Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2287
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Buford »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-06-12 12:00:53
Buford skrev: 2021-06-12 02:38:07
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-06-11 19:51:16
Praetori skrev: 2021-06-11 08:52:19
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-06-11 07:36:33

Så kan det vara. :D

Men många här har fått uppleva ett stort, starkt, stolt och vinstrikt DIF. Vi är några som började följa laget under 80-talet, en del ännu tidigare.
Att följa laget de senaste 20 åren har väl inte direkt varit upplyftande i jämförelse.
Sedan, en förening som Djurgården SKA vinna ett guld oftare än att det ska gå dryga 20 år.
Sist, degraderingen till Allsvenskan rev upp stora sår i Djurgårdshjärtat, för många av oss har det ganska nyligt bildats en skör sårskorpa, chocken finns kvar.

Nuvarande lag och satsning hade känts bättre om vi avslutat säsongen med guld. Nu känns det som att vi utgår från en betydligt lägre nivå, både sportsligt och mentalt. :wink:
Det finns gott om klubbar som inte vunnit på 20 år, både här och på andra sidan pölen (2001 var väl dessutom samma år som Björklöven senast var uppe i SHL?). SHL har blivit bättre och jämnare och det är inte längre 2-3 lag som dominerar år efter år. Men ja vi var rätt dominanta på 80-talet och sen tappade vi lite för att åter bli dominanta på mitten/slutet av 90-talet fram till guldet 2001 och egentligen fram till generationsglappet 2005 eller däromkring (enormt mycket bra juniorer flög iväg till NHL).

Men jag tror man minns det som bättre än det var, även om 2st SM-finaler att stoltsera med på 20 år är för dåligt.
Men vi kan väl inte jämföra oss med massa småklubbar?
Klart vi ska vinna oftare än vad vi gör nu.
Växjö, Saik, Färjestad, Hv, Brynäs, Frölunda, Modo har alla vunnit guld sedan vi vann senast. Några av dem vid fler än ett tillfälle.

Och precis som LHO skriver. Det var bättre förr.
Ordentligt mycket bättre om du frågar mig.

Jag upplevde 5 guld innan vi gick in i någon slags förlorarera .

Mycket togs för givet, utvecklingen stannade upp och kulturbärandet försvann.
Ikapp och förbi gick flertalet klubbar.
Numera är vi ett lag som inga riktigt tar på allvar längre när det ska snackas final och framgång.
Va, är du pojkspoling? Jag har varit med om 6 guld :lol:
Jag var faktiskt född några år innan 1983. :D Men i ärlighetens namn brydde jag mig inte nämnvärt om så mycket som hände utanför sandlådan då.
Jag tog pendeln in och gick på matcher, mot mina föräldrars råd
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Harmageddon »

mb81 skrev: 2021-06-12 10:00:05
DIF SJÖSTAN skrev: 2021-06-11 18:32:46 Det känns som att JE har fastnat allt för mycket i Ekonomi när det gäller spelartruppen, ja visst ska det vara ordning och reda i våra finanser, men man kan inte se alla spelare som kostnad eller en spelartrupp som enbart kostnad.
Bra spelare kostar pengar, men de generar även intäkter, ökat intresse och på sikt att fler spelare lockas till oss.
JE måste gå ifrån enbart kostnad till ett ROI tänk
Han försöker väl få ihop det bästa laget i förhållande till den budget han blivit tilldelad. Under hans tid är vi ett av de lagen som överpresterat mest kontra budget.

Jag vet inte vad för spelare man faktiskt ska värva för att få intresset att öka supermycket. Under Jockes tid har det värvats profiler som Ante, Josefsson, Hultström, Thoresen, Dick, Bulan med flera. Vissa säsonger har det gått riktigt bra och andra säsonger lite sämre(16/17 framförallt). Man kan knappt läsa ut något i intresset varken i resultat eller vilka värvningar vi har gjort. Jag tror att få intresset att skjuta i höjden inte handlar så mycket vad för lag vi ställer på isen utan mer att vi får tillbaka ett riktigt tryck i klacken. Det kan få en riktig snöbollseffekt. Men just nu är hockey verkligen ohippt i Sthlm. Det måste till ändring på det. Liten sammanställning som visar att spelarvärvningar och till och med resultat inte verkar ha så stor betydelse.

Publiksnittet är för grundserien. Slutspelsmatcher är i princip alltid slutsålda så inget man kan dra så mycket växlar av.

