Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Mattias_87 »

De senaste åren har det diskuterats flitigt över att man dömer bort en massa mål i efterhand p.g.a att målvakten har blivit störd eller hindrad att göra sitt jobb i målgården. Förra säsongen hade vi regeln att det kunde vara OK att vara i målgården och samtidigt få sitt mål godkänt om det inte påverkade målvakten att göra sitt jobb. Inför denna säsong dömer man bort samtliga mål så fort minsta lilla cm av en skridsko eller klubba är i målgården.

Nyss fick Rögle detta mål bortdömt vilket är ett stort skämt enligt mig:
https://twitter.com/i/status/1200787768697380864

Målen i hockeyn blir färre och att dessa mål döms bort gör det ännu värre, publiken vill se mål.

Hur bör denna regel se ut i framtiden egentligen?
- Dagens strikta system där minsta lilla del av spelaren är innanför målgården döms bort
- Förra säsongens regel där det blir godkänt om målvakten inte blivit störd/hindrad
- Sluta ringa i efterhand och låta domaren avgöra direkt
- Annat system?
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:De senaste åren har det diskuterats flitigt över att man dömer bort en massa mål i efterhand p.g.a att målvakten har blivit störd eller hindrad att göra sitt jobb i målgården. Förra säsongen hade vi regeln att det kunde vara OK att vara i målgården och samtidigt få sitt mål godkänt om det inte påverkade målvakten att göra sitt jobb. Inför denna säsong dömer man bort samtliga mål så fort minsta lilla cm av en skridsko eller klubba är i målgården.

Nyss fick Rögle detta mål bortdömt vilket är ett stort skämt enligt mig:
https://twitter.com/i/status/1200787768697380864

Målen i hockeyn blir färre och att dessa mål döms bort gör det ännu värre, publiken vill se mål.

Hur bör denna regel se ut i framtiden egentligen?
- Dagens strikta system där minsta lilla del av spelaren är innanför målgården döms bort
- Förra säsongens regel där det blir godkänt om målvakten inte blivit störd/hindrad
- Sluta ringa i efterhand och låta domaren avgöra direkt
- Annat system?
Jag stör mig lika mycket men jag tror det är en inkörningsperiod. Så fort spelarna greppat att de inte har innanför målgården att göra så kommer det reda ut sig självt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2291
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av crike »

Min högst personliga åsikt är att det finns en stor sak som skiljer människor mot robotar och det är att människor kan ta beslut utanför ramarna. Jag har inga problem med regeln men jag tycker ändå att varje domare ska kunna göra sin personliga värdering från fall till fall. Det är inte svårt att se om kontakten inte inneburit att målvakten störts.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Sjöwall »

Det där målet dömdes antagligen bort eftersom att Röglespelaren "slashar" målvaktens benskydd när han missar pucken.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Största anledningen bakom den nya regeln är väl för att vi har sett ett ökant antal hjärnskakningar på målvakter, då det varit en del incidenter där spelar har "genat" genom målgården och då träffat huvudet på målvakten? Vet att Tellan och Petter har haft en del starka åsikter om det här och vill helst att målvakten ska vara helt fredad oavsett var situationen uppstår. Har ingen direkt åsikt om regeln är bra eller inte, men nu ska de i alla fall vara mål om touchen på målvakten sker utanför målgården och så var de väl inte tidigare?

Kan tillägga att vi har ett högre målsnitt/omgång jämfört med tidigare säsong, samt färre skadad målvakter pga påkörningar.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Stulle »

Det som stör mig mest är att bedömningsnivån skiljer så mycket från situation till situation (speciellt i situationer där motspelaren blir intryckt i målgården av medspelare). Tar man bort bedömningen i alla situationer så försvinner allt tjafs om vilka domslut som borde och inte borde ha varit, men till priset av en hjärndöd ishockey, vilket heller inte är roligt att titta på.

Jag har inget emot att kolla på en match med få mål om spelet är bra, men att få mål bortdömda i en match i en liknande situation som där det blev tilldömt mål i en annan stör mig.

Som tidigare skrivit så är det inte robotar som dömer och måste jag välja på bedömning med felbeslut eller hårda ramar utan felbeslut så väljer jag det förstnämnda.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Donkels-2.0 »

Det som stör mig mest är den samlade svenska domarkårens uselhet nästan i paritet med den korrupta bajaren Elo i disciplinnämnden
Senast redigerad av Donkels-2.0 den 2019-12-12 22:31:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Praetori »

Stulle skrev:Det som stör mig mest är att bedömningsnivån skiljer så mycket från situation till situation (speciellt i situationer där motspelaren blir intryckt i målgården av medspelare). Tar man bort bedömningen i alla situationer så försvinner allt tjafs om vilka domslut som borde och inte borde ha varit, men till priset av en hjärndöd ishockey, vilket heller inte är roligt att titta på.

Jag har inget emot att kolla på en match med få mål om spelet är bra, men att få mål bortdömda i en match i en liknande situation som där det blev tilldömt mål i en annan stör mig.

Som tidigare skrivit så är det inte robotar som dömer och måste jag välja på bedömning med felbeslut eller hårda ramar utan felbeslut så väljer jag det förstnämnda.
Du menar alltså att konsekvent uppträdande av domarna är bättre än att de tar för allt som är tydligt eller att det blir "rätt" i majoriteten av situationerna?

Personligen gillar jag när domarna släpper det mesta (som inte är avsiktligt) utom just vid kamp framför mål. 200 trippingutvisningar eller tveksamt dömda holdings och slashings i mittzon eller kring blå per match känns det som där det knappt påverkar spelet. Skit i första och kanske andra förseelsen per gubbe om det inte är i ett kritiskt skede och inte sker avsiktligt så att det blir flyt i spelet istället. Om ett lag hamnar på efterkälken eller sätter i system att åka och haka eller göra "x" så kan man ju som domare ta ett snack med gubbarna under utvisningen och stämma i bäcken i stil med "ser jag en till sån eller ens i närheten så plockar jag direkt". Det går ju att ha en dialog med spelarna på planen istället för att de skall få gissa sig till nivån.

Interference på puckmottagare, slag på handskarna på puckförare, hakningar och annat i skottsektorn bör beivras för då kommer vi garanterat få se fler mål. Det är in mot spelet och passningsalternativen som jag vill se domarna titta mest. De får gärna vara ruggigt nära spelet (ännu mer än nu, typ NHL style och klättra över målburen) så länge de håller sig borta från sargen (det stör mig något otroligt att de alltid skall dit och hänga).

Det jag stör mig mest på är allt jäkla pill vid tekningar. Släpp pucken och ta isf en utvisning om det är något som är uppenbart regelvidrigt istället.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Stulle »

Praetori skrev:
Stulle skrev:Det som stör mig mest är att bedömningsnivån skiljer så mycket från situation till situation (speciellt i situationer där motspelaren blir intryckt i målgården av medspelare). Tar man bort bedömningen i alla situationer så försvinner allt tjafs om vilka domslut som borde och inte borde ha varit, men till priset av en hjärndöd ishockey, vilket heller inte är roligt att titta på.

Jag har inget emot att kolla på en match med få mål om spelet är bra, men att få mål bortdömda i en match i en liknande situation som där det blev tilldömt mål i en annan stör mig.

Som tidigare skrivit så är det inte robotar som dömer och måste jag välja på bedömning med felbeslut eller hårda ramar utan felbeslut så väljer jag det förstnämnda.
Du menar alltså att konsekvent uppträdande av domarna är bättre än att de tar för allt som är tydligt eller att det blir "rätt" i majoriteten av situationerna?

Personligen gillar jag när domarna släpper det mesta (som inte är avsiktligt) utom just vid kamp framför mål. 200 trippingutvisningar eller tveksamt dömda holdings och slashings i mittzon eller kring blå per match känns det som där det knappt påverkar spelet. Skit i första och kanske andra förseelsen per gubbe om det inte är i ett kritiskt skede och inte sker avsiktligt så att det blir flyt i spelet istället. Om ett lag hamnar på efterkälken eller sätter i system att åka och haka eller göra "x" så kan man ju som domare ta ett snack med gubbarna under utvisningen och stämma i bäcken i stil med "ser jag en till sån eller ens i närheten så plockar jag direkt". Det går ju att ha en dialog med spelarna på planen istället för att de skall få gissa sig till nivån.

