Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev: 2021-03-08 13:29:43
-daniel- skrev: 2021-03-08 12:46:50
Praetori skrev: 2021-03-08 12:04:17
Matcherna måste ju spelas, nu eller senare så där ser jag inte riktigt problemet.
I grund och botten handlar det ju om ekonomin. Ingen hockey, inga pengar. Alla lagen skrev ju under på att spela säsongen under rådande förhållanden. Då är det ju förvisso surt som fan om det blir någon form av problem pga smittspridning för de lag som hamnar i ett kval. Men det gäller ju alltid i idrott. Om man får skador eller sjukdom på tongivande spelare en normal säsong ges ju ingen pardon så jag ser inte varför man skulle göra mer nu? I dessa tider så flyttar man ändå matcher medan man i normalfall hade fått lämna WO om laget inte kan spela.
Fast det där haltar ju. Det här går ju inte att jämföra med skador på spelare? Vi är inne i en pandemi. Fortfarande.
Men man får ju flytta matcher vid utbrott? Eller har jag missat något gällande slutspel/kval?

När det gäller flytta matcher vill jag minnas jag läste en intervju med Johan Hemlin om att man hade ett klart regelverk tidigare som åtminstone gällde slutspel: ifall man måste avbryta en serie pga att bägge lag insjuknat kommer det lag som leder matchserien att förkunnas som vinnare.

Men det kan finnas nyanser i det där och viss flexibilitet, jag minns helt ärligt inte detaljerna. Men till slut riskerar det ju att bli lite av ett lotto, och det må väl vara hänt när det gäller slutspelet men just nedflyttnings-serien (eller för den delen uppflyttning från Hockeyallsvenskan) blir i extremfall mindre rolig att avgöra på det sättet.
Bild
Praetori
Inlägg: 13700
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: 2021-03-08 13:41:24 Men till slut riskerar det ju att bli lite av ett lotto, och det må väl vara hänt när det gäller slutspelet men just nedflyttnings-serien (eller för den delen uppflyttning från Hockeyallsvenskan) blir i extremfall mindre rolig att avgöra på det sättet.
Nedflyttningen känns ju rätt solklar annars. Det är de två sista lagen som skall mötas, och man kan inte spela utan motståndare så där är det ju bara att flytta på matcherna om det skulle vara så. Slutspel med åttondelar, kvartar och semifinaler kan ju dock bli knepigare om det börjar hacka. Frågan blir ju då hur långt man kan förlänga säsongen (iom kontrakt osv).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev: 2021-03-08 14:00:57
-daniel- skrev: 2021-03-08 13:41:24 Men till slut riskerar det ju att bli lite av ett lotto, och det må väl vara hänt när det gäller slutspelet men just nedflyttnings-serien (eller för den delen uppflyttning från Hockeyallsvenskan) blir i extremfall mindre rolig att avgöra på det sättet.
Nedflyttningen känns ju rätt solklar annars. Det är de två sista lagen som skall mötas, och man kan inte spela utan motståndare så där är det ju bara att flytta på matcherna om det skulle vara så. Slutspel med åttondelar, kvartar och semifinaler kan ju dock bli knepigare om det börjar hacka. Frågan blir ju då hur långt man kan förlänga säsongen (iom kontrakt osv).
Ja men vad händer om man måste stänga ner helt och inte får spela överhuvudtaget längre? Finns massvis med olika scenarios som för 1 år sedan hade varit fullständigt orimliga men som nu mer knappast är lika långsökta.
Bild
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev: 2021-03-08 12:40:53
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-03-08 12:17:12 Det där med sportslig orättvisa och covid ger jag inte mycket för.

Sen när var SHL en rättvis liga? När hade alla lag likadana förutsättningar?

Mycket elände med covid, men det kan drabba alla, oavsett plånbok.
Samma med långtidsskador.
Kommundopade lag är däremot en orättvisa som funnits i många år.

Helt enig med Sanny och Kronwall, snacket om covid och orättvisa är det lika bra vi lägger åt sidan.
I det här fallet är det en helt ny nivå av slump eller kalla det orättvisa som riskerar att slå helt åt helvete fel, bara för att det redan är ett orättvist system blir det inte bättre av att addera ytterligare ett lager av orättvisa.
Huruvida vi skulle startat säsongen eller inte är en helt annan fråga. Nu är den igång och vi måste såklart slutföra den, allt annat vore ju helt idiotiskt. Lag har satsat summor och värvat spelare utifrån att säsongen ska slutföras.
Förutsättningarna runt covid har varit lika för alla lag.
Ingen vet hur tabellen sett ut om inte vi drabbats i början, eller om Luleå klarat sig, eller om Malmö spelat sina matcher ordinarie datum och ur form. Att sedan ex Hv och Brynäs ligger i botten är inte så lätt att koppla till covid. Där har mycket annat spelat in.

Säsongen har startats och ska därför slutföras så länge det tillåts att spela elitishockey. Sedan ställer såklart covid till en del oreda i SHL, men de visste de ju såklart om innan seriestarten klubbades.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 20/21

Inlägg av Harmageddon »

Apropå haltande tabeller pga covid.
Kollade lite snabbt på finska och tyska ligan när det kommer till matcherna. Känns inte alls som dessa lag drabbats på det sättet som lagen i SHL. Känns som att KHL har flutit på bra också

Det är bara NHL som på något sätt kan jämföras med SHL med covid avbrotten. Om det beror på mer rigorösa tester i SHL/NHL än övriga ligor låter jag vara osagt.
Att Finland klarar sig bäst är ingen överraskning. De har ju lyckas hantera smittan på ett superbt sätt, både i samhället och sportsammanhang(som jag förstått det). Kanske beror på den finska ”sisun” också

Edit.
Jag sa det i höstas och sen hade detta varit kanske slagit hårt på alla elitverksamheter. Man skulle kortat ner säsongen och pausat alla ligor tills vaccinationen är klar.

Sverige klarar inte av att hantera en andra/tredje(om den nu kommer) våg samtidigt som vaccinationen pågår. Lägg därtill andra sjukdomar, skador som belastar sjukvården. Nu ser det ut som vaccinationen blir försenad iaf. Vet dock inte om det beror på trycket i vården, regionernas oförmåga att planera och/el. brist på vaccin.

Nu är det som det är.
Säsongen ska avslutas och ligan ska inte stängas hur många röster det än kommer, för annars känns allt förgäves. Man visste om förutsättningarna innan säsongen som flera på forumet påpekat. Även vi på forumet såg det redan i höstas att SHL skulle bli förlängd och haltande.

Nu lär den fortsätta när Malmö ytterligare har ett avbrott.
Kanske Malmö ska isolera sig från sina familjer, släktingar o vänner så grundserien kan ta slut någongång. Speciellt om Skåne är drabbat just nu.

Kanske att alla SHL lag ska gå in i en slags bubbla redan nu. Vet inte hur det blir med kontrakten om säsongen fortsätter att förlängas. Har för mig någon lyfte upp det i höstas om säsongen blir förlängd.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av -daniel- »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-03-08 15:43:57
-daniel- skrev: 2021-03-08 12:40:53
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-03-08 12:17:12 Det där med sportslig orättvisa och covid ger jag inte mycket för.

Sen när var SHL en rättvis liga? När hade alla lag likadana förutsättningar?

Mycket elände med covid, men det kan drabba alla, oavsett plånbok.
Samma med långtidsskador.
Kommundopade lag är däremot en orättvisa som funnits i många år.

Helt enig med Sanny och Kronwall, snacket om covid och orättvisa är det lika bra vi lägger åt sidan.
I det här fallet är det en helt ny nivå av slump eller kalla det orättvisa som riskerar att slå helt åt helvete fel, bara för att det redan är ett orättvist system blir det inte bättre av att addera ytterligare ett lager av orättvisa.
Huruvida vi skulle startat säsongen eller inte är en helt annan fråga. Nu är den igång och vi måste såklart slutföra den, allt annat vore ju helt idiotiskt. Lag har satsat summor och värvat spelare utifrån att säsongen ska slutföras.
Förutsättningarna runt covid har varit lika för alla lag.
Ingen vet hur tabellen sett ut om inte vi drabbats i början, eller om Luleå klarat sig, eller om Malmö spelat sina matcher ordinarie datum och ur form. Att sedan ex Hv och Brynäs ligger i botten är inte så lätt att koppla till covid. Där har mycket annat spelat in.

Säsongen har startats och ska därför slutföras så länge det tillåts att spela elitishockey. Sedan ställer såklart covid till en del oreda i SHL, men de visste de ju såklart om innan seriestarten klubbades.
Att ställa in säsongen nu är väl kanske inte det jag ser som mest troligt, nej men däremot hade man verkligen chansen när alla dessa matcher började flyttas fram under hösten. Däremot tycker jag man kunde sett över nedflyttningssystemet igen just den här säsongen, speciellt nu när smittan utvecklats som den gjort.

Tycker hela den här säsongen lämnar en äckligt bitter eftersmak i munnen, och tänk det laget som åker ut - risken att man tappar suget för all framtid kring hockey hade varit tämligen påtaglig...
Bild
Praetori
Inlägg: 13700
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: 2021-03-09 09:26:46
Tycker hela den här säsongen lämnar en äckligt bitter eftersmak i munnen, och tänk det laget som åker ut - risken att man tappar suget för all framtid kring hockey hade varit tämligen påtaglig...
Jag tror det är en generell grej med hela pandemin. Alla reagerar olika och det beror nog på hur mycket impact den har i våra dagliga liv.
För vissa så har det inneburit en enorm påverkan medan andra knappt påverkats alls. Sen finns det ju de som totalt skiter i det också men de får vi hoppas utgör en minoritet.

