Stänga ligan 20/21?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Stänga ligan 20/21?

Stäng för denna säsong
35
80%
Stäng för alltid
2
5%
Nej, nedflyttning ska kunna ske
7
16%
 
Antal röster: 44

Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Stänga ligan 20/21?

Inlägg av SirDIFalot »

För eller emot?
Expert.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av mb81 »

Jag är i princip väldigt anti serier utan upp och nedflyttning men just detta år tycker jag faktiskt man ska stänga ligan. Linköping får säkert två veckor mitt under säsong där de inte kan driva någon sorts form av träning mitt under säsong. Det är säkert något liknande hos oss där vi ändå kommit lindrigare undan men även här kan vi inte ha en ordentlig verksamhet på ett par veckor mitt under en säsong. Det känns inte rättvist.

Dock är skadan redan skedd vad gäller ekonomin vilket skulle vara den största anledningen att stänga serierna. Stänger vi serien skulle det vara bra att dumpa så många spelare som möjligt som man inte ser som spelare man ändå vill förlänga med, men vilka ska kunna ta över dessa kontrakt?

Stänger vi serien skulle jag gärna se att man beslutade att ta upp två lag från allsvenskan. För jag vill ha en serie med jämnt antal lag. Det finns lag med bra tradition och förutsättningar att spela i SHL i allsvenskan. Modo, Löven, Timrå och SSK till exempel. Sen fortsätter vi med 16 lag även i fortsättningen. Sen två lag upp och ner varjesäsong så inte gapet mellan SHL och allsvenskan blir så gigantiskt. Det skulle också de allsvenska lagen bli glada över. Det skulle inte heller bli en katastrof att åka ur då det skule finnas en realistisk chans att ta sig tillbaka relativt fort.

Tv-pengen skulle väl minska med ca 5 mille/lag i mitt exempel. Men det får man leva med.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Mattias_87 »

I detta speciella läge är jag för. Det bästa vore om man kanske tog upp ett lag denna säsong men att inget lag flyttas ner. Sedan om man säsongen efter ska behålla det extra laget eller utöka till 15-16 lag? Skulle vi få 16 lag så blir det ännu fler matcher vilket jag inte tror är bra. Då kanske man måste göra om allt i grunden med två divisioner. Höjer man bara till 15 lag så blir det ändå 56 omgångar istället för 60. Men ett ojämnt antal lag är ju lite konstigt kanske, men jag har ingenting emot det personligen.

Fördelen med utökning av lag är att det finns starka varumärken i HA som definitivt platsar i SHL. Fler derbymatcher för vissa lag och ett större intresse. Nackdelen är något mindre pengar, men det är ju försumbart enligt mig.
Avskaffa tre mot tre.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Donkels-2.0 »

Stäng denna säsong nedåt och låt ett lag från allsvenskan gå upp med tillägget om gnaget mot förmodan skulle gå upp så är det fortsatt stängt uppåt
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Czerkawski
Inlägg: 132
Blev medlem: 2019-04-23

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Czerkawski »

Donkels-2.0 skrev:Stäng denna säsong nedåt och låt ett lag från allsvenskan gå upp med tillägget om gnaget mot förmodan skulle gå upp så är det fortsatt stängt uppåt
Mycket rimligt och genomförbart förslag :)

Skulle dock säga att det redan nu står ganska klart att Löven går upp i år.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Praetori »

Jag har kännt mig hyggligt säker på att man kommer stänga flertalet divisioner inom svensk sport pga det rådande läget.
Normalt sett är jag extremt anti stängda ligor. Det finns helt enkelt inte kapital eller publikunderlag att göra det BRA i Sverige. Idrotten är en folkrörelse och föreningsrörelsen inom hockey, fotboll mm kräver öppna ligor för att inte tappa dynamiken och eldsjälarna som möjliggör det hela (för att inte tala om publiken).

Men sen är det också elitklubbarna som driver exponeringen och kapitalet i sina respektive idrotter. Att inte kunna visa handlingskraft från de gemensamt ägda ligorna som SHL och Hockeyallsvenskan och spika igen nedåt under en pandemisäsong vore olyckligt. Klubbarna i SHL, Allsvenskan mfl behöver arbetsro och den är redan skakig i och med det ekonomiska.

Med det sagt så måste man dock passa sig på sikt. En tillfällig stägning måste vara just tillfällig och man måste släppa upp lag underifrån under samma veva.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av sensei »

Vad är argumenten för att stänga ligan kortsiktigt och är isåfall de argumenten inte applicerbara långsiktigt när vi inte längre har en pandemi?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Vad är argumenten för att stänga ligan kortsiktigt och är isåfall de argumenten inte applicerbara långsiktigt när vi inte längre har en pandemi?
Orättvisa sportsliga villkor i år när vissa lag har stor smittspridning och andra inte, så pass att det till och med påverkar om lag kan träna ishockey eller inte öht.

Långsiktigt är upp/nedflyttning en hörnsten i svensk idrott som gör den intressant att följa.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Vad är argumenten för att stänga ligan kortsiktigt och är isåfall de argumenten inte applicerbara långsiktigt när vi inte längre har en pandemi?
Orättvisa sportsliga villkor i år när vissa lag har stor smittspridning och andra inte, så pass att det till och med påverkar om lag kan träna ishockey eller inte öht.

Långsiktigt är upp/nedflyttning en hörnsten i svensk idrott som gör den intressant att följa.
Ok, jag tycker ju inte att det är ett övertygande argument för att stänga en serie, om ens temporärt. Jämför t ex med en rejäl lågkonjuktur som också kan drabba olika regioner olika mycket. Osv.

Bättre argument för stängd liga är igenkänning, klassiska rivaliteter och möjlighet till långsiktighet samt investeringar i arenor vilket troligtvi alla håller med om är något bra.

Jag tycker inte att det finns någon fördel alls med upp/nedflyttning baserat på sportsliga prestationer, eftersom det alltid måste flyttas upp och ned. Med andra ord så kan ett lag vara precis lika bra som alla andra, men ändå åka ur.

Apropå intresse, det var ju inte direkt fullt på hovet när vi åkte ner senast, vilket jag kan förstå. Vem vill betala för ren ångest?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Praetori »

sensei skrev:Vad är argumenten för att stänga ligan kortsiktigt och är isåfall de argumenten inte applicerbara långsiktigt när vi inte längre har en pandemi?
Argumenten för är ju rent ekonomiska. Lag som kan driva publik och ekonomi därefter har inte möjligheten pga juridiska restriktioner.

Långsiktigt har samma argument ingen bärighet. Om lag som tex Leksand eller Malmö hamnar i sportsliga och/eller ekonomiska svårigheter pga myndighetsbeslut 2020/21 borde ligan och förbundet ha fingertoppskänsla nog att reagera på situationen i år men inte över 2022.

Märk väl så är jag 99% övertygad om att DIF varken kommer att vara de värsta, sportsligt eller ekonomiskt, drabbade i SHL av det rådande läget men det förändrar inte faktum. Stäng ligan nedåt men bara tillfälligt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av -daniel- »

Jag är kluven, vill se lite mer hur det kommer slå över en lite längre tid. Dvs hur många klubbar som direkt får "mass-snuva" i sina lag och får skjuta fram matcher etc. Man kommer till en gräns när ej längre är hållbart eller realistiskt att få ihop ett spelschema om läget blir värre.

Är inte säker på man ens kommer genomföra hela säsongen, om det här eskalerar några hack mer tror jag således säsongen kortas ner alternativt avslutas. Och följden blir naturligtvis då att serierna stängs.

Hockey känns i ärlighetens namn relativt oviktigt, vilket är en märklig känsla i sig...
Bild
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: Hockey känns i ärlighetens namn relativt oviktigt, vilket är en märklig känsla i sig...
Tycker hockey och idrott känns otroligt viktigt i tider som dessa. Folkhälsan i sig är en mycket större grej än Covid19 till att börja med (fysisk såväl som mental).