19/20 6930
Kom från final året innan vilket borde fått intresset och säsongskortsförsäljning at öka. Profilvärvning i Bulan. Sen fanns profiler som Hultström, Högström, Dick och Josefson i laget. Ändå inget man kan läsa ut av intresse varken positivt eller negativt.

18/19 7355
Josef och Dick värvades och vi hade många profiler som Ante(fick dock lägga av), Brodin, Fjällby, Hultström, Reideborn, Bemström. Gjorde en bra säsong och gick till final. Ändå märks det inte på publiksnittet.

17/18 7169
Kommer tvåa med ett rätt profillöst lag. Ante och Bourque värvas. Högström och Hultström finns i laget. Många får sitt genombrott och vi spelar ett riktigt bra spel. Men det märks varken positivt eller negativt på publikintresset.

16/17 6989
Robbans första år med ett profilfattigt lag och en katastrofal start. Märks lite på publiksnittet men inte ens här så pass mycket att jag tycker man kan dra en så stor växel.

15/16 7335
Värvade stort i Hultström, Sallinen, Anderson och Thoresen. Sörensen, Tellan och Högström fanns sen tidigare. Kanske vår bästa trupp sen vi gick upp. Publiksnittet gick ner rätt mycket sen året innan(7924).
Av någon anledning kan man inte få fram viss statistik som publik på SHL:s hemsida idag.

Du borde bryta ut publiksiffrorna i två halvor för en säsong.
Detta är en ren spekulation men kan tänka mig att publiksnittet ökar från januari-mars el. ju längre säsongen lider fram till slutspel. Bortsett från i år(men då har vi inte någon publik heller) brukar väl DIF ha ett högre poängsnitt i andra halvan. En annan bra jämförelse är att kolla på försäljningen av säsongskort och vilka nyförvärv man hade aktuella säsongen.

Tror det finns flera faktorer man måste ta hänsyn till.
mb81
Inlägg: 8648
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Harmageddon skrev: 2021-06-12 20:30:35
mb81 skrev: 2021-06-12 10:00:05
DIF SJÖSTAN skrev: 2021-06-11 18:32:46 Det känns som att JE har fastnat allt för mycket i Ekonomi när det gäller spelartruppen, ja visst ska det vara ordning och reda i våra finanser, men man kan inte se alla spelare som kostnad eller en spelartrupp som enbart kostnad.
Bra spelare kostar pengar, men de generar även intäkter, ökat intresse och på sikt att fler spelare lockas till oss.
JE måste gå ifrån enbart kostnad till ett ROI tänk
Han försöker väl få ihop det bästa laget i förhållande till den budget han blivit tilldelad. Under hans tid är vi ett av de lagen som överpresterat mest kontra budget.

Jag vet inte vad för spelare man faktiskt ska värva för att få intresset att öka supermycket. Under Jockes tid har det värvats profiler som Ante, Josefsson, Hultström, Thoresen, Dick, Bulan med flera. Vissa säsonger har det gått riktigt bra och andra säsonger lite sämre(16/17 framförallt). Man kan knappt läsa ut något i intresset varken i resultat eller vilka värvningar vi har gjort. Jag tror att få intresset att skjuta i höjden inte handlar så mycket vad för lag vi ställer på isen utan mer att vi får tillbaka ett riktigt tryck i klacken. Det kan få en riktig snöbollseffekt. Men just nu är hockey verkligen ohippt i Sthlm. Det måste till ändring på det. Liten sammanställning som visar att spelarvärvningar och till och med resultat inte verkar ha så stor betydelse.

Publiksnittet är för grundserien. Slutspelsmatcher är i princip alltid slutsålda så inget man kan dra så mycket växlar av.

19/20 6930
Kom från final året innan vilket borde fått intresset och säsongskortsförsäljning at öka. Profilvärvning i Bulan. Sen fanns profiler som Hultström, Högström, Dick och Josefson i laget. Ändå inget man kan läsa ut av intresse varken positivt eller negativt.

18/19 7355
Josef och Dick värvades och vi hade många profiler som Ante(fick dock lägga av), Brodin, Fjällby, Hultström, Reideborn, Bemström. Gjorde en bra säsong och gick till final. Ändå märks det inte på publiksnittet.

17/18 7169
Kommer tvåa med ett rätt profillöst lag. Ante och Bourque värvas. Högström och Hultström finns i laget. Många får sitt genombrott och vi spelar ett riktigt bra spel. Men det märks varken positivt eller negativt på publikintresset.

16/17 6989
Robbans första år med ett profilfattigt lag och en katastrofal start. Märks lite på publiksnittet men inte ens här så pass mycket att jag tycker man kan dra en så stor växel.

15/16 7335
Värvade stort i Hultström, Sallinen, Anderson och Thoresen. Sörensen, Tellan och Högström fanns sen tidigare. Kanske vår bästa trupp sen vi gick upp. Publiksnittet gick ner rätt mycket sen året innan(7924).
Av någon anledning kan man inte få fram viss statistik som publik på SHL:s hemsida idag.

Du borde bryta ut publiksiffrorna i två halvor för en säsong.
Detta är en ren spekulation men kan tänka mig att publiksnittet ökar från januari-mars el. ju längre säsongen lider fram till slutspel. Bortsett från i år(men då har vi inte någon publik heller) brukar väl DIF ha ett högre poängsnitt i andra halvan. En annan bra jämförelse är att kolla på försäljningen av säsongskort och vilka nyförvärv man hade aktuella säsongen.

Tror det finns flera faktorer man måste ta hänsyn till.
Såklart blir jämförelsen lite skev. Finns många parametrar. Men det jag vill ha sagt är att det är väldigt få spelare som gör att intresset ökar. Bra resultat får inte heller så mycket påverkan(förrän i slutspelet). Och då har Jocke ändå värvat profiler så gott som varje silly och haft bra resultat också utan nån större påverkan på intresset.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7029
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Buford skrev: 2021-06-12 18:02:19
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-06-12 12:00:53
Buford skrev: 2021-06-12 02:38:07
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-06-11 19:51:16
Praetori skrev: 2021-06-11 08:52:19

Text
Text
Va, är du pojkspoling? Jag har varit med om 6 guld :lol:
Jag var faktiskt född några år innan 1983. :D Men i ärlighetens namn brydde jag mig inte nämnvärt om så mycket som hände utanför sandlådan då.
Jag tog pendeln in och gick på matcher, mot mina föräldrars råd
Hade kunnat bli dubbelbyte för mig vid T-centralen på den tiden. :wink:
DIF SJÖSTAN
Inlägg: 108
Blev medlem: 2021-06-04
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF SJÖSTAN »

Första fighten för mig var med min far sent 70 tal, har inga större minnen från det men tror vi vann.
Första bortafajten var 80 tal borta mot SSK i gamla Scaniarinken, på den tiden SSK kunde lira hockey så mitten-slutet 80 tal.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Har fortfarande dålig magkänsla. Allt från profillös trupp till Hans Jöhnks bortgång; är det något år spelarna lär behöva mental rådgivning så är det kommande säsong.

Kan inte skaka av mig känslan av en oerhört tuff vinter.
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: 2021-06-11 16:29:59 Är ju återigen attityd och rätt spelartyper som saknas. Visst vi har värvat mycket skridskoåkning, men det är väldigt tydligt. DIF blir inte särskilt jobbiga att möta nästa säsong heller. Lika sned backsida som landslaget hade i VM. "Titta vilken fantastisk backsida vi har, alla har gjort JÄTTEMYCKET poäng i sina klubblag".....Totalt uppätna och utskitna så fort man mötte forwards över 80 kg med average hockeyhjärna. Så tröttsamt att man inte lär sig någon gång.
Kan ju komma nån back till. MaG skulle ju sitta finfint men vill man ersätta Nardella så kanske man sneglat på Jesse Graham. Även hocleynews lyfte honom som möjlig SHL-värvning.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8648
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-06-13 17:53:32
Manijock skrev: 2021-06-11 16:29:59 Är ju återigen attityd och rätt spelartyper som saknas. Visst vi har värvat mycket skridskoåkning, men det är väldigt tydligt. DIF blir inte särskilt jobbiga att möta nästa säsong heller. Lika sned backsida som landslaget hade i VM. "Titta vilken fantastisk backsida vi har, alla har gjort JÄTTEMYCKET poäng i sina klubblag".....Totalt uppätna och utskitna så fort man mötte forwards över 80 kg med average hockeyhjärna. Så tröttsamt att man inte lär sig någon gång.
Kan ju komma nån back till. MaG skulle ju sitta finfint men vill man ersätta Nardella så kanske man sneglat på Jesse Graham. Även hocleynews lyfte honom som möjlig SHL-värvning.
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8648
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17
mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

mb81 skrev: 2021-06-13 22:07:49
Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17
mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Men det är självklart att det inte är aktuellt med Erik; han spelar ju för fan ordinarie i powerplay i en NHL-konferensfinal med 3p på 7 matcher och +3.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2021-06-13 22:21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
mb81
Inlägg: 8648
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

DIF_Soldier skrev: 2021-06-13 22:13:32
mb81 skrev: 2021-06-13 22:07:49
Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17
mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Men det är självklart att det inte är aktuellt med Erik; han spelar ju för fan ordinarie i powerplay i en NHL-konferensfinal
Nä Praetori drömde väl lite och jag hoppade in i hans dröm. Jag hoppas som sagt på MAG med en ordentlig försäsong.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev: 2021-06-13 22:13:32
mb81 skrev: 2021-06-13 22:07:49
Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17
mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Men det är självklart att det inte är aktuellt med Erik; han spelar ju för fan ordinarie i powerplay i en NHL-konferensfinal
Nä jag tog i lite för att sätta perspektiv på ambition och vad som är realistiskt. Det är just därför jag inte skulle bli överraskad om en backlösning (som inte är MaG) skulle vara just Graham, även om forumet säkert förväntar sig något ännu bättre än "hackkycklingen" EG.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev: 2021-06-13 22:23:44
DIF_Soldier skrev: 2021-06-13 22:13:32
mb81 skrev: 2021-06-13 22:07:49
Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17
mb81 skrev: 2021-06-13 19:26:04
Det ska förmodligen in nåt mer meriterat än den där Jesse Graham. Den produktionen i finska ligan är inte superimponerande.
Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Men det är självklart att det inte är aktuellt med Erik; han spelar ju för fan ordinarie i powerplay i en NHL-konferensfinal
Nä jag tog i lite för att sätta perspektiv på ambition och vad som är realistiskt. Det är just därför jag inte skulle bli överraskad om en backlösning (som inte är MaG) skulle vara just Graham, även om forumet säkert förväntar sig något ännu bättre än "hackkycklingen" EG.
Ah jag fattar. För att Erik kritar på för oss krävs nämligen ett smärre mirakel. Har sett många av Montreals matcher i slutspelet och han matchas rätt hårt i offensiva situationer i ett defensivt Montreal. Han spelar point och gör det ofta bra. Har förvisso gjort ett par försvarsmissar men det är för vår del tyvärr inte tillräckligt för att han ska behöva packa väskorna. Fredrik Claesson är mer realistiskt.
Säg den glädje som varar
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Puckey »

DIF_Soldier skrev: 2021-06-13 22:38:47
Praetori skrev: 2021-06-13 22:23:44
DIF_Soldier skrev: 2021-06-13 22:13:32
mb81 skrev: 2021-06-13 22:07:49
Praetori skrev: 2021-06-13 22:00:17

Ja gärna EG men skall man vara realist är det nog snarare något i stil med Graham.
EG skulle vara fantastiskt såklart. Men om vi ändå siktat på Alsing och MAG kanske fortfarande är på bordet så vore en back från liiga med hyfsad produktion där vara lite konstigt. Jag tror vi siktar högre än så iaf. Tror fortfarande det kan bli MAG annars blir det nog någon AHL-back.
Men det är självklart att det inte är aktuellt med Erik; han spelar ju för fan ordinarie i powerplay i en NHL-konferensfinal
Nä jag tog i lite för att sätta perspektiv på ambition och vad som är realistiskt. Det är just därför jag inte skulle bli överraskad om en backlösning (som inte är MaG) skulle vara just Graham, även om forumet säkert förväntar sig något ännu bättre än "hackkycklingen" EG.
Ah jag fattar. För att Erik kritar på för oss krävs nämligen ett smärre mirakel. Har sett många av Montreals matcher i slutspelet och han matchas rätt hårt i offensiva situationer i ett defensivt Montreal. Han spelar point och gör det ofta bra. Har förvisso gjort ett par försvarsmissar men det är för vår del tyvärr inte tillräckligt för att han ska behöva packa väskorna. Fredrik Claesson är mer realistiskt.
Snacket om EG har aldrig handlat om att han inte skulle erbjudas nytt kontrakt i NHL, utan något vagt rykte om att han behöver vända hem av familjeskäl. Har dock hört för många såna påståenden genom åren för att våga hoppas på något.
Låst