Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av ciirree »

Man älskar ju Jockes gameplan ju mer man sätter sig in i situationen som förmodligen kommer bli kommande säsong. Återigen, han är en otroligt smart individ. Och vi ska vara glada att han är hos just hos.

Appropå ekonomi och kommande säsong.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -arskiftet
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Jockes "gameplan" är gammal hederlig företagsekonomi.
Dvs budgetera efter vad du kan förutsäga och inte vad du hoppas på.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
kaminor
Inlägg: 3245
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av kaminor »

Man blir ju bara lite orolig för att alla som har spenderbyxorna på, på något magiskt sätt lyckas få (statligt eller kommunalt) stöd för att täcka alla nya, dyra lönekostnader som de dragit på sig. Så att de sitter där med alla kostnader, men ändå inte behöver betala dem. Det vore riktigt äckligt.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

kaminor skrev:Man blir ju bara lite orolig för att alla som har spenderbyxorna på, på något magiskt sätt lyckas få (statligt eller kommunalt) stöd för att täcka alla nya, dyra lönekostnader som de dragit på sig. Så att de sitter där med alla kostnader, men ändå inte behöver betala dem. Det vore riktigt äckligt.
Antagligen räddas väl klubbar. Malmö blev räddade av att man tog bort elitlicenskravet. De var under kontrollår och kom inte upp i egna-kapitalkravet. Hoppas verkligen inte kommuner och stat är lika flata. Alla kostnader man dragit på sig efter man visste om pandemin bör inte på något vis kommuner eller stat få gå in och hjälpa lag med pengar. Men jag gissar på att landsortsklubbarnas veka kommuner som Gävle, Leksand, Skellefteå, Luleå osv kommer stå med nyckeln till kommunens kassavalv i vinter när lagen gnäller.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev:
kaminor skrev:Man blir ju bara lite orolig för att alla som har spenderbyxorna på, på något magiskt sätt lyckas få (statligt eller kommunalt) stöd för att täcka alla nya, dyra lönekostnader som de dragit på sig. Så att de sitter där med alla kostnader, men ändå inte behöver betala dem. Det vore riktigt äckligt.
Antagligen räddas väl klubbar. Malmö blev räddade av att man tog bort elitlicenskravet. De var under kontrollår och kom inte upp i egna-kapitalkravet. Hoppas verkligen inte kommuner och stat är lika flata. Alla kostnader man dragit på sig efter man visste om pandemin bör inte på något vis kommuner eller stat få gå in och hjälpa lag med pengar. Men jag gissar på att landsortsklubbarnas veka kommuner som Gävle, Leksand, Skellefteå, Luleå osv kommer stå med nyckeln till kommunens kassavalv i vinter när lagen gnäller.
Om vi förutsätter att det inte blir "som vanligt" nu under hösten.

Scenario 1
Spel inför publik i meningsfull mängd efter nyår.

* Vissa klubbar kommer få det svårt med eget kapital. Licensnämnden kommer få det svettigt med lag från Allsvenskan som köar för att komma upp och greppar efter TV-pengen för att klara nästa räkenskapsår samtidigt som klubbar i SHL vill ha avsteg för pandemin.

* Kommuner, sponsorer och insamlingar kommer förmodligen kunna rädda sina föreningar.

Scenario 2
Publikfria matcher eller så pass liten mängd eller så pass sent att det inte är betydelsefullt ekonomiskt.

*Många klubbar kommer stå med tomma kassor och kanske till och med problem med löneutbetalningar. Licensnämnden kommer att ha ännu högre tryck på sig för undantagsår.

*Utan stora investeringar från kommuner, näringsliv och privata aktörer kommer ett antal SHL och Allsvenska klubbar att behöva försättas i rekonstruktion. Möjligen kan någon klubb som gravt misskött sina finanser faktiskt ryka i ett sånt scenario.


Jag vågar mig inte på någon analys om det ekonomiska läget i varje klubb. Vissa har stort eget kapital från förra bokslutet (snart 2 säsonger bakåt) men har ju satsat i varierande grad där emellan.

Man kan nog räkna med att både Färjestad, Frölunda och HV har muskler nog att uthärda. Lite varningstecken på FBK och HV dock som har en stor del av sina plusresultat från andra verksamheter än just hockeyn (event, fastigheter, arenor osv som också drabbats stenhårt av pandemin) men de har trots allt haft stora vinster och stort eget kapital.

