Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11853
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sensei skrev:Heh, sorry men jag håller med sir diffen här. Har knappt sett Hank denna säsong.
Yepp, delar er bild av Hanks 19/20...hittills.

Jag vet att Hank alltid "Stämplar in" och kör, men jag har inte alls sett honom lika tydligt som tidigare
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13665
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Några slumpmässiga statistiska observationer.

Med Garrison på isen i 5v5 har laget bara släppt in 4 mål.
Med Garrison på isen i BP har laget släppt 3 mål. Nu är samplesizen rätt liten eftersom han anslöt först sent in i säsongen men jämför man det snittet mot Urboms förra säsongen så är Garrison faktiskt lite bättre (0,63/match vs 0,68/match).

Vidare så måste Manne spela i snitt nästan 15min BP för att vi skall släppa in ett mål i numerärt underläge vilket är riktigt bra och bland bästa forwards i ligan på den positionen.
När jag ändå nämner Ågren kan man lyfta fram att av ordinarie spelare ligger han på delad 2/3e plats i laget i +/- (med Bergfors, bara Berglund och Dick är bättre) och han har han bäst Corsi i hela laget tätt följd av Simon Johansson.
Av ordinarie (10+ matcher spelade) har de båda har faktiskt 4e och 7e bäst Corsi i hela ligan.

I kategorin forwards som "takes one for the team" så sticker Wandell och Hank ut i blockerade skott (i klass med våra bättre backar till och med), de skuggas på lite distans av Hedman, Basse och Ågren.

När det gäller våra juniorer så har Lillfimpen och Kahilainen inte varit inne på ett enda mål bakåt (i 5v5) men då båda har mindre än 10 spelade matcher och ganska blygt med istid kanske vi inte skall dra några växlar på det.

Den enda större negativa överraskningen är tekningar i defensiv zon där vi av någon outgrundlig anledning bara har en ordinarie tekare med över 50% (Haga). Har inte räknat in fåtal tekningar (som Hank eller tom Högga som självklart går och vinner sina fåtal tillfällen och sabbar statistiken). Ågren är bästa tekaren i offensiv zon (7/10 när han spelar center) och 50%ig i defensiv.
Statistiken är generellt bättre i offensiv zon men spelare som Josef, Berglund, Wandell, Östman mfl förlorar mer än de vinner vid defensiva tekningar vilket är märkligt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7136
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av DIF_Soldier »

Konstigt att man kan ha så olika syn på spelare. Är enig med Manijock i att Hank har ett bättre klipp i åkningen i år. Han är på plats mycket snabbare än förut, låser fast motståndarna och hamnar inte fel i situationer på samma sätt som förr.

Poäng hit och dit gör detsamma, det är inte hans roll. Tycker Hank är den stora anledningen till att fjärdekedjan är så bra, han driver den verkligen.
Säg den glädje som varar
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Donkels-2.0 »

Hank ha helt klart studsat åt rätt håll innevarande säsong förutom sitt sedvanliga jobb tycker jag han blivit smidigare med puck
Ceterum censeo Solna esse delendam
m0ng00se
Inlägg: 1472
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av m0ng00se »

jag håller med om att Hank ser rappare ut i skridskoåkningen i år och det kan vara just därför han kryper lite under radarn jämfört med tidigare år. Han hinner in i situationerna bättre och behöver inte "flänga runt" lika mycket som förut?
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av sensei »

m0ng00se skrev:jag håller med om att Hank ser rappare ut i skridskoåkningen i år och det kan vara just därför han kryper lite under radarn jämfört med tidigare år. Han hinner in i situationerna bättre och behöver inte "flänga runt" lika mycket som förut?
Mycket möjligt, jag ska specialstudera nästa match.

Jag gillar självklart alla som är relevanta i närkampsspelet så det är inte det, det är bara det att jag inte har lagt märke till honom i år i olika situationer.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
förevigtdjurgården
Inlägg: 4334
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av förevigtdjurgården »

Enl hockeynews är JP alltså de facto bänkad. Bra Robban!
Vila i Frid, DIF Hockey.
rikkard
Inlägg: 1288
Blev medlem: 2007-01-26

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av rikkard »

förevigtdjurgården skrev:Enl hockeynews är JP alltså de facto bänkad. Bra Robban!
Hade föredragit att vi petat Norell. JP är en defensivt orienterad back, vilket är en bristvara i truppen. Men visst, han har inte varit speciellt bra och det verkar ju fungera bättre utan honom.
Manijock
Inlägg: 7731
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

rikkard skrev:
förevigtdjurgården skrev:Enl hockeynews är JP alltså de facto bänkad. Bra Robban!
Hade föredragit att vi petat Norell. JP är en defensivt orienterad back, vilket är en bristvara i truppen. Men visst, han har inte varit speciellt bra och det verkar ju fungera bättre utan honom.
Defensiv? Han är en katastrof i egen zon. Stressad, ivrig och spontan. Tre mindre smickrande egenskaper för en defensiv back. Nej, han har spelat på nåder i ett och ett halvt år, äntligen kom det en markering. Som Robban säger, han måste höja sig.

Norell kan röra till det emellanåt. Men allt som oftast rejäl och fartig. Fortfarande förvånad över hur han fick den utvecklingen. När han var här sist var beskrivningen av JP här ovan, en mera korrekt beskrivning av Robin också.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Donkels-2.0 »

Manijock skrev:
rikkard skrev:
förevigtdjurgården skrev:Enl hockeynews är JP alltså de facto bänkad. Bra Robban!
Hade föredragit att vi petat Norell. JP är en defensivt orienterad back, vilket är en bristvara i truppen. Men visst, han har inte varit speciellt bra och det verkar ju fungera bättre utan honom.
Defensiv? Han är en katastrof i egen zon. Stressad, ivrig och spontan. Tre mindre smickrande egenskaper för en defensiv back. Nej, han har spelat på nåder i ett och ett halvt år, äntligen kom det en markering. Som Robban säger, han måste höja sig.

Norell kan röra till det emellanåt. Men allt som oftast rejäl och fartig. Fortfarande förvånad över hur han fick den utvecklingen. När han var här sist var beskrivningen av JP här ovan, en mera korrekt beskrivning av Robin också.
Håller med otroligt slarvig emellanåt och det är bra att Robban och co. också noterat detta måste höja sig rejält om han ska in i laget igen
Senast redigerad av Donkels-2.0 den 2020-01-22 20:03:34, redigerad totalt 1 gånger.
Ceterum censeo Solna esse delendam
Manijock
Inlägg: 7731
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Donkels-2.0 skrev:
Manijock skrev:
rikkard skrev:
förevigtdjurgården skrev:Enl hockeynews är JP alltså de facto bänkad. Bra Robban!
Hade föredragit att vi petat Norell. JP är en defensivt orienterad back, vilket är en bristvara i truppen. Men visst, han har inte varit speciellt bra och det verkar ju fungera bättre utan honom.
Defensiv? Han är en katastrof i egen zon. Stressad, ivrig och spontan. Tre mindre smickrande egenskaper för en defensiv back. Nej, han har spelat på nåder i ett och ett halvt år, äntligen kom det en markering. Som Robban säger, han måste höja sig.

Norell kan röra till det emellanåt. Men allt som oftast rejäl och fartig. Fortfarande förvånad över hur han fick den utvecklingen. När han var här sist var beskrivningen av JP här ovan, en mera korrekt beskrivning av Robin också.
Håller med otroligt slarvig emellanåt och det är bra att Robban och co. också noterat detta måste höja sig rejält om han ska in i laget igen
Speciellt så länge Simon J fortsätter spela såhär förtroendeingivande. Inte bara offensivt heller! Tycker Johansson spelar betydligt kyligare och smartare i egen zon än JP. Just nu har vi 7 backar som är bättre än 37. Det får han bara suga i sig och jobba hårdare. Vi såg ju vad han kunde under sin första säsong här.
Praetori
Inlägg: 13665
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: Speciellt så länge Simon J fortsätter spela såhär förtroendeingivande. Inte bara offensivt heller! Tycker Johansson spelar betydligt kyligare och smartare i egen zon än JP. Just nu har vi 7 backar som är bättre än 37. Det får han bara suga i sig och jobba hårdare. Vi såg ju vad han kunde under sin första säsong här.
SJ fick en del kritik tidigare men har höjt sig en bra bit tycker jag. En del av kritiken tycker jag varit hård då det handlar om en junior på 20 bast i inledningen av karriären som dessutom fått begränsat med speltid (och till och med spelat J20 under säsongen).
Både situationen och speltypen påminner en del om EG som hade en liknande utveckling (och en hygglig kritikerskara på forumet om jag minns rätt) och som numera är en NHL-back av rang i Chicago.

JP har många bra kvalitéer men känns lite för varm i kläderna och verkar ha kommit in fel i säsongen. Tufft med en bänkning och jag hoppas att han tar det på rätt sätt och hittar tillbaka till den nivå som gjorde honom till landslagsman. En tuff och hetlevrad back som JP är precis vad det här laget behöver under våren men då måste han steppa upp.
Men både SJ och Norell har höjt sig på senare så det kan bli svårt att ta tillbaka plats och speltid.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7136
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev:Både situationen och speltypen påminner en del om EG som hade en liknande utveckling (och en hygglig kritikerskara på forumet om jag minns rätt) och som numera är en NHL-back av rang i Chicago.
Ett understatement av guds nåde. EG fick hot och hat här och på Twitter vilket ledde till att han själv hotade en "supporter" (vilket han nekade till och hävdade att hans konto blivit kapat..).

Är ett gäng dårar som får bära hundhuvudet om Erik väljer Frölunda före oss pga detta om han en dag vänder hem. Nån eller några är fortfarande aktiva här på forumet och nej, vi har inte glömt vilka ni är. Även om vissa till och med bytt konton.
Säg den glädje som varar
förevigtdjurgården
Inlägg: 4334
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av förevigtdjurgården »

Håller med i sak om att JP i slag är en spelare man vill ha i sitt lag, men med tanke på hur mycket han har drällt och slarvat både med puck och i markering är ett wake-up call absolut på sin plats. Hoppas han tar det på rätt sätt, som tändvätska, och levererar när han ofrånkomligen ånyo får speltid.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Praetori
Inlägg: 13665
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

förevigtdjurgården skrev:Håller med i sak om att JP i slag är en spelare man vill ha i sitt lag, men med tanke på hur mycket han har drällt och slarvat både med puck och i markering är ett wake-up call absolut på sin plats. Hoppas han tar det på rätt sätt, som tändvätska, och levererar när han ofrånkomligen ånyo får speltid.
Ja onekligen eftersom han är en av de backar som vi har på kontrakt även över nästa säsong.
Högga, Tom, Norell och JP är den stomme vi har på kontrakt över nästa säsong så det är upp till att de sistnämnda att höja sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar