Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

DIF_Soldier skrev:
SirDIFalot skrev:
mb81 skrev:Sen tycker jag vi har ett bra lag även utan Bemström. Det är ingen katastrof nu när vi verkar bli skadefria.

Pengarna som las på Garrison på ett iofs billigt artistkontrakt känns med tanke på vår backsida rätt onödig. Då tyckte jag ändå Garrison var bra ifjol. De stålarna skulle kunna läggas på en eventuell ersättare till Bemström också. Sen är det lätt att vara efterklok också.
Ja, det kändes lite förhastat. Nu har ju dessutom Simon Johansson och Tobias Björnfot varit bättre än man kanske väntade sig. Plus att vi fick behålla Alsing. Garrison var ju ingen toppspelare heller.
Förhastat? Håller inte med. Tror Jocke tänker att Garrison behövs av ett gäng skäl: Alsing var långt ifrån säker DIF-spelare vid tidpunkten Garrison förlängde (15 maj), dessutom fanns (och finns) frågetecken för skadehistoriken i Högström och Nilsson.
Lägg därtill Björnfot som lär missa minst 7-8 matcher under JVM, med risk för hela säsongen om han tar en plats i LA.

Garrison är så pass meriterad att han hade dragit vidare om vi väntat ut besked om Alsing. Tycker Jocke gjorde helt rätt.
Som jag sa i alla fall så är det lätt att vara efterklok. Jag tycker Jocke gjorde det rätt när det väl begav sig men just nu känns det inte helt nödvändigt även fast Garrison var bättre än jag förväntat mig.

Ska bli spännande att se vilka två backar som får sitta på läktaren när vi är fulltaliga. Känns som det är stor chans att Lill-Tjomme blir utlånad igen men sen då? Högström, Hultström och Alsing är givna sen lär Tom fortsätta med Alsing. Så Björnfot, Jeppe, Norell och Garrison slåss om tre platser gissar jag på.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... an-i-host/

Intressant som många redan varit inne på om Strandberg. Blir knepigt att förlänga med honom om vi inte tappar någon annan välbetald spelare. Det skulle väl typ bara vara Bulan eller Josefson och det lär vi inte redan veta i november som höken är inne på.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

mb81 skrev:https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... an-i-host/

Intressant som många redan varit inne på om Strandberg. Blir knepigt att förlänga med honom om vi inte tappar någon annan välbetald spelare. Det skulle väl typ bara vara Bulan eller Josefson och det lär vi inte redan veta i november som höken är inne på.
Ja, det där är ju ett högst troligt scenario. Tycker Jocke redan nu skulle erbjuda ett nytt kontrakt till Strandberg, kanske inte kan locka honom med hur lite som helst men istället för de där 200-225' som jag tror HV hostar upp kanske man kan erbjuda 125' nu för en 2-års förlängning som börjar gälla f.rom nu. Belastar ju förvisso årets budget men det tror jag man kan leva med.
Bild
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

250.000 kronor och uppåt i månaden:

Patrik Berglund, forward

Jacob Josefson, forward

200-250.000 kronor i månaden:

Linus Hultström, back

Marcus Högström, back

150-200.000 kronor i månaden:

Tom Nilsson, back

Niclas Bergfors, forward

Tom Wandell, forward

120-150.000 kronor i månaden:

Niklas Svedberg, målvakt

Jesper Pettersson, back

Anton Hedman, forward

90-120.000 kronor i månaden:

Olle Alsing, back

Michael Haga, forward

Mattias Guter, forward

70-90.000 kronor i månaden:

Robin Norell, back

Gustav Possler, forward

50-70.000 kronor i månaden:

Sebastian Strandberg, forward

Henrik Eriksson, forward

30-50.000 kronor i månaden:

Robin Jensen, målvakt

Manuel Ågren, forward

Kalle Östman, forward

30.000 kronor eller lägre i månaden:

Tobias Björnfot, back

Simon Johansson, back

Adam Falk, forward

Albin Grewe, forward

Alexander Holtz, forward

Erik Walli Walterholm, forward

Nettolön som import:

Jason Garrison, back (150-200.000 US-dollar per säsong)
Madhawk avslöjar vad alla SHL-spelare har i lön. Såklart allt inte stämmer exakt men han har väldigt bra insyn och tror inte han har så mycket fel heller.

Tycker vi är ett av lagen som betalar rimligast. Inte typ som Brynäs som betalar över 200k/månad för Andersén och runt 90-120k/månad för Alcén.

Man märker att de äldre spelarna tjänar mer vilket inte var någon överraskning direkt. Som en jämförelse ligger Wandell i spannet 150-200 medans Haga ligger i spannet 90-120.

De som jag tycker ligger lite för högt i lön hos oss är väl just de i spannet 150-200k. Wandell, Bergfors och Tom Nilsson borde ligga lägre i lön. Annars tycker jag det är rätt bra fördelat. Rätt spelare har de höga lönerna. Våra bästa spelare i Josefson, Bulan, Hultström och Högström ligger högst.

I Wandells fall kan det dock vara så att Örebro står för en del av lönen.

Såklart fynd att vi kan ha Strandberg för mellan 50-70k/månad. Men det lär väl fyrdubblas snart(i HV71?).
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av crike »

Enig i att det ser relativt rimligt ut för vår del. Där jag kan ha synpunkter är väl på några av de nya spelarna som tagits in. Främst tänker jag på Wandell och Guter. Utifrån prestationer innan dom kom till oss hade jag velat se båda två på respektive ett pinnhål lägre. Förstår att under 90K för Guter kan anses lågt men hans förhandlingsposition kan omöjligt ha varit den bästa.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

crike skrev:Enig i att det ser relativt rimligt ut för vår del. Där jag kan ha synpunkter är väl på några av de nya spelarna som tagits in. Främst tänker jag på Wandell och Guter. Utifrån prestationer innan dom kom till oss hade jag velat se båda två på respektive ett pinnhål lägre. Förstår att under 90K för Guter kan anses lågt men hans förhandlingsposition kan omöjligt ha varit den bästa.
I Wandells fall kan det vara så att Örebro fortfarande betalar en del. Men tycker också det är ett pinnhål för högt.
Guter tycker jag ändå ligger där han borde. En etablerad målskytt men med en sämre säsong gjorde väl att han droppade ett pinnhål.
Manijock
Inlägg: 7746
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Manijock »

Tom Nilsson och Hultström borde byta lön. I övrigt, fullt rimligt! Trodde Svedberg låg högre.
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Stavhoppet »

Spontant känns Hagas lön nästan lite för låg medan Wandells känns lite hög.

Annars rätt rimliga löner rakt igenom skulle jag säga.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Possler och Guter måste vara ena skickliga förhandlare. Jeppe P samt Wandell ligger oväntat högt också.

Sedan är ju Strandberg kraftigt underbetald, men det har ju en naturligare förklaring.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Possler och Guter måste vara ena skickliga förhandlare. Jeppe P samt Wandell ligger oväntat högt också.

Sedan är ju Strandberg kraftigt underbetald, men det har ju en naturligare förklaring.
Possler gick ändå ner i lön när han förlängde, hade väl inte gjort sig förtjänt av mer men ändå sällsynt att någon utan större hjärta för föreningen går ner och signar nytt. Han var ju het på marknaden när vi vann den ursprungliga dragkampen om honom.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Possler och Guter måste vara ena skickliga förhandlare. Jeppe P samt Wandell ligger oväntat högt också.

Sedan är ju Strandberg kraftigt underbetald, men det har ju en naturligare förklaring.
Possler gick ändå ner i lön när han förlängde, hade väl inte gjort sig förtjänt av mer men ändå sällsynt att någon utan större hjärta för föreningen går ner och signar nytt. Han var ju het på marknaden när vi vann den ursprungliga dragkampen om honom.
Förstår första kontraktet, Possler var rätt hypad, det är förlängningen jag inte håller med Jocke om.Han måste se något jag fullständigt missar.

Men jag är nöjd med Jocke överlag och ser gärna att han fortsätter.
4 segrar kvar
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av South_Exil »

Brodin
Daniel Brodin

Så mycket man saknar honom.
Tänk er Brodin med Josefson och Berglund.
Kan du inte få lite akut hemlängtan kära Brodin.

Och så Bemström, Garrison och Björnfot på det.

Då är jag benägen att hålla med om att det ser rätt bra ut.

Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:Brodin
Daniel Brodin

Så mycket man saknar honom.
Tänk er Brodin med Josefson och Berglund.
Kan du inte få lite akut hemlängtan kära Brodin.

Och så Bemström, Garrison och Björnfot på det.

Då är jag benägen att hålla med om att det ser rätt bra ut.

Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
Såklart tråkigt att Brodin inte är kvar. Men Brodin är väl inte heller någon given förstakedjespelare om man ser det historiskt. Producerade riktigt bra ifjol när han fick spela med Josefson. Det kanske Guter också gjort.
Om man ser till de tre säsongerna innan producerade Guter bättre. Sen hade han en stökig säsong ifjol.

Sen om jag skulle få välja och de kostade lika mycket så skulle jag också valt Brodin.
Praetori
Inlägg: 13701
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

South_Exil skrev: Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
Jag är ganska säker på att vi, just nu, får ut mest av Guter i den kedjan.
Överlag har jag svårt att förstå den allmänna kritiken (inte riktat mot det citerade av South_Exil). Vi har en vision och inriktning för kontinuitet och siktar på att värva spelare med Stockholmsanknytning (vilket är suveränt i mina ögon och rätt väg för Stockholmshockeyn i allmänhet). Guter fyller alla kriterierna och kan dessutom logga mer än 20/21 (till skillnad från andra spelare som försvinner iväg, lex Lundh, LJ osv).
Guter har ett bra track-record över många säsonger när det gäller målsinne och är 8e bäst i hela ligan när det gäller PP (vilket folk verkar skita i).

Sen är ju inga platser gjutna och Bergfors eller Holtz eller någon annan kan aspirera på speltiden och ansvaret det innebär att leda laget i en förstalina (och mellan Berglund, Josef och Guter så är det ju den sistnämnde som hänger löst) men det måste finnas lite intern tävling i laget också. I mina ögon är det klokt av lagledningen att inleda på just det här sättet.
Åldermännen med ett bra track-record får börja med ansvaret, övriga får jaga.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av South_Exil »

Praetori skrev:
South_Exil skrev: Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
Jag är ganska säker på att vi, just nu, får ut mest av Guter i den kedjan.
Överlag har jag svårt att förstå den allmänna kritiken (inte riktat mot det citerade av South_Exil). Vi har en vision och inriktning för kontinuitet och siktar på att värva spelare med Stockholmsanknytning (vilket är suveränt i mina ögon och rätt väg för Stockholmshockeyn i allmänhet). Guter fyller alla kriterierna och kan dessutom logga mer än 20/21 (till skillnad från andra spelare som försvinner iväg, lex Lundh, LJ osv).
Guter har ett bra track-record över många säsonger när det gäller målsinne och är 8e bäst i hela ligan när det gäller PP (vilket folk verkar skita i).

Sen är ju inga platser gjutna och Bergfors eller Holtz eller någon annan kan aspirera på speltiden och ansvaret det innebär att leda laget i en förstalina (och mellan Berglund, Josef och Guter så är det ju den sistnämnde som hänger löst) men det måste finnas lite intern tävling i laget också. I mina ögon är det klokt av lagledningen att inleda på just det här sättet.
Åldermännen med ett bra track-record får börja med ansvaret, övriga får jaga.
Brodin skulle tillföra mkt i den kedjan som jag ser det.
Mer än Bemström tom tror jag.
Behöver åkstyrka och någon som kan jaga, sätta press och skapa ytor.
Sedan är det en utopi och ej realistiskt. Men när jag ser den kedjan, då saknar jag Brodin.

Vad gäller Guter tycker jag han är lite blöt helt enkelt.

Åker aldrig först in i situationerna. Är det 50/50 slår han av lite halvosynligt och går in tvåa.
Vinner få närkamper.

Skottet har man inte heller sett ännu.


Njae. Jag har lite svårt för det där.

Alibi-lir tycker jag

Och...
Man använder ju inte ens Guter i PP.
Om Man ska ha en leading line med Josef, Berglund och x då borde ju de tre fw definitivt vara 3 av de 7 fw som används i PP. Men så är inte fallet utan man kör alltså med 8:e rankad offensiv spelare i första linan. Fattar ej!?!
Notis: 8:e rank utifrån att man vanligen har sina mest offensivt begåvade spelare i PP och i nuläget använder vi 7 andra forwards i PP-lägen men ska ändå ha Guter i förstakedjan som vi vill ska vara en producerande kedja.
Låst