Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Stavhoppet »

Får lov att hålla med om att målvaktssidan kommer att vara ett verkligt orosmoment.
Svedberg har inte spelat 1 min på försäsongen och jag har inte läst något om hur det ser ut med hans skadesituation?
Samma med Berglund?

Förutom att bedrövligt BP och ett halvsvagt PP så ser väl annars 5v5 rätt ok ut.

Personligen måste jag säga att det som blivit mest klart på försäsongen är att Jensen känns minst sagt osäker
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Precis som tidigare så är våra backar defensivt tröga i inledningen av säsongen. Där vi tappade mot IOK och Brynäs var pga att motståndarna gjort hemläxan i kombination med backarnas lite virriga uppträdande.

Under inledningen på förra säsongen hade våra toppkedjor smekmånad av samma snitt som när Hardy&Co myntade torpedhockeyn men i år lär motsvarade framgång inte komma gratis. Lag med en egen drivande spelstil och kvalitéer nog att genomdriva den, samt flexibla lag som inte låter oss dominera matchbilden (ni vet vilka) kommer sänka oss från toppskiktet i tabellen.
Synd att lagbygget såg ut som det gjorde när Peppe vände åter till Sverige när vi har Possler och Hank på listan med suboptimala ingångar till säsongen.

Svedberg och Jensens status måste gå från frågetecken till utropstecken om man inte skall bli gråhårig i höst.
Skölja över motståndet på rullande kedjor i 40+min kommer kanske funka i vissa matcher men jag förutspår redan nu hur det kommer låta här inne när det börjar halta i spelet och slira i tabellen.

Det är inget direkt fel med lagbygget eller spelarna men målvaktsfrågan i kombination med att spelsystemet är så otroligt ambitiöst gör att vi blir orimligt sårbara mot rejäla eller spetsiga lag.

Men hellre att vi spelar så här underhållande än backar till "gruvhockey".
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev:
diftobbe89 skrev:Tycker redan det är tydligt att laget kommer vara i skrikande behov av dom egenskaper en viss Axelsson besitter, han blir inte mindre intressant med en spelare som Berglund i truppen och man är ju extremt nyfiken på vad dom hade kunnat uträtta tillsammans..

Frågan är dock hur stor roll det spelar då jag har svårt att se oss vinna några mästerskap med den målvaktssidan vi har, Svedberg kan säkert vara tillräckligt bra men dras redan med skador och vi har inte i närheten av en tillräckligt bra backup.

Kan vi inte redan nu bestämma att vi inte kallar Berglund för Bulan. Oundvikligt att inte tänka på små ettriga äckel från norr.
Enig i allt. Målvaktssidan är det absolut största frågetecknet. Dicks vara Eller inte vara är en ickefråga. Det är självklart att han ska in. Finns inget negativt överhuvudtaget. Det har inte försäsongen motbevisat direkt. Måste vara något rävspel förhandlingsmässigt. Annars är han direkt galen den gode sportchefen.

Viktigaste av allt. Ge fan i att kalla Berglund Bulan. Som att kalla Tom Nilsson för Skuggan bara för att han och Stefan Nilsson har samma efternamn. Igen koppling alls i övrigt.
Bulan är ett inarbetat smeknamn sen över 10 år sen(första gången jag hörde iaf, säkert längre). Tom Nilsson har aldrig kallats för Skuggan så vitt jag vet. Men du måste inte kalla Patrik "Bulan" Berglund för Bulan.

Även officiella kanalerna kör med smeknamnet Bulan. Så han lär även kallas för det i gruppen. Hans tatuering kan nog också säga lite om vad han tycker om att kallas Bulan.


Fortfarande inte hittat nåt på Tom "Skuggan" Nilsson. Dock inte sett alla hans tatueringar. Kanske står Skuggan i svanken.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: Viktigaste av allt. Ge fan i att kalla Berglund Bulan. Som att kalla Tom Nilsson för Skuggan bara för att han och Stefan Nilsson har samma efternamn. Igen koppling alls i övrigt.
Han har det ju fan tatuerat på högerarmen så det blir nog svårt för folk att avstå.
Bild

Edit: pucktvåa :oops:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Miss av mig. Hur dålig fantasi kan man ha??? Finns bara en Bulan och det är en vidrig jävla Lule-sopa. Vissa smeknamn är för djupt sammankopplade. Exempelvis Foppa, Sudden, Skuggan, Loppan osv. Uselt! Både min miss, men framförallt hans(hans vänners?) val av nickname.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4741
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av diftobbe89 »

Han får kallas Bulan hur mycket han vill har ingenting att säga om vad hans kamrater och nära och kära säger.

Bulan för mig är någon helt annan och ska inte förknippas med vårat senaste nyförvärv. Patrik Berglund låter snyggare :wink:
Spela fult
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev:Miss av mig. Hur dålig fantasi kan man ha??? Finns bara en Bulan och det är en vidrig jävla Lule-sopa. Vissa smeknamn är för djupt sammankopplade. Exempelvis Foppa, Sudden, Skuggan, Loppan osv. Uselt! Både min miss, men framförallt hans(hans vänners?) val av nickname.
Lugnt! Och fint av dig att pudla. Kan också tycka smeknamn är rätt fantasilösa och det blir bara sämre och sämre. Nästan inga bra smeknamn nu för tiden.

Men du får nog stå ut med att det snackas en del om Bulan denna säsong. Hoppas bara rätt Bula får mest framgång.
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Förutom att Bulan är tillbaka så är även Hank redan nu tillbaka. En månad tidigare än beräknat. Skönt att vi äntligen börjar bli hyfsat ordinarie.
Vi verkar också frångått kedjan med Strandberg-Wandell-Bergfors då Bergfors går in i förstakedjan med Bulan och Josefson.
Hur kommer de andra kedjorna se ut?

https://www.svt.se/sport/ishockey/patri ... gardsdebut
Difjs
Inlägg: 226
Blev medlem: 2018-06-08

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Difjs »

mb81 skrev:Förutom att Bulan är tillbaka så är även Hank redan nu tillbaka. En månad tidigare än beräknat. Skönt att vi äntligen börjar bli hyfsat ordinarie.
Vi verkar också frångått kedjan med Strandberg-Wandell-Bergfors då Bergfors går in i förstakedjan med Bulan och Josefson.
Hur kommer de andra kedjorna se ut?

https://www.svt.se/sport/ishockey/patri ... gardsdebut
Skönt att skadelistan krymper, någon som vet status eller har läst någonting om Svedberg?
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Våra PP-uppställningar.
PP1: Linus Hultström, Marcus Högström, Patrik Berglund, Jacob Josefson och Alexander Holtz.
PP2: Olle Alsing, Michael Haga, Sebastian Strandberg, Niclas Bergfors och Anton Hedman.

Ser riktigt bra ut men en invändning. Spelar helst med 1 back och 4 forwards. lsing som jag gillar väldigt mycket har tyvärr för svagt skott för att spela point tycker jag. Sätt in Högström i PP2 och in med en till forward i PP1.
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Grabben från Söder »

mb81 skrev:Våra PP-uppställningar.
PP1: Linus Hultström, Marcus Högström, Patrik Berglund, Jacob Josefson och Alexander Holtz.
PP2: Olle Alsing, Michael Haga, Sebastian Strandberg, Niclas Bergfors och Anton Hedman.

Ser riktigt bra ut men en invändning. Spelar helst med 1 back och 4 forwards. lsing som jag gillar väldigt mycket har tyvärr för svagt skott för att spela point tycker jag. Sätt in Högström i PP2 och in med en till forward i PP1.
Inte heller något fan av två backar i samma PP. Kanske att vi kunde få in Hedman framför kassen i första PP, samt att jag tycker Högström drog ner tempot senaste han spelade i PP hos oss.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5553
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Vikas »

Robban verkar ungefär lika nöjd med vårt BP som vi är, blev tydligen ganska upprört på en träning:

https://www.youtube.com/watch?v=vJVd1u4 ... e=youtu.be

För övrigt kul att se honom lite upprörd och passionerad, det ser man inte så ofta under ordinarie säsong.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Vikas skrev:Robban verkar ungefär lika nöjd med vårt BP som vi är, blev tydligen ganska upprört på en träning:

https://www.youtube.com/watch?v=vJVd1u4 ... e=youtu.be

För övrigt kul att se honom lite upprörd och passionerad, det ser man inte så ofta under ordinarie säsong.
Jo men tro fan att säkringen går om spelarna beter sig som nybörjare.
Men det känns tyvärr lite vårt problem är något mycket mer grundläggande. Skall grabbarna åka runt och tänka på när det är rätt läge att fixa positionsbytena i PP istället för att bara lira så kan jag förstå om PP-spelet haltar i takt med självförtroendet.

Även om vi har "onödigt bra backar" är det lätt att det blir överambitiöst jämfört med att bara koncentrera sig på att flytta runt pucken och förlita sig på våra grymma backbössor och ett par stora hockeyrövar framför kassen.
På NHL och Landslagsnivå med spelarmaterial av världsklass kan jag förstå om man vill kunna växla point med klubban utåt för att säkert och snabbt sätta spelet upp eller ner på Josef (eller vem som nu harvar i fickorna) men fan det känns som att vi har problem att bara flytta runt pucken i PP som det är i vissa matcher. Jag vill hellre se att man gnuggar snabba förflyttningar av pucken och mycket direktskott så motståndarna inte kan stå i vägen eller hinner ut och sätta press.
Men sen är Robban en meriterad coach och jag är en glad civilist. Hoppas träningarna, idéerna och den höga röstnivån får effekt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vikas skrev:Robban verkar ungefär lika nöjd med vårt BP som vi är, blev tydligen ganska upprört på en träning:

https://www.youtube.com/watch?v=vJVd1u4 ... e=youtu.be

För övrigt kul att se honom lite upprörd och passionerad, det ser man inte så ofta under ordinarie säsong.
Har sett det en hel del gånger och det är inget som han behöver öka frekvensen med. Vem fan bryr sig när tränaren skriker 2-3 gånger per match eller träning. Gaphalsen som ledarstil är sedan ett tag pensionerad som tur är.
m0ng00se
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av m0ng00se »

jo visst är är väl "gaphalsen" som ledare pensionerad.

men

Är det en ledare som för övrigt har ett rätt lugn framtoning och som spelarna (förhoppningsvis) har respekt för, som ryter i ibland för att markera så tror jag nog det hajas till lite extra bland spelarna. Så var det för mig och många andra i mitt lag iallafall. Visst nog finns det väl Gubbar med teflonhud som allt bara rinner av som vatten på en gås...
Skriv svar