Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Nu har vi nästan(inte vi dock) kommit en femtedel in i serien och man kan väl selite mönster iaf.

Malmö är jag rätt säker kommer komma i kval. De har redan nu ett dåligt lag och katastofal ekonomi redan innan coronan. Deras elitlicens blev räddad av coronan fast allt hände innan. Sen tappar de Händemark senast vid årsskiftet vilket är en av deras få vassa spelare.

Andra lag jag tror kommer ligga i bottenskiktet är Linköping, Brynäs, Oskarshamn och Leksand. HV tror jag kommer rycka upp sig fast de egentligen inte visat så mycket hittills. Men nu är både Kinnvall och Lias tillbaka.

Linköping har ändå en rätt bra trupp men får inte ut så mycket av den förutom förstakedjan. Sämst målvaktspar i serien också och ruttet med pengar. Att segrarna inte kommit i början sätter sig nog psykiskt också. De spelade bra i en del matcher i inledningen utan att få med sig poäng. Det är tungt.

Brynäs ligger ruskigt nära botten nu fast de rånat till sig segrar flera gånger om. Supportrarna börjar tröttna på Bulan som ser loj ut enligt de. Rödin håller inte samma klass(än så länge) som ifjol och drog nog på sig en hyfsat lång avstängning igår. Ersson har räddat de från att inte ligga sist. Har katastrofal corsi så lär dippa ännu mer om de inte helt plötsligt börjar spela bättre. Har också en redan utsatt ekonomi och kommer inte kunna förbättra under säsong.

Oskarshamn Har sämst lag på pappret och kommer dippa. Har en helt sjuk utdelning i PP som såklart inte kommer hålla under hela säsongen. Har också dålig ekonomi så inga resurser att förstärka laget under säsong.

Leksand väldigt beroende av förstakedjan. Inte supermycket bakom den. Förstakedjan kommer inte kunna få så hög utdelning över hela säsongen även fast den är sjukt bra. Dippar den under en längre period kan det bli ruskigt tufft för Leksand.

Jag är rätt säker på att vi kommer före minst två av dessa lag. Jag tror faktiskt vi kommer före fler än så men det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva och stanna kvar i SHL.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva
Nu saxade jag lite i inlägget, men undrar om den här säsongen ens kommer gå att spela klart. Med tanke på hur omfattande spridningen varit bland spelare, trots en hyfsat begränsad smittspridning i övriga samhället, börjar det kännas mer och mer tveksamt om det är rimligt att de ska utsätta sig för risken. Det är trots allt många som får permanenta skador på lungor och skit av det här eländet.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:
mb81 skrev:det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva
Nu saxade jag lite i inlägget, men undrar om den här säsongen ens kommer gå att spela klart. Med tanke på hur omfattande spridningen varit bland spelare, trots en hyfsat begränsad smittspridning i övriga samhället, börjar det kännas mer och mer tveksamt om det är rimligt att de ska utsätta sig för risken. Det är trots allt många som får permanenta skador på lungor och skit av det här eländet.
Det har jag ingen aning om. Kan alldeles för lite om det. Men om dryga 20 personer/lag ska åka runt och spela hockey inomhus med mycket kampmoment där man är i fejset på varandra och det gör man tre gånger i veckan. Det känns som att alla kommer vara smittade inom en snar framtid.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Vet Montén nåt vi inte vet?
– Jag vet att det är sagt att både Björnfot och Broberg är utlånade hela säsongen och Söderström ska vara i AIK tills vidare, men jag vet inte… Det finns en rädsla hos mig att NHL ska dra igång sina läger kring den tiden då JVM ska spelas och då kan jag inte vara hundra på att de här spelarna kan vara lediga.
https://hockeysverige.se/2020/10/23/dar ... na-utanfor
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:
mb81 skrev:det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva
Nu saxade jag lite i inlägget, men undrar om den här säsongen ens kommer gå att spela klart. Med tanke på hur omfattande spridningen varit bland spelare, trots en hyfsat begränsad smittspridning i övriga samhället, börjar det kännas mer och mer tveksamt om det är rimligt att de ska utsätta sig för risken. Det är trots allt många som får permanenta skador på lungor och skit av det här eländet.
Skellefteå som mötte Linköping i lördags har smitta i laget nu. Dock bara två så matchen mot Rögle kommer spelas. Men snart lär väl de eller Rögle också ställa in.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
Puckey skrev:
mb81 skrev:det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva
Nu saxade jag lite i inlägget, men undrar om den här säsongen ens kommer gå att spela klart. Med tanke på hur omfattande spridningen varit bland spelare, trots en hyfsat begränsad smittspridning i övriga samhället, börjar det kännas mer och mer tveksamt om det är rimligt att de ska utsätta sig för risken. Det är trots allt många som får permanenta skador på lungor och skit av det här eländet.
Skellefteå som mötte Linköping i lördags har smitta i laget nu. Dock bara två så matchen mot Rögle kommer spelas. Men snart lär väl de eller Rögle också ställa in.
Det känns bara mer och mer ohållbart, och då tillhör jag ändå den skaran som verkligen har längtat efter hockeyn trots tomma läktare.
Praetori
Inlägg: 13753
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

