Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Sjöwall »

AlltidoavsettDIF skrev:
diftobbe89 skrev:
Praetori skrev:
diftobbe89 skrev:Dom nya spelarna har valt tröjnummer:

#3 Björnfot
#4 Högström
#18 Simon Johansson

#8 Hedman
#13 Östman
#14 Wandell
#46 Grewe
#61 Falk
#85 Haga
Snyggt. Jag gillar låga nummer och Björnfots 3a känns riktigt fint.
Jag gillar låga nummer på backar, och inte överdrivet höga nummer på forwards.

#80 Possler är nog bland det fulaste jag upplevt.
Finns många fula nummer våra spelare haft, AOM #73 tycker jag också såg ruskigt fult ut, bortsett från hans tanke med det som är fin. Johners #83 och Boumediennes #78 är också ganska fula.
Fast Johner spelade med oss enbart i HockeyAllsvenskan och var en "stjärnspelare" där. Då är det ganska befogat med höga nummer. 83 var antagligen för att han var född 1983.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Sjöwall skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
diftobbe89 skrev:
Praetori skrev:
diftobbe89 skrev:Dom nya spelarna har valt tröjnummer:

#3 Björnfot
#4 Högström
#18 Simon Johansson

#8 Hedman
#13 Östman
#14 Wandell
#46 Grewe
#61 Falk
#85 Haga
Snyggt. Jag gillar låga nummer och Björnfots 3a känns riktigt fint.
Jag gillar låga nummer på backar, och inte överdrivet höga nummer på forwards.

#80 Possler är nog bland det fulaste jag upplevt.
Finns många fula nummer våra spelare haft, AOM #73 tycker jag också såg ruskigt fult ut, bortsett från hans tanke med det som är fin. Johners #83 och Boumediennes #78 är också ganska fula.
Fast Johner spelade med oss enbart i HockeyAllsvenskan och var en "stjärnspelare" där. Då är det ganska befogat med höga nummer. 83 var antagligen för att han var född 1983.
Nu är det väl inte just att det är ett högt nummer som förstör allt utan att det är ett ganska fult nummer på tröjan. Fjällbys #91 ser ju t.ex. rusktigt fint ut.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4740
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av diftobbe89 »

Hockeysverige har gjort en längre intervju med #13 Kalle Östman. Ska bli intressant att följa hans utveckling.

http://www.hockeysverige.se/2019/05/17/ ... okig-resa/
Spela fult
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7110
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av DIF_Soldier »

Hur laget blir är skitsamma. Ge mig bara en offervilja som Finland, en effektivitet som Finland, en laganda som Finland, spelare som täcker skott som Finland och skyddar kassen som Finland.

Tårögd.
Säg den glädje som varar
mb81
Inlägg: 8643
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Första truppen till J20-landslaget uttagen. Björnfot och Holtz uttagna såklart.Men lite förvånande att inte Grewe är med. Han ligger väl dock på gränsen och är mindreårig.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av ciirree »

Nya regler inför säsongen.
http://www.hockeysverige.se/2019/06/25/ ... erference/

"Refusing to play the puck" kommer nog orsaka en del debatter under säsongen.
Regel 72 – Refusing to the play the puck
Ett lag som efter varning förhalar spelet genom att ta för långt burskydd, eller som utan att vara ansatta under press spelar in pucken i egen zon, ska ådömas ett lagstraff.


Man får alltså inte passa in pucken till en back i egen zon om man inte sätts under press då? Och vem tar ens längre burskydd nu för tiden? Nej, jag gillar inte den regeln.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4408
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av captcash »

ciirree skrev:Nya regler inför säsongen.
http://www.hockeysverige.se/2019/06/25/ ... erference/

"Refusing to play the puck" kommer nog orsaka en del debatter under säsongen.
Regel 72 – Refusing to the play the puck
Ett lag som efter varning förhalar spelet genom att ta för långt burskydd, eller som utan att vara ansatta under press spelar in pucken i egen zon, ska ådömas ett lagstraff.


Man får alltså inte passa in pucken till en back i egen zon om man inte sätts under press då? Och vem tar ens längre burskydd nu för tiden? Nej, jag gillar inte den regeln.
Låter som en livsfarlig regel, snacka om fritt för tolkning och skillnad på hur olika domare kommer döma den i "tid du har waste:at innan det blir en 2:a"... Var går gränsen och vad gör vi med alla köpta kaffe-domare som kommer blåsa av oss efter 2sec bakom egen kasse? :/
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

ciirree skrev:Nya regler inför säsongen.
http://www.hockeysverige.se/2019/06/25/ ... erference/

"Refusing to play the puck" kommer nog orsaka en del debatter under säsongen.
Regel 72 – Refusing to the play the puck
Ett lag som efter varning förhalar spelet genom att ta för långt burskydd, eller som utan att vara ansatta under press spelar in pucken i egen zon, ska ådömas ett lagstraff.


Man får alltså inte passa in pucken till en back i egen zon om man inte sätts under press då? Och vem tar ens längre burskydd nu för tiden? Nej, jag gillar inte den regeln.
Då är ju regel 56 värre ändå nu när den formaliserats.
Regel 56 – Interference & Late hit
Den som tacklar en spelare som precis har spelat pucken ifrån sig ska ådömas utvisning för Late hit.


Tur i oturen att Brodin lämnat. Annars hade det varit given tvåa vartannat byte.
Gillar den inte alls då det kommer leda till att spelare försöker göra sig av med pucken istället för att skydda sig. Visst kan det gynna lag som oss som spelar med högt presspel men har man påbörjat en tacklingsrörelse kan man ju inte bara försvinna om motståndaren dumpar bort pucken. Kommer bli många bultande vener i pannorna på publiken på grund av denna tror jag.
Vissa spelartyper (som jag avskyr, utan att nämna några namn) kommer utnyttja detta fullt ut för att få med sig utvisningar.

Regel 79 -Mål
Målområdet får ökad betydelse vid målskott. Om en målvakt störs av tillfällig kontakt inne i målområdet i samband med ett målskott ska målet underkännas. Utanför målområdet kan däremot mål endast underkännas om målvakten utsätts för en förseelse som renderar i utvisning.


Klockrent och kanske får vi slutligen lite konsekventa bedömningar kring målgården. Är målvakten utanför målområdet och tältar skall det i princip vara en avsiktlig interference, slashing eller dylikt. Backarna kommer få akta sig för att trycka in spelare på egen målvakt utanför målgården.

Regel 80 – Icing
Om det är så jämnt att linjedomaren inte kan avgöra vem som är i bäst position att nå pucken i en icingsituation, ska icingen slås av.


Fint som snus. Blir kampsituationer hela vägen in i kortsargen.


Sen är det en lite oroande trend att det skall hållas på och flaxas med regeländringar varenda säsong. Ungefär som att de tror sig behöva göra skäl för lönen att gå in och peta i diverse regler hela tiden.
Det skulle vara skönt med ett par säsonger där ingenting förändras just för att få kontinuitet i dombesluten och inlärning hos spelare och ledare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
kh31d4r
Inlägg: 273
Blev medlem: 2018-02-05
Ort: Karlskrona

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av kh31d4r »

Praetori skrev:Sen är det en lite oroande trend att det skall hållas på och flaxas med regeländringar varenda säsong. Ungefär som att de tror sig behöva göra skäl för lönen att gå in och peta i diverse regler hela tiden.
Det skulle vara skönt med ett par säsonger där ingenting förändras just för att få kontinuitet i dombesluten och inlärning hos spelare och ledare.
Förr var det regelår vart fjärde år, tyckte det var rätt lagom. Mellanåren kan man fila på casebook och tolkningar och sånt...
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Grabben från Söder »

https://hockeynews.se/articles/9526/

En målskytt får man ju ändå se Guter som, går inte att förneka
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17427
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

Grabben från Söder skrev:https://hockeynews.se/articles/9526/

En målskytt får man ju ändå se Guter som, går inte att förneka
nähä du!!

Jocke är SJUK i huvudet som ser honom som spetsspelare i målskyttet och måste AVGÅ.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4740
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:
Grabben från Söder skrev:https://hockeynews.se/articles/9526/

En målskytt får man ju ändå se Guter som, går inte att förneka
nähä du!!

Jocke är SJUK i huvudet som ser honom som spetsspelare i målskyttet och måste AVGÅ.
Spetsspelare i målskyttet som förmodligen inte ens hade spelat i ligan om det inte vore för Jocke, möjligtvis Oskarshamn där han har ett förflutet, undra varför inte fler lag i ligan vill signa en sån extrem sniper? Kanske för att han är brutalt begränsad på allt annat och så extremt beroende av sin omgivning som gör att han kan peta in sina mål säsong efter säsong, värdera inte sånna spelare särskilt högt.
Spela fult
mb81
Inlägg: 8643
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

diftobbe89 skrev:
SirDIFalot skrev:
Grabben från Söder skrev:https://hockeynews.se/articles/9526/

En målskytt får man ju ändå se Guter som, går inte att förneka
nähä du!!

Jocke är SJUK i huvudet som ser honom som spetsspelare i målskyttet och måste AVGÅ.
Spetsspelare i målskyttet som förmodligen inte ens hade spelat i ligan om det inte vore för Jocke, möjligtvis Oskarshamn där han har ett förflutet, undra varför inte fler lag i ligan vill signa en sån extrem sniper? Kanske för att han är brutalt begränsad på allt annat och så extremt beroende av sin omgivning som gör att han kan peta in sina mål säsong efter säsong, värderar inte sånna spelare särskilt högt.
Är han så begränsad på allt annat då? Han är förmodligen en av de bästa i laget på grillorna. Fick spela i fjärdekedjan hos oss ifjol och gjorde det bra. Blev bättre och bättre ju längre säsongen led. Jocke verkar se honom som en spelare för tredjekedjan och det är han absolut tillräckligt bra för.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av sensei »

Väldigt konstig artikel. Förstår inte riktigt tanken bakom en sådan statistik.

Att Guter kan göra poäng givet att någon annan har jobbat fram puckinnehav och läge är det nog inte någon som ifrågasätter.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17427
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

Guter spelar inte fysiskt. I övrigt är han förhållandevis komplett.

Bra skytt, bra spelsinne, bra skridskoåkning. Han var nyckeln till att fjärdekedjan funkade så bra som den gjorde.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Skriv svar