Supporterfrustration

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
CalleKamin
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-04-30

Supporterfrustration

Inlägg av CalleKamin »

Varför sålde Dif 6 biljetter per medlem så
att massor av medlemmar inte kan gå på finalen?

Frustrationen bland många kaminer på Derbyt mot Bajen var synnerligen hög då vi efter långt köande på Söndagsmorgonen inte fick finalbiljett.

En eller max två biljetter per medlem hade varit OK.

Att en del kunde logga på i kön långt innan kl 10:00 gjorde inte humöret bättre.

Inte på plats = inte delaktig

Fy vad trist Dif AB, värna supportar som kan visa upp biljetter från föregående matcher. :oops:
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Daniel942 »

CalleKamin skrev:Varför sålde Dif 6 biljetter per medlem så
att massor av medlemmar inte kan gå på finalen?

Frustrationen bland många kaminer på Derbyt mot Bajen var synnerligen hög då vi efter långt köande på Söndagsmorgonen inte fick finalbiljett.

En eller max två biljetter per medlem hade varit OK.

Att en del kunde logga på i kön långt innan kl 10:00 gjorde inte humöret bättre.

Inte på plats = inte delaktig

Fy vad trist Dif AB, värna supportar som kan visa upp biljetter från föregående matcher. :oops:
Skaffa säsongskort eller sluta gnäll.
DIF!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Mattias_87 »

Tyvärr så fanns det inte biljetter över till alla som ville ha. Medlemmar fick förtur som det ska vara men jag håller med om att sex biljetter per medlem var lite väl mycket. Gränsen borde ha varit på fyra enligt mig men det hade ändå lett till ungefär samma situation som idag.

I framtiden kommer vi fortsättningsvis gå långt i slutspelet och då bör vi kanske överväga lite förändringar till dessa populära matcher.
Avskaffa tre mot tre.
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Frankie »

Mattias_87 skrev:Tyvärr så fanns det inte biljetter över till alla som ville ha. Medlemmar fick förtur som det ska vara men jag håller med om att sex biljetter per medlem var lite väl mycket. Gränsen borde ha varit på fyra enligt mig men det hade ändå lett till ungefär samma situation som idag.

I framtiden kommer vi fortsättningsvis gå långt i slutspelet och då bör vi kanske överväga lite förändringar till dessa populära matcher.
Gränsen skulle varit en biljett per medlemskap/säsongskort/etc. (det som gjorde att man fick tillgång till förbokningen)! Eller på sin höjd att man får ha med sig +1 som inte är medlem/säsongare. Men borde gå att boka fler i samma bokning om man är flera med "tillgång till förbokningen" som vill gå tillsammans.

Dessa biljetter borde också vara reggad på personnummer där beställaren måste visa leg + medlemskort/säsongskort vid insläpp och enda sätter att "återköpa" dom om man inte kan gå skulle varit tillbaks till Djurgården som då får sälja dessa igen.

Måste vara enda sättet att få bort dessa jävla svartförsäljningar som ligger ute sekunderna efter biljettsläpp.
Är väl just denna svartförsäljning som folk här på forumet lackat ur på i trådarna och inte så mycket "Du har gått på färre matcher och förtjänar inte...!" fjanterier.

Enda garantin att få biljett bör vara att ha säsongsplåt, punkt slut!
Men är det en förtur för medlemmar så skall det fan inte vara vidöppna dörrar för biljettscouter.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Kall-El »

Daniel942 skrev:
CalleKamin skrev:Varför sålde Dif 6 biljetter per medlem så
att massor av medlemmar inte kan gå på finalen?

Frustrationen bland många kaminer på Derbyt mot Bajen var synnerligen hög då vi efter långt köande på Söndagsmorgonen inte fick finalbiljett.

En eller max två biljetter per medlem hade varit OK.

Att en del kunde logga på i kön långt innan kl 10:00 gjorde inte humöret bättre.

Inte på plats = inte delaktig

Fy vad trist Dif AB, värna supportar som kan visa upp biljetter från föregående matcher. :oops:
Skaffa säsongskort eller sluta gnäll.
Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.

I övrigt ställer jag denna lilla försiktiga fråga:

Hur glad hade du varit om DIF-fans köpt upp 7000 säsongskort och sedan visade det sig att 1500-2000 av dessa stolar stod tomma varje grundseriematch?

***

Detta biljettsläpp kunde skötts avsevärt mycket bättre från DIFs sida. Att man kunde komma före i kön "före utsatt tid" är ett exempel på en riktig blunder. En annan är att medlemmar tilläts köpa hela 6 biljetter. Har svårt att tro att det finns många familjer bestående av 6 personer där alla vill se denna match.

Jag tror snarast att det finns en stor risk att många medlemmar köpt biljetter till vänner/bekanta som inte är medlemmar och än värre kanske till bekanta/vänner som håller på VFHC.
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Johanneshov »

Kall-El skrev:
Daniel942 skrev:
CalleKamin skrev:Varför sålde Dif 6 biljetter per medlem så
att massor av medlemmar inte kan gå på finalen?

Frustrationen bland många kaminer på Derbyt mot Bajen var synnerligen hög då vi efter långt köande på Söndagsmorgonen inte fick finalbiljett.

En eller max två biljetter per medlem hade varit OK.

Att en del kunde logga på i kön långt innan kl 10:00 gjorde inte humöret bättre.

Inte på plats = inte delaktig

Fy vad trist Dif AB, värna supportar som kan visa upp biljetter från föregående matcher. :oops:
Skaffa säsongskort eller sluta gnäll.
Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.
Tack!
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Daniel942 »

Kall-El skrev: Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.

I övrigt ställer jag denna lilla försiktiga fråga:

Hur glad hade du varit om DIF-fans köpt upp 7000 säsongskort och sedan visade det sig att 1500-2000 av dessa stolar stod tomma varje grundseriematch?
Jag ser inte ner på någon utan finner det bara smått ironiskt att folk har vaknat lagom till final 6 och då spyr ut sin frustration på DIF som förening? ALLA hade samma förutsättningar som inte hade säsongskort. Vad är det att gnälla om? Tillgången är lägre än efterfrågan som är högre, då blir folk utan. Enda sättet att säkra sin plats är genom säsongskort.

Att ha säsongskort betyder inte att man behöver gå på varje match. Ge bort plåten till en polare om du inte kan gå. Som jag skrev i en annan tråd, jag har bott utomlands och haft säsongskort. Pendlade till matcherna då.
Det är viktigt att vi har ett högt antal säsongskortsinnehavare för att ha hög hype kring DIF.

Och lägg ner värderingsfrågan helt och hållet. Anser ni då att medlemmar är mer värda att få gå på matchen än dom som ej är medlemmar och inte ens fick chansen att köpa?
Det är bara så det funkar för att vi ska få in så mycket DIF som möjligt. Ett allmänt släpp och globen hade luktat fisk kan jag lova samt att det hade blivit ännu mer kökaos.
Det kanske inte var så dumt med ett medlemssläpp först, eller vad säger du Kall-El? Skulle DIF släppt allt till alla för att inte riskera att ”värdera” någon?
DIF!
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Johanneshov »

Daniel942 skrev:
Kall-El skrev: Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.

I övrigt ställer jag denna lilla försiktiga fråga:

Hur glad hade du varit om DIF-fans köpt upp 7000 säsongskort och sedan visade det sig att 1500-2000 av dessa stolar stod tomma varje grundseriematch?
Jag ser inte ner på någon utan finner det bara smått ironiskt att folk har vaknat lagom till final 6 och då spyr ut sin frustration på DIF som förening? ALLA hade samma förutsättningar som inte hade säsongskort. Vad är det att gnälla om? Tillgången är lägre än efterfrågan som är högre, då blir folk utan. Enda sättet att säkra sin plats är genom säsongskort.
Men läser du ens vad som har sagts? Det handlar till stor del om folk som hängt med hela säsongen som, på grund av brister i bokningssystemet, inte fått biljett. Kan du sluta haka upp dig på att folk skulle ha vaknat först nu?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Daniel942 »

Johanneshov skrev:
Daniel942 skrev:
Kall-El skrev: Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.

I övrigt ställer jag denna lilla försiktiga fråga:

Hur glad hade du varit om DIF-fans köpt upp 7000 säsongskort och sedan visade det sig att 1500-2000 av dessa stolar stod tomma varje grundseriematch?
Jag ser inte ner på någon utan finner det bara smått ironiskt att folk har vaknat lagom till final 6 och då spyr ut sin frustration på DIF som förening? ALLA hade samma förutsättningar som inte hade säsongskort. Vad är det att gnälla om? Tillgången är lägre än efterfrågan som är högre, då blir folk utan. Enda sättet att säkra sin plats är genom säsongskort.
Men läser du ens vad som har sagts? Det handlar till stor del om folk som hängt med hela säsongen som, på grund av brister i bokningssystemet, inte fått biljett. Kan du sluta haka upp dig på att folk skulle ha vaknat först nu?
Brister i bokningssystemet eller ej, alla hade samma chans.
Snyggt att du inte lägger tid på att bemöta heller det andra jag skrev utan bara kapar quoten helt.
DIF!
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Daniel942 »

Kan moderator sammanfoga denna tråd med biljettråden?
DIF!
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Johanneshov »

Daniel942 skrev:
Johanneshov skrev:
Daniel942 skrev:
Kall-El skrev: Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.

Ditt prat om att man inte har rätt att klaga för att man inte köpt säsongskort känns smått skämmigt och är enbart anpassat efter de personer som har möjlighet att gå på alla matcher. Något får mig att tro att den stora massan DIF-supportrar faktiskt inte har denna möjlighet av olika orsaker. I förlängningen betyder detta någon form av "värdering" av fans och det känns väldigt fel i min bok.

I övrigt ställer jag denna lilla försiktiga fråga:

Hur glad hade du varit om DIF-fans köpt upp 7000 säsongskort och sedan visade det sig att 1500-2000 av dessa stolar stod tomma varje grundseriematch?
Jag ser inte ner på någon utan finner det bara smått ironiskt att folk har vaknat lagom till final 6 och då spyr ut sin frustration på DIF som förening? ALLA hade samma förutsättningar som inte hade säsongskort. Vad är det att gnälla om? Tillgången är lägre än efterfrågan som är högre, då blir folk utan. Enda sättet att säkra sin plats är genom säsongskort.
Men läser du ens vad som har sagts? Det handlar till stor del om folk som hängt med hela säsongen som, på grund av brister i bokningssystemet, inte fått biljett. Kan du sluta haka upp dig på att folk skulle ha vaknat först nu?
Brister i bokningssystemet eller ej, alla hade samma chans.
Snyggt att du inte lägger tid på att bemöta heller det andra jag skrev utan bara kapar quoten helt.
Uppenbarligen så hade ju inte alla samma chans, då folk inte blev insläppta när det var deras tur i kön. Hade kösystemet fungerat som det skulle så absolut, då hade alla haft samma chans.

Problemet är att du sitter och spyr galla på folk som inte har säsongskort och gång på gång får det att verka som att du tycker dig vara mycket bättre för att du minsann har ett. Du vräker också, indirekt, ur dig att folk är medgångssupportrar som bara går för att det är final, när det handlar om en hel del människor som följt hela säsongen. Detta är det jag lägger fokus på när jag citerar dig.

Jag själv fick mina biljetter för att jag vid tidigare tillfällen märkt att kösystemet flippar ur då och då, vilket gjorde att jag hittade ett sätt att kringgå problemet. Inte nog med det så kraschade bokningssidan när det var min tur i kön, vilket halverade luckan som jag kunde köpa biljett under. Så trots att jag var före flera tusen personer i kön riskerade jag att hamna bakom dem, för att sidan inte fungerade fullgott.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Salas »

Kall-El skrev:Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.
Det handlar inte om att se ner på andra. Säsongskortsinnehavare är per automatik mer värda att se finalmatcherna än de som köper lösbiljetter. Det är ingen värdering i det. I en optimal värld hade alla Djurgårdare kunnat se matchen på plats, men det är långt från möjligt med en kapacitet på 13 850.

Oavsett hur biljettsläppet hade arrangerats så hade tusentals Djurgårdare blivit utan biljetter. De enda som SKA ha biljett till matchen, de har biljett. Alla övriga får ställa sitt hopp till att ha tur vid biljettsläppet. För de som lyckades, kul för er. För er som misslyckades, jäkligt tråkigt. Som tur är har vi minst 26 hemmamatcher nästa säsong. Önskas en biljettgaranti så är det bara att lösa säsongskort.

Det viktigaste är att Globen till bredden är fyllt med Djurgårdare. Jag är tämligen övertygad om att antalet fiskar på sittplats kommer vara få. Det är i slutändan allt som räknas.
Johanneshov skrev:Du vräker också, indirekt, ur dig att folk är medgångssupportrar som bara går för att det är final, när det handlar om en hel del människor som följt hela säsongen. Detta är det jag lägger fokus på när jag citerar dig.
Om man följt Djurgården hela säsongen, varför har man då inte säsongskort? Ser du runt 15 matcher per säsong lönar sig ett säsongskort.

Sen är det väl ganska glasklart att alla medgångssupportrar flockar runt Globen nu när vi spelar final. En majoritet av de som köade i panik går in under kategorin medgångssupportrar. Alla gör det inte, men de flesta gör det. Det är förståeligt att man vill ta del av sin förening i medgång, men är man inte med vecka in och vecka ut (med ett säsongskort), så har man ingen rättighet att se matchen. Det är skillnad på att vara besviken och att vara upprörd. Alla har rätt att vara besvikna, men ingen har rätt att vara upprörd.
Användarvisningsbild
Johanneshov
Inlägg: 242
Blev medlem: 2019-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Johanneshov »

Salas skrev:
Johanneshov skrev:Du vräker också, indirekt, ur dig att folk är medgångssupportrar som bara går för att det är final, när det handlar om en hel del människor som följt hela säsongen. Detta är det jag lägger fokus på när jag citerar dig.
Om man följt Djurgården hela säsongen, varför har man då inte säsongskort? Ser du runt 15 matcher per säsong lönar sig ett säsongskort.
Om man t.ex. som jag går med olika personer och varierar mellan vanlig sittplats, aktiv sittplats och klack så är det inte så smidigt att ha säsongskort. Bara under slutspelet har jag gått med tre olika sällskap och det vore omöjligt att ha en fast sittplats och få dem inbokade bredvid mig i ett slutspel. Under denna säsong har jag definitivt pungat ut mer pengar än vad ett säsongskort kostar (bara slutspelsmatcherna har snart kostat mig 4 000kr) och detta enbart då det är smidigare för mig. Det är lätt för er som går med samma människor varje gång att påstå att säsongskort is the one and only way. Det funkar inte så, alla är inte som er.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Supporterfrustration

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Salas skrev:
Kall-El skrev:Helt ärligt tycker jag du skall sluta se ner på andra fans som inte har samma möjligheter som du har.
Det handlar inte om att se ner på andra. Säsongskortsinnehavare är per automatik mer värda att se finalmatcherna än de som köper lösbiljetter. Det är ingen värdering i det. I en optimal värld hade alla Djurgårdare kunnat se matchen på plats, men det är långt från möjligt med en kapacitet på 13 850.

Oavsett hur biljettsläppet hade arrangerats så hade tusentals Djurgårdare blivit utan biljetter. De enda som SKA ha biljett till matchen, de har biljett. Alla övriga får ställa sitt hopp till att ha tur vid biljettsläppet. För de som lyckades, kul för er. För er som misslyckades, jäkligt tråkigt. Som tur är har vi minst 26 hemmamatcher nästa säsong. Önskas en biljettgaranti så är det bara att lösa säsongskort.

Det viktigaste är att Globen till bredden är fyllt med Djurgårdare. Jag är tämligen övertygad om att antalet fiskar på sittplats kommer vara få. Det är i slutändan allt som räknas.
Johanneshov skrev:Du vräker också, indirekt, ur dig att folk är medgångssupportrar som bara går för att det är final, när det handlar om en hel del människor som följt hela säsongen. Detta är det jag lägger fokus på när jag citerar dig.
Om man följt Djurgården hela säsongen, varför har man då inte säsongskort? Ser du runt 15 matcher per säsong lönar sig ett säsongskort.

Sen är det väl ganska glasklart att alla medgångssupportrar flockar runt Globen nu när vi spelar final. En majoritet av de som köade i panik går in under kategorin medgångssupportrar. Alla gör det inte, men de flesta gör det. Det är förståeligt att man vill ta del av sin förening i medgång, men är man inte med vecka in och vecka ut (med ett säsongskort), så har man ingen rättighet att se matchen. Det är skillnad på att vara besviken och att vara upprörd. Alla har rätt att vara besvikna, men ingen har rätt att vara upprörd.
Här är vi helt överens.

Kan förvåna mig över "logiken" i att säsongare inte får vara finare men i samma mening anser man att medlemmar är finare än annat folk och ska ha förtur.

Men logik är inte alltid logisk. :D
Samma personer som kan ogilla och vara långsinta över att Dick skrev på för DIF kan vara snabba att ha överseende med att vi har två gnagare som fotbollstränare.

Beror lite på vad som passar ens egna åsikter. :wink:
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Supporterfrustration

Inlägg av Kall-El »

Det verkar som att en del personer härinne inte helt har greppat vad kritiken handlar om så vi får försöka ta det igen.

Kritiken gäller hantering av försäljningen av biljetter:

Vari ligger det rättvisa i att vissa personer som ställde sig i kö före den utsatta tiden gynnades av detta?

För övrigt tror jag ingen protesterat mot att medlemmar har förtur till ett biljettsläpp. Någon fördel bör ett medlemskap trots allt ge. Dessutom kunde ju vem som helst för en hyfsat billig penning bli medlem inför släppet och så var det problemet löst.

För övrigt har fortfarande ingen, vad jag sett i alla fall, lyckats föra fram ett rationellt argument till tilldelningen 6 biljetter per medlemskap.

Om det nu stämmer att någon rest till och från utlandet för att följa DIF under en hel grundserie så är det hatten av från min sida. Dock måste ju kostnaden för detta föras fram. Detta låter nämligen dyrbart och frågan är om det kanske inte krävs "extra finansiellt stöd utifrån" för att lyckas med detta. Alternativt att man har en väldigt bra finansiell situation, en situation som den största delen av hela Sveriges befolkning troligtvis inte har.

I övrigt undrar jag fortfarande försiktigt hur glada vissa individer skulle vara om 1500-2000 personer med säsongskort inte dök upp på grundseriematcherna. Att det skulle fungera med att ge bort biljetterna har väl fotbollen med all önskvärd tydlighet visat sig vara ett alternativ som inte alls fungerar.
Skriv svar