Intresse för "community"

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
DIFMOTRUBBET
Inlägg: 63
Blev medlem: 2007-10-17
Säsongskort: Ja
Ort: STHLM

Intresse för "community"

Inlägg av DIFMOTRUBBET »

Jag har under senare tid funderat på om vi inte skulle försöka bygga ihop en renodlad community för hockeysektionen. Detta forumet är ganska dött (jag själv är inte särskilt aktiv heller) och verkar inte modereras av DIF heller. Verkar heller inte hänt något utvecklingsmässigt på många år.

Jag tänker mig ett forum ( kanske endast inloggade ska kunna läsa?), live-chatt, något system för att betygsätta spelare efter matcher etc allt på en och samma hemsida. Jag är webb och app-utvecklare så jag har allt som krävs för att sätta igång detta och egentligen är det bara vi själva som sätter gränserna på vad vi vill göra på denna community.

Finns det ett intresse för detta? Är det någon annan där ute som vill hjälpa till kanske som moderator eller kanske också är webbutvecklare? Har ni några idéer på vad communityn skulle ha för funktioner?

Om det mot förmodan skulle finnas någon moderator helt plötsligt som tycker denna tråd bryter mot regler skicka gärna ett pm till mig också.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Andspe »

DIFMOTRUBBET skrev:Jag har under senare tid funderat på om vi inte skulle försöka bygga ihop en renodlad community för hockeysektionen. Detta forumet är ganska dött (jag själv är inte särskilt aktiv heller) och verkar inte modereras av DIF heller. Verkar heller inte hänt något utvecklingsmässigt på många år.

Jag tänker mig ett forum ( kanske endast inloggade ska kunna läsa?), live-chatt, något system för att betygsätta spelare efter matcher etc allt på en och samma hemsida. Jag är webb och app-utvecklare så jag har allt som krävs för att sätta igång detta och egentligen är det bara vi själva som sätter gränserna på vad vi vill göra på denna community.

Finns det ett intresse för detta? Är det någon annan där ute som vill hjälpa till kanske som moderator eller kanske också är webbutvecklare? Har ni några idéer på vad communityn skulle ha för funktioner?

Om det mot förmodan skulle finnas någon moderator helt plötsligt som tycker denna tråd bryter mot regler skicka gärna ett pm till mig också.
Det låter som en fantastisk idé. Tycker nästan du ska skicka iväg ett mejl till någon på hk. Det är inte alls omöjligt att byta ut/förnya forumet om det är någon som har ambition och kunskap att göra det. Det är i alla fall min tes :D
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
DIFMOTRUBBET
Inlägg: 63
Blev medlem: 2007-10-17
Säsongskort: Ja
Ort: STHLM

Re: Intresse för "community"

Inlägg av DIFMOTRUBBET »

Andspe skrev:
DIFMOTRUBBET skrev:Jag har under senare tid funderat på om vi inte skulle försöka bygga ihop en renodlad community för hockeysektionen. Detta forumet är ganska dött (jag själv är inte särskilt aktiv heller) och verkar inte modereras av DIF heller. Verkar heller inte hänt något utvecklingsmässigt på många år.

Jag tänker mig ett forum ( kanske endast inloggade ska kunna läsa?), live-chatt, något system för att betygsätta spelare efter matcher etc allt på en och samma hemsida. Jag är webb och app-utvecklare så jag har allt som krävs för att sätta igång detta och egentligen är det bara vi själva som sätter gränserna på vad vi vill göra på denna community.

Finns det ett intresse för detta? Är det någon annan där ute som vill hjälpa till kanske som moderator eller kanske också är webbutvecklare? Har ni några idéer på vad communityn skulle ha för funktioner?

Om det mot förmodan skulle finnas någon moderator helt plötsligt som tycker denna tråd bryter mot regler skicka gärna ett pm till mig också.
Det låter som en fantastisk idé. Tycker nästan du ska skicka iväg ett mejl till någon på hk. Det är inte alls omöjligt att byta ut/förnya forumet om det är någon som har ambition och kunskap att göra det. Det är i alla fall min tes :D
Har också tänkt i de banorna men sen känt att det kanske skulle vara bättre att inte sitta i knät på dem. Större friheter och färre pekpinnar :) Tycker att vi supportrar ska ha fullt "ägande"
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Mattias_87 »

Det låter väldigt bra. Detta forum är ju lite utdaterat även fast jag inte håller med om att det är dött. Livechatt låter mycket bättre som matchtrådar istället för dagens matchtrådar.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Praetori »

Ja tack.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Sjöwall »

Hade det inte varit smidigare att slänga upp en Discord för detta?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Daniel942 »

Mattias_87 skrev:Det låter väldigt bra. Detta forum är ju lite utdaterat även fast jag inte håller med om att det är dött. Livechatt låter mycket bättre som matchtrådar istället för dagens matchtrådar.
Det har vi provat här, ingen succé ;)
DIF!
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Daniel942 »

Jag tror att vi bör titta på en utbyggnad av detta forum istället för att sprida ut det. JK hade ett forum som var skött av supportrarna och aktiviteten där var stendöd.

Detta forum är över 10 år gammalt och det finns många fina minnen att hitta här om man orkar läsa tillbaka lite i tiden. Låt oss driva arvet vidare.
DIF!
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Intresse för "community"

Inlägg av m0ng00se »

Det ena behöver väl nödvändigtvis inte utesluta det andra.
Som sagt finns många gobitar från förr här:)

Håller man kvar der i difhockey.se regi så behöver man väl bara flytta med forumet till en sån community så har man det bästa av två världar.

Ska det communityas på egen hand i egen regis som nån nämnde så kanske man inte kan ta med sig hela det här forumer rakt upp å ner.

Jag är så oldschool så för mig duger ett forum bra att ventilera mina åsikter. Skulle inte säga att det här är dött men det var mer drag förr om åren. Antar att community ligger mer i tiden.
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev:
Jag är så oldschool så för mig duger ett forum bra att ventilera mina åsikter. Skulle inte säga att det här är dött men det var mer drag förr om åren. Antar att community ligger mer i tiden.
Jag är också oldschool men forum-modellen är lite föråldrad. Särskilt när det gäller matchtrådar och ett rent helvete att pyssla med på mobilen när man är på Hovet eller annan arena.

Bara en våt tanke men tänk att ta API från TSM/OVR live statistik med tidsstämplarna och lägga i ett flöde kopplat till livekommentering (med krav på registrering så klart). Det skulle förhoppningsvis få upp intresset även om viss moderering skulle krävas för att hålla nivån.
Den enda möjliga negativa konsekvensen är att 90-talister och millennials I klacken kanske blir än mer upptagna med mobilerna men i så fall med "rätt" saker.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Puckey »

Praetori skrev:
m0ng00se skrev:
Jag är så oldschool så för mig duger ett forum bra att ventilera mina åsikter. Skulle inte säga att det här är dött men det var mer drag förr om åren. Antar att community ligger mer i tiden.
Jag är också oldschool men forum-modellen är lite föråldrad. Särskilt när det gäller matchtrådar och ett rent helvete att pyssla med på mobilen när man är på Hovet eller annan arena.

Bara en våt tanke men tänk att ta API från TSM/OVR live statistik med tidsstämplarna och lägga i ett flöde kopplat till livekommentering (med krav på registrering så klart). Det skulle förhoppningsvis få upp intresset även om viss moderering skulle krävas för att hålla nivån.
Den enda möjliga negativa konsekvensen är att 90-talister och millennials I klacken kanske blir än mer upptagna med mobilerna men i så fall med "rätt" saker.
Vill man som privatperson vara den som behöver dra gränsen för när en konversation går överstyr? Föreställer mig att det är lättare att som Djurgårdens IF dra någon form av gräns för vad som är mänskligt anständigt (även om jag tycker att man ibland silar mygg och sväljer elefanter), än att stå i samma bar och hiva öl under matcherna med de man modererar.
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Praetori »

Puckey skrev:
Praetori skrev:
m0ng00se skrev:
Jag är så oldschool så för mig duger ett forum bra att ventilera mina åsikter. Skulle inte säga att det här är dött men det var mer drag förr om åren. Antar att community ligger mer i tiden.
Jag är också oldschool men forum-modellen är lite föråldrad. Särskilt när det gäller matchtrådar och ett rent helvete att pyssla med på mobilen när man är på Hovet eller annan arena.

Bara en våt tanke men tänk att ta API från TSM/OVR live statistik med tidsstämplarna och lägga i ett flöde kopplat till livekommentering (med krav på registrering så klart). Det skulle förhoppningsvis få upp intresset även om viss moderering skulle krävas för att hålla nivån.
Den enda möjliga negativa konsekvensen är att 90-talister och millennials I klacken kanske blir än mer upptagna med mobilerna men i så fall med "rätt" saker.
Vill man som privatperson vara den som behöver dra gränsen för när en konversation går överstyr? Föreställer mig att det är lättare att som Djurgårdens IF dra någon form av gräns för vad som är mänskligt anständigt (även om jag tycker att man ibland silar mygg och sväljer elefanter), än att stå i samma bar och hiva öl under matcherna med de man modererar.
Moderationen av forumet fungerar hyggligt ändå men skulle man få upp volymer av inlägg med live funktioner skulle det förmodligen krävas mer. Folk häver ur sig saker i stridens hetta som kanske inte alltid bör få stå kvar i text (förutsatt publicistiskt snarare än individuellt ansvar).
Tyvärr är lagen om elektroniska anslagstavlor så korkad att du i princip skulle behöva inloggning med bank-ID (om det ens räcker) för att undslippa ansvar för vad folk skriver.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Intresse för "community"

Inlägg av sensei »

Digitala communities i all ära, men det jag helst av allt skulle vilja göra är att träffa alla forumaktiva IRL, det skulle vara riktigt häftigt.

Typ kommande slutspel, säga tid och plats och bara ta en cocktail ocn snacka lite hockey och se en härlig match.

Forumet vi har är inte direkt modernt men det funkar..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Intresse för "community"

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sensei skrev:Digitala communities i all ära, men det jag helst av allt skulle vilja göra är att träffa alla forumaktiva IRL, det skulle vara riktigt häftigt.

Typ kommande slutspel, säga tid och plats och bara ta en cocktail ocn snacka lite hockey och se en härlig match.

Forumet vi har är inte direkt modernt men det funkar..

-Oh, oh, I'll be there

Det vore grymt kul :D
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DIFMOTRUBBET
Inlägg: 63
Blev medlem: 2007-10-17
Säsongskort: Ja
Ort: STHLM

Re: Intresse för "community"

Inlägg av DIFMOTRUBBET »

Kul med mycket respons!

Verkar vara lite delat mellan de som tycker att forumet fungerar bra och de som inte gillar forumet och vill ha något nytt. Däremot verkar det som att alla är överens om lite utveckling, underhåll och nya funktioner skulle vara välkommet.

Min åsikt är att vill vi vara kvar i DIFhockeys regi får vi stanna här men jag tror inte vi ska räkna med några uppdateringar i framtiden. Självklart skulle jag/någon kunna höra av sig till DIF och fråga om vi kan få ta över driften. Detta är dock inget jag vill ställa mig bakom som "drivande". Jag tycker att en samlingsplats för oss supportrar ska vara i vår egen regi så vi bestämmer allt. Då är det även vi själva som sätter gränserna för vad vi vill ha för innehåll och funktioner än att vi varje gång måste gå till DIF för att fråga om vi kan få göra det.

Vill vi ha IRL-träffar? Då kör vi en meetup-funktion där folk kan förslå tider etc. Vill vi ha statistik, tidsstämplar och live-resultat? Då gör vi en insamling och köper det.
Skriv svar