Puckey skrev:
mb81 skrev:det viktiga denna sjuka säsong är faktiskt att överleva
Nu saxade jag lite i inlägget, men undrar om den här säsongen ens kommer gå att spela klart. Med tanke på hur omfattande spridningen varit bland spelare, trots en hyfsat begränsad smittspridning i övriga samhället, börjar det kännas mer och mer tveksamt om det är rimligt att de ska utsätta sig för risken. Det är trots allt många som får permanenta skador på lungor och skit av det här eländet.
Covid19 är allvarligt men det är inte Ebola som sprids. Sett till alla åldersgrupper verkar de senaste siffrorna peka mot att mellan 80-90% knappt får några märkbara symptom alls. Sjukdomen slår nästan uteslutande mot de som är äldre eller har någon bakomliggande sjukdom. Att yngre strukit med betyder inte att de inte befunnit sig i riskgrupp (bara att de inte nödvändigtvis vetat om det, något som alltid är och varit fallet vid alla virusepidemier).

Det är knappast risken att drabbas för Corona som bör styra idrotten utan snarare hur allmänspridningen i samhället kan påverkas vid idrottsevenemang som helhet (alla sporter/samma regler). Dvs finns det en ökad risk för spridningen i samhället om idrottsliga tävlingar tillåts och i hur stor grad jämfört med idrottens påverkan på allmänhälsan?

Tabellen kommer bli haltande men efter två negativa provsvar finns det egentligen ingen anledning att hålla spelare borta från att delta i matcher. Om lagen kan ombesörja regelbunden testning på spelare och lagfunktionärer borde det vara relativt problemfritt att spela säsongen ut.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5723
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Vikas »

Tisdagens match skjuts upp också.

Det här kommer inte hålla i längden. Clown-kaos är att vänta.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Vikas skrev:Tisdagens match skjuts upp också.

Det här kommer inte hålla i längden. Clown-kaos är att vänta.
När ska vi hinna spela alla matcher som blir uppskjutna. Vi hade redan innan säsongsstart två matcher flyttade och nu blir det tre matcher till. Känns inte helt fair att vi får spela alla matcher så jävla tätt i vinter istället.
Ställ in landslagsturneringarna nu som uppsamlingsheat för inställda matcher.
Praetori
Inlägg: 13753
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev:
Vikas skrev:Tisdagens match skjuts upp också.

Det här kommer inte hålla i längden. Clown-kaos är att vänta.
När ska vi hinna spela alla matcher som blir uppskjutna. Vi hade redan innan säsongsstart två matcher flyttade och nu blir det tre matcher till. Känns inte helt fair att vi får spela alla matcher så jävla tätt i vinter istället.
Ställ in landslagsturneringarna nu som uppsamlingsheat för inställda matcher.
Kommer vara en grymt haltande tabell ändå. Spelschemat går ju inte att reparera helt simpelt eftersom ett av två inblandade lag i varje uppskjuten match alltid kan ha ett upptaget schema vilket gör att vissa uppskjutna omgångar inte kommer kunna planeras in förrän till nästa schemalagda möte (och då flyttas istället DEN omgången framåt). Där det går kan man ju planera in matcher back-to-back Fre-Lör för att komma ikapp men jag skulle gärna se att man isf "hoppar" ett steg så det blir dubbla hemmamöten dubbla bortamöten för att göra det enklare ekonomiskt för klubbarna.

Tre Kronor i all ära men jag tycker ligan kan säga ifrån och helt enkelt säga att det inte blir uppehåll och att man inte släpper spelare och att landslaget tidigt bör stå över turneringar som ändå riskerar att ställas in. Vitryssland tycker jag man bör skippa av helt andra skäl och därmed ryker även uppladdningen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Harmageddon »

Med tanke på att tabellen haltat sen seriestarten och det lär med sannolikhet bli fler uppskjutna matcher. Tyvärr blir väl ekonomin,som redan nu är ansträngd, ännu mer lidande. Men borde man inte minska ner antalet omgånger denna säsong?