För vår egen del är det nog inte ett bra läge även om Jocke gjort vad han kan för att hålla i stålarna. Minusresultat är i båda scenariorna att vänta för vår del men frågan är hur mycket av det egna kapitalet som ryker.
Jag tror dock att vi står bättre rustade än de flesta andra lag (borträknad de 3 ovan nämnda) just på grund av försiktighet i värvningar och övriga utgifter.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 635
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Rudi »

Klassiska bidragstagare som Brynäs, Leksand, Skellefteå och inte alls klassiska Växjö tar ju inte någon egentlig risk i det här eftersom de vet att kommunen aldrig kommer stå och titta på medan bygdens lag går under.

I situationen vi är i vore det förstås sorgligt om kommunpengar tillslut fifflas ned i någon avdankad hockeymiljonärs ficka i stället för att gå till något vettigt, men somliga kommuner har ju en lång, lång tradition av att tänka annorlunda där.

Återigen är det hatten av för Jocke E.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
mb81 skrev:
kaminor skrev:Man blir ju bara lite orolig för att alla som har spenderbyxorna på, på något magiskt sätt lyckas få (statligt eller kommunalt) stöd för att täcka alla nya, dyra lönekostnader som de dragit på sig. Så att de sitter där med alla kostnader, men ändå inte behöver betala dem. Det vore riktigt äckligt.
Antagligen räddas väl klubbar. Malmö blev räddade av att man tog bort elitlicenskravet. De var under kontrollår och kom inte upp i egna-kapitalkravet. Hoppas verkligen inte kommuner och stat är lika flata. Alla kostnader man dragit på sig efter man visste om pandemin bör inte på något vis kommuner eller stat få gå in och hjälpa lag med pengar. Men jag gissar på att landsortsklubbarnas veka kommuner som Gävle, Leksand, Skellefteå, Luleå osv kommer stå med nyckeln till kommunens kassavalv i vinter när lagen gnäller.
Om vi förutsätter att det inte blir "som vanligt" nu under hösten.

Scenario 1
Spel inför publik i meningsfull mängd efter nyår.

* Vissa klubbar kommer få det svårt med eget kapital. Licensnämnden kommer få det svettigt med lag från Allsvenskan som köar för att komma upp och greppar efter TV-pengen för att klara nästa räkenskapsår samtidigt som klubbar i SHL vill ha avsteg för pandemin.

* Kommuner, sponsorer och insamlingar kommer förmodligen kunna rädda sina föreningar.

Scenario 2
Publikfria matcher eller så pass liten mängd eller så pass sent att det inte är betydelsefullt ekonomiskt.

*Många klubbar kommer stå med tomma kassor och kanske till och med problem med löneutbetalningar. Licensnämnden kommer att ha ännu högre tryck på sig för undantagsår.

*Utan stora investeringar från kommuner, näringsliv och privata aktörer kommer ett antal SHL och Allsvenska klubbar att behöva försättas i rekonstruktion. Möjligen kan någon klubb som gravt misskött sina finanser faktiskt ryka i ett sånt scenario.


Jag vågar mig inte på någon analys om det ekonomiska läget i varje klubb. Vissa har stort eget kapital från förra bokslutet (snart 2 säsonger bakåt) men har ju satsat i varierande grad där emellan.

Man kan nog räkna med att både Färjestad, Frölunda och HV har muskler nog att uthärda. Lite varningstecken på FBK och HV dock som har en stor del av sina plusresultat från andra verksamheter än just hockeyn (event, fastigheter, arenor osv som också drabbats stenhårt av pandemin) men de har trots allt haft stora vinster och stort eget kapital.