Sen tillkommer andra aspekter om att kunna ha uthållighet i det långsiktiga arbetet mot pandemin. Lockdowns och att upphöra helt med olika aktiviteter har inte fungerat någonstans i världen mer än på ytterst kort sikt och att som i extremfall rädda sjukvårdssystemens kapacitet i topparna.

Långsiktigt behövs en nivå som går att upprätthålla och skruva åt och släppa efter på och som fungerar över tid. Fungerande verksamheter med testning och långsiktigt säkra arrangemang kommer inte komma av sig självt utan man kommer behöva agera inom olika typer av verksamheter för att få fram något som är hållbart även över tid. Att stoppa/stänga ner för att sedan öppna upp på samma sätt som innan man stoppade är bara att repetera samma misstag till liten nytta.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av -daniel- »

Jag menar i termer av hur mycket energi man orkar uppbringa kring att få in en gummitrissa i mål, när läget i kanske framförallt Europa och i USA är värre än på bra många år och vi riskerar att hamna i en hemskt mörk (inte enkom pga årstiden) period närmaste månaderna.

När dessutom matcherna med brist på publik är så livlöst själlösa så blir intresset än mer skralt från undertecknad. Addera därtill en liga där vissa klubbar kallt räknar med att bli räddade av kommun -alternativt staten - och således gjort precis som vanligt och låtsats som att det inte finns någon morgondag... Blir i min bok varken speciellt roligt, spännande eller underhållande.
Bild
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:Jag menar i termer av hur mycket energi man orkar uppbringa kring att få in en gummitrissa i mål, när läget i kanske framförallt Europa och i USA är värre än på bra många år och vi riskerar att hamna i en hemskt mörk (inte enkom pga årstiden) period närmaste månaderna.

När dessutom matcherna med brist på publik är så livlöst själlösa så blir intresset än mer skralt från undertecknad. Addera därtill en liga där vissa klubbar kallt räknar med att bli räddade av kommun -alternativt staten - och således gjort precis som vanligt och låtsats som att det inte finns någon morgondag... Blir i min bok varken speciellt roligt, spännande eller underhållande.
Under de 60min som matchen spelas råder ju inte samma mörker. Visst är det tråkigt att inte ha inramningen som publiken innebär men det skulle ju vara värre utan någon idrott alls. I det stora hela är det ingen skillnad mellan knattesport och elitidrotterna utom att de sistnämnda faktiskt utgör en större andel yrkesverksamma per lag. Ungdomsidrotten och den allmänna idrotten kan fortlöpa och då borde även elitidrotterna kunna göra det.

Stänger man ner på elitnivå påverkar det en rad andra yrkesverksamma, arenabolag osv, utöver att det riskerar att få konsekvenser längre ner på gräsrotsnivå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13720
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stänga ligan 20/21?

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:Jag menar i termer av hur mycket energi man orkar uppbringa kring att få in en gummitrissa i mål, när läget i kanske framförallt Europa och i USA är värre än på bra många år och vi riskerar att hamna i en hemskt mörk (inte enkom pga årstiden) period närmaste månaderna.

När dessutom matcherna med brist på publik är så livlöst själlösa så blir intresset än mer skralt från undertecknad. Addera därtill en liga där vissa klubbar kallt räknar med att bli räddade av kommun -alternativt staten - och således gjort precis som vanligt och låtsats som att det inte finns någon morgondag... Blir i min bok varken speciellt roligt, spännande eller underhållande.
Under de 60min som matchen spelas råder ju inte samma mörker. Visst är det tråkigt att inte ha inramningen som publiken innebär men det skulle ju vara värre utan någon idrott alls. I det stora hela är det ingen skillnad mellan knattesport och elitidrotterna utom att de sistnämnda faktiskt utgör en större andel yrkesverksamma per lag. Ungdomsidrotten och den allmänna idrotten kan fortlöpa och då borde även elitidrotterna kunna göra det.

Stänger man ner på elitnivå påverkar det en rad andra yrkesverksamma, arenabolag osv, utöver att det riskerar att få konsekvenser längre ner på gräsrotsnivå.

Det gäller att fortsätta stödköpa biljetter och streama på för att hjälpa sina föreningar på det sätt som man kan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar