Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Praetori »

Grimster skrev:
sensei skrev:
Grimster skrev:Jag tycker det är bättre att hålla det strikt.

Ingen utespelare från andra laget i målgården kort och gott. Det gör det oerhört mycket enklare att bedöma målsituationer.

I innebandy så är målgården helt fredad och där är det i stort sett aldrig några diskussioner kring detta. Självklart så är det ju en övergångsperiod där spelarna behöver komma in i det nya tänket men i det långa loppet så tror jag det blir bättre för det är rätt konkret och enkelt och det är ju ganska enkelt att avgöra om en spelare är där eller inte. Det här med att om dom stör målvakten är ju en sån otroligt stor bedömningsfråga och därför märker man ju att besluten varierar ju rätt friskt.
Då hade det inte blivit något drömmål av Foppa i vm -94. Och inget frimärke heller.

Själv undrar jag vad som var så jävla fel med offside i målgården, det om något var extremt enkelt och bra. Så det behövdes såklart saboteras.
Fast Foppas mål är ju en straff och ser inte riktigt vad den har med diskussionen att göra? :-)

Som sagt jag tycker det är bättre att hålla sig till regler som lämnar mindre utrymme för tolkning. Är spelaren i målgården ja eller nej är ju ganska konkret jämfört med stör han målvakten eller inte?

Den sistnämnda är ju i mångt och mycket högst subjektiv och en bedömningsfråga.

En av dom viktigare funktionerna för regler är ju att dom ska förenkla och att alla vet vad som gäller. När man lägger in en sån stor bit på bedömning så blir det ju lätt lite luddigt och virrigt i mitt tycke.

PS. Vill inte vara besserwisser men Foppas mål var på OS och inte VM. :-)
Är spelaren i målgården blir det i get mål dömt för Kanada i JVM finalen. Men det var ett vackert brunkarmål som jag tycker borde godkännas.

I slutändan tycker jag allt handlar om huruvida målvakterna begränsas (eller ej) från att agera.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av sensei »

Grimster skrev:
PS. Vill inte vara besserwisser men Foppas mål var på OS och inte VM. :-)
Det är helt sant. Det blir dock motsägelsefullt när du säger att du inte vill vara besserwisser men ändå är det.

Oavsett vilket så hade det inte godkänts eftersom han är inom målgården, tror han tom är det på frimärket eller näst därtill.

Det borde väl rimligen vara samma regler beträffande målgård för straff och i vanligt spel.

Poängen är dock att offside i målgården var en aldeles utmärkt regel som alla förstod och respekterade. Så den togs följdaktligen bort för det fiasko vi har nu.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Praetori »

sensei skrev: Poängen är dock att offside i målgården var en aldeles utmärkt regel som alla förstod och respekterade. Så den togs följdaktligen bort för det fiasko vi har nu.
Offside i målgården må ha varit lättbegripligt när målvakterna stod mellan stolparna och på sin höjd slajdade utanför ibland och innan man satt i system att putta in motståndare dit. Tittar man bakåt i tiden var ju målvakterna dessutom tacklingsbara i någon mån om de flöjtade iväg utanför sin skyddade zon. Sen var ju offsiden beroende på om pucken kom dit före spelaren eller ej osv vilket föranledde videogranskningar i tidigare ej skådad mängd.

Med det moderna målvaktsspelet blev det naturligt att de nyttjade en större yta, tom utanför målområdet med regelbundenhet, särskilt framåt och då började fler kontaktsituationer uppstå och den diskussion som var då var för att skydda målvakterna eftersom det uppstod diverse skador och dylikt. I NHL var det ju under en period inte ovanligt att man körde på målvakterna med vett och vilje innan poliserna gick överstyr åt andra hållet och slog syndarna sönder och samman. Nu har man i Svensk hockey landat i en regel som på pappret är "enkel" men som i praktiken visat sig svår att få rättvis.
Man har ju dessutom minskat storleken på målgården i linje med internationella regler. Det är ständigt en dragkamp mellan att man vill se fler mål men samtidigt vill man skydda målvakter och minska svårbedömda eller orättvisa situationer.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av Donkels-2.0 »

Svenska hockeyförbundet är kassa och värst av alla är disciplinnämnden och allra värst där är bajenvraket
Ceterum censeo Solna esse delendam
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Döma bort mål p.g.a spelare i målgården

Inlägg av sensei »

Praetori skrev:
sensei skrev: Poängen är dock att offside i målgården var en aldeles utmärkt regel som alla förstod och respekterade. Så den togs följdaktligen bort för det fiasko vi har nu.
Offside i målgården må ha varit lättbegripligt när målvakterna stod mellan stolparna och på sin höjd slajdade utanför ibland och innan man satt i system att putta in motståndare dit. Tittar man bakåt i tiden var ju målvakterna dessutom tacklingsbara i någon mån om de flöjtade iväg utanför sin skyddade zon. Sen var ju offsiden beroende på om pucken kom dit före spelaren eller ej osv vilket föranledde videogranskningar i tidigare ej skådad mängd.

Med det moderna målvaktsspelet blev det naturligt att de nyttjade en större yta, tom utanför målområdet med regelbundenhet, särskilt framåt och då började fler kontaktsituationer uppstå och den diskussion som var då var för att skydda målvakterna eftersom det uppstod diverse skador och dylikt. I NHL var det ju under en period inte ovanligt att man körde på målvakterna med vett och vilje innan poliserna gick överstyr åt andra hållet och slog syndarna sönder och samman. Nu har man i Svensk hockey landat i en regel som på pappret är "enkel" men som i praktiken visat sig svår att få rättvis.
Man har ju dessutom minskat storleken på målgården i linje med internationella regler. Det är ständigt en dragkamp mellan att man vill se fler mål men samtidigt vill man skydda målvakter och minska svårbedömda eller orättvisa situationer.
Lysande analys och bakgrund.

Jag kommer dock nog alltid vara av åsikten att det mesas för mycket med målvakterna och jag retar mig på hela narrativet om att en målvakt kan vara "störd" i sitt arbete och då ska det inte vara mål, då hela hockeyfilosofin uttryckligen går ut på att störa motståndaren.

Vill man under inga omständigheter bli "störd" i sitt spel så finns ju schack och tennis, m.m. Hockeyn skall vara ytterst sparsam med att anamma principer från de sporterna.

Du använder dock ordet "förhindra" vilket är ett bättre valt ord för sånt som regelverket troligtvis skall stävja.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar