade ju när Jocke och Tjomme plockade in Robban väl? Det kan ju inte vara så att Robban bara lattjade runt i fem år.
Säg den glädje som varar
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Barry Smith ny huvudtränare i Djurgården

Inlägg av mb81 »

DIF_Soldier skrev: 2021-08-12 15:17:43
Jim Morrison skrev: 2021-08-12 13:58:43
DIF_Soldier skrev: 2021-08-12 13:55:26 Hörni, kan ni hjälpa mig förstå detta? I denna video pratar spelarna om Barrys "nya spelplan och nya spelfilosofier/annat att tänka på"

Är inte syftet att spelfilosofin ska komma uppifrån, dvs från Jocke och Tobbe? Att man ville frångå ny tränare = ny spelplan och ha ett system som genomsyrar hela organisationen? Att tränaren anpassar sig efter systemet?

Om en konsekvent spelidé är planen fortfarande, innebär det att man skrotat spelidén man hade med Robban och gått på ny kula? Jag trodde att Barry skulle fortsätta på inslagen väg på nåt sätt, fast med några mindre förbättringar.

Måste nog vara att man bytt spelidé iom Barry. Känns frånvänt allt jag hört från ledarhåll att de helt plötsligt skulle köra på en högst temporär spelfilosofi och byta igen när Barry drar.
Jag tror att spelidén nu är den som ska genomsyra hela föreningen och Robban var den som hade lite egna idéer och tankar.

Sen är det nog omöjligt att kringgå detaljer på träningar och i spelet med varje ny tränare.
Känns väldigt märkligt om det är så. Planen startade ju när Jocke och Tjomme plockade in Robban väl? Det kan ju inte vara så att Robban bara lattjade runt i fem år.
Jag tänker att Jocke och nu Tobias har en idé hur spelet ska se ut sen rekryterar man tränare som passar in i sin spelidé. Både Robban och Barry verkar väl passa in i det bra. Men klart det blir förändringar med andra tränare.
Skriv svar