Själv har jag många släktingar som antingen är väldigt sköra eller tillhör andra riskgrupper. Men även med det i beaktande så har jag personligen inte lidit av pandemin mer än att man blivit krasslig. Man håller avstånd och följer hygien/smitt-rutiner på ett annat sätt men för mig känns det inte särskilt mycket mer inskränkande än att man inte gick ut och plockade svamp efter Tjernobyl flög i luften. Förskolelärare, mjölkbönder, taxichaufförer, ja de flesta måste ändå jobba på och man får anpassa sig. Det känns lite osmakligt att säga att en kanslist, materialare eller kulturarbetare skall bli arbetslös och hamna i ekonomiska trångmål med potentiellt värre hälsomässiga konsekvenser bara för att vi andra har bestämt det och för att vi inte lagt tillräckligt med energi på att få grejerna att funka hjälpligt ändå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av -daniel- »

Absolut, Praetori. Jag förstår precis vad du menar; vi agerar alla olika och har påverkats i olika grad. Vi behöver inte dra det här längre nu. :)

Take care.
Bild
Wishes
Inlägg: 2811
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 20/21

Inlägg av Wishes »

Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2311
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Säsongen 20/21

Inlägg av Buford »

Jag är mer oroad över att det är forwardsbrist inför matchen enligt artikeln. Är det nya skadade eller sjuka spelare det handlar om?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5850
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 20/21

Inlägg av Daniel942 »

Buford skrev: 2021-03-09 13:33:29
Jag är mer oroad över att det är forwardsbrist inför matchen enligt artikeln. Är det nya skadade eller sjuka spelare det handlar om?
Tycker det är sjukt oproffsigt av Holtz. Men snubben är 19, så man ska ju inte ha allt för höga förväntningar.
DIF!
förevigtdjurgården
Inlägg: 4335
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 20/21

Inlägg av förevigtdjurgården »

Måste ändå säga att Jocke verkligen är bra i intervjusammanhang. Hade gärna sett klipp när han slår tillbaka frågorna istället för i bara textform, men han inger ett otroligt förtroende i sina uttalanden, gång på gång.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev: 2021-03-09 09:26:46
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-03-08 15:43:57
-daniel- skrev: 2021-03-08 12:40:53
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-03-08 12:17:12 Det där med sportslig orättvisa och covid ger jag inte mycket för.

Sen när var SHL en rättvis liga? När hade alla lag likadana förutsättningar?

Mycket elände med covid, men det kan drabba alla, oavsett plånbok.
Samma med långtidsskador.
Kommundopade lag är däremot en orättvisa som funnits i många år.

Helt enig med Sanny och Kronwall, snacket om covid och orättvisa är det lika bra vi lägger åt sidan.
I det här fallet är det en helt ny nivå av slump eller kalla det orättvisa som riskerar att slå helt åt helvete fel, bara för att det redan är ett orättvist system blir det inte bättre av att addera ytterligare ett lager av orättvisa.
Huruvida vi skulle startat säsongen eller inte är en helt annan fråga. Nu är den igång och vi måste såklart slutföra den, allt annat vore ju helt idiotiskt. Lag har satsat summor och värvat spelare utifrån att säsongen ska slutföras.
Förutsättningarna runt covid har varit lika för alla lag.
Ingen vet hur tabellen sett ut om inte vi drabbats i början, eller om Luleå klarat sig, eller om Malmö spelat sina matcher ordinarie datum och ur form. Att sedan ex Hv och Brynäs ligger i botten är inte så lätt att koppla till covid. Där har mycket annat spelat in.

Säsongen har startats och ska därför slutföras så länge det tillåts att spela elitishockey. Sedan ställer såklart covid till en del oreda i SHL, men de visste de ju såklart om innan seriestarten klubbades.
Att ställa in säsongen nu är väl kanske inte det jag ser som mest troligt, nej men däremot hade man verkligen chansen när alla dessa matcher började flyttas fram under hösten. Däremot tycker jag man kunde sett över nedflyttningssystemet igen just den här säsongen, speciellt nu när smittan utvecklats som den gjort.

Tycker hela den här säsongen lämnar en äckligt bitter eftersmak i munnen, och tänk det laget som åker ut - risken att man tappar suget för all framtid kring hockey hade varit tämligen påtaglig...
Att det är en skitsäsong är vi överens om.
Frågan är vad som hänt ifall vi ställt in säsongen?
Vad hade hänt ifall vi stängt ligan i november?
Inga lätta frågor.

Mitt i allt coronaelände verkar det som att det mest drabbade laget, Malmö, verkar klara av säsongen över förväntan.

Hoppas på en coronafri kvalfinal. Hur slutspelet går att genomföra känns ointressant, om vi nu inte mot all förmodan kravlar oss vidare till en kvartsfinal eller mer. Då lär man väl tagga till en del. Kanske.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1336
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 20/21

Inlägg av Exile »

Herregud, tror ni på allvar att spelarna sitter isolerade hemma? Om folk kan åka och handla i fulla butiker så kan väl Holtz fira att sin flickvän gick vidare i Mello...
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Buford skrev: 2021-03-09 13:33:29
Jag är mer oroad över att det är forwardsbrist inför matchen enligt artikeln. Är det nya skadade eller sjuka spelare det handlar om?
Bjerselius fick hjärnskakning i samband med utlån, Grewe avstängd och sen var både Linus och Bergfors förkylda. Men Bergfors kommer såklart till spel. Inget kan få ur honom ur spel. Norell spelar forward i fjärdekedjan idag.
Skriv svar