För vår egen del är det nog inte ett bra läge även om Jocke gjort vad han kan för att hålla i stålarna. Minusresultat är i båda scenariorna att vänta för vår del men frågan är hur mycket av det egna kapitalet som ryker.
Jag tror dock att vi står bättre rustade än de flesta andra lag (borträknad de 3 ovan nämnda) just på grund av försiktighet i värvningar och övriga utgifter.
Även fast HV och Frjestad är rikast har de stora delar av sitt egna kapital i arenan. Så hur mycket rena stålar som finns där om kassaflöden börjar sina vet jag inte. Arenan är svår att sälja om det börjar bli likviditetsbrist. Men gissar att Jönköping och Karlstads kommun gärna hjälper till då.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
mb81 skrev:
kaminor skrev:Man blir ju bara lite orolig för att alla som har spenderbyxorna på, på något magiskt sätt lyckas få (statligt eller kommunalt) stöd för att täcka alla nya, dyra lönekostnader som de dragit på sig. Så att de sitter där med alla kostnader, men ändå inte behöver betala dem. Det vore riktigt äckligt.
Antagligen räddas väl klubbar. Malmö blev räddade av att man tog bort elitlicenskravet. De var under kontrollår och kom inte upp i egna-kapitalkravet. Hoppas verkligen inte kommuner och stat är lika flata. Alla kostnader man dragit på sig efter man visste om pandemin bör inte på något vis kommuner eller stat få gå in och hjälpa lag med pengar. Men jag gissar på att landsortsklubbarnas veka kommuner som Gävle, Leksand, Skellefteå, Luleå osv kommer stå med nyckeln till kommunens kassavalv i vinter när lagen gnäller.
Om vi förutsätter att det inte blir "som vanligt" nu under hösten.

Scenario 1
Spel inför publik i meningsfull mängd efter nyår.

* Vissa klubbar kommer få det svårt med eget kapital. Licensnämnden kommer få det svettigt med lag från Allsvenskan som köar för att komma upp och greppar efter TV-pengen för att klara nästa räkenskapsår samtidigt som klubbar i SHL vill ha avsteg för pandemin.

* Kommuner, sponsorer och insamlingar kommer förmodligen kunna rädda sina föreningar.

Scenario 2
Publikfria matcher eller så pass liten mängd eller så pass sent att det inte är betydelsefullt ekonomiskt.

*Många klubbar kommer stå med tomma kassor och kanske till och med problem med löneutbetalningar. Licensnämnden kommer att ha ännu högre tryck på sig för undantagsår.

*Utan stora investeringar från kommuner, näringsliv och privata aktörer kommer ett antal SHL och Allsvenska klubbar att behöva försättas i rekonstruktion. Möjligen kan någon klubb som gravt misskött sina finanser faktiskt ryka i ett sånt scenario.


Jag vågar mig inte på någon analys om det ekonomiska läget i varje klubb. Vissa har stort eget kapital från förra bokslutet (snart 2 säsonger bakåt) men har ju satsat i varierande grad där emellan.

Man kan nog räkna med att både Färjestad, Frölunda och HV har muskler nog att uthärda. Lite varningstecken på FBK och HV dock som har en stor del av sina plusresultat från andra verksamheter än just hockeyn (event, fastigheter, arenor osv som också drabbats stenhårt av pandemin) men de har trots allt haft stora vinster och stort eget kapital.

För vår egen del är det nog inte ett bra läge även om Jocke gjort vad han kan för att hålla i stålarna. Minusresultat är i båda scenariorna att vänta för vår del men frågan är hur mycket av det egna kapitalet som ryker.
Jag tror dock att vi står bättre rustade än de flesta andra lag (borträknad de 3 ovan nämnda) just på grund av försiktighet i värvningar och övriga utgifter.
Även fast HV och Frjestad är rikast har de stora delar av sitt egna kapital i arenan. Så hur mycket rena stålar som finns där om kassaflöden börjar sina vet jag inte. Arenan är svår att sälja om det börjar bli likviditetsbrist. Men gissar att Jönköping och Karlstads kommun gärna hjälper till då.
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av m0ng00se »

Vad hoppas ni på att få för svar efter träningsmatchen mot Örebro?

jag hoppas:

- alla kommer taggade och visar lite djävlar anamma - djurgårdsanda

- man kan se lite embryon till nått stort på G hos våra framtidsmän. Holtz, Ågren mfl

- Känner mig lite orolig för backsidan, så hoppas på att dom motbevisar mig och det ser darrigt (första matchen) men stabilt ut
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev:Vad hoppas ni på att få för svar efter träningsmatchen mot Örebro?

jag hoppas:

- alla kommer taggade och visar lite djävlar anamma - djurgårdsanda

- man kan se lite embryon till nått stort på G hos våra framtidsmän. Holtz, Ågren mfl

- Känner mig lite orolig för backsidan, så hoppas på att dom motbevisar mig och det ser darrigt (första matchen) men stabilt ut
Örebro lär gå in stenhårt. De spelade lite vänskapsmatch-betonad hockey med många juniorer mot Västerås tidigare i veckan och blev nollade av ett taggat VIK.
Jag hoppas att grabbarna går in i det hela 100% så att vi kan stämma i bäcken. Nu är försäsong försäsong men denna känns lite annorlunda mot tidigare år.

Men oroväckande att Hedman verkar väck på längre tid. Högga klev av igår (men skall förhoppningsvis vara spelbar från nästa vecka). Basse saknas också. Och Dick då men det är ju kontraktuellt.

Björnfot verkar gå in som ordinarie. Sen får vi se hur man matchar Bjerselius och Grewe. Jag kommer sitta bänkad framför dumburken iaf. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Ändå relativt skadefri trupp. Guter kan vi räkna bort. Förutom honom endast Högström, Basse och Hedman som vilar. Det brukar vara bra mycket fler som vilar i början av en säsong. Endast Hedman som har något lite längre.

Bra att Grewe startar säsongen här. Då är vi inte lika skadekänsliga. Bör väl ändå komma en forwards men det skulle kunna vänta till i nov/dec. Vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv och även vad man faktiskt behöver för spelare.
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av m0ng00se »

m0ng00se skrev:Vad hoppas ni på att få för svar efter träningsmatchen mot Örebro?

jag hoppas:

- alla kommer taggade och visar lite djävlar anamma - djurgårdsanda

- man kan se lite embryon till nått stort på G hos våra framtidsmän. Holtz, Ågren mfl

- Känner mig lite orolig för backsidan, så hoppas på att dom motbevisar mig och det ser darrigt (första matchen) men stabilt ut
Såg inte hela matchen men av mina ovanstående förhoppningar så kan man väl säga att baserat på resultatet och high(low)lightsen i länken nedan, blev det inte mycket infriat.

ser jäkligt lojt ut överlag i sammandraget...sull i uppspelsfasen....markeringsmissar..svedberg släpper en del rätt enkla.

en match är ingen match kanske man kan säga och första matchen för säsongen ska man inte dra för stora växlar av men det finns en hel del att jobba på...

https://www.orebrohockey.se/artikel/tsc ... djurgarden
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev: en match är ingen match kanske man kan säga och första matchen för säsongen ska man inte dra för stora växlar av men det finns en hel del att jobba på...
Ett lag kom till träningsmatch med träningsinställning. Det andra laget kom med inställningen att det skulle spelas SHL-hockey mot en slutspelsfärdig motståndare.

Nej det går inte att dra särskilt stora växlar på detta förutom att Svedberg verkligen inte såg ut som man förväntat sig. Tur att det är långt kvar till seriepremiären för det finns en del att jobba på.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev:
m0ng00se skrev: en match är ingen match kanske man kan säga och första matchen för säsongen ska man inte dra för stora växlar av men det finns en hel del att jobba på...
Ett lag kom till träningsmatch med träningsinställning. Det andra laget kom med inställningen att det skulle spelas SHL-hockey mot en slutspelsfärdig motståndare.

Nej det går inte att dra särskilt stora växlar på detta förutom att Svedberg verkligen inte såg ut som man förväntat sig. Tur att det är långt kvar till seriepremiären för det finns en del att jobba på.
Känner att jag tjatar lite om detta, men var det ingen annan än jag som tyckte Svedberg såg ovanligt liten ut?
Det var liksom inte bara tröjfärgen som gav smurfkänsla, han såg ut som ett litet barn som någon tvingat på en blyväst (en ljusblå).
Liten och orörlig
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: Känner att jag tjatar lite om detta, men var det ingen annan än jag som tyckte Svedberg såg ovanligt liten ut?
Det var liksom inte bara tröjfärgen som gav smurfkänsla, han såg ut som ett litet barn som någon tvingat på en blyväst (en ljusblå).
Liten och orörlig
Jag tror det var den rackiga belysningen och de ljusblå tröjorna. Vissa av dragen i hans målvaktsstil är förvisso taktiskt väldigt moderna där han lutar sig ut mot puckföraren med padsen djupt nere och leder med plocken och då ser målvakterna mindre ut från läktarhåll. Men jag kan lova att från en synvinkel i höjd med "bladet" på skytten så täcker målvakten betydligt mer av målet.

Men det där med blyväst känns träffande. Han såg inte alls ut som den snabbrörliga keepern med tålamodet han lade sig till med förra säsongen. Om statistiken stämmer så blev det 10 mål på 29 skott varav flertalet inte såg otagbara ut. Extremt hur man än vrider och vänder på det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar