Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Sjöwall »

Donkels-2.0 skrev:
Sjöwall skrev:
Donkels-2.0 skrev: Men det var en målskytt vi behövde inte en till typecastad grovjobbare
Tror du att kostnaden för dessa två spelare är den samma?
Nej, men det var vad vi behövde!!!
Jag behövde en Mercedes G63 AMG Brabus men fick nöja mig med en Volvo XC70 :(
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Sjöwall skrev:
Donkels-2.0 skrev:
Sjöwall skrev:
Donkels-2.0 skrev: Men det var en målskytt vi behövde inte en till typecastad grovjobbare
Tror du att kostnaden för dessa två spelare är den samma?
Nej, men det var vad vi behövde!!!
Jag behövde en Mercedes G63 AMG Brabus men fick nöja mig med en Volvo XC70 :(
Värvningen av Widing vill jag inte placera in under kategorin Volvo XC70
Ceterum censeo Solna esse delendam
williams
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2014-09-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av williams »

förevigtdjurgården skrev:Jag är också lite inne på det du säger, sensei, att det är något som inte klickar.

Vi åker fortfarande runt och famlar och känner efter, 33 omgångar + CHL-matcher in i säsongen. Om det beror på vårt skadeläge och runtkastade formationer i tid och otid låter jag vara osagt, men det känns onekligen som att det är något som ska finnas där, som inte finns där.

#37, #10 och #8 är samtliga bra på att vara inne och markera i lägen där det hettar till på isen, men det är också i princip enkom i de situationerna (och när någon av de tre ovanstående spelarna är inne vid gruff/tacklingssituationer där spelare blir liggande) som det känns som att det finns en tillstymmelse till lagkänsla. Det känns också, baserat på vad man ser dels på TV och dels på plats, som att det är extremt mycket domargnäll ute på isen från de våra. Flertalet situationer där man ser spelare åka med utslagna armar utan att en avblåsning har kommit, huvudet vänt mot domaren och en glappande käft. Ganska tydliga signaler, i min bok, för att saker inte står rätt till internt.
Fast domargnäll och slå ut med armarna tycker jag mig se är borta för några omgångar sedan. Igår var det Linköping som stod för det för att ta ett exempel, ändå hade vi fler utv. Minuter. Jag tycker jag ser en stor skillnad i gnället och lägga energi på domslut från spelarna nu, vilket är bra.. vill tillbaks till då vi fick motståndarna frustrerade och la fokus på domare etc. Likt mötena mot bik Karlskoga när vi var i Ha.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Ja, williams, det kanske är sant som du säger men ändå en analys och ett intryck från säsongen. Grinar det illa ett tag känns det som att det finns risk att det kommer tillbaka illa kvickt igen.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Donkels-2.0 skrev:
Sjöwall skrev:
Donkels-2.0 skrev:
Sjöwall skrev:
Donkels-2.0 skrev: Men det var en målskytt vi behövde inte en till typecastad grovjobbare
Tror du att kostnaden för dessa två spelare är den samma?
Nej, men det var vad vi behövde!!!
Jag behövde en Mercedes G63 AMG Brabus men fick nöja mig med en Volvo XC70 :(
Värvningen av Widing vill jag inte placera in under kategorin Volvo XC70
Varför inte? Prisvärda i förhållande till driftsäkerhet, slitstarka, kan dra tungt och fungerar båda bra även när det är och snö ovanpå is.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Från det ena till det andra vad tror vi om Ludvig Blomstrand från tälje?
Ceterum censeo Solna esse delendam
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Donkels-2.0 skrev:Från det ena till det andra vad tror vi om Ludvig Blomstrand från tälje?
Jag skulle gärna se honom i Djurgården, men tror inte att han på egen hand kan göra någon större skillnad redan i år.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Puckey skrev:
Donkels-2.0 skrev:Från det ena till det andra vad tror vi om Ludvig Blomstrand från tälje?
Jag skulle gärna se honom i Djurgården, men tror inte att han på egen hand kan göra någon större skillnad redan i år.
Jag tänkte mer till nästa år
Ceterum censeo Solna esse delendam
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Donkels-2.0 skrev:
Puckey skrev:
Donkels-2.0 skrev:Från det ena till det andra vad tror vi om Ludvig Blomstrand från tälje?
Jag skulle gärna se honom i Djurgården, men tror inte att han på egen hand kan göra någon större skillnad redan i år.
Jag tänkte mer till nästa år
Om vi kan lyckas ta oss ur ett par kontrakt för att få bygga om - gärna. Tror att han skulle vara ett prisvärt komplement till JJ ihop med en mördande vass RW, eller också i en "tredjelina" med Basse och Holtz.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17506
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tror inte Blomstrand har vad som krävs för att vara en produktiv spelare i SHL. Gjort en del mål i år för att han får enormt förtroende av SSK. Men han är väl fine om vi behöver en ok spelare i fjärde. Men finns andra med högre uppsida.
Expert.
rikkard
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2007-01-26

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av rikkard »

Vårt framgångsrecept senare år har varit att vi haft en tydlig idé och satsat på spelare i utvecklingsbar ålder. Otroligt bra scouting och fingertoppskänsla har gjort att vi lyckas hitta precis rätt spelare i allsvenskan (Bemström, Strandberg, Linus Johansson, Alsing m.fl.). Vi har fått fram juniorer av bästa klass (Davidsson, Fjällby) och kombinerat dem med en bra stomme med spelare som har olika spetsegenskaper (Josefsson, Brodin, Axelsson, Engqvist, Ljung etc.). Ingen av de här delarna har fungerat i år. Att lyckas med rekryteringar från allsvenskan år efter år kan man inte räkna med. Östman och Ågren har varit ok, men har inte varit de fullträffar vi vant oss vid. På Juniorsidan har sett riktigt tunt ut. Var är spetsen bland 18-19 åringarna? 17-åringarna Holtz och Eklund har fått gå före, med all rätt, men de känns fortfarande för unga för att bidra fullt ut. Värvningarna av Wandell och Hedman har jag hela tiden ställt mig tveksam till. Berglund var ju svår att motstå, och han leder vår interna poängliga, men han har inte utvecklats till den dominanta spelare och ledare som jag hade hoppats på. Den röda tråden är bruten och vi måste hitta tillbaka till den nästa år.
EspenK
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av EspenK »

rikkard skrev:Vårt framgångsrecept senare år har varit att vi haft en tydlig idé och satsat på spelare i utvecklingsbar ålder. Otroligt bra scouting och fingertoppskänsla har gjort att vi lyckas hitta precis rätt spelare i allsvenskan (Bemström, Strandberg, Linus Johansson, Alsing m.fl.). Vi har fått fram juniorer av bästa klass (Davidsson, Fjällby) och kombinerat dem med en bra stomme med spelare som har olika spetsegenskaper (Josefsson, Brodin, Axelsson, Engqvist, Ljung etc.). Ingen av de här delarna har fungerat i år. Att lyckas med rekryteringar från allsvenskan år efter år kan man inte räkna med. Östman och Ågren har varit ok, men har inte varit de fullträffar vi vant oss vid. På Juniorsidan har sett riktigt tunt ut. Var är spetsen bland 18-19 åringarna? 17-åringarna Holtz och Eklund har fått gå före, med all rätt, men de känns fortfarande för unga för att bidra fullt ut. Värvningarna av Wandell och Hedman har jag hela tiden ställt mig tveksam till. Berglund var ju svår att motstå, och han leder vår interna poängliga, men han har inte utvecklats till den dominanta spelare och ledare som jag hade hoppats på. Den röda tråden är bruten och vi måste hitta tillbaka till den nästa år.
Håller med. Svårt att räkna med att junis sidan ska levererar mer än en-två spelare per år-max. Jämför värvningen med den av Almtorp och Karlsson för några år sedan. Spelare som passerat sin prime men kändes som en god tanke. Hedman och Wandell är inga dåliga spelare. Det var bara fel spelartyper. Vi har för många spetsspelare som måste ha mycket puck och är mer framspelare än avslutare. De naturliga målskyttarna lyser med sin frånvaro. Holtz-ja men han har sååååå mycket att jobba på i övriga spelet att det är fåfängt att tro att han ska fylla en plats i de båda toppkedjorna. Det har vi tvingats till under säsongen. Bergfors- under tidigare del av karriären var han sjukt effektiv. Nu inte så much.
När backarna är de som gör flest mål med något undantag måste forwardsidan spetsas.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Jag tycker det är lite väl tidigt att summera säsongen och värvningarna. Det finns massvis med reglage att skruva på för Robban&Co.
Vi har bra backar (även om folk har synpunkter) men spelsystemet lägger ett sjukt stort ansvar på dem. Det räcker med att en eller två av dem har en dålig dag för att hela maskineriet skall börja hacka.
Det jag menar är att det är detaljer som kan förändra hela bilden. Flyttar Robban forwardernas märken nån meter på träning så kan vi helt plötsligt få se ett helt annat tempo och uppspel och jag är övertygad om att det här är saker man analyserar och jobbar med.

Samma sak i offensiv zon. Taktiken går att skruva på och vi har ett spelarmaterial med killar som Josefson, Bergfors, Berglund, Dick mfl som är flexibla och har ett enormt hockeysense och därmed kan omsätta detaljerna till handling i sina respektive kedjor.

Problemet är att man gärna vill ha skruvat klart på de flesta ställen vid det här läget. Det handlar fortfarande om detaljer men min personliga "känsla" är att antalet detaljer varit lite för många.

Det är det som är så bra med kontinuitet i ett lag och tyvärr har vi inte riktigt haft det på ett antal nyckelpositioner.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av sensei »

Apropå kontinuitet så "släpper" vi ju lyckade spelare varenda säsong, nu senast Brodin och Urbom. Ok, kan vara svårt att matcha NLA men jag har svårt att se att Urbom tackade nej till ett DIF-kontrakt till förmån för DEL.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

SirDIFalot skrev:Jag tror inte Blomstrand har vad som krävs för att vara en produktiv spelare i SHL. Gjort en del mål i år för att han får enormt förtroende av SSK. Men han är väl fine om vi behöver en ok spelare i fjärde. Men finns andra med högre uppsida.
Tror precis tvärtom och det tror åtminstone 4 SHL klubbar som jagar honom
Ceterum censeo Solna esse delendam
Låst