Interference på puckmottagare, slag på handskarna på puckförare, hakningar och annat i skottsektorn bör beivras för då kommer vi garanterat få se fler mål. Det är in mot spelet och passningsalternativen som jag vill se domarna titta mest. De får gärna vara ruggigt nära spelet (ännu mer än nu, typ NHL style och klättra över målburen) så länge de håller sig borta från sargen (det stör mig något otroligt att de alltid skall dit och hänga).

Det jag stör mig mest på är allt jäkla pill vid tekningar. Släpp pucken och ta isf en utvisning om det är något som är uppenbart regelvidrigt istället.
Jag menar inte att det ena behöver utesluta det andra, men att debatten ens existerar tyder ju på att det för närvarande är så. En "skön" domarnivå är absolut att föredra, men där är vi sällan. Min poäng är att hur pass avslappnad eller hård attityd en domare har till spelet/regelboken spelar mindre roll, så länge den är överlag lika för alla, och om en domare kör en avslappnad stil och en annan inte gör det så faller hela grejen lite.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Praetori »

Stulle skrev: Jag menar inte att det ena behöver utesluta det andra, men att debatten ens existerar tyder ju på att det för närvarande är så. En "skön" domarnivå är absolut att föredra, men där är vi sällan. Min poäng är att hur pass avslappnad eller hård attityd en domare har till spelet/regelboken spelar mindre roll, så länge den är överlag lika för alla, och om en domare kör en avslappnad stil och en annan inte gör det så faller hela grejen lite.
Det finns för många situationer där domarna känner sig tvingade att ta utvisningar men de kan omöjligen se eller plocka för allt. Därför uppstår känslorna att det är inkonsekvent och orättvist.
Dick kan bli hakad och slashad på väg in stöket i skottsektorn 3 gånger utan åtgärd medan Högga åker för en korrekt brytning i en 2v1a.

Kvalitén måste upp men man kanske även borde titta på ett retroaktivt system med böter även för mindre upprepade förseelser (ala gult kort i fotboll fast med DN) för att få väck ryggsäckshockeyn och därmed ge domarna färre regelboksbeslut de känner att de måste ta på planen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Stulle »

Praetori skrev:
Stulle skrev: Jag menar inte att det ena behöver utesluta det andra, men att debatten ens existerar tyder ju på att det för närvarande är så. En "skön" domarnivå är absolut att föredra, men där är vi sällan. Min poäng är att hur pass avslappnad eller hård attityd en domare har till spelet/regelboken spelar mindre roll, så länge den är överlag lika för alla, och om en domare kör en avslappnad stil och en annan inte gör det så faller hela grejen lite.
Det finns för många situationer där domarna känner sig tvingade att ta utvisningar men de kan omöjligen se eller plocka för allt. Därför uppstår känslorna att det är inkonsekvent och orättvist.
Dick kan bli hakad och slashad på väg in stöket i skottsektorn 3 gånger utan åtgärd medan Högga åker för en korrekt brytning i en 2v1a.

Kvalitén måste upp men man kanske även borde titta på ett retroaktivt system med böter även för mindre upprepade förseelser (ala gult kort i fotboll fast med DN) för att få väck ryggsäckshockeyn och därmed ge domarna färre regelboksbeslut de känner att de måste ta på planen.
Ett retroaktivt bötessystem skull säkert kunna ha sin plats, det viktiga blir naturligtvis hur systemet ska appliceras. Det system som diciplinnämnden använder sig av idag har ju också sina brister som det verkar, i och med de inkonsekventa straff man delar ut ibland (min känsla). Jag skulle även vilja veta vad domarna själva anser sig ha mandat att göra på isen och inte, om de själva tycker att domarkritik är befogad och i så fall på vilket sätt, och då menar jag inte domarbasen. Domare är en sån skyddad verkstad och jag tror att gemene supporter skulle ha mer förståelse över hru det är att vara domare, om det var med transparens inom domarkåren.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Wilhelm Arwe
Inlägg: 148
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Wilhelm Arwe »

Jag tycker att det fungerar som det är nu. Kanske kan man tillåta lite mer kontakt i målgården, om det går att definiera sådan på ett bra sätt. Om jag inte minns fel har målvakterna färre skador i år, och då tycker jag det är värt det. Det är också mer förutsägbart, även fast man ibland tycker det är fånigt att vissa mål döms bort.
Grimster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Grimster »

Jag tycker det är bättre att hålla det strikt.

Ingen utespelare från andra laget i målgården kort och gott. Det gör det oerhört mycket enklare att bedöma målsituationer.

I innebandy så är målgården helt fredad och där är det i stort sett aldrig några diskussioner kring detta. Självklart så är det ju en övergångsperiod där spelarna behöver komma in i det nya tänket men i det långa loppet så tror jag det blir bättre för det är rätt konkret och enkelt och det är ju ganska enkelt att avgöra om en spelare är där eller inte. Det här med att om dom stör målvakten är ju en sån otroligt stor bedömningsfråga och därför märker man ju att besluten varierar ju rätt friskt.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av sensei »

Grimster skrev:Jag tycker det är bättre att hålla det strikt.

Ingen utespelare från andra laget i målgården kort och gott. Det gör det oerhört mycket enklare att bedöma målsituationer.

I innebandy så är målgården helt fredad och där är det i stort sett aldrig några diskussioner kring detta. Självklart så är det ju en övergångsperiod där spelarna behöver komma in i det nya tänket men i det långa loppet så tror jag det blir bättre för det är rätt konkret och enkelt och det är ju ganska enkelt att avgöra om en spelare är där eller inte. Det här med att om dom stör målvakten är ju en sån otroligt stor bedömningsfråga och därför märker man ju att besluten varierar ju rätt friskt.
Då hade det inte blivit något drömmål av Foppa i vm -94. Och inget frimärke heller.

Själv undrar jag vad som var så jävla fel med offside i målgården, det om något var extremt enkelt och bra. Så det behövdes såklart saboteras.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Grimster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Grimster »

sensei skrev:
Grimster skrev:Jag tycker det är bättre att hålla det strikt.

Ingen utespelare från andra laget i målgården kort och gott. Det gör det oerhört mycket enklare att bedöma målsituationer.

I innebandy så är målgården helt fredad och där är det i stort sett aldrig några diskussioner kring detta. Självklart så är det ju en övergångsperiod där spelarna behöver komma in i det nya tänket men i det långa loppet så tror jag det blir bättre för det är rätt konkret och enkelt och det är ju ganska enkelt att avgöra om en spelare är där eller inte. Det här med att om dom stör målvakten är ju en sån otroligt stor bedömningsfråga och därför märker man ju att besluten varierar ju rätt friskt.
Då hade det inte blivit något drömmål av Foppa i vm -94. Och inget frimärke heller.

Själv undrar jag vad som var så jävla fel med offside i målgården, det om något var extremt enkelt och bra. Så det behövdes såklart saboteras.
Fast Foppas mål är ju en straff och ser inte riktigt vad den har med diskussionen att göra? :-)

Som sagt jag tycker det är bättre att hålla sig till regler som lämnar mindre utrymme för tolkning. Är spelaren i målgården ja eller nej är ju ganska konkret jämfört med stör han målvakten eller inte?

Den sistnämnda är ju i mångt och mycket högst subjektiv och en bedömningsfråga.

En av dom viktigare funktionerna för regler är ju att dom ska förenkla och att alla vet vad som gäller. När man lägger in en sån stor bit på bedömning så blir det ju lätt lite luddigt och virrigt i mitt tycke.

PS. Vill inte vara besserwisser men Foppas mål var på OS och inte VM. :-)
Skriv svar