På så sätt så kan lag som drabbas av uppflyttade matcher pga coronan slippa spela matcher så tätt inpå. Vem vet om DIF el. annat lag för den delen drabbas för en ytterligare våg i mellan februari-mars. Ytterligare uppskjutna matcher
Senast redigerad av Harmageddon den 2020-10-24 09:38:14, redigerad totalt 1 gånger.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Harmageddon skrev:Med tanke på att taballen haltat sen seriestarten och det lär med sannolikhet bli fler uppskjutna matcher. Tyvärr blir väl ekonomin,som redan nu är ansträngd, ännu mer lidande. Men borde man inte minska ner antalet omgånger denna säsong?

På så sätt så kan lag som drabbas av uppflyttade matcher pga coronan slippa spela matcher så tätt inpå. Vem vet om DIF el. annat lag för den delen drabbas för en ytterligare våg i mellan februari-mars. Ytterligare uppskjutna matcher
Jag tror inte c-more skulle betala ut full tv-peng om serien skulle dra ner på omgångar vilket skulle drabba klubbarnas ekonomi ännu mera. Det är enda orsaken till att det ens går att spela denna säsong.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av Harmageddon »

mb81 skrev:
Harmageddon skrev:Med tanke på att taballen haltat sen seriestarten och det lär med sannolikhet bli fler uppskjutna matcher. Tyvärr blir väl ekonomin,som redan nu är ansträngd, ännu mer lidande. Men borde man inte minska ner antalet omgånger denna säsong?

På så sätt så kan lag som drabbas av uppflyttade matcher pga coronan slippa spela matcher så tätt inpå. Vem vet om DIF el. annat lag för den delen drabbas för en ytterligare våg i mellan februari-mars. Ytterligare uppskjutna matcher
Jag tror inte c-more skulle betala ut full tv-peng om serien skulle dra ner på omgångar vilket skulle drabba klubbarnas ekonomi ännu mera. Det är enda orsaken till att det ens går att spela denna säsong.
Ah, tänkte inte på det.
Min spontanta tanke då om matcherna(även de som redan blivit uppskjutna) fortsätter flyttas fram är att det kommer bli en väldigt lång säsong. Typ att aktuella säsongen är klar maj-juni

Edit: Jag håller med om att back-to-back matcher skulle vara en väldigt bra lösning. Då möter man samma lag(hemma och borta) under x antal sammanhängande dagar
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Ryktas att SHL stängs nedåt men flyttar upp ett lag. Med tanke på alla flyttade matcher och det blir väldigt orättvist så känns det rätt. Jag är i princip väldigt mycket emot stängda serier men denna säsong är inte en vanlig säsong.

Synd bara att det inte gjordes redan i typ april så det stoppade värvningsfesten som har varit. Men skönt vi inte dragit på oss så mycket extra kostnader med dyra värvningar och bra att vi inte har många dyra och långa kontrakt. För nästa säsong blir tv-pengen lägre då 15 lag ska dela på den samtidigt som i princip alla lags kistor är tömda efter denna säsong. Löneläget på nya kontrakt kommer droppa drastiskt nästa säsong.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av DIF_Soldier »

mb81 skrev:Ryktas att SHL stängs nedåt men flyttar upp ett lag. Med tanke på alla flyttade matcher och det blir väldigt orättvist så känns det rätt. Jag är i princip väldigt mycket emot stängda serier men denna säsong är inte en vanlig säsong.

Synd bara att det inte gjordes redan i typ april så det stoppade värvningsfesten som har varit. Men skönt vi inte dragit på oss så mycket extra kostnader med dyra värvningar och bra att vi inte har många dyra och långa kontrakt. För nästa säsong blir tv-pengen lägre då 15 lag ska dela på den samtidigt som i princip alla lags kistor är tömda efter denna säsong. Löneläget på nya kontrakt kommer droppa drastiskt nästa säsong.
Det vore en rättvis lösning. Det går inte att motivera ett sportsligt schysst avgörande i nuläget.

Ur en ren karmasynpunkt är det bra att "värvningsfesten" blev av. Det är nyttigt att se föreningarnas sanna trynen. Att vissa har värvat satan är deras problem. Nu sitter de i båten.

Ur DIF-synpunkt skulle det vara guld. Vi har vårdat ekonomin bäst, har många kontrakt som ska förhandlas om som du säger och vi slipper rädslan att åka ur. Hoppas det blir av.
Säg den glädje som varar
Skriv svar